وکیل کیفری
نوشته شده توسط : vakiel

در اموری مانند سرقت، خیانت در امانت، جعل، استفاده از سند مجعول و مواردی از این قبیل نیاز به اقامه دعوای کیفری می‌باشد. در این امور اشخاص به وکیل کیفری وکالت می‌دهند تا از آن‌ها دفاع کند. با توجه به اصل ۳۵ قانون اساسی طرفین یک دعوا در هر دادگاهی که باشند می‌توانند برای خودشان وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند امکانات برای آن‌ها فراهم می‌گردد که بتوانند وکیل داشته باشند و با توجه به این اصل می‌توانیم متوجه اهمیت نقش وکیل شویم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

وکیل کیفری کیست ؟

وکیل کیفری در واقع شخصی است که تحصیلات دانشگاهی خود را به اتمام رسانده و همچنین در آزمون کانون وکلا شرکت کرده و توانسته است پروانه معتبر وکالت را دریافت کند. این شخص به طور قطع باید در زمینه کیفری و جزایی تسلط داشته باشد و با قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری به طور کامل آشنایی داشته باشد. در واقع باید شغل وکالتش در زمینه جزایی و کیفری تمرکز داشته باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل پایه یک دادگستری را مطالعه نمایید.

ویژگی‌های وکیل کیفری

ضمن تمام مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد باید به این نکته توجه کرد که وکلا برای اینکه بتوانند به بهترین شکل ممکن از موکلین خود در محاکم دفاع کنند باید سخنور متبحری باشند.
علاوه بر ضرورت وجود دانش در زمینه‌های یاد شده تجربه وکیل کیفری نیز اهمیت بسزایی دارد. به عبارت دیگر او باید بتواند در جهت احقاق حقوق موکل خود قوانین را به کار بگیرد. بنابراین اگر وکیل کیفری در این زمینه تخصص نداشته باشد ممکن است ضرر غیر‌قابل جبران مالی و جانی متوجه موکل بشود.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل حقوقی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل مالیاتی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل ملکی را مطالعه نمایید.

تعداد وکلا در جرایم کیفری

مبحث تعداد وکلا در دعاوی کیفری به سبب آثار مهمی که به دنبال دارند توسط قانون‌گذار مورد توجه قرار گرفته است. نکته حائز اهمیت این است که تعداد وکلای طرفین در مرحله رسیدگی در دادگاه می‌تواند به طور همزمان حداکثر سه وکیل باشد و اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم باید بگوییم که در جرائمی که رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت دادگاه کیفری یک می‌باشد می‌توان حداکثر سه وکیل معرفی کرد و در مرحله تحقیقات مقدماتی تعداد وکلایی که می‌توانید معرفی کنید یک وکیل است.

دعاوی کیفری چیستند ؟

به دعوایی کیفری یا جزایی گویند که در عالم حقوق آن عمل جرم تلقی بشود و برای آن مجازات تعیین شده باشد مثل قتل.

رایج‌ترین دعاوی کیفری

دعاوی کیفری طیف گسترده‌ای را به خودشان اختصاص داده‌اند. اما در میان همه آن‌ها دعاوی کیفری شایعی وجود دارد به عنوان مثال دعوای خیانت در امانت، کلاهبرداری، فروش مال غیر، قتل اعم از قتل عمدی و غیرعمدی، سرقت اعم از سرقت تعزیری و سرقت حدی، دیه، ضرب و جرح، فوت و جراحات در اثر تصادفات رانندگی، تهدید، آدم‌ربایی، مزاحمت تلفنی، جرایم مواد مخدر و مشروبات الکلی، جرایمی در خصوص جعل و استفاده از سند مجعول و مواردی از این قبیل.

تفاوت وکیل در امور کیفری و امور حقوقی

وکالت در امور حقوقی و کیفری در خصوص شیوه و اصول وکالت مشابه یکدیگر می‌باشند اما از نظر قوانین و آیین دادرسی تفاوت‌هایی بنیادین بین این دو حوزه مشاهده می‌شود. به عنوان مثال مرحله تحقیقات مقدماتی، زمانی که با امور کیفری و جزایی رو به رو هستیم در دادسرا انجام می‌شود. به این ترتیب وکیل کیفری باید به دادسرا مراجعه کند ولی در خصوص امور حقوقی به این شکل نیست. به عبارت دیگر تحقیقات مقدماتی وجود ندارد. بنابراین وکیل کیفری با اشخاصی نظیر دادیار، دادستان، نماینده دادستان و سایر مقامات قضایی در ارتباط می‌باشد در حالی که در خصوص امور حقوقی وکیل در ارتباط با قاضی دادگاه و اجرای احکام است.

نکته

با توجه به نتایج پرونده‌های کیفری و تفاوت آن با پرونده‌های حقوقی می‌توان گفت که آثار احکام کیفری از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشند. به طور مثال ما در پرونده‌های کیفری با محکومیت‌هایی مثل اعدام و شلاق و قطع عضو رو به رو هستیم در حالی که در پرونده‌های حقوقی چنین تصمیماتی گرفته نمی‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع دعوا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع دعوا پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.




:: برچسب‌ها: وکیل کیفری ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: