دادخواست خلع ید
نوشته شده توسط : vakiel

دعوای خلع ید و تخلیه ید با هم شباهت‌های زیادی دارند اما در اصل با هم متفاوت می‌باشند و کافی است که هر یک از این خواسته‌ها را به جای دیگری در دادخواست عنوان کنید تا با قرار عدم استماع دعوا مواجه شوید و هزینه‌ای که بابت دادرسی پرداخت کرده‌اید از بین برود. در این مقاله به انواع مختلف نمونه دادخواست خلع ید پرداخته شده است و تفاوت خلع ید با تخلیه ید بیان شده است. 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : دادخواست خلع ید

تفاوت خلع ید با تخلیه ید

همان‌طور که گفته شده ابتدا خلع ید با تخلیه ید بسیار مشابه یکدیگر هستند و تفاوتی با هم نمی‌کنند و این اشتباه منجر به این می‌شود که این دو را به جای یکدیگر در دادخواست استفاده کنیم و باعث قرار رد دعوای خود شویم.

منشاء دعوای خلع ید غصب است و هیچ قراردادی بین مالک و متصرف منعقد نشده است. اما در تخلیه ید قرارداد اجاره موجود می‌باشد و زمانی که مدت اجاره ملک تمام شود و مستاجر از تخلیه ملک امتناع نماید مالک می‌‌تواند دعوای تخلیه ید را مطرح کند که در آن مالکیت عین ملک نیز شرط نیست همین که مالک منافع باشیم کفایت می‌کند.

بنابراین وقتی تصرف خوانده مستند به قرارداد باشد دعوایی که مطرح می‌شود دعوای تخلیه ید است نه خلع ید.

توصیه می‌کنیم در دعوای خلع ید از وکیل حقوقی مجرب بهره گیرید.

نمونه دادخواست خلع ید خوانده با دستور موقت

با عرض سلام احتراماً به استحضار عالی می‌رساند:

اینجانب مالک قانونی شش دانگ یک باب منزل مسکونی/ یک باب آپارتمان به مساحت . . . . . . متر مربع واقع در . . . ‌. . . . به شماره پلاک ثبتی . . . . ‌. . . . بخش . . . . . . . می‌باشم.

خوانده محترم بدون اذن و رضایت اینجانب اقدام به تصرف غاصبانه پلاک ثبتی مذکوره کرده است و از تحویل آن به بنده امتناع می‌کند.

لازم به ذکر است که با وجود مراجعه مکرر و همچنین ارسال اظهارنامه به شماره . . . . . . . تاریخ. . . . . . . خوانده به ادامه تصرف غاصبانه خود اصرار دارد.

ضمناً برای اثبات ادعای خود به معاینه و تحقیق محلی با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری مبنی بر منع خوانده به انجام تصرفات در ملک مذکور را از محضر دادگاه تقاضا دارم.

بدواً به جهت جلوگیری از تضییع یا تفریط خواسته و احداث بنا، اصدار قرار دستور موقت مبنی بر منع خوانده به انجام تصرفات در ملک مذکور را از محضر دادگاه تقاضا می‌نمایم.

فلذا با تقدیم این دادخواست به استناد مواد ۳۰، ۳۱، ۳۰۸، ۳۱۱ قانون مدنی و مواد ۱۹۸، ۵۱۹، ۳۱۰ الی ۳۲۵ قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی و صدور حکم به شرح خواسته، مورد استدعاست‌.

با تشکر

امضا و نام و نام خانوادگی

نمونه دادخواست خلع ید، قلع و قمع بنا

ریاست محترم دادگاه عمومی . . . . ‌.

با ابلاغ سلام

احتراماً اینجانب . . . ..  به استحضار عالی می‌رساند:

خوانده دعوی آقا/خانم . . . . . . . در زمان غیبت اینجانب . . . . . . . . یک قطعه زمین به پلاک ثبتی . . . . . ‌ . . را تصرف نموده و در آن احداث بنا نموده است. این تصرف به نحو عدوان بوده و مراجعات مکرر بنده جهت تحویل ملک و رفع تصرف تاثیری نداشته است. ضمناً ملک مذکور به هیچ وجه مشمول ضوابط زمین شهری نبوده جهت آن گواهی عمران نیز صادر شده است.

لذا تقاضای صدور قرار تامین خواسته حسب ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی را دارم. و ضمناً در صورت احراز صحت ادعا و اقرار خوانده به تصرفات با جلب نظر کارشناس، صدور حکم بر الزام خوانده بر خلع ید و رفع تصرف عدوانی از ملک این جانب به همراه خسارت دادرسی وارده استدعا می‌شود.

با تشکر

نام و نام‌خانوادگی

امضا

نمونه دادخواست خلع ید و مطالبه اجرت‌المثل

با عرض سلام احتراماً به استحضار عالی می‌رساند:

اینجانب مالک قانونی شش دانگ یک باب منزل مسکونی/ یک باب آپارتمان به مساحت . . . . . . متر مربع واقع در . . . ‌. . . . به شماره پلاک ثبتی . . . . ‌. . . . بخش . . . . . . . می‌باشم.

خوانده محترم بدون اذن و رضایت اینجانب اقدام به تصرف غاصبانه پلاک ثبتی مذکوره کرده است و از تحویل آن به بنده امتناع می‌کند.

لازم به ذکر است که با وجود مراجعه مکرر و همچنین ارسال اظهارنامه به شماره . . . . . . . تاریخ. . . . . . . خوانده به ادامه تصرف غاصبانه خود اصرار دارد.

همچنین برای اثبات ادعای خود و تعیین اجرت المثل زمان تصرف از تاریخ . . . . . الی . . . . . به معاینه و تحقیق محلی با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری استناد می‌نماید.

فلذا با تقدیم این دادخواست به استناد مواد ۳۰،۳۱، ۳۰۸و ۳۱۱ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی و صدور حکم به شرح خواسته، مورد استدعاست.

با تشکر

امضا خواهان

نمونه دادخواست خلع ید به انضمام مطالبه کلیه خسارات

ریاست محترم دادگاه عمومی . . . . . . . .

با ابلاغ سلام

احتراماً اینجانب . . . . . .  به استحضار می‌رساند:

به موجب سند مالکیت شماره . . . . . .  ، . . . . . . دانگ پلاک ثبتی  . . . . . /. . . . . بخش “شماره و نام شهرستان” واقع در نشانی . . . . . . . .  متعلق به اینجانب می‌باشد با توجه به اینکه خوانده/خواندگان بدون اذن و اجازه اینجانب پلاک ثبتی مذکور را در تصرف غاصبانه خود گرفته و با وصف مراجعات مکرر از رفع تصرف غاصبانه‌ خود و تحویل آن به اینجانب امتناع می‌نماید فلذا با تقدیم این دادخواست مستندات به ماده ۳۰۸و ۳۱۱ قانون مدنی صدور حکم به خلع ید غاصبانه خوانده/خواندگان جزء پلاک ثبتی فوق الذکر به انضمام کلیه خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعا است.

در صورت لزوم برای اثبات ادعای خود به معاینه و تحقیق محلی با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری استناد می‌گردد.

با تشدید احترام

نام و نام خانوادگی

امضا/اثر انگشت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خلع ید، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خلع ید پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: دادخواست خلع ید ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: