نوشته شده توسط : vakiel

کارفرمایان بسیاری هستند که از نا‌آگاهی کارگران خود سوء‌استفاده می‌کنند و آن‌ها را از حقوق خود محروم می‌کنند اما در این رابطه یک قانون مختص به کارفرما و کارگر وجود دارد که در آن کارگر را مورد حمایت ویژه خود قرار داده و امتیازات زیادی برای او در نظر گرفته است که اطلاع داشتن در این زمینه باعث می‌شود کارگر از حقوق خود آگاه شود و آن‌ها را به درستی مطالبه کند. کارگران پس از آگاهی نسبی از حق و حقوق خود می‌توانند راه‌های شکایت از کارفرما را فرا گیرند. 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شکایت از کارفرما بابت حقوق معوقه

همان طور که گفتیم در قانون کار به روابط بین کارگر و کارفرما پرداخته است و تمام حقوق و مزایای کارگر از جمله مرخصی‌ها، حق بیمه، عیدی، پاداش، حق مسکن، دستمزد و غیره را بررسی و آن‌ها را به عنوان حقوق و مزایای کارگر در مقابل کارفرما تعیین کرده است.

اگر کارفرما از دادن حقوق کارگر استنکاف کند کارگر می‌تواند به اداره کار مراجعه کرده و از کارفرما بابت نپرداختن این حقوق شکایت کند.

ماهیت قواعد مندرج در قانون کار

قانون کار جزء قوانین آمره است یعنی توافق خلاف آن باطل است پس حتی اگر کارگر و کارفرما توافق کنند که به طور مثال کارگر بیمه نشود و غیره، این توافق‌ها باطل است و کارگر فقط کافی است که رابطه کاری خود با کارفرما را اثبات کند در این صورت تمام حقوق و مزایای مشخص شده در قانون کار به او پرداخت خواهد شد و حتی اگر قرارداد کاری شما به صورت شفاهی باشد و آن را به صورت کتبی تنظیم نکرده باشید باز هم با اثبات رابطه کارگر با کارفرما می‌توانید حقوق مختص به خود را دریافت کنید.

گاهی اوقات کارفرما برای سوء‌استفاده در حین کار، کارگر را مجبور به امضای نامه ثبتی که مبنی بر پرداخت تمام حقوق و مزایا است می‌کند اما در حقیقت حقوق پرداخت شده با نامه ثبتی مطابق نیست.

حال بعضی از کارگران با تصور اینکه این اسناد را امضا کرده و به گونه‌ای علیه خود اقدام کرده‌اند پس کاری از پیش نخواهند برد تسلیم کارفرما می‌شوند و اقدامی بابت حقوق‌هایی که دریافت نکرده‌اند نمی‌کنند. اما باید بدانیم که قانون کار در اینجا نیز کارگر را مورد حمایت خود قرار داده است و طبق رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری که در این زمینه گفته است صرف گرفتن رسید از کارگر توسط کارفرما ارزش قانونی ندارد و کارفرما باید با اسناد بانکی یا واریز فیش حقوق و مزایا ثابت کند که حقوق کارگر را پرداخته است پس اگر شما رسیدی مبنی بر پرداخت تمام حقوق و مزایا خود امضا کرده‌اید اما در واقع چیزی دریافت نکرده و یا کمتر از حقوق خود به شما پرداخت شده باشد می‌توانید بابت آن از کارفرمای خود شکایت کرده و حقوق باقی مانده خود را از او مطالبه کنید.

 

شکایت از کارفرما بابت بیمه

حق بیمه یکی از حقوق مشخص شده در قانون کار است که برای کارگر در نظر گرفته شده است و کارفرما موظف است در پایان هر ماه حق بیمه کارگر را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

بیمه کارگر از این جهت که در پایان زمان مشخص شده توسط سازمان تامین اجتماعی شخص بازنشسته می‌شود و حقوق دریافت می‌کند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورت نپرداختن بیمه توسط کارفرما قانون کار علاوه بر اینکه کارفرما را ملزم به دادن حق بیمه معوقه می‌کند، عدم پرداخت بیمه را جرم تلقی کرده و خاطی را به جریمه نقدی معادل ۲تا ۱۰ برابر حق بیمه مربوطه مجازات خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم مقاله حق بیمه کارگر را مطالعه فرمایید.

 

فرایند شکایت ا‌ز کارفرما

ابتدا باید به اداره کار مربوطه بروید و فرم‌های مربوط به شکایت را پر کنید و در این قسمت شما باید علت شکایت خود از کارفرما را ذکر کنید لازم به ذکر است که در خود این فرم‌ها حقوق مشخصه کارگر نوشته شده است و شما با خواندن آن می‌توانید از حقوق خود آگاه شوید.

اگر حق بیمه برای شما رد می‌شده به واحد ارجاع رفته و نامه‌ای برای شعبه بیمه گذارتان بگیرید. در این صورت تمام سوابق بیمه شما را تحویلتان خواهند داد و شما باید آن را همراه فرم شکایت به قسمت مربوطه بدهید.

ابتدا جلسه سازش بین کارگر و کارفرما برگزار می‌شود و اگر در این جلسه مشکلات شما حل نشد و یا حتی کارفرمای شما حضور پیدا نکرد شکایت شما به هیئت تشخیص بدوی ارجاع خواهد شد و با توجه به اسناد و مدارکی که ارائه داده‌اید و یا با فرستادن بازرسان به محل کارتان صحت ادعای شما را مورد بررسی قرار خواهند داد و رای مربوطه را صادر خواهند کرد.

توصیه می‌کنیم مقاله تعلیق قرارداد کار را مطالعه نمایید.

 

مهلت شکایت از کارفرما

شکایت کارگر از کارفرما مهلت مشخصی در قانون ندارد و مشمول مرور زمان نمی‌شود. یعنی هر زمان که کارگر بخواهد می‌تواند از کارفرمای خود شکایت کند ولی از جهت باقی ماندن و دسترسی آسان به اطلاعات راجع به کارگر پیشنهاد می‎‌شود هرچه زودتر اقدام به شکایت بکنید تا از این جهت به مشکلی برنخورید.

حتی بعد از فوت کارگر ورثه او می‎‌توانند بابت حقوق و مزایای کارگر از کارفرما شکایت کنند و حقوق مربوط به متوفی را دریافت کنند.

توصیه می‌کنیم مقاله منع کار اجباری را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شکایت از کارفرما، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شکایت از کارفرما پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.




:: برچسب‌ها: شکایت از کارفرما ,
:: بازدید از این مطلب : 408
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: