قانون سفته
نوشته شده توسط : vakiel

 

سفته دادن به چه معناست ؟

به تعریف مبسوط سفته در مقاله دیگری پرداخته‌‌ایم. به طور خلاصه سفته یک سند تجاری است که به دارنده آن این حق را می‌دهد تا مبلغ مندرج در آن را از متعهد سند بگیرد. استفاده از سفته به زمان‌های قدیم بر می‌گردد که بازرگانان پول‌های خود را مدام جا به جا می‌کردند. با استفاده از سفته دیگر پولی جا به جا نمی‌کردند و از خطر سرقت پول‌های خود کم می‌کردند. ولی امروزه افراد عادی هم از سفته استفاده می‌کنند.

 

سفته دادن کارگر به کارفرما | قانون سفته

بسیاری از کارفرمایان و شرکت‌ها برای این که شخصی را استخدام کنند از او مطالبه سفته می‌کنند، اگر بخواهیم گرفتن سفته از کارگر را از نظر قانونی بررسی کنیم، در قانون کار هیچ اثری از این موضوع نمی‌بینم و این موضوع اصلا در قانون پیش بینی نشده است. پس می‌توانید از دادن آن سر باز زنید. در این مورد دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفته است: دریافت چک و سفته از کارگران به عنوان ضمانت، قانونی نیست و کارفرمایان نباید از کارگران چک و سفته دریافت کنند. اما متاسفانه با وجود داشتن این نظر و عقیده هنوز در قانون جایی برای این مطلب گنجانده نشده است.

شاید کارفرمایان در توجیه گرفتن سفته بگویند این سفته فقط برای حسن کار کارگر است نه چیز دیگر. اما با گرفتن سفته از کارگر در واقع انجام هر کاری توسط کارگر بدون اعتراض او انجام می‌شود زیرا کارفرما چیزی به نام سفته در دست دارد و در صورت مخالفت با کارفرما خیلی راحت می‌تواند آن را به اجرا گذارد. اگر مجبور شدید به کارفرمای خود سفته بدهید حتما باید نکاتی را در سفته رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید و با خیال آسوده سفته داده و به کار خود بپردازید.

 

نحوه پر کردن سفته بابت ضمانت کار

  • در سفته باید نام و نام خانوادگی صادر کننده درج شود.
  • نام و نام خانوادگی شخصی که می‌خواهید به او سفته بدهید، درج شود. برای سفته دادن به جهت حسن کار و ضمانت باید نام شرکت و یا کارفرمای خود را بنویسید. در این صورت فقط شرکت می‌تواند سفته شما را به اجرا بگذارد.
  • تاریخ پرداخت سفته.
  • تاریخ صدور سفته.
  • محل پرداخت سفته.
  • مبلغ سفته که هم باید به عدد باشد و هم به حروف.
  • مهر یا امضا صادر کننده.

 

مبلغ سفته برای استخدام | قانون سفته

همان طور که گفته شد در قانون گرفتن سفته با عنوان ضمانت و حسن کار توسط کارفرما اصلا ذکر نشده است پس واضح است وقتی خود سفته ذکر نشده است پس قطعا از مبلغ سفته نیز حرفی گفته نشده است. با این حال بسیاری از کارفرمایان از آگاهی نداشتن کارگران از قانون سوءاستفاده می‌کنند و می‌گویند این مبلغی که ذکر شده از طرف وزارت کار تایید شده است. در صورتی که وزارت کار گرفتن سفته را قانونی نمی‌داند و آن را باطل شده می‌پندارد. مبلغ سفته توافقی است و هر شرکتی به دلخواه مبلغی را پیشنهاد می‌دهد و کارگر در صورت توافق آن را قبول می‌کند.

 

رعایت نکاتی در سفته دادن

اولین نکته که به آن نیز اشاره شد این است که هنگام نوشت سفته حتما نام شرکتی که برای آن می‌خواهید سفته بدهید را ذکر کنید و حتی واژه “به حواله کرد” را نیز حذف کنید زیرا در این صورت شرکت و یا کارفرما نمی‌تواند سفته را با ظهر‌نویسی به دیگری انتقال بدهد و تنها شرکت است که می‌تواند مالک سفته شما باشد و توصیه می‌شود این نکته را حتما در نوشتن سفته مورد توجه قرار بدهید.

نکته دوم تاریخ پرداخت سفته را حتما ذکر کنید زیرا در این صورت سفته شما عند‌المطالبه می‌شود. سعی کنید تاریخ پرداخت را تا ۱ ماه جهت حسن کار بنویسید و اگر کارفرمای شما قبول نکرد تاریخ پرداخت را تاریخ پایان قرارداد خود بنویسید.

نکته سوم حتما در سفته ذکر کنید که این سفته را بابت چه چیزی می‌دهید پس عبارت برای حسن کار را حتما در پشت سفته خود بنویسید.

نکته چهارم بعد از دادن سفته حتما رسید دریافت کنید و در قرارداد خود ذکر کنید که بابت کار خود سفته داده‌اید و یک نسخه از قرارداد را نزد خود نگه دارید.

 

آیا کارفرما می‌تواند سفته‌ها را به اجرا گذارد !؟

اگر شما با اعمال و کارهای خود ضرر و زیانی به شرکت وارد کرده باشید شرکت می‌تواند بابت آن ضرر و زیان‌ها سفته شما را به اجرا بگذارد و خسارت خود را از طریق سفته بگیرد. همین طور اگر شما در قرارداد متعهد شده باشید که بر فرض مثال سه سال برای شرکت کار کنید و قبل از انقضا این تاریخ شرکت را ترک کنید شرکت می‌تواند از شما خسارت بگیرد.

اما اگر بدون هیچ دلیلی و با قصد سوءاستفاده، کارفرما سفته‌های شما را اجرا بگذارد؛ در اینجاست که درج کردن عبارت برای حسن کار به کمک شما می‌آید. اگر این عبارت قید شده باشد و کارفرما بدون هیچ دلیلی سفته شما را به اجرا گذاشته باشد قاضی قطعا سفته را باطل خواهد دانست و حکم به بی‌حقی کارفرما خواهد داد.

ولی اگر این عبارت را قید نکرده باشید این شما هستید که باید ثابت کنید این سفته برای حسن کار به کارفرما داده شده است و یکی از راه‌های اثبات این موضوع نشان دادن قرارداد شما است.

 

پس گرفتن سفته از کارفرما | قانون سفته

کارفرما باید بعد از اتمام کار توسط کارگر سفته‌ها را به کارگر تحویل دهد. اما اگر او از انجام این کار خودداری کرد در مرحله اول کارگر باید از طریق دفاتر خدمات قضایی اظهار‌نامه‌ای مبنی بر قطع همکاری او با کارفرما بنویسد و همین طور شماره سفته را درج کند و دادخواست استرداد ( برگرداندن ) سفته را تقدیم کند.

اگر کارفرما اهمیتی به این موضوع نداده است و کماکان سفته‌ها را برنگرداند باید از طریق دادگاه اقدام کنید و دادخواست استرداد سفته بدهید و درصورتی که شخص رسید دریافت کرده باشد با رسید می‌تواند ثابت کند سفته‌ها نزد کارفرما هستند و اگر رسید نداشت با داشتن دو شاهد می‌تواند این امر را ثابت کند. باید بدانیم که سفته کارگر نزد کارفرما یک نوع امانت است و پس از اتمام کار باید به او برگرداند و اگر کارفرما آن را به اجرا بگذارد مرتکب جرم خیانت در امانت شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قانون سفته، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون سفته پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی وکیل دات کام می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » قانون سفته




:: برچسب‌ها: قانون سفته ,
:: بازدید از این مطلب : 696
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: