پشیمانی در معامله
نوشته شده توسط : vakiel

همه افراد وقتی که ‌‌می‌خواهند چیزی بخرند و یا مالی را به نام دیگری انتقال دهند اقدام به انجام معامله و بستن قرارداد ‌‌می‌نمایند. انجام معامله و بستن قرارداد باعث ‌‌می‌شود که افراد ساده‌‌‌‌‌تر بتوانند کاری را که ‌‌می‌خواهند انجام دهند. اما در برخی موارد ممکن است طرفین از انجام معامله پشیمان شوند که در ادامه توضیحات مختصری را در خصوص پشیمانی در معامله بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

معامله چیست‌‌ ؟

معامله عملی است که طی انجام آن افراد قراردادی را با یکدیگر امضا ‌‌می‌کنند و طبق آن قرارداد یکی از طرفین باید ملک یا هر چیز دیگری را که قید نموده است به شخص مقابلش بدهد و شخص مقابل نیز باید هزینه آن را بپردازد و یا در قبال آن کاری را به انجام برساند که در این مورد ‌‌می‌توان گفت معامله صورت گرفته است.

برای مثال فردی خانه‌اش را به دیگری ‌‌می‌فروشد و در قبال خانه مبلغی پول دریافت ‌‌می‌کند که در این مورد فرد معامله‌‌‌‌ای انجام داده است.

پشیمانی در معامله

با وجود اینکه انجام معامله باعث ‌‌می‌شود که افراد سریع‌‌‌‌‌تر به هدفشان برسند اما بازهم‌‌ ممکن است یکی یا هردوی طرفین از معامله پشیمان شوند که در این خصوص قانونگذاران قوانینی را در نظر گرفته‌اند که طبق آن‌‌‌ها ‌‌پشیما‌نی از معامله امکانپذیر ‌‌می‌شود و فرد ‌‌می‌تواند معامله را به هم بزند یا فسخ کند. مواردی که با وجود آن‌‌‌ها در صورت ‌‌پشیما‌نی ‌‌می‌توان معامله را فسخ کرد به شرح زیر ‌‌می‌باشند:

  • تا زمانی که طرفین معامله در جلسه انجام معامله حضور دارند و هنوز جلسه را ترک نکرده‌اند ‌‌می‌توانند اظهار ‌‌پشیما‌نی کنند و معامله را به هم بزنند.
  • اگر در معامله مدت زمانی را برای ‌‌پشیما‌نی و به هم‌ زدن معامله در نظر گرفته باشند فردی که پشیمان شود ‌‌می‌تواند در آن مدت زمان معامله را بر هم بزند.
  • اگر فردی مالی را در معامله بخرد و پس از معامله متوجه شود که آن مال دارای عیب و ایراد‌‌‌هایی است که عمدا از او مخفی شده‌اند و از انجام معامله پشیمان شود ‌‌می‌تواند آن را بر هم بزند.
  • اگر یکی از طرفین در معامله مال مورد معامله را کم ارزش‌‌‌‌‌تر یا با ارزش‌‌‌‌‌تر جلوه دهد و با این کار باعث شود که طرف مقابلش هزینه بیشتری بپردازد و یا اینکه هزینه کمتری دریافت کند طرف مقابل در صورت ‌‌پشیما‌نی ‌‌می‌تواند معامله را فسخ کند.

سوالات متدوال

آیا برای انجام معامله قرارداد امضا ‌‌می‌شود‌‌ ؟

بله بستن قرارداد برای انجام معامله باعث تعهد بیشتر طرفین به این امر خواهد شد.

اگر فرد در جلسه انجام معامله پشیمان شود ‌‌می‌تواند آن را بر هم بزند‌‌ ؟

بله این کار ممکن خواهد بود و او ‌‌می‌تواند قبل از پایان جلسه اظهار ‌‌پشیما‌نی کند تا معامله فسخ گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پشیمانی در معامله، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پشیمانی در معامله پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.




:: برچسب‌ها: پشیمانی در معامله ,
:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: