طلاق رجعی و بائن
نوشته شده توسط : vakiel

در طول سال موارد زیادی ازدواج در دفاتر ثبت ‌‌می‌گردد که بسیاری از آن‌ها به طلاق ختم ‌‌می‌شوند. طلاق یکی از آسیب‌زا‌‌‌‌ترین مواردی است که ممکن است در زندگی زوجین رخ دهد. طی اقدام زوجین برای طلاق آن‌ها از یکدیگر جدا ‌‌می‌شوند و مرد موظف است که تمام بدهی‌‌‌های مالی خود را از جمله مهریه و… به زن پرداخت کند تا طلاق صورت بگیرد. در ادامه قصد داریم تفاوت‌‌‌های دو نوع طلاق بائن و رجعی را برایتان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

 

 

منبع : طلاق رجعی و بائن

طلاق رجعی و بائن

طلاق ر‌جعی و بائن از انواع طلاق ‌‌می‌باشند که در آن‌ها حق و حقوق زن و شوهر کاملا متفاوت خواهد بود.‌‌‌‌‌‌‌ این دو نوع طلاق با توجه به قوانین خاص خود صورت ‌‌می‌گیرند و تفاوت‌‌‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. طلاق ر‌جعی و بائن در واقع مزیت‌‌‌هایی برای زوج و زوجه دارند و ‌‌می‌توانند آن‌ها را از حقوق متفاوتی در حین طلاق بهره مند کنند.

توصیه می‌کنیم مقاله طلاق بائن را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله طلاق رجعی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله آثار طلاق رجعی را مطالعه نمایید.

 

تفاوت‌‌‌های طلاق بائن و رجعی

همانطور که در بالا گفته شد طلاق بائن و رجعی دارای تفاوت‌‌‌هایی ‌‌می‌باشند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز ‌‌می‌سازند. تفاوت‌‌‌‌‌‌‌ این دو نوع طلاق به شرح زیر ‌‌می‌باشند:

عده

در طلاق ر‌جعی زن موظف است که تا زمان تمام شدن عده صبر نماید و سپس اقدام به ازدواج با مردی دیگر نماید اما در طلاق با‌ئن زن ‌‌می‌تواند بلافاصله ازدواج کند زیرا ملزم به صبر برای تمام شدن مدت عده نخواهد بود و در واقع عده‌ای وجود ندارد.

رجوع یا ازدواج مجدد

در طلا‌ق ر‌جعی مرد ‌‌می‌تواند در مدت زمان عده زن به زندگی مشترک بازگردد و بدون‌‌‌‌‌‌‌ اینکه دوباره با زن عقد کند به زندگی با او ادامه دهد اما در طلاق با‌ئن برای‌‌‌‌‌‌‌ اینکه زن و شوهر دوباره به یکدیگر محرم شوند و بتوانند با هم زندگی کنند ‌‌می‌بایست اقدام به عقد و ازدواج مجدد نمایند.

توصیه می‌کنیم مقاله عده طلاق رجعی را مطالعه نمایید.

ارث بردن از یکدیگر

طبق ماده ۹۴۳ قانون مدنی اگر مرد و زن طلاق ر‌جعی گرفته باشند در صورتی که زن یا مرد در مدت زمان عده فوت کند‌ طرف مقابل از او ارث ‌‌می‌برد اما در عقد بائن چنین نیست. برای مثال اگر مرد بلافاصله پس از طلاق بائن بمیرد زن نمی‌تواند از او ‌ارث ببرد و حق مطالبه ارث را نخواهد داشت.

محل سکونت

چنانچه مرد و زن طلاق ر‌جعی گرفته باشند مرد موظف است که تا پایان مدت زمان عده زن امکانات سکونت او را فراهم کند ولی در طلاق بائن مرد ملزم به فراهم کردن محل سکونت برای زن در مدت زمان عده نخواهد بود.

پرداخت نفقه در طلاق رجعی و بائن

در طلاق ر‌جعی مرد موظف است که در مدت زمان عده به زن نفقه بپردازد اما در طلاق بائن زن نمی‌تواند درخواست نفقه کند و این حق به او تعلق نخواهد گرفت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه طلاق رجعی و بائن ‌‌می‌توانید به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه‌‌‌‌‌‌‌ این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌می‌نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق رجعی و با‌ئن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق رجعی و با‌ئن پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

طلاق رجعی چگونه طلاقی است‌‌‌ ؟

طلاقی است که در آن مرد ‌‌می‌تواند تا قبل از به پایان رسیدن زمان عده به زندگی مشترک با زن برگردد.

در طلاق بائن زن ‌‌می‌تواند از مرد درخواست نفقه کند‌‌‌ ؟

خیر به او تعلق نمی‌گیرد.

در طلاق بائن زن ‌‌می‌تواند در مدت زمان عده در خانه شوهر ساکن باشد‌‌‌ ؟

خیر.

 

 





:: برچسب‌ها: طلاق رجعی و بائن ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: