مرخصی تحصیلی
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه تعداد‌ کارگران شرکت‌ها و کارگاه‌ها بسیار افزایش یافته است و کسب و کار‌ها رونق خوبی دارد. در سال‌های اخیر قانون گذاران برای اینکه بتوانند از کارگران و کارمندان حمایت کرده باشند قانون کار را وضع نموده‌اند. در این قانون انواع مرخصی ذکر شده است که یکی از آن‌ها مرخصی تحصیلی می‌باشد. در ادامه قصد داریم توضیحات کاملی را در این خصوص خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : مرخصی تحصیلی

مرخصی تحصیلی در قانون کار

همانطور که در بالا گفته شد در قانون ‌کار چندین ‌نوع ‌مر‌خصی برای کارگران در نظر گرفته شده است که هر کدام با توجه به نوعشان تعداد روزهای مشخصی دارند. ‌مر‌خصی تحصیلی نیز یکی از انواع ‌مر‌خصی در قانون کار می‌باشد که کارگر می‌تواند از آن ‌در یک مدت زمان‌ طولانی استفاده کند. ‌مر‌خصی تحصیلی همانطور که از نامش پیداست برای ادامه تحصیل توسط کارگران اخذ می‌شود و هرگاه کارگری بخواهد مدرک تحصیلی‌اش را ارتقا دهد می‌تواند از این نوع ‌مر‌خصی استفاده کند.

مدت زمان ‌مر‌خصی تحصیلی دو سال می‌باشد اما اگر کارگر و کارفرما توافق کنند می‌شود این ‌مر‌خصی را تا دو سال دیگر نیز تمدید نمود. حال سوالی که ممکن ‌است ایجاد شود این است که آیا دریافت ‌مر‌خصی تحصیلی باعث فسخ قرارداد کار می‌شود؟ که در این مورد جواب منفی است و ‌مر‌خصی کار باعث فسخ قرارداد نمی‌شود بلکه باعث به تعلیق در آمدن قرارداد کار خواهد شد.

نحوه دریافت مرخصی کار

برای دریافت ‌مر‌خصی کار کارگر ابتدا می‌بایست این نوع ‌مر‌خصی را از کارفرمای خود اخذ کند. حال می‌بایست کارگر و کارفرما بر سر مدت زمان روز‌های ‌مر‌خصی توافق کنند و در صورت توافق شخص می‌تواند از ‌مر‌خصی استفاده کند. اما اگر کارفرما از ارائه ‌مر‌خصی تحصیلی توسط کارگر خودداری کند کارگر می‌تواند با مراجعه به اداره کار خواهان ‌رسیدگی به این موضوع شود و ‌مر‌خصی تحصیلی خود را دریافت کند زیرا اخذ این نوع ‌مر‌خصی از حقوق قانونی کارگر به حساب می‌آید و کارفرما نمی‌تواند او را از دریافت آن منع کند.

بازگشت به کار پس از دریافت مرخصی تحصیلی

همانطور که در بالا گفته شد دریافت ‌مر‌خصی تحصیلی باعث فسخ قرارداد کار نمی‌شود و تنها آن را به حالت تعلیق در می‌آورد پس در این صورت کارگر می‌تواند پس از اتمام روز‌های ‌مر‌خصی‌اش به سرکار بازگردد و کارفرما نیز موظف است که با بازگشت او موافقت کند و او را برای کار بپذیرد.

نکته بسیار مهم: ‌مر‌خصی تحصیلی با وجود اینکه حق کارگر است و هر زمان که‌ بخواهد می‌تواند آن ‌را دریافت کند اما مدت زمان آن جزو سابقه کاری فرد به حساب نمی‌آید و فرد برای اینکه بتواند سابقه کاری‌اش را ادامه دهد باید سرکار بازگردد. همچنین اگر کارفرما در مدت زمان دریافت ‌مر‌خصی تحصیلی فوت کند ولی شرکت‌ یا کارگاه‌ او پابرجا باشد وارثین می‌بایست کارگر را دوباره استخدام کنند.

سوالات متداول

‌مر‌خصی تحصیلی به چه دلیل دریافت می‌شود‌ ؟

‌مر‌خصی تحصیلی برای ادامه تحصیل توسط کارگر اخذ می‌گردد.

مدت زمان ‌مر‌خصی تحصیلی چقدر است‌ ؟

مدت زمان ‌مر‌خصی تحصیلی دو سال می‌باشد که در صورت توافق می‌توان آن را تا دو سال دیگر نیز تمدید کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرخصی تحصیلی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مرخصی تحصیلی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: مرخصی تحصیلی ,
:: بازدید از این مطلب : 321
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: