دادگاه اطفال
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که همه ما می‌دانیم در حال حاضر میزان وقوع جرم در جامعه ما بسیار بیشتر شده است و مجرمین با ارتکاب جرائم مختلف باعث پدید آمدن این مسئله شده‌‌‌‌اند‌. قانونگذار در سراسر کشور دادگاه‌ها‌یی را تشکیل داده است تا به جرائم مختلف افراد رسیدگی کنند و با این کار نظم در جامعه برقرار شود. دادگاه‌ها‌ و مراجع قضایی انواع مختلفی دارند و هر کدام با توجه به صلاحیتی که دارند جرائم مشخص شده‌‌ای‌ را پیگیری و بررسی خواهند کرد. یکی از انواع دادگاه‌ها‌یی که امروزه در تمام شهرستان‌ها‌ تشکیل می‌شود دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل می‌باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص دادگاه اطفال و آیین دادرسی آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : دادگاه اطفال

دادگاه اطفال چیست و به چه منظور تشکیل می‌شود‌‌‌‌ ؟‌

یکی از انواع دادگاه‌ها‌یی که به جرائم افراد رسیدگی می‌کنند دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل می‌باشد. این دادگاه زیر مجموعه سازمان زندان‌ها‌ است و وظایف گوناگونی دارد. دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل برای رسیدگی به جرائم ‌‌‌‌اطفا‌ل و نوجوانان تشکیل می‌شود.

هرگاه کودکان و نوجوانانی که سن آن‌ها‌ ما بین 9 تا 18 سال باشد مرتکب جرمی شوند، رسیدگی به آن جرم در صلاحیت دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل خواهد بود. این دادگاه تمام امور مربوط به جرم مانند تعقیب، تحقیقات کشف جرم و‌‌‌‌.‌.. را به انجام می‌رساند و مدارک و مستندات وقوع جرم ‌‌‌‌اطفا‌ل را جمع آوری خواهد کرد. نحوه رسیدگی به این جرائم در دادگاه‌ها‌ کاملا متفاوت خواهد بود و معمولا قضات دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌اطفا‌ل سعی می‌کنند در همه حال مصلحت کودکان و نوجوانان را در نظر بگیرند.

در این دادگاه معمولا قضات و کارکنان به گونه‌‌ای‌ عمل می‌کنند که ‌‌‌‌اطفا‌ل اصلاح و تربیت شوند، تا بتوانند در مدت زمان کمی به جامعه بازگردند.

آیین دادرسی دادگاه اطفال

آیین دادرسی تمامی دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌اطفا‌ل در سراسر کشور با دیگر دادگاه‌ها‌ تفاوت دارد و به گونه دیگری تعیین گردیده است. آیین دادرسی این دادگاه به شرح زیر می‌باشد:

  • مطابق قانون تمامی امور مربوط به جرم و مراحل کشف آن‌ها‌ توسط دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل انجام می‌گیرد. مراحل کشف جرم شامل تعقیب مجرم، جمع آوری اطلاعات و مدارک وقوع جرم و… می‌شوند. چنانچه دادگاه در حین تحقیقات خود نتواند مدارک و مستنداتی علیه ‌‌‌‌اطفا‌ل به دست بیاورد می‌بایست قرار منع تعقیب صادر کند و کودک یا نوجوان مورد نظر تبرعه خواهد شد. اما اگر شواهد، مدارک و‌‌‌‌.‌.. وقوع جرم ‌‌‌‌اطفا‌ل در حین تحقیقات یافت شوند قرار رسیدگی به جرم صادر می‌شود و دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل موظف است این مسئله را به سرپرست قانونی طفل ابلاغ کند.

توصیه می‌کنیم مقاله مجازات کودکان زیر 15 سال را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله مجازات نوجوانان بین 15 تا 18 سال را مطالعه نمایید.

صلاحیت دار بودن دادگاه‌ها‌ی اطفال با توجه به شرایط مجرم

همانطور که می‌دانید در سراسر کشور دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌اطفا‌ل بسیار زیادی پدید آمده‌‌‌‌اند‌. اما اگر بخواهید به جرم یک کودک یا نوجوان رسیدگی شود نمی‌توانید به هر کدام از این دادگاه‌ها‌ رجوع کنید زیرا همه آن‌ها‌ صلاحیت انجام این کار را ندارند‌. صلاحیت دار بودن دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌اطفا‌ل با توجه به شرایط مجرم مشخص می‌شود. اگر دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل در یکی از محل‌ها‌ی زیر واقع شده باشد دارای صلاحیت رسیدگی به جرم خواهد بود:

  • محل کشف جرم
  • محل وقوع جرم
  • محل یافت شدن ‌‌‌‌اطفا‌ل
  • محل زندگی طفل یا سرپرستان او

سوالات متداول

دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل بیشتر بر چه موضوعی تمرکز دارد‌‌‌‌ ؟‌

دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل بیشتر سعی می‌کند بر سر مسئله تربیت ‌‌‌‌اطفا‌ل و بازگشت آن‌ها‌ به جامعه تمرکز کند.

اگر دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل نتواند مدارک وقوع جرم ‌‌‌‌اطفا‌ل را پیدا کند تکلیف چیست‌‌‌‌ ؟‌

در این صورت قرار منع تعقیب صادر خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه اطفال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه اطفال پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: دادگاه اطفال ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: