تجدید جلسه دادرسی
نوشته شده توسط : vakiel

تجدید جلسه دادرسی چیست ؟ ممکن است با وجود اینکه دادگاه وقت رسیدگی تعیین کرده است و طرفین حضور پیدا کرده‌اند، دادگاه دوباره وقت دیگری تعیین کند و از اصحاب دعوا بخواهد در وقت جدید حضور پیدا کنند این تجدید جلسه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این مقاله به این دلایل پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 منبع : تجدید جلسه دادرسی

تاخیر جلسه ( تغییر وقت رسیدگی)

زمانی که عمل به دستور جلسه حتی به نحو جزئی امکان پذیر نباشد دادرسی به تاخیر افتاده و به وقت دیگری موکول می‌شود.

در صورت تاخیر جلسه، جلسه دادرسی در وقت مقررش اصلا تشکیل نشده، پس آثار جلسه دادرسی برآن مترتب نیست و وقت جلسه به کلی تغییر کرده است.

عمده‌ترین موارد تاخیر جلسه

۱- در صورت طرح دعوای طاری اگر فرصت کافی برای ابلاغ دعوای طاری به خوانده‌ دعوای طاری و اصحاب دعوا نباشد باید جلسه دادرسی برای رسیدگی توامان به دعاوی اصلی و طاری به تاخیر افتد.

توصیه می‌کنیم مقاله انواع دعوا را مطالعه نمایید.

۲- اگر یکی از طرفین فوت کند یا وکیلش ممنوع از وکالت شود، یا عزل شود یا استعفا نماید، تعلیق یا بازداشت اتفاق افتد و دادگاه اخذ توضیح را لازم بداند و فرصت کافی برای ابلاغ وقت دادرسی به موکلش نباشد جلسه دادرسی به تاخیر می‌افتد.

۳- اگر وکیل به واسطه یکی از معاذیر ۴ گانه نتواند در جلسه دادرسی حاضر شود و عذر خود را برای جلسه دادگاه به اطلاع دادگاه رسانده باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله عذر موجه عدم حضور وکیل را مطالعه نمایید.

۴- در صورت درخواست و تراضی اصحاب دعوا.

۵- اگر شاهد برای حضور در دادگاه احضار شده باشد اما حاضر نشود.

۶- اگر خوانده به دلیل کم بودن مدت یا دلیل دیگر نتواند اسناد خود را برای جلسه اول دادرسی تسلیم نماید حق دارد تاخیر جلسه را بخواهد.

۷- اگر برای اخذ توضیح از کارشناس جلسه‌ای تشکیل شود ولی او حاضر نشود باید جلسه به تاخیر بیفتد.

۸- در صورت تغییر در محل استقرار دادگاه و عدم اطلاع رسانی به اصحاب دعوا عدالت اقتضا می‌کند که جلسه دادرسی به تاخیر بیفتد.

تجدید جلسه دادرسی

تجدید جلسه به حالتی اطلاق می‌شود که برای رسیدگی به دعوا جلسه دادرسی تشکیل شده و به تمام یا بخشی از دستور جلسه نیز عمل شده اما به دلایلی تشکیل جلسه دیگری لازم باشد.

مهمترین موارد تجدید جلسه

۱- انقضای مدت جلسه: ممکن است در جلسه دادرسی وقت کافی برای بررسی برخی ادله، دفاعیات و جوانب پرونده نباشد.

۲- استناد به اسنادی که درخارج از دادگاه هستند: اگر دادگاه پس از ملاحظه‌ سند تجدید جلسه را لازم ببیند دستور آن را می‌دهد.

۳- استناد به یک پرونده حقوقی یا کیفری دیگر: اگر دادگاه پس از درخواست و مطالعه پرونده استنادی، تجدید جلسه را لازم ببیند دستور آن را می‌دهد.

۴- رسیدگی به اصالت سند: اگر دادگاه بخواهد خود به اصالت سند رسیدگی کند و این امر را به کارشناس ارجاع ندهد از موجبات تجدید جلسه است.

۵- استناد به شهادت: اگر در جریان دادرسی به شهادت شهود استناد شود و قاضی شهادت شهود را بپذیرد، جلسه دادرسی تجدید می‌شود.

۶- تحقیق محل و معاینه محل: در صورت صدور هر یک از قرار‌های تحقیق محلی یا معاینه محل، جلسه تجدید می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله تحقیق محلی و معاینه محل را مطالعه نمایید.

۷- یافتن ادله جدید: اگر در جریان دادرسی ادله جدیدی کشف شود و یکی از طرفین به این ادله جدید استناد کند در صورتی که دادگاه آن ادله جدید را در کشف حقیقت موثر بداند جلسه را تجدید خواهد کرد.

۸- درخواست خواهان برای ارائه دلیل: ممکن است خوانده تا پایان جلسه اول دادرسی دلایلی اقامه کند که دفاع از آن برای خواهان فقط با ارائه‌ ادله جدید مقدور باشد در صورت درخواست خواهان جلسه تجدید می‌شود.

۹- اخذ توضیح از خواهان: ممکن است دادگاه برای صدور حکم نیازمند اخذ توضیح از خواهان باشد درصورت عدم حضور خواهان در جلسه دادرسی دادگاه وقت دیگری تعیین و لزوم حضور او را برای اخذ توضیح قید می‌کند.

نکات تجدید جلسه دادرسی

اگر دلیل یا استدلال جدیدی فراتر از آن‌چه در دادخواست درج شده، در جلسه دادرسی بیان شود و خوانده حضور نداشته باشد باید جلسه دادرسی تجدید شود تا اصل تناظر رعایت گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص آیین دادرسی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون آیین دادرسی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا مطالب مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: تجدید جلسه دادرسی ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: