نوشته شده توسط : vakiel

طلاق در زمان عادت ماهیانه چه شرایطی دارد؟ دفاتر ثبت ازدواج در طول سال موارد زیادی از ازدواج زوجین را به ثبت می‌رسانند. اما ‌متاسفانه بسیاری از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این ازدواج‌‌‌‌‌ها به طلاق ختم خواهد شد و دفترداران موظف ‌‌‌‌می‌شوند که طلاق زوجین را ثبت نمایند. اما طلاق قوانینی دارد که ‌‌‌‌می‌بایست زوج و زوجه آن‌ها را رعایت کنند تا طلاق آن‌ها صحیح باشد. در ادامه توضیحاتی را در مورد طلاق در زمان عادت ماهیانه برایتان بیان نموده‌‌‌‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: طلاق در زمان عادت ماهیانه | حکم قانونی طلاق در حین حیض – استثنائات

طلاق چیست ؟

طلاق یک امر قانونی و شرعی است که در موارد مختلف اتفاق ‌‌‌‌میفتد. طلاق در واقع به معنای جدا شدن زن و شوهر از یکدیگر است. زن و مرد ‌‌‌‌می‌بایست برای طلاق از یکدیگر دلایل منطقی و قانونی داشته باشند تا بتوانند طلاق را در دفاتر ثبت اسناد به ثبت برسانند.

طلاق در زمان عادت ماهیانه

در برخی موارد دیده شده است زوجین در حین عادت ماهیانه زن قصد طلاق از یکدیگر را دارند که در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مورد قانونگذار قوانینی را وضع نموده است که ‌‌‌‌می‌بایست رعایت شوند. مطابق ماده ۱۱۴۰ قانون مدنی طلاق زوجین در مدتی که زن عادت ماهیانه است و پاک نیست صحیح ‌‌‌‌نمی‌باشد و زوجین موظف هستند که تا پاک شدن زن صبر نمایند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دلیل آن که زن در حین قاعدگی شرعا ‌‌‌‌نباید اقدام به برقراری رابطه زناشویی کند و این امر روند جدایی زوجین را تسریع می‌بخشد.

برای آشنایی با شروط دوازده گانه طلاق کلیک کنید.

در چه مواردی طلاق در زمان عادت ماهیانه مجاز است ؟

در برخی موارد نیز قانونگذار طلاق را در حین عادت ماهیانه مجاز دانسته است و پاک بودن زن را برای طلاق الزا‌‌‌‌می نمی‌داند. موارد مجاز برای طلاق در زمان عادت ماهیانه به شرح زیر ‌‌‌‌می‌باشند:

زن باردار

از آن جایی که زن باردار در حین بارداری دچار عادت ماهیانه ‌‌‌‌نمی‌شود قانون پاکی او را برای طلاق الزا‌‌‌‌می‌‌‌‌ نمی‌داند و زنان باردار ‌‌‌‌می‌توانند بدون اتکا به پاک بودن از عادت ماهیانه طلاق بگیرند.

طلاق قبل از رابطه زناشویی

چنانچه زن و مرد بخواهند که قبل از نزدیکی از یکدیگر جدا شوند قانوگذار پاک بودن زن را شرط ‌‌‌‌نمی‌داند و از آن جایی که او باکره است ‌‌‌‌می‌تواند در مدت عادت ماهیانه نیز برای طلاق اقدام نماید.

غایب بودن مرد | طلاق در زمان عادت ماهیانه

چنانچه شوهر با زن در یک خانه سکونت نداشته باشد و یا غایب باشد زن ‌‌‌‌می‌تواند در مدت زمان عادت ماهیانه نیز طلاق بگیرد زیرا مرد از وضعیت او اطلاعی ندارد و در صورت عدم اطلاع مرد از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مورد طلاق در عادت ماهیانه صحیح است.

برای آشنایی با عده طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق در ز‌مان عادت ماهیانه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق در ز‌مان عادت ماهیانه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

طلاق چیست ؟

وقتی زن و شوهر اقدام به جدایی از یکدیگر ‌‌‌‌می‌کنند در واقع از هم طلاق گرفته‌اند. طلاق ‌‌‌‌می‌تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد.

آیا طلاق در حین عادت ماهیانه صحیح است ؟

خیر زن ‌‌‌‌می‌بایست از عادت ماهیانه پاک شود تا بتواند طلاق بگیرد.

اگر قبل از نزدیکی زن و شوهر برای طلاق اقدام کنند و زن دچار عادت ماهیانه بوده باشد طلاق آن‌‌‌‌‌ها صحیح است ؟

بله در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت طلاق صحیح خواهد بود که در متن مقاله به طور کامل شرح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: طلاق در زمان عادت ماهیانه | حکم قانونی طلاق در حین حیض – استثنائات



:: برچسب‌ها: طلاق در زمان عادت ماهیانه | حکم قانونی طلاق در حین حیض – استثنائات ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شناسنامه یک سند هویتی شامل مهم‌ترین اوصاف احوال شخصیه است که توسط سازمان ثبت احوال، هنگام تولد هر نوزاد صادر می‌شود. در شناسنامه اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی واقعی، تاریخ دقیق تولد، محل تولد، وضعیت تاهل و… ثبت می‌شوند که فرد برای احراز هویت واقعی‌اش در بسیاری از امور به آن نیاز دارد. همانطور که گفتیم، شناسنامه حاوی اطلاعات مهمی‌ درباره شخص است و جهت حفاظت از اعتبار سند‌های سجلی نمی‌توان اطلاعات آن را تغییر داد. گاهی ممکن است سن واقعی شخصی در شناسنامه درج نشده باشد و او نسبت به این موضوع شکایت داشته باشد و به دنبال راهی جهت تصحیح آن بگردد. در این موارد قانون چگونه عمل می‌کند؟ آیا کم کردن سن شناسنامه‌ای یا تغییر آن ممکن است؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منیع: کم کردن سن شناسنامه | تغییر دادن سن شناسنامه‌ای افراد – مراحل آن

تغییر و کم کردن سن شناسنامه

با توجه به مطالب بالا، جهت حفظ اعتبار شناسنامه نمی‌توان هیچ یک از موارد درج شده در آن را تغییر داد. اما گاهی سن واقعی افراد به دلایلی مانند سهل انگاری، استفاده از شناسنامه خواهر یا برادر بزرگ‌تر برای شخص، زودتر شوهر دادن دختر و… به درستی در شناسنامه قید نمی‌شود. در این صورت فرد یا ولی قانونی او می‌تواند دادخواستی کتبی مبنی بر درخواست تغییر سن شناسنامه تهیه کند و آن را به مرجع صالح جهت رسیدگی تحویل دهد.

مطابق ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آن‌ها مصوب ۱۳۶۱/۱۱/۲، دست بردن در تاریخ تولد اشخاص مجاز نیست. اما بر اساس تبصره این ماده، اشخاصی که سن حقیقی آن‌ها با سن درج شده در اسناد سجلی و شناسنامه بیش از پنج سال اختلاف داشته باشد، تنها یک بار در عمر خود می‌توانند تغییر تاریخ تولد خود را در کمیسیون ثبت احوال تقاضا کنند و آن را اصلاح نمایند.

اشخاص زیر می‌توانند اصلاح تاریخ تولد را درخواست کنند:

۱- شخصی که هجده سالش تمام شده باشد.

۲- شخص زیر هجده سال باشد اما حکم رشد گرفته باشد.

۳- پدر یا جد پدری شخصی که هجده سالش تمام نشده است.

۴- قیم یا وصی شخص محجور با ارائه مدرک.

مدارک لازم جهت درخواست تغییر یا کم کردن سن شناسنامه

۱- تقاضانامه کتبی صاحب شناسنامه یا ولی قانونی او در برگ مخصوص.

۲- اصل شناسنامه عکس دار و کپی آن.

۳- یک قطعه عکس جدید.

۴- اصل و کپی حکم رشد برای شخصی که هنوز هجده سال او تمام نشده است و تنها مراجعه کرده است.

۵- اصل تصویر مدارک و اسنادی که نشان دهنده قیمومت یا وصی بودن برای افراد تحت سرپرست باشد.

۶- فیش بانکی مطابق تعرفه روز نزد هر یک از شعبه‌های بانک ملی ایران به نام سازمان ثبت احوال کشور.

مراجعه به سازمان ثبت احوال و مراحل تغییر سن شناسنامه

پس از درخواست متقاضی مبنی بر تغییر سن شناسنامه، کمیسیونی با حضور فرماندار یا بخشدار، رئیس اداره ثبت احوال محل، پزشک انتخاب شده توسط مدیر عامل سازمان بهداری استان و رئیس شواری اسلامی‌ شهر یا بخش محل صدور شناسنامه، با حضور قاضی دادگاه صالحه محل جهت رسیدگی به پرونده برگزار می‌شود.

مراحل کلی تغییر سن شناسنامه به این صورت است:

۱- شخص متقاضی جهت تصحیح تاریخ تولد بایستی به دبیرخانه کمیسیون تشخیص سن اداره ثبت احوال محل صد‌ور شنا‌سنامه خود مراجعه کند، مدارک مورد نیاز را تحویل دهد و در ازای آن رسید دریافت نماید.

۲- تاریخ برگزاری جلسه رسیدگی از طرف دبیرخانه کمیسیو‌ن تشخیص سن محل صد‌ور شناسنامه به متقاضی اطلاع داده می‌شود.

۳- متقاضی بایستی در تاریخ معین شده با شناسنامه عکس دار خود در کمیسیون تشخیص سن حضور یابد.

۴- چنانچه متقاضی در محل حضور نیابد و پرونده جهت بررسی و اظهار نظر آماده باشد، کمیسیون تصمیم لازم را می‌گیرد و در غیر اینصورت درخواست او رد می‌شود. اما متقاضی می‌تواند مجددا درخواستی را به کمیسیون ارائه دهد.

۵- در صورت نیاز، کمیسیون صاحب شناسنامه را برای معاینه و تعیین سن واقعی به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد.

۶- متقاضی حق اعتراض به تصمیم کمیسیون تشخیص سن را ندارد.

۷- تصمیم کمیسیون تشخیص سن به خواهان اعلام می‌شود.

۸- چنانچه کمیسیون با تغییر تاریخ تولد موافقت نکند، امکان درخواست مجدد وجود نخواهد داشت.

۹- شخص خواهان جهت اجرای تصمیم کمیسیون تشخیص سن در سند‌های سجلی و شناسنامه باید درخواست کتبی ارائه دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کم کردن سن شناسنامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کم کردن سن شناسنامه پاسخ دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حذف نام همسر از شناسنامه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منیع: کم کردن سن شناسنامه | تغییر دادن سن شناسنامه‌ای افراد – مراحل آن



:: برچسب‌ها: کم کردن سن شناسنامه | تغییر دادن سن شناسنامه‌ای افراد – مراحل آن ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مدت غیبت شوهر برای طلاق در قانونی مدنی چقدر است؟ وقتی اسم طلاق و جدایی زن و مرد به میان ‌‌‌می‌آید افراد تصور ‌‌‌می‌کنند که تمام طلاق‌‌‌‌ها به علت عدم سازش زوجین با یکدیگر صورت می‌گیرد که در‌ این باره باید بگوییم برخی از طلاق‌‌‌‌ها به علت عدم سازش زوجین اتفاق ‌‌‌نمی‌افتند و دلایل خاص خود را دارند. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در مورد مدت غیبت شوهر که موجب ایجاد حق طلاق برای زن می‌گردد خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مدت غیبت شوهر برای طلاق در قانون مدنی | شروط مربوط به غیبت مرد

تعریف طلاق

طلاق به جدا شدن زوجین از همدیگر گفته ‌‌‌می‌شود و به عنوان یک عامل آسیب زا در جامعه محسوب ‌‌‌می‌شود. در واقع هر گاه زوجین متوجه شوند که ‌‌‌نمی‌توانند با یکدیگر سازش نمایند دادگاه به آن‌ها اجازه طلاق ‌‌‌می‌دهد تا بتوانند از یکدیگر جدا شوند و در آرامش بیشتری زندگی کنند.

مدت غیبت شوهر برای طلاق

یکی از عواملی که ‌‌‌می‌تواند منجر به طلاق شود غیبت شوهر ‌‌‌می‌باشد، طبق ماده ۱۰۲۳ قانون مدنی چنانچه شوهر مدت زمان زیادی غایب باشد زن ‌‌‌می‌تواند طلاق خود را ثبت نماید. اما‌ این نوع طلاق شرایط خاصی دارد که ‌‌‌می‌بایست حتما به آن توجه شود. اگر مرد به مدت چهار سال غایب باشد و هیچ اثری از او وجود نداشته باشد و‌ زن نداند‌ که او زنده است است یا خیر دادگاه به او حق طلاق خواهد داد. زیرا طبق قانون مردی که چهار سال غایب است در واقع یک فرد فوت شده به شمار می‌رود و زن ‌‌‌می‌تواند درخواست طلاق کند.

اما مدت زمان چهار سال غیبت مرد به تنهایی برای طلاق کافی نیست و ‌‌‌می‌بایست یک مورد دیگر نیز رعایت شود. دادگاه پس از چهار سال غیبت موظف است که سه بار مشخصات مرد را در یک آگهی ذکر کند و از کسانی که او را دیده‌اند یا ‌‌‌می‌شناسند بخواهد که از او خبری به دادگاه ارائه نمایند. اگر یک سال از انتشار آگهی‌‌‌‌ها گذشته باشد و خبری از زنده بودن مرد نشود دادگاه صیغه طلاق را خواهد خواند و زن ‌‌‌می‌تواند طلاق بگیرد.

شروط ضمن عقد مربوط به غیبت شوهر

اگر زوجین در عقدنامه خود قسمت مربوط به غیبت شوهر را امضا نموده باشند دیگر نیازی نیست تا زن چهار سال برای طلاق صبر کند بلکه اگر مرد شش ماه به صورت پشت سر هم یا نه ماه به صورت تناوبی غیبت نماید ( نه ماه پشت هم نباشد و در میان آن مرد بازگردد) زن می‌تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه تقدیم نماید.

اگر غیبت مرد باعث طلاق شود زن باید عده نگه دارد ؟

در صورتی که غیبت مرد باعث طلاق شده باشد زن موظف است که عده وفات را نگه دارد.‌ او ‌‌‌می‌بایست پس از طلاق به مدت چهار ماه و ده روز صبر کند تا عده وفات او تمام شود.

اگر پس از گذشت مدت طولانی غیبت شوهر زن برای طلاق اقدام کند و سپس مرد بازگردد تکلیف چیست ؟

اگر پس از غیبت طولانی مرد زن طلاق بگیرد و مرد بازگردد طبق قانون دیگر به همسر خود محرم نیست مگر‌ اینکه در مدت زمان عده وفات بازگشته باشد و در غیر‌ این صورت ‌‌‌می‌بایست دوباره با همسر خود عقد کند تا بتواند زندگی مشترک را با او ادامه دهد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در‌ این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه‌ این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌‌می‌نماید، از خدمات ویژه‌ این مرکز ‌‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حقوقی تهران اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدت غیبت شوهر برای طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مدت غیبت شوهر برای طلاق پاسخ دهند.

سوالات متدوال

چه مدت زمان لازم است که زن بتواند به علت غیبت مرد طلاق بگیرد ؟

‌‌‌می‌بایست از مدت غیبت مرد چهار سال بگذرد تا زن بتواند درخواست طلاق خود را ثبت کند.

اگر پس از طلاق زن به علت غیبت مرد بازگردد تکلیف چیست ؟

آن‌ها دیگر از لحاظ قانونی و شرعی زن و شوهر نیستند و به هم محرم نخواهند بود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مدت غیبت شوهر برای طلاق در قانون مدنی | شروط مربوط به غیبت مرد



:: برچسب‌ها: مدت غیبت شوهر برای طلاق در قانون مدنی | شروط مربوط به غیبت مرد ,
:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

راه های مهاجرت در موقعیت های مختلف چیست؟ مهاجرت انسان‌ها دارای قدمتی به اندازه تاریخ زندگی آن‌ها است. البته معنای مهاجرت در گذر زمان تغییر کرده است. امروزه مقصود از مهاجرت نقل مکان از یک کشور به کشوری دیگر با اهداف شغلی، تحصیلی و زندگی است. دلایل زیادی برای مهاجرت وجود دارد. از جمله مهم‌ترین آن دلایل، مشکلات اقتصادی و امنیتی است. مهاجرت راه‌ها و روش‌های مختلفی دارد. در ادامه این مطلب به معرفی راه‌های معمول یک مهاجرت می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: راه های مهاجرت | کم هزینه ترین راه برای مهاجرت چیست؟

راه های مهاجرت

روش‌های متعددی برای مهاجرت وجود دارد. بهترین راه های مهاجرت آن است که با توجه به انگیزه و قصد شما از مهاجرت همچنین سرمایه اولیه شما مشخص می‌گردد. به‌طور کلی می‌توانیم روش‌های معمول برای مهاجرت را به 7 روش تقسیم کنیم.

البته روش‌های غیرقانونی نظیر پناهندگی نیز وجود دارد. این روش هم مخاطرات بالایی دارد و هم نتیجه اطمینان بخشی از آن موجود نیست. بنابراین به هیچ عنوان برای مهاجرت روش پناهندگی را توصیه نمی‌کنیم. اما 7 روش قانون و معمول برای مهاجرت شامل، مهاجرت از طریق کار (مهاجرت شغلی)، تحصیل، سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی استارتاپ، تولد فرزند، خانواده و ازدواج می‌شود.

مهاجرت شغلی

بخش قابل توجهی از مهاجرت‌های جهانی مربوط به مهاجرت شغلی می‌شود. وجود شرایط مناسب شغلی و رفاه زندگی در برخی از کشور‌های جهانی، افراد را ترغیب می‌کند. تا برای آینده شغلی و رفاه زندگی خود به این کشور‌ها مهاجرت نمایند. از طرفی برخی از کشور‌ها با توجه به کمبود نیروی کار، تعداد زیادی از افراد متقاضی مهاجرت شغلی را می‌پذیرند. کشورهایی نظیر کانادا، آلمان، امارات و استرالیا از جمله این کشور‌ها می‌باشند.

لازم به ذکر است برای مهاجرت شغلی و تخصصی شرایط ویژه‌ای لازم است. اگر قصد مهاجرت شغلی به کشوری را دارید؛ باید شرایط مربوط به این نوع مهاجرت در کشور مقصد را مطالعه کنید. بر اساس آمار‌های جهانی حدود 170 میلیون نفر از افراد تحت عنوان مهاجرت شغلی در کشور‌هایی غیر از کشور خود زندگی می‌کنند.

تحصیل از راه های مهاجرت

یکی از روش‌های پرطرفدار مهاجرت به خصوص در میان جوانان، مهاجرت تحصیلی است. افراد زیادی سالانه با عنوان مهاجرت تحصیلی به کشورهایی که از دانشگاه‌های معتبر و سطح تحصیلی بالایی برخوردارند مهاجرت می‌کنند. از مزایای تحصیل در این کشور‌ها می‌توانیم. به شرایط زندگی خوب و شانس بالا برای اشتغال در شغل مناسب پس از تحصیل اشاره کنیم. خوب است بدانید مهاجرین تحصیلی علاوه بر تحصیل می‌توانند ساعاتی در روز را مشغول به کار شوند. به این ترتیب هم هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را تأمین می‌کنند. و هم در صورت اشتغال به شغلی خوب سابقه کار کسب می‌نمایند.

مهاجرت با سرمایه‌گذاری

مهاجرت با روش سرمایه‌گذاری را می‌توانیم سومین روش پرطرفدار برای مهاجرت پس از مهاجرت شغلی و تحصیلی معرفی کنیم. سرمایه‌گذاری در یک کشور دیگر و دریافت اقامت آن کشور با توجه به قوانین هر کشور متفاوت است. و البته روش‌های مختلفی نیز برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. مهم‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری برای مهاجرت شامل تمکن مالی، خرید ملک و خرید بیزینس می‌شود. قابل توجه است که برخی از کشور‌ها در راستای توسعه اقتصادی خود برنامه‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار از کشور‌های دیگر هستند.

مهاجرت از طریق راه‌اندازی استارتاپ

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که یک ایده خلاقانه در ذهن دارید. و با این ایده خلاقانه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار می‌باشید. می‌توانید به وسیله این ایده به کشور مدنظر خود مهاجرت نمایید. و در آن کشور ایده و کسب‌وکار سودمند خود را راه‌اندازی نمایید. شما می‌توانید با راه‌اندازی یک کسب‌وکار از کشور مدنظرتان اقامت دریافت نمایید. تعداد زیادی از کسب‌وکارهای موفق در کشورهای خارجی توسط مهاجرین آن راه‌اندازی شده است.

تولد فرزند از راه های مهاجرت

مهاجرت از طریق تولد فرزند به این صورت است. که در برخی از کشورها اگر کودکی در خاک آن کشور به دنیا بیاید؛ می‌تواند تابعیت آن کشور را دریافت نماید. به این روش از اهدای تابعیت، سیستم خاک گفته می‌شود. اما برخی از کشور‌ها مثل ایران تنها تولد از پدر و گاها مادر ایرانی باعث اهدای تابعیت ایرانی به کودک می‌شود. و این نوع از اهدای تابعیت را سیستم خون می‌گویند. در کشورهای اروپایی هم سیستم خون و هم سیستم خاک پذیرفته‌شده است. مثلا اگر در کشورهای اروپایی فرزند خود را متولد کنید؛ کودک شما امکان مهاجرت به و زندگی در آن کشور را خواهد داشت. و در شرایطی پدر و مادر کودک نیز می‌توانند در کشور مقصد اقامت دریافت کنند.

مهاجرت از طریق خانواده

مهاجرت از طریق خانواده نیز در صورتی است که فردی از خانواده در کشور مقصد اقامت داشته باشد. به عنوان مثال برای شغل یا تحصیل مهاجرت کرده است یا به هر نحو دیگری در کشور مقصد زندگی می‌کند و اقامت دارد. بر اساس شرایط قانون کشور مقصد امکان دعوت از برخی از اعضای خانواده نیز به آن کشور برای مهاجر وجود دارد.

ازدواج از راه های مهاجرت

ازدواج یکی از روش‌های دریافت اقامت و حتی تابعیت یک کشور دیگر است. به این صورت که باید با یکی از شهروندان و تابعین کشور مقصد ازدواج نمایید. در این صورت امکان دریافت اقامت و بعد از مدتی دریافت تابعیت کشور مورد نظر را دارید. اما برای اینکه در این مورد تقلبی وجود نداشته باشد طبق قوانین کشورهای مختلف راستی آزمایی‌های متعددی را برای درستی ازدواج و قلابی نبودن آن انجام می‌دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

راه های مهاجرت چیست ؟

7 روش قانونی و معمول برای مهاجرت شامل، مهاجرت از طریق کار (مهاجرت شغلی)، تحصیل، سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی استارتاپ، تولد فرزند، خانواده و ازدواج می‌شود.

مهاجرت از طریق پناهندگی به چه صورت است ؟

روش‌ غیرقانونی نظیر پناهندگی برای مهاجرت، هم مخاطرات بالایی دارد و هم نتیجه اطمینان بخشی از آن موجود نیست. بنابراین به هیچ عنوان برای مهاجرت روش پناهندگی را توصیه نمی‌کنیم.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: راه های مهاجرت | کم هزینه ترین راه برای مهاجرت چیست؟



:: برچسب‌ها: راه های مهاجرت | کم هزینه ترین راه برای مهاجرت چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

راه‌های اثبات بی گناهی چیست؟ اگر درگیر یک دعوای حقوقی شدید و قصد دارید بی‌گناهی خود را اثبات کنید. باید با استفاده از راه‌های قانون و ادله اثبات دعوا بی‌گناهی خود را ثابت نمایید. متهم می‌تواند با ارائه دلیل و یا با چالش کشیدن دلایل شاکی نیز بی‌گناهی خود را اثبات کند. در ادامه این مطلب به معرفی راه‌های اثبات بی‌گناهی و تبرئه متهم از اتهام خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اثبات بی گناهی |‌ شرایط و روش های اثبات بی گناهی

اثبات بی گناهی و تبرئه متهم

بر اساس قانون افراد حق شکایت و اثبات جرم دیگران را دارند. اما قانون در کنار ایجاد حق شکایت برای شاکی، برای متهمین نیز حق دفاع و اثبات بی‌گناهی خود را دارند. بنابراین راه‌ها و روش‌های قانونی وجود دارد. تا متهم با استفاده از آن بی‌گناهی خود را اثبات کند و خود را از اتهام مبرا سازد. با توجه به این‌که ادله اثبات دعوا دارای تنوع است. راه‌ها و روش‌های اثبات بی‌گناهی نیز متنوع و متعدد است. بهره‌گیری از هریک از روش‌های قانونی برای اثبات بی‌گناهی نیازمند ارائه مدارک مخصوص به خود آن است.

شرایط لازم برای اثبات بی گناهی

همان‌طور که گفتیم به علت تنوع ادله اثبات دعوا، راه‌های متنوعی نیز برای اثبات بی‌گناهی وجود دارد. اما قبل از هر چیز، برای استفاده از این رو‌ش‌ها لازم است شرایط اثبات بی‌گناهی وجود داشته باشد. شرایط اثبات بی‌گناهی در تمامی جرائم یکسان است.

در قانون برای اثبات ارتکاب جرم توسط شخصی ابتدا باید عناصر سه‌گانه جرم اثبات گردد. وجود عنصر مادی، معنوی و قانونی یک جرم شرایط اثبات آن جرم است. به همین ترتیب برای اثبات بی‌گناهی نیز باید عدم وجود حداقل یکی از این سه عنصر امکان‌پذیر باشد.

عدم وجود عنصر قانونی

مقصود از عنصر قانونی یک جرم، تعریفی از آن جرم است که در متن قانون صریحاً ذکرشده باشد. به عبارتی آن ماده‌قانونی که یک عمل یا ترک یک عمل را جرم می‌داند. و برای این جرم مجازات نیز تعیین می‌کند. باوجود چنین ماده‌ای در قانون می‌گوییم که عنصر قانونی یک جرم اثبات می‌شود.

حال متهم برای اثبات بی‌گناهی خود می‌تواند عدم وجود عنصر قانونی جرم را اثبات نماید. مثلاً مطرح کند که اقدام وی ذیل تعریف قانون از جرم مورد شکایت قرار نمی‌گیرد. و قانون نیز برای عمل یا ترک عمل متهم مجازاتی تعیین نکرده است. یا اینکه اثبات کند مجازات و تعریف جرم وی در قانون جدید نسخ گشته است.

عدم وجود عنصر معنوی

مقصود از عنصر معنوی انگیزه، هدف و اراده متهم برای ارتکاب به جرم است. عنصر معنوی خود شامل 3 بخش علم به موضوع، قصد انجام رفتار مجرمانه، قصد نتیجه می‌شود. متهم برای اثبات بی‌گناهی خود باید عدم وجود یکی از این موارد سه‌گانه عنصر معنوی را اثبات نماید. به‌عنوان مثال فرد می‌تواند با اثبات اینکه در زمان ارتکاب جرم مجنون و فاقد اراده بوده است. یا قصد شکار حیوانی را داشت و نمی‌دانست موجودی که به آن شلیک کرد انسان بود. بی‌گناهی خود را اثبات و خود را تبرئه کند.

عدم وجود عنصر مادی

عنصر مادی جرم همان عملی است که مجرم مرتکب آن می‌شود. جرم سرقت را تصور کنید که ماده‌قانونی و مجازات آن موجود است. اگر کسی عنصر معنوی یعنی قصد انجام دزدی را داشته باشد اما آن عمل را انجام ندهد. عنصر مادی جرم محقق نمی‌شود. حال اگر متهم بتواند اثبات کند عمل مجرمانه را انجام نداده است. یا اگر جرمی رخ داد توسط متهم نبوده است. می‌تواند بی‌گناهی خود را اثبات نماید.

روش‌های اثبات بی گناهی

هنگامی‌که بدانیم شرایط لازم برای اثبات بی گناهی موجود است. حال می‌توانیم از روش‌های مختلفی برای اثبات بی گناهی بهره ببریم. به طور کلی دو راه برای تبرئه متهم و اثبات بی گناهی وی موجود است. که انجام هرکدام از این دو راه با ادله اثبات دعوا که متنوع و متعدد می‌باشد؛ صورت می‌پذیرند.

این دو راه شامل ارائه دلیل از جانب متهم و به چالش کشیدن ادله شاکی می‌شود. در روش ارائه دلیل متهم مدارکی را به دادگاه ارائه می‌دهد تا بی‌گناهی خود را اثبات کند. اما در روش دوم نیازی به ارائه دلیل نمی‌باشد. بلکه دلایل ارائه‌شده شاکی را به چالش می‌کشد. و اثبات می‌کند دلایل شاکی فاقد اعتبار قانونی است. اما همان‌طور که گفتیم انجام هر دوی این راه‌ها با توجه به ادله اثبات دعوا با روش‌های متنوعی قابل انجام است.

ادله اثبات دعوا برای اثبات بی گناهی

برای انجام هریک از دو روش‌ اثبات بی گناهی مذکور می‌توانیم از راه‌های ادله اثبات دعوا بهره ببریم. ادله اثبات دعوا دارای موارد متعددی است که شامل اقرار، شهادت و استشهاد محلی، سوگند، علم قاضی، قسامه و سند می‌شود.

اقرار

روش اقرار یکی از مهم‌ترین ادله اثبات دعوا محسوب می‌شود. در صورتی که متهم بتواند اثبات کند اقراری که علیه خودش انجام داده است. تحت شرایط شکنجه یا فشار روحی و یا جنون بود و اعتبار اقرار را از بین ببرد. می‌تواند بی گناهی خود را اثبات کند.

اثبات بی گناهی با شهادت

استشهاد محلی و شهادت یکی از راه‌های اثبات جرم و ادله اثبات دعوا است. اما متهم نیز می‌تواند با بهره‌گیری از این روش و استفاده از شاهد یا استشهاد محلی بی گناهی خود را اثبات کند. به‌عنوان مثال متهم می‌تواند با کمک شاهد ثابت کند در زمان وقوع جرم در مکان دیگری حضورداشته است. همچنین متهم می‌تواند با استشهاد محلی شاهدان شاکی را بی‌اعتبار کند. یعنی با استفاده از استشهاد محلی ثابت کند که شاهدان شاکی شرایط شهادت را ندارند مثلاً عادل نیستند.

سوگند

روش سوگند در برخی از دعاوی استفاده می‌شود. و کاربرد زیادی ندارد. این روش در جرائمی مرتبط با قصاص، دیه، ضرر و زیان ناشی از جرم و ارش قابل‌استفاده است. که شرایط خاصی نیز دارد. در جرائم مربوط به تعزیرات و حدود سوگند کاربردی ندارد. در مواردی که از سوگند برای اثبات دعوا استفاده می‌شود متهم می‌تواند ثابت کند سوگند دروغ است. یا سوگند خورنده شرایط قانونی سوگند را ندارد.

اثبات بی گناهی با علم قاضی

مقصود از علم قاضی حصول یقین قاضی با توجه به مستندات ارائه‌شده در دعوا است. در این روش هم متهم می‌تواند مستندات و قرائنی به دادگاه ارائه نماید. تا قاضی با توجه به آن‌ها یقین حاصل کند متهم بی‌گناه است.

قسامه

روش قسامه تنها در جرائم جنایی که علیه تمامیت جسمی یک شخص انجام می‌گیرد قابل‌استفاده است. در این روش شاکی با استفاده از قسم خویشاوندان و تحت شرایط قانونی ادعای خود را ثابت نماید. بنابراین متهم نیز می‌تواند برای ادای قسامه توسط خویشاوندان خود اقدام نماید. قسامه شرایط خاصی دارد که باید رعایت شود تا اثبات بی گناهی انجام گیرد.

سند

ارائه سند به‌عنوان یکی از ادله اثبات در قانون ذکر نشده است. اما با این وجود متهم یا شاکی می‌توانند در صورت وجود هر نوع مدرک و سند کتبی برای اثبات ادعا یا بی گناهی به دادگاه ارائه نمایند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

شرایط لازم برای اثبات بی گناهی چیست ؟

وجود عنصر مادی، معنوی و قانونی یک جرم شرایط اثبات آن جرم است. به همین ترتیب برای اثبات بی گناهی نیز باید عدم وجود حداقل یکی از این سه عنصر امکان‌پذیر باشد.

روش‌ها و راه‌های اثبات بی گناهی چیست ؟

راه‌های اثبات بی گناهی دو راه شامل ارائه دلیل از جانب متهم و به چالش کشیدن ادله شاکی می‌شود که هر دو راه با ادله اثبات دعوا شامل اقرار، شهادت و استشهاد محلی، سوگند، علم قاضی، قسامه و سند انجام می‌گیرد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اثبات بی گناهی |‌ شرایط و روش های اثبات بی گناهی



:: برچسب‌ها: اثبات بی گناهی |‌ شرایط و روش های اثبات بی گناهی ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

زنان و مردان در برخی موارد برای کسب آرامش بیشتر قصد ‌‌می‌کنند که از یکدیگر جدا شوند. آن‌ها در واقع از یکدیگر طلاق گرفته و این جدایی زوجین به علت‌‌‌های مختلف و متفاوتی اتفاق ‌‌می‌افتد. اما برای اقدام به طلاق ‌‌می‌بایست زوجین از قوانین‌ این امر به خوبی آگاهی داشته باشند تا بتوانند در مدت زمان کمتری مراحل قانونی آن را طی نمایند. در ادامه توضیحاتی را در مورد طلاق زن باردار برایتان بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: طلاق زن باردار | حقوق مالی زن در طلاق دوران بارداری – مدت عده

طلاق در قانون کشور

طلاق یک امر قانونی است که توسط زوجین انجام ‌‌می‌شود. طی انجام‌ این کار زوج و زوجه از یکدیگر جدا ‌‌می‌شوند و دیگر به هم محرم نیستند. طلاق به علت‌‌‌هایی مثل خیانت همسر، اعتیاد، نشوز و… اتفاق ‌‌می‌افتد. برای انجام مراحل قانونی طلاق، دادگاه زوجین را موظف ‌‌می‌نماید که دلایل قانونی و منطقی خود را برای جدایی در دادگاه بیان نمایند. در صورتی که آن‌ها از طلاق پشیمان شوند نیز ‌‌می‌توانند دوباره با یکدیگر ازدواج نموده و زندگی مشترک‌ را ادامه دهند.

طلاق زن باردار

طبق قانون طلاق در دورانی که زن باردار است هیچ گونه اشکالی ندارد و کاملا صحیح است، به همین دلیل در مدت زمان بارداری زوجین ‌‌می‌توانند از یکدیگر طلاق گرفته و جدا شوند. اما طلاق زن و شوهر در دوران بارداری نیز قوانین خاص خود را دارد. برای مثال در طلاق‌ این چنینی زن موظف است که عده نگه دارد. عده زن در‌ این گونه طلاق‌‌‌ها تا پایان وضع حمل او خواهد بود و او تا زمانی که جنین را به دنیا نیاورده است ‌‌نمی‌تواند با مرد دیگری ازدواج کند.

مناسب‌‌ترین نوع طلاق در دوران بارداری

طلاق توافقی در دوران بارداری مناسب‌‌ترین گزینه برای زوجین ‌‌می‌باشد زیرا‌ این نوع طلاق زودتر به نتیجه خواهد رسید. اگر زن و مرد در حین بارداری بخواهند طلاق توافقی بگیرند ‌‌می‌بایست به دادگاه مراجعه نموده و درخواست طلاق خود را ارائه نمایند. سپس دادگاه آن‌ها را به یک مشاور خانواده معرفی نموده و از ایشان ‌‌می‌خواهد که به زوجین دو جلسه مشاوره دهد. چنانچه زوجین پس از‌ این دو جلسه مشاوره باز هم برای طلاق مصمم باشند دادگاه حکم به طلاق می‌دهد.

حقوق مالی زن باردار در صورت طلاق

چنانچه زن و‌ مرد در دوران بارداری از یکدیگر جدا شوند مرد موظف است که برخی حقوق زن را به او پرداخت نماید. در ادامه حقوق زن در طلاق در دوران بارداری‌ را شرح داده‌ایم:

مهریه

مهریه زن باردار طبق قواعد عمومی پرداخت می‌شود و زن حامله حق مطالبه تمام مهریه را دارد. زن باردار همچنین حق مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت را نیز دارد.

نفقه

در‌ این نوع طلاق مرد موظف ‌‌می‌شود که تا‌ زمان وضع حمل زن به او نفقه بپردازد. از آن جایی که زن باردار است مرد ‌‌می‌بایست در تمام مدت ‌بارداری به او‌ نفقه بدهد و پس از وضع حمل مرد دیگر ملزم‌ به پرداخت نفقه نیست.

هزینه‌‌‌های وضع حمل زن

در‌ این گونه طلاق‌‌‌ها مرد موظف است که تمام هزینه‌‌‌های وضع حمل زن را از جمله هزینه‌‌‌های بیمارستان، دارو و… را به او پرداخت نماید.

اگر مرد پس از طلاق زن باردار فوت کند چه کسی موظف به پرداخت نفقه زن است ؟

در صورتی که مرد پس از طلاق و قبل از به دنیا آمدن فرزند فوت کند زن ‌‌می‌تواند نفقه‌اش را از پدربزرگ پدری فرزندش مطالبه نماید ولی در صورت عدم توانایی مالی جد پدری قانون او را ملزم به پرداخت نفقه ‌‌نمی‌داند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق باردار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق باردار پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا طلاق در دوران بارداری اشکال قانونی دارد ؟

خیر زوج و زوج ‌‌می‌توانند در حین بارداری نیز اقدام به طلاق نمایند اما ‌‌می‌بایست برخی قوانین را رعایت نمایند.

مناسب‌‌ترین نوع طلاق دوران بارداری کدام است ؟

طلاق توافقی.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: طلاق زن باردار | حقوق مالی زن در طلاق دوران بارداری – مدت عده



:: برچسب‌ها: طلاق زن باردار | حقوق مالی زن در طلاق دوران بارداری – مدت عده ,
:: بازدید از این مطلب : 586
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مهریه زن نازا چقدر است ؟ وقتی عقد نکاح میان زن و شوهر خوانده ‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست وظایفی را که در حین عقد به عهده آن‌ها گذاشته شده به خوبی انجام دهند. برای مثال زن وظیفه دارد که منزل همسر خود را ترک نکند و در برقراری رابطه زناشویی با او کوتاهی نکند و مرد نیز در قبال وظایف زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست مهریه به او بپردازد. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در مورد مهریه زنان نازا در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مهریه زن نازا

تعریف مهریه در حقوق | مهریه زن نازا

مهریه یکی از حقوق زن در حین عقد نکاح ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که مرد ملزم به پرداخت آن خواهد بود. زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند هر موقع که بخواهد مهریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش را طلب کند و مرد موظف است که مهریه را به طور کامل به او پرداخت کند. میزان مهریه را نیز زن و شوهر تعیین ‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند و سپس مبلغ مهریه در سند ازدواج آن‌ها ذکر خواهد شد

مهریه زنان نازا

یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد پیش بیاید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این است که آیا به زن نازا نیز مهریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای تعلق ‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد؟ مهریه زن نازا چقدر است ؟ که در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این باره باید بگوییم قانون نا‌زایی زن را عیب تلقی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌کند و نا‌زا بودن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند مانع دریافت مهریه توسط زن شود. بعضی از مردان تصور ‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند که ‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند به خاطر ناز‌ا بودن زن به او مهریه پرداخت نکنند اما طبق قانون مهریه حقی است که در حین عقد نکاح به زن تعلق گرفته است و ناز‌ایی به هیچ عنوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند آن را از بین ببرد.

 

حالات مختلف مهریه زن نازا

در ادامه به بررسی حالات مختلف تعلق مهریه به زن نا‌زا می‌پردازیم.

مهریه زن نازا قبل و بعد برقراری رابطه زناشویی

مهریه زن نا‌زا نیز همانند زنان دیگر با توجه به برقراری رابطه زناشویی میان او و همسرش محاسبه ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. طبق قانون اگر زن نا‌زا قبل از برقراری رابطه زناشویی مهریه خود را مطالبه کند مستحق نصف مهریه خواهد بود و مرد ملزم به پرداخت نصف مهریه است. اما اگر زن بعد از برقراری رابطه زناشویی مهریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش را مطالبه نماید مرد موظف است که تمام مهریه را به او پرداخت کند.

مهریه زن نازا در صورت فوت همسر

چنانچه زن نا‌زا مهریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش را دریافت نکرده باشد و همسرش فوت کند ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که مهریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش را تمام و کمال از اموال به جا مانده از مرد به او پرداخت نمایند.

مهریه زن نازا در عقد موقت و دائم

زن نا‌زا در عقد دائم و موقت مستحق دریافت مهریه خواهد بود و‌ دائمی یا موقت بودن عقد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند زن را از دریافت مهریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش بازدارد. اما در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این دو نوع عقد نکاح مهریه زن نازا با توجه به باکره بودن یا نبودن به او پرداخت ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

اگر باکره باشد نصف مهریه و در صورت وقوع رابطه جنسی تمام مهر به او تعلق می‌گیرد.

نفقه و اجرت المثل زن نازا

اگر زن نا‌زا از شوهر خود تمکین عام و خاص نماید مستحق دریافت تمام و کمال نفقه می‌باشد. همچنین در صورت تمکین و مهیا بودن سایر شرایط چنین زنی مستحق دریافت اجرت المثل ایام زوجیت نیز می‌گردد.برای آشنایی با انواع تمکین کلیک فرمایید. برای آشنایی با مفهوم و شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت زن کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه زن نا‌زا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه زن نا‌زا پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

آیا به زن نا‌زا مهریه تعلق خواهد گرفت ؟

بله نازا بودن زن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند او را از دریافت مهریه بازدارد. برای استحقاق و دریافت مهریه فرقی بین زن نازا و غیر آن وجود ندارد.

قبل از برقراری رابطه زناشویی مهریه زن نا‌زا چقدر است ؟

نصف خواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مهریه زن نازا

 



:: برچسب‌ها: مهریه زن نازا ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

زن ناشزه کیست؟ وقتی عقد نکاح میان مرد و زنی منعقد می‌گردد. برای طرفین حق و حقوق ایجاد می‌شود. اغلب این وظایف قانونی و حقوق نسبت به یکدیگر ضمانت اجرای قانونی دارد. لذا عدم رعایت وظایف قانونی ازدواج توسط زوجین این اجازه را به آن‌ها می‌دهد. تا از همسر خود با استفاده از مجاری قانونی شکایت کنند و احقاق حق نماید. اصطلاح زن ناشزه نیز مربوط به یکی از وظایف قانونی ازدواج و عدم رعایت آن توسط زن می‌باشد. در ادامه این مطلب به موضوع زن ناشزه و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی در مورد مهریه زن ناشزه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: زن ناشزه | خصوصیات زن ناشزه چیست

زن ناشزه کیست ؟

پس از انعقاد عقد نکاح زن و شوهر نسبت به یکدیگر وظایف و حقوقی دارند. یکی از وظایف و تکالیف که در عقد نکاح معنی پیدا می‌کند تکلیف به تمکین است. بر اساس قانون مدنی زن موظف است پس از عقد نکاح از شوهر خود تمکین نماید. در غیر این صورت زن، ناشزه محسوب می‌شود.

بنابراین برای درک مفهوم ناشزه ابتدا باید تمکین را معنی کنیم. تمکین دارای معنی تمکین عام و تمکین خاص است. تمکین عام یعنی زن ریاست همسرش را در امور کلی زندگی و خانواده بپذیرد. و تمکین خاص در مورد روابط زناشویی میان زوجین است. بنابراین از آنجایی که قانون یکی از تکالیف زن می‌شناسند. در صورت عدم رعایت این تکلیف و عدم تمکین از جانب زن بدون این‌که دلیل موجه و قانونی وجود داشته باشد. زن به عنوان زن ناشزه شناخته می‌شود که برخی آثار حقوقی به دنبال دارد.

تمکین عام

همان‌طور که گفتیم یکی از انواع تمکین، تمکین عام است. و به طور کلی منظور از پذیرش ریاست شوهر در امور خانواده از جانب زن می‌باشد. تمکین عام خود شامل موارد متعددی می‌شود.
مورد اول مسئله محل سکونت زوجین است. بر اساس ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی تعیین محل سکونت توسط شوهر انجام می‌شود. وزن باید در محلی که همسرش تعیین نموده است زندگی کند. در این صورت یکی از موارد تمکین عام توسط زن انجام می‌شود. البته اگر زن در زمان ازدواج حق تعیین منزل را شرط کند. می‌تواند بدون اجازه همسرش مسکن متفاوتی را جهت زندگی برگزیند. و این عمل زن با وجود شرط مذکور عدم تمکین زن نمی‌باشد.
در ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی آمده است که شوهر می‌تواند. همسر خود را از شغلی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیت خانواده است من نمایند. بنابراین یکی از موارد تمکین عام عدم اشتغال به مشاغل منافی مصالح خانواده و یا بالعکس اشتغال به شغل موافق مصالح خانواده می‌باشد.
به طور کلی بر اساس ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی هنگامی که عقد نکاح جاری شود. تکالیف و حقوق زن و شوهر نسبت به یکدیگر آغاز می‌گردد. لذا عمل به تمامی وظایفی که بر اساس قانون بر گردن زن می‌باشد از مصادیق تمکین عام است.

تمکین خاص

منظور از تمکین خواص مسائل مربوط به روابط زناشویی می‌باشد. یا به عبارت دیگر به معنی برقراری رابطه جنسی در حد متعارف زوجین است. بنابراین مقصود از تمکین خاص این است که زن برای رابطه جنسی در حد متعارف خودداری نکند. در صورت خودداری زن حکم به عدم تمکین وی داده می‌شود. البته در مواردی که زن عذر موجه دارد و در برخی موارد مجاز به عدم تمکین است.

بنابراین عدم تمکین یا نشوز زن از یکی از موارد ذکرشده در فوق با عنوان تمکین عام و تمکین خاص، موجب می‌گردد زن، ناشزه به حساب بیاید. که زن ناشزه آثاری حقوقی در پی خواهد داشت.

نفقه زن ناشزه

همان‌طور که گفتیم زن ناشزه آثار حقوقی را به دنبال دارد. یکی از این موارد مربوط به شرایط نفقه زن ناشزه است. در ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی شرایط مربوط به نفقه زن ناشزه بیان می‌شود. این ماده قانونی می‌گوید زنی که بدون عذر موجه ای وظایف خود را انجام ندهد. یا به عبارتی تمکین نکند مستحق دریافت نفقه نیست.
بنابراین چنانچه گفتیم به زن ناشزه نفقه تعلق پیدا نمی‌کند. اما باید توجه داشت مرد تنها در صورتی می‌تواند به همسر خود بابت نشوز وی، نفقه ندهد. که در گام اول به دادگاه خانواده مراجعه کند. سپس با طرح دعوای الزام به تمکین از دادگاه حکم عدم تمکین زن را دریافت نماید. به این ترتیب به صورت رسمی اثبات می‌کند که زن ناشزه است. و اجازه دارد نفقه زن را نپردازد.

مهریه زن ناشزه

در مطلب بالا گفتیم که نفقه به زن ناشزه تعلق نمی‌گیرد. اما در مورد مهریه حکم متفاوت است. به موجب ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی همین که عقد ازدواج جاری شود زن مالک تمام مهریه خواهد شد. قهوه می‌تواند هرگونه تصرف ای که بخواهد در مهریه خود انجام دهد.
در قانون ما برخلاف وضعیت نفقه زن ناشزه در مورد عدم تعلق مهریه به زن ناشزه چیزی مقرر نشده است. بنابراین با توجه به اینکه قانون می‌گوید مهریه از زمان عقد متعلق به زن است. و عدم ذکر شرایطی د مورد مهریه زن ناشزه، باید گفت مهریه به زن ناشزه تعلق می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی در مورد مهریه زن ناشزه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

زن ناشزه کیست ؟

زن موظف است پس از عقد نکاح از شوهر خود تمکین نماید. در غیر این صورت زن، ناشزه محسوب می‌شود.

آیا نفقه و مهریه به زن ناشزه تعلق می‌گیرد ؟

به زن ناشزه نفقه تعلق نمی‌گیرد. اما حتی اگر زن ناشزه باشد باز هم مهریه از زمان عقد متعلق به زن است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: زن ناشزه | خصوصیات زن ناشزه چیست



:: برچسب‌ها: زن ناشزه | خصوصیات زن ناشزه چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 238
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مبایعه نامه‌ها در معاملات املاک بسیار رایج هستند و معمولا در آن‌ها شرایطی قید می‌شود که ضرر و زیان طبق مفاد مندرج در مبایعه نامه جبران می شود. قطعا هر کسی که تا به حال به هر دلیلی معامله و خرید و فروش ملک انجام داده است اصطلاح مبایعه نامه را شنیده است. مبایعه نامه ‌‌‌‌بی‌شک یکی از مهم‌‌ترین اسناد در معاملات املاک می‌باشد. البته باید گفت مبایعه نامه فقط برای زمین و ملک نیست و برای هر چیزی مانند ماشین‌، موتور و… کاربرد دارد‌. اما عمدتا مبایعه نامه برای معاملات مسکن کاربرد دارد. طرفین در مبایعه نامه‌ها شروطی قید می‌کنند که امضای هر یک می‌تواند بار مسئولیتی را بر دوش طرفین بگذارد و خسارات فراوانی بر ایشان تحمیل نماید. از این رو در‌‌‌‌‌‌‌ این مطلب سعی در بررسی ضرر و زیان در مبایعه نامه داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ضرر و زیان در مبایعه نامه | نحوه تعیین، مطالبه خسارات بر اساس مفاد مبایعه نامه

تعریف مبایعه نامه

ریشه بیع سازنده کلمه مبایعه است و بیع به معنای معامله و هر گونه خرید و فروش مال است. از نظر لغتی مبایعه نامه به معنای سند و نوشته‌‌‌‌ای است که در آن خرید و فروش مال ثبت می‌گردد.

از نظر فقهی و حقوقی مبایعه نامه سندی عادی است که خریدار و فروشنده در آن جزئیات معامله خود را ثبت می‌کنند. مبایعه برای خرید و فروش هر مالی کاربرد دارد زیرا بیع به طور کلی به معنای خرید و فروش است که می‌تواند حتی شامل چیزهای جزئی باشد. اما امروزه در عرف بازار مبایعه نامه بیشتر برای معاملات املاک کاربرد دارد و سندی است که وقتی دو نفر ملکی را با هم معامله می‌کنند تنظیم می‌شود.

به طور مثال آقای الف خانه خود را به آقای ب می‌فروشد. قبل از‌‌‌‌‌‌‌ اینکه سند انتقال خانه به صورت رسمی تنظیم شود یک سند به صورت کتبی با هم تالیف می‌نمایند و توافق خود را مبنی بر معامله خانه در آن ثبت می‌کنند. به‌‌‌‌‌‌‌ این سند مبایعه نامه یا بیع نامه گفته می‌شود.

هر مبایعه‌‌‌‌ای که تنظیم می‌گردد دارای بندهای مختلفی است که برای طرفینی که آن را امضا می‌کنند مسئولیت به همراه دارد. یکی از‌‌‌‌‌‌‌ این بند‌ها که بسیار مهم می‌باشد مربوط به ضرر و زیان‌های احتمالی است‌. هیچ شخص عاقلی معامله‌‌‌‌ای را انجام نمی‌دهد که در آن دچار ضرر شود‌. برای همین طرفین معامله باید در هنگام معامله کردن تمام جوانب را در نظر گرفته و حتی در مورد ضرر و زیان‌های معامله تصمیم گیری کنند.

ضرر و زیان در مبایعه نامه

یکی از موارد مهمی که در مبایعه نامه به آن پرداخته می‌شود مبحث ضرر و زیان است. در معاملات بیع خریدار و فروشنده هر کدام تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند‌. در صورتی که یک طرف نخواهد به تعهد خود عمل کند قطعا طرف مقابل دچار مشکل می‌گردد. به همین خاطر در هنگام تنظیم مبایعه نامه دو طرف در‌‌‌‌‌‌‌ این باره با هم توافق می‌نمایند. خریدار و فروشنده می‌توانند یک بخش از مبایعه نامه را به‌‌‌‌‌‌‌ این موضوع اختصاص دهند و شرط کنند چه مواردی مصداق ضرر و زیان است و برای آن چه میزان خسارتی باید پرداخت شود. البته در‌‌‌‌‌‌‌ این مورد نباید از چارچوب قانون فراتر رفت.

نکته مهم‌‌‌‌‌‌‌ این است که ضرر و زیان تابع توافق بین طرفین است‌. یعنی دو طرفی که مبایعه نامه را تنظیم می‌کنند می‌توانند در مورد‌‌‌‌‌‌‌ اینکه چگونه ضرر و زیان جبران شود با هم توافق کنند. به طور مثال آقای الف زمین خود را به آقای ب می‌فروشد‌. در مبایعه نامه می‌نویسند در صورتی که آقای ب نصف پول را تا تاریخ‌……….. به فروشنده ندهد‌،‌‌‌‌‌‌‌ این حق برای آقای الف وجود دارد که معامله را فسخ کند و موظف است که مبلغ یک میلیون تومان به عنوان خسارت پرداخت کند.

مطالبه ضرر و زیان مندرج در مبایعه نامه

با توجه به ماده 10 قانون مدنی در صورتی که توافقات اشخاص بر خلاف قانون نباشد مورد حمایت قانون قرار می‌گیرد‌. به همین جهت وقتی که دو نفر با هم معامله می‌کنند و‌‌‌‌‌‌‌ این معامله خود را در قالب مبایعه نامه به ثبت می‌رسانند و امضا می‌کنند‌ قانون هم از آن حمایت می‌کند.

اگر طرفین با هم توافق کرده باشند که مثلا شخص الف در تاریخ‌ ……. ماشین را به آقای ب تحویل دهد و اگر‌‌‌‌‌‌‌ این کار را نکند معامله فسخ می‌شود و علاوه بر برگرداندن ثمن معامله باید مبلغ دو میلیون هم خسارت پرداخت کند ولی فروشنده از دادن ماشین خودداری کند در‌‌‌‌‌‌‌ این صورت خریدار می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و خسارت خود را بگیرد.

پس می‌توان گفت که ضرر و زیان مبایعه نامه تابع توافق طرفین است‌ و دادگاه نیز از‌‌‌‌‌‌‌ این توافق حمایت می‌کند و در صورتی که خسارت مشخص باشد همان میزان و در غیر‌‌‌‌‌‌‌ این صورت به عرف برای تادیه خسارت رجوع می‌نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ضرر و زیان مبا‌یعه نامه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ضرر و زیان در مبا‌یعه نامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ضرر و زیان در مبا‌یعه نامه پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

مبایعه نامه چیست ؟

سندی است که در آن خرید و فروش ثبت می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

ضرر و زیان در مبایعه نامه چطور منعکس می‌شود ؟

در مبایعه نامه طرفین می‌توانند در مورد ضرر و زیان‌های معامله توافق کنند و قانون از توافق آن‌ها حمایت می‌کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ضرر و زیان در مبایعه نامه | نحوه تعیین، مطالبه خسارات بر اساس مفاد مبایعه نامه



:: برچسب‌ها: ضرر و زیان در مبایعه نامه | نحوه تعیین، مطالبه خسارات بر اساس مفاد مبایعه نامه ,
:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جرائم منافی عفت چیست؟ کلمه منافی به این معناست که امری با چیز دیگری دارای منافات باشد. به‌عبارت‌دیگر به معنای تناقض است. این جرم در دادسرا برای انجام تحقیقات مقدماتی مطرح می‌شوند. مقصود از عفت نیز پاکدامنی و جلوگیری از اعمال حرام به‌خصوص اعمال مربوط به مسائل جنسی می‌باشد. بنابراین منافی عفت یعنی هر اقدامی که با پاکدامنی مغایر است. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی آن دسته از اعمال که جرم منافی عفت در نظر گرفته می‌شوند بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جرائم منافی عفت | مصادیق و مجازات ها جرم منافی عفت

جرائم منافی عفت چیست ؟

کلمه منافی به معنای منافات و تناقض یک موضوع با چیزهای دیگر است. و کلمه عفت نیز به معنی پاکدامنی می‌باشد. بنابراین عبارت منافی عفت یعنی هرگونه عملی که با پاکدامنی مغایر باشد. علی‌الخصوص اعمالی که مربوط به مسائل جنسی باشد.
جرائم منافی عفت به‌طور کامل به مسائل فرهنگی و دینی یک جامعه وابسته است. لذا این جرائم نسبی هستند. یعنی ممکن است یک عمل در سی سال پیش و با توجه به جامعه گذشته جرم منافی عفت باشد. اما امروزه چنین تلقی از آن اقدام نشود.
در کشور ما نیز آموزه‌های دینی و فقه ما و همچنین سنت و فرهنگ جامعه منشأ جرم انگاری اعمالی است که جرم منافی عفت تلقی می‌شود.

بیان برخی مصادیق از زبان قانون

منظور از جرائم منافی عفت در قانون، جرائم جنسی حدی است همچنین جرائم رابطه نا‌مشروع تعزیری مواردی مانند تقبیل و مضاجعه را در بر می‌گیرد.
نکته‌ای که باید در خصوص به آن توجه کنیم این است که جرایم منافی عفت تقسیم می‌شوند به جرایم حدی و جرایم تعزیری. از جرایم حدی بیشتر سخن خواهیم گفت و منظور ما از جرایم تعزیری مثل تقبیل و مضاجعه می‌باشد. اگر بخواهیم از این واژگان ابهام را رفع کنیم باید بگوییم که تقبیل به معنای بوسیدن و مضاجعه به معنای در آغوش گرفتن می‌باشد. در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی آمده است که هر گاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه ‌کننده مجازات می‌شود.

جرائم منافی عفت در قانون و مجازات

در قانون ایران برخی از اعمال به‌عنوان اعمال منافی عفت جرم انگاری شده‌اند. و برای آن‌ها مجازات تعیین شده است. اعمالی که در قانون ایران به‌عنوان جرائم منافی عفت معرفی‌شده‌اند دارای دامنه وسیعی می‌شوند. این جرائم شامل زنا، لواط، مساحقه، قوادی می‌شود. جرائم منافی عفت شامل مجازات‌های حدی می‌شوند. قانون مجازات اسلامی در مواد ۶۳۷ تا ۶۴۱ در بخش تعزیرات مسئله مربوط به جرائم اعمال منافی عفت می‌پردازد.

البته به‌صورت پراکنده در همین قانون یا در سایر قوانین مطالب مربوط به جرائم منافی عفت مطرح می‌شود. به‌عنوان مثال ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی که مربوط به دیه ازاله بکارت است. مجازات جرائم منافی عفت با توجه به اینکه افراد مرتکب کدام نوع از این جرائم شوند متفاوت خواهد بود. و مجموعه‌ای از مجازات شلاق تا حبس و جزای نقدی برای انواع مختلف جرائم منافی عفت وجود دارد.

جرائم منافی عفت، رابطه نامشروع مادون زنا

ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی می‌گوید. اگر زن و مردی که علقه ازدواج اعم از موقت یا دائم میان آن‌ها وجود ندارد. رابطه نامشروعی به‌جز زنا یا اعمال منافی عفت مرتکب شوند. به‌عنوان مثال عمل تقبیل یا بوسیدن و مضاجعه یا هم‌آغوشی محکوم به شلاق از یک ضربه تا ۹۹ ضربه می‌شوند.

درصورتی‌که یکی از طرفین برخلاف میلش مجبور به انجام این کارشده باشد. تنها آن فرد که با اختیار این عمل منافی عفت را انجام داده است. و دیگری را مجبور نموده است مجازات می‌شود. البته عناوینی که در این ماده ذکر شد صرفاً به‌عنوان مثال بیان‌شده است. و دایره اعمال منافی عفت مادون زنا بسیار گسترده است. حتی برخی از محاکم ارسال پیامک‌های مستهجن را هم رابطه نامشروع مادون زنا تلقی می‌کنند. و برخی دیگر از محاکم وجود ارتباط فیزیکی که خارج از فضای مجازی اتفاق بیفتد را عنصر مادی جرم منافی عفت در نظر می‌گیرند.

جرائم منافی عفت عمومی

ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی اعمال منافی عفت عمومی را تشریح می‌کند. بر اساس این ماده افرادی که در معابر و اماکن عمومی یعنی مکانی که در معرض دید افراد جامعه است. عمل حرامی را مرتکب شود. این افراد علاوه بر مجازات آن عمل حرام محکوم به حرف از ده روز تا دو ماه و همچنین محکوم به شلاق تا ۷۴ ضربه خواهد شد.
اگر خود آن عمل مجازاتی نداشته باشد اما موجب شود که عفت عمومی جریحه‌دار گردد. مرتکب به حبس و شلاق به آن شیوه که ذکر کردیم محکوم می‌شود. بنابراین بر اساس این ماده نزدیکی همسران که هیچ مانع شرعی ندارد. اگر در مکان عمومی صورت پذیرد می‌تواند برای آن‌ها دارای کیفر باشد.
در تبصره همین ماده عدم رعایت حجاب شرعی در اماکن عمومی مشمول مجازات حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا جریمه نقدی ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال می‌شود.

مواد ۶۳۹، ۶۴۰ و ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی

در مواد ۶۳۹، ۶۴۰ و ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی اعمالی نظیر برپایی مراکز فساد و فحشا و همچنین تشویق مردم به انجام اعمال فحشا جرم‌انگاری شده است. علاوه بر آن‌ها ساخت، انتشار، توزیع، نگهداری یا واردات و صادرات فیلم، نقاشی، عکس و … نامناسب و مستهجن نیز جرم است. و درنهایت ایجاد مزاحمت به‌وسیله تلفن و سایر دستگاه‌های مخابراتی نیز جرم‌انگاری شده است.

جرائم منافی عفت در فضای مجازی

قانون جرائم رایانه‌ای در مواد ۱۴ و ۱۵ خود به جرائم علیه عفت عمومی می‌پردازد. بر اساس این مواد افرادی که از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و … و یا از طریق پیامک یا ایمیل اقدام به ارسال محتویات مستهجن نمایند. و یا اقدام به تولید نگهداری و معامله این محتویات مستهجن کنند. مشمول مجازات حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال و یا جزای نقدی خواهند شد.

اگر محتویات مستهجن به کمتر از ۱۰ نفر ارسال گردد شخص فقط به جزای نقدی محکوم می‌گردد. اما اگر شخصی چنین اعمالی را به‌عنوان شغل خود قرار دهد. و یا تولید محتویات مستهجن و معامله آن به‌صورت سازمان‌یافته انجام گیرد. مرتکبین به حداکثر هر دو نوع مجازات محکوم خواهد شد. همچنین قابل‌ذکر است که تحریک تهدید و تشویق سایر افراد برای ارتکاب این جرم خود جرمی مستقل است و دارای مجازات می‌باشد.

جرائم منافی عفت در قانون آیین دادرسی کیفری

قانون آیین دادرسی کیفری برای تعقیب و تحقیق در مورد جرائم منافی عفت می‌گوید. که هرگونه تعقیب و تحقیق در جرائم منافی عفت ممنوع می‌باشد. تنها در مواردی که جرم منافی عفت در منظر عموم و اماکن عمومی اتفاق بیفتد. و یا در مواردی که شاکی خصوصی است و جرم منافی عفت به‌زور و اجبار یا به‌صورت سازمان‌یافته اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی تحقیق و تعقیب توسط مقام قضایی مجاز است.

خوب است بدانید که در این قانون اشاره می‌شود درصورتی‌که شاکی خصوصی وجود ندارد اما متهم قصد اقرار جرم ارتکابی دارد. قاضی توصیه به عدم اقرار توسط متهم می‌کند. همچنین زمانی که افرادی قصد شهادت دارند. قاضی عواقب شهادت فاقد شرایط قانونی را به آن‌ها متذکر می‌شود. تا به‌نوعی افراد از شهادت منصرف شوند. البته توجه کنید این اقدامات برای زمانی است که شاکی خصوصی وجود نداشته است. و اقدام منافی عفت به‌زور و اجبار و سازمان‌یافته رخ نداده است.

شاکی خصوصی در جرائم منافی عفت

جرائم منافی عفت جزو جرائم غیرقابل‌گذشت محسوب می‌شود. یعنی درصورتی‌که این جرم‌ها اثبات شوند حتی اگر شاکی خصوصی رضایت دهد. بازهم تعقیب و تحقیق و مجازات مجرم متوقف نمی‌شود. به‌عبارت‌دیگر پرونده‌های مربوط به جرائم منافی عفت از حیث جنبه عمومی رسیدگی می‌گردند و مجرم به مجازات محکوم می‌شود.

افرادی مرتکب جرائم منافی عفت شده‌اند با توجه به اینکه مجازات قابل‌گذشت نیست. در صورت امکان می‌توانند از نهادهای مربوط به تعلیق، تخفیف و سایر نهادهایی که در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی‌شده است برای تخفیف در مجازات خود استفاده کنند. تنها جرم قابل‌گذشت در این دسته از جرائم جرم مزاحمت تلفنی است. که در ذیل ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی جزئی از جرائم علیه عفت عمومی مطرح‌شده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم منافی عفت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرایم منافی عفت پاسخ دهند .

سؤالات متداول

منظور از اعمال منافی عفت چیست ؟

عبارت منافی عفت یعنی هرگونه عملی که با پاکدامنی مغایر باشد. علی‌الخصوص اعمالی که مربوط به مسائل جنسی باشد.

جرائم منافی عفت چیست‌اند ؟

اعمالی که در قانون ایران به‌عنوان جرائم منافی عفت معرفی‌شده‌اند دارای دامنه وسیعی می‌شوند. این جرائم شامل زنا، لواط، مساحقه، قوادی می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جرائم منافی عفت | مصادیق و مجازات ها جرم منافی عفت



:: برچسب‌ها: جرائم منافی عفت | مصادیق و مجازات ها جرم منافی عفت ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه هرگاه که افراد بخواهند از ملک دیگری استفاده کنند، می‌بایست آن را از مالکش اجاره نمایند. به شخصی که ملک را به دیگری اجاره می‌دهند موجر و به فرد اجاره کننده نیز مستاجر گفته می‌شود. با وجود اینکه اجاره ملک به صورت قانونی در دفاتر املاک صورت می‌گیرد، باز هم در برخی از دادگاه‌ها شاهد دعاوی مربوط به مستاجر و موجر می‌باشیم. یکی از انواع دعاوی مربوط به اجاره ملک مطالبه اجور معوقه می‌باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد دادگاه صالح برای مطالبه اجور معموقه توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: دادگاه صالح مطالبه اجور معوقه | نحوه دادخواست اجاره معوقه از دادگ

اجور معوقه چیست‌‌‌ ؟

اجور در اصطلاحات حقوقی به اجاره بها و معوقه نیز به معنای عقب افتاده است. اجور معوقه در واقع به اجاره بهایی گفته می‌شود که مدت زمان پرداخت آن گذشته باشد. هرگاه فردی ملک خود را به شخصی اجاره می‌دهد، اگر اجاره بهایی برای آن تعیین کرده باشد، مستاجر موظف است که در مدت زمان معین شده اجاره بها را به موجر خود پرداخت کند.

حال در برخی موارد پیش می‌آید که مستاجر از پرداخت اجور در زمان تعیین شده خودداری می‌کند و این مدت زمان سپری می‌شود. در این صورت اجاره‌‌ای که پرداخت نشده است به عنوان اجور معوقه به حساب آمده و قابل مطالبه است. در این صورت صاحب ملک می‌تواند این اجور را به روش‌های قانونی از مستاجر خود مطالبه نماید.

دادگاه صالح برای مطالبه اجور معوقه

همانطور که می‌دانید هر دادگاه صلاحیت‌های خاص خود را دارد. برای طرح دعوای مطالبه اجور معوقه نیز تنها برخی از مراجع قضایی دارای صلاحیت می‌باشند. در زیر دادگاه‌های صالح برای مطالبه اجور معوقه را نام برده‌‌ایم:

  • چنانچه اجور معوقه و پرداخت شده تا ۲۰ میلیون تومان باشند، موجر برای مطالبه آن‌ها می‌بایست به شورای حل اختلاف رجوع کند.
  • برای مطالبه اجور معوقه بیش از ۲۰ میلیون تومان نیز می‌بایست به دادگاه حقوقی محلی که ملک استیجاری در آن واقع است رجوع نمود.

نحوه مطالبه اجور معوقه از دادگاه صالح توسط موجر

مطالبه اجور معوقه از حقوق مطلق موجر به حساب می‌آید. در صورتی که موجر بخواهد اجاره بهای عقب افتاده را مطالبه کند می‌بایست در مرحله اول به دادگاه صلاحیت دار رجوع نماید. سپس با ارائه دادخواست می‌تواند اجور معوقه ملک خود را مطالبه نماید. در این صورت دادگاه دادخواست را ‌بررسی می‌کند و در صورت صحیح بودن آن مستاجر را الزام به پرداخت اجور معوقه خواهد کرد. همچنین موجر امکان مطالبه شارژ ساختمان، هزینه انشعاب و… را نیز از مستاجر خود دارد.

برخی قوانین مهم در خصوص اجاره بها

همانطور که گفتیم اجاره بها هزینه‌‌ای است که مستاجر در قبال استفاده از ملک به صاحب آن پرداخت می‌کند. در کشور ما در خصوص این هزینه برخی قوانین در نظر گرفته شده‌‌‌‌اند. در زیر چند قانون مهم در خصوص اجاره بها را نام برده‌‌ایم:

  • مستاجر از زمانی که اجاره نامه را امضا می‌کند موظف به پرداخت اجاره بها می‌باشد، حتی اگر از ملک استفاده نکرده باشد. اما اگر از پرداخت خودداری کند اجاره بها به اجور معوقه تبدیل می‌شوند.
  • اگر ملک در مدت زمان اجاره از بین برود یا قابل استفاده نباشد، مستاجر موظف به پرداخت اجاره بهای ماه‌های باقی مانده نخواهد بود.
  • موجر برای مطالبه اجور می‌بایست پس از گذشت مدت زمان قانونی اقدام کند. یعنی مطالبه اجور قبل از موعد امکانپذیر نیست.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه صالح اجور معوقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه صالح اجور معوقه پاسخ دهند.

سوالات متداول

دادگاه صالح برای مطالبه اجور معوقه تا بیست میلیون تومان کدام است‌‌‌ ؟

دادگاه صالح برای مطالبه اجور معوقه تا بیست میلیون تومان شورای حل اختلاف می‌باشد.

آیا امکان مطالبه اجور پیش از موعد وجود دارد‌‌‌ ؟

خیر مطالبه اجور تنها در زمان‌های تعیین شده امکانپذیر است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دادگاه صالح مطالبه اجور معوقه | نحوه دادخواست اجاره معوقه از دادگ



:: برچسب‌ها: دادگاه صالح مطالبه اجور معوقه | نحوه دادخواست اجاره معوقه از دادگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 228
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وقتی زوجین متوجه شوند که با یکدیگر تفاهم ندارند و امکان سازش میان آن دو وجود ندارد ‌‌می‌توانند از یکدیگر طلاق بگیرند. با‌‌‌‌ اینکه طلاق یک عامل آسیب زا در جامعه است اما قانونگذار در مواردی که تشخیص دهد امکان سازش میان زن و مرد وجود ندارد به آن‌ها اجازه طلاق ‌‌می‌دهد تا بتوانند با آرامش بیشتری زندگی کنند اما طلاق نیز مراحل قانونی خود را دارد که ‌‌می‌بایست طی شوند. در ادامه قصد داریم در مورد عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق توضیحاتی را شرح دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق – حضور نیافتن زن و مرد

طلاق چیست و چرا اتفاق ‌‌می‌افتد ؟

طلاق به جدایی میان زن و مرد گفته ‌‌می‌شود و به علت‌های مختلف اتفاق ‌‌می‌افتد. برای مثال زنان و مردان ‌‌می‌توانند به علت عدم سازش و تفاهم، خیانت، غایب بودن و… از یکدیگر طلاق بگیرند و جدا شوند.

حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق

وقتی زوج یا زوجه برای طلاق اقدام ‌‌می‌کنند برای هر دو احضاریه فرستاده می‌شود تا در دفترخانه حضور پیدا کنند و طلاق به صورت رسمی ثبت شود. برای مثال اگر زن بخواهد طلاق را ثبت کند نیازمند حضور شوهر است اما برای ثبت طلاقی که از طرف مرد درخواست شده حضور زن الزامی نیست که در ادامه شرح آن خواهد آمد.

عدم حضور مرد در دفترخانه برای ثبت طلاق

چنانچه زن حق طلاق را از مرد دریافت کرده باشد و برای ثبت طلاق خود به دفترخانه مراجعه نماید ‌‌می‌بایست مرد نیز حضور داشته باشد تا دفتردار بتواند طلاق را ثبت کند. اما در صورتی که مرد از حضور در دفترخانه امتناع نماید دفتردار او را احضار ‌‌می‌نماید و احضاریه‌‌‌‌ای برای او ارسال خواهد نمود.

اگر بازهم مرد حضور نیابد صیغه طلاق بدون او جاری می‌گردد و ثبت هم می‌شود. در برخی موارد نیز دیده شده است که مرد در دفترخانه حضور ‌‌می‌یابد اما از ثبت طلاق و تایید آن خودداری ‌‌می‌کند که در‌‌‌‌ این صورت نیز دفتردار ‌‌می‌تواند طلاق را ثبت نماید و نیاز به تایید او نخواهد بود زیرا او از قبل حق طلاق را به زن داده است.

اما اگر حق طلاق با مرد باشد زن ‌‌می‌بایست اجازه او را دریافت کند و چنانچه مرد حضور نیابد طلاق ثبت نمی‌شود.

نکته: تمامی موارد ذکر شده در بالا برای ثبت طلاق از طریق گواهی عدم امکان سازش می‌باشد ولی اگر زن از دادگاه حکم طلاق بگیرد نیازی به حضور مرد برای ثبت دفترخانه‌ای طلاق نخواهد داشت.

نکته: اعتبار گواهی عدم سازش سه ماه از قطعیت آن است و اگر در این مدت طلاق ثبت نشود گواهی از اعتبار ساقط می‌گردد.

عدم حضور زن در دفترخانه برای ثبت طلاق

چنانچه مرد دلایل کافی برای طلاق داشته باشد و دادگاه به او گواهی عدم سازش دهد مرد ‌‌می‌تواند برای ثبت طلاق به دفترخانه رجوع کند. برای ثبت طلاق از طرف مرد ‌‌می‌بایست زن نیز در دفترخانه حضور پیدا کند و طلاق را تایید نماید. چنانچه زن از حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق امتناع کند دفتردار با کسب اجازه از دادگاه احضاریه‌‌‌‌ای را برای او ارسال ‌‌می‌نماید و از او می‌خواهد که ظرف مدت یک هفته در دفترخانه حضور یابد.

اما اگر زن پس از یک هفته به دفترخانه برای ثبت طلاق مراجعه ننماید مرد ‌‌می‌تواند بدون حضور او طلاق خود را ثبت رسمی کند. در ‌‌‌‌این صورت دفتردار صیغه طلاق را بدون حضور زن جاری نموده و این موضوع را به اطلاع زن نیز خواهد رساند.

پس نتیجه می‌گیریم که حضور زن در ثبت طلاقی که به درخواست مرد بوده است الزامی نیست.

عدم حضور زن و مرد در دفترخانه برای ثبت طلاق توافقی

چنانچه زن و‌ مرد بخواهند که به صورت توافقی از یکدیگر جدا‌شوند ‌‌می‌بایست هر دو در دفترخانه حضور یابند تا طلاق ثبت شود. اما اگر آن‌ها از حضور در دفترخانه امتناع نمایند و یا یکی از آن‌ها حضور پیدا نکند امکان ثبت طلاق توسط دفتردار وجود ندارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در‌‌‌‌این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌می‌نماید. از بهترین خدمات این مرکز ‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق پاسخ دهند.

سوالات متدوال

طلاق چیست ؟

طلاق به جدایی میان زن و شوهر گفته ‌‌می‌شود که به علت‌‌‌های متفاوتی اتفاق ‌‌می‌افتد.

در صورت عدم حضور مرد در دفترخانه برای ثبت طلاق امکان ثبت برای زن وجود ندارد ؟

اگر زن از قبل حق طلاق را دریافت کرده باشد ‌‌می‌تواند بدون حضور مرد طلاق خود را ثبت کند اما بدون دریافت حق طلاق از مرد قادر به ثبت طلاق بدون حضور او نخواهد بود و ‌‌می‌بایست مرد حتما حضور داشته باشد.

در صورت عدم حضور زن امکان ثبت طلاق وجود دارد ؟

بله مرد ‌‌می‌تواند بدون حضور زن نیز طلاق خود را در دفترخانه ثبت رسمی کند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق – حضور نیافتن زن و مرد



:: برچسب‌ها: عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق – حضور نیافتن زن و مرد ,
:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مدارک لازم برای اثبات یک جرم در محاکم قضایی چیست؟ وقتی شما در دادگاه دعوایی را مطرح می‌کنید. باید به‌عنوان مدعی یا همان شاکی ادعای خود را با ارائه مدارک مستدل و قانونی ثابت نمایید. چراکه افراد صرفاً با ادعا و بیان خواسته خود تائید قاضی را به دست نمی‌آورند. در ادامه این مطلب مدارک و ادله قانونی که برای اثبات یک جرم لازم است را معرفی نماییم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مدارک لازم برای اثبات یک جرم | مدارک معتبر برای اثبات جرم

روش های سنجش اعتبار مدارک لازم برای اثبات یک جرم

افرادی که در محاکم قضایی اقدام به طرح دعوا یا شکایت می‌نمایند. باید بدانند مدعی یا شاکی شخصی است؛ که موظف است برای اثبات ادعای خود دلیل و مدرک ارائه نماید. طبیعی است که تنها با بیان یک ادعا و طرح یک شکایت از جانب قاضی حکمی صادر نخواهد شد.
مدعی برای رسیدن به خواسته خود باید دلیل قانونی و مدرک مستند ارائه کند. قانون روش‌هایی را جهت اثبات جرم پیش‌بینی کرده است. دلیل در معنای خاص و حقوقی خود شامل سند، اقرار، شهادت و قسم است. که موجب قطع دعوا می‌شوند. به روش‌های قانونی اثبات ادعای شاکی، ادله اثبات جرم گفته می‌شود.

مدارک لازم برای اثبات یک جرم و ادله اثبات دعوا در امور کیفری و اثبات جرم با امور حقوقی متفاوت است. در امور کیفری، ادله قانونی اثبات جرم صرفاً طریقیت دارند. اما در امور حقوقی ادله اثبات موضوعیت دارند.

منظور از طریقیت ادله اثبات جرم در امور کیفری چیست؟

طریقیت ادله یعنی ادله اثبات جرم در امور کیفری صرفاً روش‌هایی برای کشف واقعیت هستند. تنها زمانی که دلایل ارائه‌شده مورد تردید واقع نگیرند. و منجر به علم قاضی شوند متهم محکوم خواهد شد. به‌عنوان مثال تصور کنید فردی بدون اینکه قتل انجام داده باشد در محاکمه اقرار به قتل نماید، اقرار یکی از ادله اثبات جرم می‌باشد. در اینجا وقتی برای قاضی شبهه ایجاد شود حتی اقرار فرد موجب صدور حکم قطعی نمی‌گردد.

مدارک لازم برای اثبات یک جرم

بر اساس قانون ایران جهت اثبات جرم باید دلایل مخصوص و قانونی موجود باشند. ادله اثبات جرم که در قانون آمده است شامل اقرار، شهادت، سند و هر نوع مکتوب، علم قاضی، سوگند و قسامه می‌شود. البته قسامه تنها برای اثبات جرم قتل و ضرب و جرح استفاده می‌شود.
گفتیم ادله اثبات در امور کیفری طریقیت دارند و طریقی برای کشف واقعیت هستند. اگر یک دعوای کیفری با دلایل شرعی مثل اقرار و شهادت که دارای موضوعیت هستند به اثبات برسد. قاضی به‌واسطه و استناد این دلایل حکم خود را صادر می‌نماید. مگر درزمانی که علم قاضی خلاف اقرار و شهادت ارائه‌شده در محکمه، باشد.

زمانی که ادله اثبات باهم در تعارض باشد. اقرار به شهادت شرعی، قسامه و سوگند تقدم دارد. و همین‌طور شهادت شرعی بر قسامه به سوگند دارای تقدم است. گاهی دلایل مذکور شرایط شرعی و قانونی لازم را ندارند. در چنین مواردی این ادله به‌عنوان اماره قضایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. یعنی به عنوان یک نشانه که به علم قاضی کمک می‌کند استفاده می‌شوند. در ادامه دلایل اثبات جرم را معرفی می‌کنیم.

اقرار

اقرار یعنی فردی علیه خود به ارتکاب یک جرم در محضر دادگاه اعتراف نماید. و اظهارات و بیانات وکیل، ولی، قیم و.. در مورد موکل خود جزو اقرار محسوب نمی‌گردد. اقرار و اعتراف مبنی بر ارتکاب یک جرم قابلیت توکیل ندارد.
عمل اقرار باید به‌صورت کلامی یا به‌صورت نوشته باشد. و اگر اقرارکننده معذور است با انجام یک فعل یا اشاره نیز ممکن است. اما نکته مهم اقرار در هر شکلی که ارائه شود این است. که اقرار باید بدون ابهام و صریح باشد. همچنین اقرارکننده باید در زمان اقرار عاقل، بالغ، مختار و قاصد باشد. بنابراین اقراری که تحت شکنجه یا آزار روحی و جسمی انجام گیرد. یا توسط سفیه که حکم حجر دارد بیان شود فاقد اعتبار است.

گفتیم اقرار به سایر ادله تقدم دارد و بابیان اقرار دیگر نوبت به سایر ادله نخواهد رسید مگر آنکه قاضی نسبت به آن دارای تردید شود. همچنین بیان اقرار تنها یک‌بار کافی است. اما در برخی جرائم باید بیش از یک‌بار اقرار انجام گیرد. مانند زنا، لواط، شرب خمر، قذف و … که تعداد آن‌ها در قانون ذکرشده است‌.

توجه کنید که انکار بعد از اقرار باعث سقوط مجازات نخواهد شد. غیر از زمانی که اقرار موجب مجازات رجم و حد قتل شود.

شهادت

شهادت یعنی شخصی به‌غیراز دو طرف دعوا، که نسبت به وقوع جرم یا عدم وقوع جرم و یا هر امر دیگری مرتبط با دعوای مطرح‌شده مطلع است. در محضر دادگاه اطلاعات خود را ارائه نماید.

شهادت شرعی نیز آن است که در نزد شارع دارا اعتبار باشد. خواه مفید علم قاضی باشد یا خیر. زمانی که شاهد واجد شرایط برای شهادت شرعی نباشد اظهارات وی به‌عنوان اماره قضایی که به علم قاضی کمک می‌کند. شاهد شرعی باید هنگام بیان شهادت دارای ویژگی‌هایی نظیر بلوغ، عقل، ایمان، عدالت، طهارت مولد، ذینفعی در موضوع و … باشد. احراز این شرایط توسط قاضی انجام می‌گیرد.

شهادت باید به‌صورت قطعی و یقینی و از روش متعارف ادا گردد. ارائه شهادت با کلام یا نوشتن در صورت معذوریت شاهد انجام فعل یا اشاره، امکان‌پذیر است. به هر صورت شهادت باید بدون ابهام و روشن ارائه شود. اگر میان دو شهادت شرعی تعارضی وجود داشته باشد. هیچ‌کدام از آن‌ها اعتبار خواهد داشت.

سوگند

سوگند یعنی فرد خداوند را برای درستی ادعای خود گواه قرار دهد. کسی که سوگند را ادا می‌کند باید بالغ، عاقل، قاصد و مختار باشد. سوگند باید با تشریفات قانونی و مطابق قراردادگاه و با لفظ جلاله خداوند یا نام خداوند به سایر زبان‌ها انجام گیرد. به هر صورت ادای سوگند به نام خداوند و تشریفات آن برای مسلمانان غیرمسلمان متفاوت نیست. سوگند باید بدون ابهام باشد و مقصود اداکننده را صریحاً برساند. همچنین با قطعیت و یقین ادا گردد.

سوگند نیز باید با لفظ انجام گیرد و با معذوریت فرد به‌صورت نوشته یا اشاره نیز امکان‌پذیر است. ادای سوگند فقط توسط دو طرف دعوا یا قائم‌مقام آن‌ها امکان دارد. اگر اثبات گردد که سوگند دروغ است یا فرد اداکننده دارای شرایط قانونی سوگند نبوده است. در این موارد سوگند در صدور حکم دادگاه تأثیر داده نمی‌شود.

علم قاضی

علم قاضی یعنی قاضی از مستندات و مدارکی که نزد او ارائه‌شده است به یقین برسد. اگر یک حکم به‌واسطه علم قاضی صادر شود. قاضی وظیفه دارد امارات و قرائن مستندات علم خود را صریحاً در حکم درج نماید.
مستندات علم قاضی شامل: نظریه کارشناس، تحقیقات محلی، گزارش ضابطان، اظهارات مطلع و تمامی امارات که علم آورند؛ می‌باشد.
گاهی سایر ادله قانونی با علم قاضی در تعارض قرار می‌گیرند که دو حالت دارد. اول؛ علم قاضی مخالف ادله ارائه‌شده می‌باشد. در این شرایط قاضی با قید مستندات علم خود، سایر ادله را رد می‌کند و حکم را صادر می‌نماید. دوم؛ برای قاضی علمی حاصل نشود. در این حالت ادله قانون معتبرند. قاضی بر اساس آن‌ها رای خود را صادر می‌کند.

سند و هر نوع مکتوب

درصورتی‌که مدعی یا شاکی اسناد و مدارک مکتوبی داشته باشد که مربوط به دعوای مطرح‌شده است‌. می‌تواند از آن‌ها برای اثبات ادعای خود بهره ببرد

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

ادله اثبات جرم چیست ؟

قانون روش‌هایی را جهت اثبات جرم پیش‌بینی کرده است. که به این روش‌ها ادله اثبات گفته می‌شود.

ادله قانونی اثبات جرم شامل چه مواردی است ؟

شامل اقرار، شهادت، سند و هر نوع مکتوب، علم قاضی، سوگند و قسامه می‌شود. که قسامه تنها برای اثبات جرم قتل و ضرب و جرم استفاده می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مدارک لازم برای اثبات یک جرم | مدارک معتبر برای اثبات جرم



:: برچسب‌ها: مدارک لازم برای اثبات یک جرم | مدارک معتبر برای اثبات جرم ,
:: بازدید از این مطلب : 248
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از صفات پسندید‌‌‌‌‌‌‌ه انسانی امانت داری است‌‌‌‌‌‌‌. همواره در شرع مقدس به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این موضوع تاکید شده است‌‌‌‌‌‌‌. امانتداری سیر‌‌‌‌‌‌‌ه امامان و پیامبر است به طوری که یکی از صفاتی که همه حضرت محمد را با آن ‌‌‌‌‌می‌شناسند محمد امین است. در قانون ایران نیز یک فصل از قانون مدنی به مبحث ودیعه و امانتداری پرداخته شده است از جمله کلیات و تعهدات امانتداری. اما یکی از مسائل مهم در زمینه امانتداری حق الزحمه شخصی است که امانت را نگه ‌‌‌‌‌می‌دارد. در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مطلب سعی در بررسی موضوع حق الزحمه امین داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: حق الزحمه امین | میزان پاداش امین | تعیین حق الزحمه اموال غایب مفقودالاثر

امانت و امانتداری چیست ؟

امانت سپردن مالی به کسی است و کسی که مال به او سپرده می‌شود را امین می‌نامیم. امانت مترادف با عقد ودیعه در قانون است.

در ماد‌‌‌‌‌‌‌ه 607 قانون مدنی به تعریف امانت پرداخته شده است. این ماده امانت یا عقد ودیعه را عقدی می‌داند که در آن یک نفر مال خود را به دیگری ‌‌‌‌‌می‌سپرد تا آن را نگه دارد. شخصی که امانتدار است مستودع نیز نامیده ‌‌‌‌‌می‌شود.

از نظر عرفی ودیعه و امانت به معنای آن است که شخصی مال خود را ‌‌‌‌‌‌‌به یک شخص دیگر ‌‌‌‌‌می‌دهد و از او می‌خواهد تا موقتا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مال را نگه دارد. هر زمان که ودیعه گذار مال خود را بخواهد امین باید مال او را برگرداند و در غیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت مرتکب جرم شده است.

حق الزحمه امین چه قدر است ؟

با توجه به تعریفی که در ماد‌‌‌‌‌‌‌ه 607 قانون مدنی در مورد عقد امانت آمده است ‌‌‌‌‌می‌توان به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این نتیجه رسید که برای امین حق الزحمه‌‌‌‌‌‌‌ای وجود ندارد‌‌‌‌‌‌‌. در تعریف ودیعه از قید مجانا استفاده شده است که به معنای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این ‌‌‌‌‌می‌باشد نیازی نیست در مقابل به امانت گذاشتن مال‌‌‌‌‌‌‌، چیزی به امین به عنوان حق الزحمه داده شود.

اما شرط اینکه به امین پاداش تعلق گیرد هیچ منع قانونی ندارد و ممکن است امین برای این نگهداری مبلغی دریافت کند.

پاداش و حق حفاظت برای امین

با‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این که امانت یک عقد مجانی است و نیازی نیست تا امانت گذار در برابر سپردن مال حق الزحمه‌‌‌‌‌‌‌ای به امین بدهد اما افراد ‌‌‌‌‌می‌توانند در مورد تعلق گرفتن پاداش یا حق حفاظت با هم توافق کنند.

به طور مثال آقای الف ماشین خود را به آقای ب ‌‌‌‌‌می‌دهد تا آن را برای مدتی به عنوان امانت نگه دارد. دو طرف با هم توافق می‌کنند که آقای الف در انتها برای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این کار مبلغ یک میلیون تومان پاداش به عنوان تشکر یا حق حفاظت از امانت به آقای ب بدهد.

حق الزحمه امین برای نگهداری از اموال غایب

در صورتی که شخصی برای مدت مدیدی غایب باشد به طوری که هیچ خبری از او نباشد غایب مفقود الاثر محسوب ‌‌‌‌‌می‌شود. بر اساس ماد‌‌‌‌‌‌‌ه 1012 قانون مدنی در صورتی که شخص غایب مفقود الاثر باشد و برای اموال خود تعیین تکلیف نکرده باشد و اصلا کسی نباشد تا از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این اموال نگهداری بکند شخصی به عنوان امین آن اموال تعیین ‌‌‌‌‌می‌شود. شخص امین مسئولیت نگهداری از اموال و دارایی‌‌‌‌‌‌های غایب را بر عهده می‌گیرد تا از بین نرود و ضایع نشود.

در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت است که دادگاه ‌‌‌‌‌می‌تواند بر اساس ماد‌‌‌‌‌‌‌ه 150 قانون امور حسبی مبلغی را به عنوان حق الزحمه برای امین تعیین کند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مبلغ باید با توجه به اموالی که به امین سپرده شده است تعیین گردد‌‌‌‌‌‌‌. دادگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این که چه مالی به امین سپرده شده است و شرایط نگهداری از آن چگونه است را نیز در تعیین حق الزحمه در نظر می‌گیرد. قطعا در صورتی که اموال زیاد باشند یا نگهداری از آن‌ها سخت باشد مبلغ بیشتری برای امین تعیین ‌‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌. شما ‌‌‌‌‌می‌توانید برای اطلاع از مبلغ حق الزحمه امین با مشاوران وکیل دات کام در ارتباط باشید.

حق الزحمه امین از خود اموال غایب پرداخته ‌‌‌‌‌می‌شود و هر گونه هزینه جانبی که برای نگهداری از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این اموال لازم است نیز باید از طریق خود اموال شخص غایب تامین شود‌‌‌‌‌‌‌.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاور‌‌‌‌‌‌‌ه حقوقی در مورد حق الزحمه امین می‌توانید از خدمات مشاور‌‌‌‌‌‌‌ه آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق الزحمه امین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق الزحمه امینپاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا باید به امین حق الزحمه پرداخت کرد ؟

اصولا خیر اما شرط پاداش امین مجاز است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

حق الزحمه امین چه قدر است ؟

بر اساس توافق طرفین تعیین می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه باید حق الزحمه امین از اموال غایب را تعیین کرد ؟

به طور کلی دادگاه برای تعیین حق الزحمه به معیار‌‌‌‌‌‌های عرفی و شرایط و ویژگی‌‌‌‌‌‌های مال امانتی توجه می‌کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حق الزحمه امین | میزان پاداش امین | تعیین حق الزحمه اموال غایب مفقودالاثر



:: برچسب‌ها: حق الزحمه امین | میزان پاداش امین | تعیین حق الزحمه اموال غایب مفقودالاثر ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اعتبار وویس در دادگاه چطور تعیین می شود؟ شاید شما هم با این مسئله برخورد کرده باشید که فردی با ضبط صدای کسی ادعایی کند؛ و یا قصد کند صدای ضبطی را به عنوان مدرک در دادگاه ارائه نماید. پرسش این است که آیا می‌توانیم از صدای ضبطی به عنوان مدرکی قابل استناد در دادگاه بهره ببریم؟ با توجه به اینکه مطابق اصل 25 قانون اساسی حفظ حریم شخصی افراد بسیار اهمیت دارد. و یکی از مصادیق حریم شخصی افراد ضبط مکالمه و مکاتبات شخصی آن‌هاست. آیا وویس یا ضبط صدای اشخاص صحیح است و در دادگاه اعتبار دارد؟ در ادامه این مطلب به موضوع اعتبار وویس یا صدای ضبطی در دادگاه می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: اعتبار وویس در دادگاه | انکار صدای ضبط شده در دادگاه

اعتبار وویس یا صدای ضبطی در دادگاه به عنوان مدرک

برخی از افراد مکالمه ضبطی افراد را به عنوان مدرکی قطعی به دادگاه ارائه می‌نمایند. در صورتی که بدون اطلاعات لازم درزمینهٔ ادله اثبات دعوا که در قانون ذکرشده‌اند. موجب می‌شود که برای آن‌ها دردسرهایی ایجاد شود. چرا که صدای ضبطی به عنوان مدرک در دادگاه اعتباری ندارد. به عبارتی دادگاه ادله‌ای که به صورت غیرقانونی به دست بیاید را نمی‌پذیرد. هرچند وویس یا صدای ضبطی می‌تواند به عنوان اماره قاضی در نظر گرفته شود.

اگر فردی در یک مکالمه تلفنی مطلبی علیه خودش را اقرار کند. و این مکالمه بدون اطلاع فرد ضبط‌شده باشد. این اقرار انجام‌شده در دادگاه به عنوان اقرار قانونی در نظر گرفته نمی‌شود. به عنوان مثال تصور کنید فردی در حین مکالمه تلفنی بگوید من به تو ده میلیون بدهکار هستم. اما از ضبط شدن صدای خود هنگام بیان این مطلب مطلع نباشد. در این صورت استفاده از این صدا در دادگاه به عنوان اقرار قانونی اعتباری ندارد.

البته همان‌طور که گفتیم؛ باوجود مدارک و ادله دیگر این صدای ضبطی و اقرار فرد در آن به علم قاضی کمک می‌کند. و در اصطلاح حقوقی یک اماره در نظر گرفته می‌شود.

 

ادله اثبات جرم کیفری چیست ؟

در قانون مجازات اسلامی ایران مواردی تحت عنوان ادله اثبات دعوا نام‌برده شد. که افراد برای اثبات ادعای خود در دادگاه تنها می‌توانند از این موارد بهره ببرند. و سایر موارد و دلایل غیرقانونی می‌باشد. ماده 160 این قانون به صراحت ادله اثبات دعوا را نام می‌برد که شامل اقرار، شهادت، قسامه و سوگند است.

لذا تنها این موارد قانونی که نام بردیم به عنوان مدرک در صدور حکم نهایی قاضی تأثیر دارد. البته قبلاً ذکر کردیم که وویس یا صدای ضبطی به عنوان اماره در علم قاضی تأثیر خواهد داشت.

بری آشنایی با ادله اثبات دعوا کلیک کنید.

 

جرم ضبط صدا چیست ؟

ضبط صدای افراد از نظر اخلاقی و اجتماعی کار پسندیده‌ای نمی‌باشد. به همین دلیل ضبط مکالمات افراد بدون رضایت و از راه استراق سمع در بعضی از موارد جرم محسوب می‌گردد. در بیان دیگر افراد عادی که بدون مجوز قانونی اقدام به استراق سمع می‌نمایند به نوعی مرتکب جرم شده‌اند. و بر اساس قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

کسی که اقدام به ضبط صدای دیگران نماید و آن صدا را در دادگاه ارائه کند مرتکب جرم شده است. بر اساس قانون اساسی ایران، قانون مجازات اسلامی ایران ماده 582 بخش تعزیرات. و همچنین ماده 3 قانون جرائم رایانه‌ای استراق سمع به جز مواردی که اجازه قانونی وجود دارد، جرم است. و فرد مرتکب با توجه به شرایط به حبس یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.

برای آشنایی با مجازات استراق سمع کلیک کنید.

بنابراین امکان پیگیری کیفری افرادی که اقدام به ضبط صدا و استراق سمع می‌نمایند،‌ وجود دارد. به همین ترتیب در صورتی که ضبط صدای دیگران و همچنین نشر آن صدا به صورت غیرقانونی انجام گیرد. و این صدا علیه کسی باشد توسط دادگاه به عنوان مدرک مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

توجه داشته باشید قانون شنود پنهانی یا همان استراق سمع را جرم انگاری کرده است. به عبارتی ورود یک شخص ثالث به صورت پنهانی به مکالمه تلفنی و یا اطلاعات اینترنتی و ضبط آن استراق سمع و جرم محسوب می‌شود. لذا طرفین مکالمه از این قاعده مستثنا هستند.

برای آشنایی با شکایت از جرم ضبط صدا کلیک کنید.

 

ضبط صدا توسط افراد عادی

بعضی از افراد به واسطه شغلشان اقدام به ضبط صدای دیگران می‌نمایند. به عنوان مثال خبرنگاران و روزنامه‌نگاران هنگام انجام مصاحبه و یا وکلا که ممکن است صحبت‌های موکل خود را ضبط ‌کنند تا نکته‌ای از قلم نیافتد. همچنین برخی مؤسسات نیز مکالمات تلفنی را ضبط می‌نمایند. هرچند در ابتدای مکالمه تلفنی این ضبط صدا به طرف مقابل اطلاع داده می‌شود. آیا این موارد هم به عنوان ارتکاب به جرم قابل پیگیری است؟

قانون ایران صرف ضبط صدای دیگران به واسطه اشخاص عادی جرم انگاری نکرده است. یعنی نمی‌توانیم تنها به علت ضبط صدای ما از کسی در دادگاه شکایت نماییم. ضبط صدا توسط اشخاص عادی فاقد وصف مجرمانه می‌باشد.

فقط زمانی که از صدای ضبطی علیه شخص سوءاستفاده شود. و موجب ورود ضرر و خدشه به آبروی شخص شود. به طوری که این سوءاستفاده شامل تهمت، افترا، اخاذی و سایر عناوین مجرمانه باشد، امکان شکایت و پیگیری کیفری وجود دارد.

 

اعتبار وویس در دادگاه | ضبط صدا توسط کارکنان دولت و مأموران

اگر یکی از کارکنان دولتی  بدون اجازه قانونی اقدام به استراق سمع و ضبط صدای دیگران نماید. و یا اینکه بدون اجازه‌ی صاحب صدا آن را منتشر کند. به موجب ماده 582 قانون مجازات اسلامی مرتکب جرم شده است. و به حبس از 1 تا 3 سال و یا جزای نقدی محکوم می‌گردد.

همان‌طور که گفتیم اگر شخص ثالثی مرتکب استراق سمع از اشخاص عادی شود مشمول این ماده و مجازات آن نمی‌شود. مگر در زمانی که اقدام وی مزاحمت تلفنی یا استفاده غیرمجاز از تلفن تلقی شود. که به ترتیب مشمول مواد 641 و 660 قانون مجازات اسلامی می‌شوند. در این صورت قابل پیگیری کیفری خواهند بود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

سؤالات متداول

اعتبار وویس یا صدای ضبطی در دادگاه چه قدر است ؟

صدای ضبطی به عنوان مدرک در دادگاه اعتباری ندارد. به عبارتی دادگاه ادله‌ای که به صورت غیرقانونی به دست بیاید را نمی‌پذیرد. البته می‌توانیم وویس یا صدای ضبطی را به عنوان اماره قاضی در نظر بگیریم.

آیا ضبط صدا جرم است ؟

بله استراق سمع، بر اساس قانون اساسی ایران، قانون مجازات اسلامی ایران ماده 582 بخش تعزیرات. و همچنین ماده 3 قانون جرائم رایانه‌ای استراق سمع به جز مواردی که اجازه قانونی وجود دارد، جرم است. شرح کامل آن را به تفضیل در مطلب آورده‌ایم.



:: برچسب‌ها: اعتبار وویس در دادگاه | انکار صدای ضبط شده در دادگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ارث پدر چگونه و بر چه اساس تقسیم می شود؟ تقسیم ارث و تعیین سهم هر یک از وراث، موضوعی بسیار پیچیده و حساس در قانون به شمار می‌رود. بر اساس میزان قرابت، نسب و سبب وارثان تغییر می‌کنند یا ممکن است به علت وجود برخی وراث،‌ ارث به سایرین تعلق نگیرد. در این مقاله در رابطه با تقسیم ارث پدری و اینکه هر یک از فرزندان چه سهمی از اموال پدر خود را به ارث می‌برند مطالبی را می‌خوانیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ارث پدر | تقسیم ارث پدری، نحوه تقسیم و سهم الارث فرزندان و سایر بستگان

ارث چیست ؟

ارث عبارت است از اموالی که پس از فوت متوفی به مرگ حقیقی یا فرضی، به ملکیت وراث او درمی‌آید. البته در صورتیکه متوفی دین یا وصیتی دارد (وصیت تا یک سوم اموال نافذ است) ارث پس از تصفیه دین و وصیت از باقی مانده اموال متوفی پرداخت می‌شود.

همه فرزندان از ارث پدر بهره‌مند می‌شوند ؟

تمام فرزندان متوفی پس از مرگ او می‌توانند با مراجعه به شورای حل اختلاف و اخذ گواهی انحصار وراثت، با رعایت شرایط قانونی، ارث را میان خود و سایر وراث تقسیم کنند. فرزندان با داشتن شرایط زیر از پدر خود ارث می‌برند:

۱- فرزند در هنگام فوت پدر، زنده باشد:

بر اساس ماده ۸۷۵ ق.م، فرزند در صورتی از ارث بهره می‌برد که در حین فوت پدر خود زنده باشد و قبل از او فوت نکرده باشد. حتی جنینی که در حین فوت پدرش در رحم مادر است نیز از ارث سهم می‌برد.

۲- فرزند در اثر رابطه مشروع به دنیا آمده باشد:

مطابق ماده ۸۸۴ ق.م، فرزندی که از طریق زنا و رابطه نامشروع متولد شده باشد، از پدر و مادر و خویشاوندان آن‌ها ارث نمی‌برد. البته در صورتی که عمل زنا برای یکی از والدین طفل اثبات نشده باشد، کودک از آن والد و اقوامش ارث می‌برد.

طبقات ارث پدر

ارث پدر بر اساس نسب و سبب تقسیم می‌شود. ارث بری افراد به گونه‌ای طبقه بندی شده است که با وجود اشخاصی از طبقه اول، طبقه دوم و سوم ارث نمی‌برند. در صورت زنده بودن فرزندان متوفی،‌ افراد زیر از او ارث می‌برند:

۱- پدر و مادر.

۲- همسر متوفی.

بنابر موارد فوق در صورت فوت پد‌ر به فرزندان، همسر، پدر و مادرش ا‌رث تعلق می‌گیرد. در صورتی که فرزندی پس از پدر خود و قبل از تقسیم ارث فوت کند، ارث به فرزندان او ( نوه‌های متوفی) تعلق می‌گیرد. البته در صورتی که زوجه مهریه‌اش را درخوست کند، مهریه او دین متوفی محسوب می‌شود و باید قبل از تقسیم ارث پرداخت شود و در سهم الارث زوجه محاسبه نمی‌شود.

تقسیم ارث پدر

ارث میان وراث به طور مساوی تقسیم نمی‌شود و قانون برای هر یک از وراث مقدار معینی ارث تعیین کرده است. به هر یک از وراث طبق الگوی مشخص شده در قانون ارث می‌رسد. چنانچه متوفی فرزندی داشته باشد:

۱- هر یک از پدر و مادر متوفی یک ششم اموال را به ارث می‌برند.

۲- به زوجه یک هشتم اموال ارث می‌رسد.

۳- اگر متوفی تنها یک فرزند پسر داشته باشد (در کنار والدین و همسر)، تمام ارث باقی مانده به او می‌رسد.

۴- در صورت تعدد فرزندان اگر همگی دختر یا همگی پسر باشند، ارث به طور مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌گردد.

۵- چنانچه فرزندان متعدد باشند و جنسیت متفاوت داشته باشند پسر دو برابر دختر ارث می‌برد.

۶- باید توجه داشت که سهم الارث فرزندی که از ازدواج موقت متولد می‌شود نیز همانند سایر فرزندان است و هیچ تفاوتی ندارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث پد‌ر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ار‌ث پدر پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ارث پدر | تقسیم ارث پدری، نحوه تقسیم و سهم الارث فرزندان و سایر بستگان



:: برچسب‌ها: ارث پدر | تقسیم ارث پدری، نحوه تقسیم و سهم الارث فرزندان و سایر بستگان ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که همه ما می‌دانیم امروزه در سراسر کشور دادگاه‌ها‌ و مراکز قضایی زیادی تاسیس گردیده‌‌‌‌اند‌ تا به شکایات مردم رسیدگی کنند. دادگاه‌ها‌ مطابق قانون انواع مختلفی دارند و دارای صلاحیت‌ها‌ی مشخصی هستند. یعنی اگر ما بخواهیم علیه فرد دیگری در دادگاه طرح دعوا نماییم می‌بایست در مرحله اول صلاحیت دار بودن دادگاه در زمینه شکایت مورد نظر را بررسی کرده و سپس اقدام کنیم. یکی از انواع دادگاه‌ها‌یی که در سراسر کشور تشکیل می‌شود دادگاه نظامی می‌باشد که به شکایات و امور حقوقی مربوط به نظامیان رسیدگی می‌کند. در ادامه قصد داریم در خصوص تخفیف و تبدیل مجازات در دادگاه نظامی توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

منبع: تخفیف مجازات در دادگاه نظامی | جهات و انواع تخفیف مجازات

دادگاه نظامی چیست و دارای چه نوع صلاحیتی است‌‌‌‌ ؟‌

دادگاه نظامی همانطور که از نامش مشخص است یک مرجع قضایی می‌باشد که به شکایات و امور حقوقی مربوط به نظامیان رسیدگی می‌کند. در واقع دادگاه نظامی در خصوص طرح دعاوی مربوط به نظامیان و نیروهای مسلح حکم صادر کرده و تنها در این زمینه دارای صلاحیت می‌باشد.

اگر بخواهیم به طور ساده‌‌‌تر‌ توضیح دهیم می‌بایست بگوییم شکایت از برخی جرائم با توجه به اینکه توسط چه کسی انجام شده‌‌‌‌اند‌ باید در دادگاه مربوطه مطرح شود. شکایت از نظامیان یا هر امر حقوقی دیگری در خصوص آن‌ها‌ تحت صلاحیت دادگاه نظامی می‌باشد. در این دادگاه برای نظامیان با جرائم مختلف رای صادر شده و در برخی موارد که قانونگذار تعیین کرده است ‌‌‌‌مجاز‌ات آن‌ها‌ تخفیف خورده یا تبدیل می‌شود.

تخفیف مجازات حبس نظامیان تا دو سال

طبق نظر قانونگذار اگر نظامیان و نیروهای مسلح مرتکب جرمی شوند که ‌‌‌‌مجاز‌ات آن تا دو سال حبس باشد، در صورتی که شرایط تخفیف ‌‌‌‌مجاز‌ات وجود داشته باشد، تا یک سوم ‌‌‌‌مجاز‌ات آن‌ها‌ تخفیف داده خواهد شد. در نهایت ‌‌‌‌مجاز‌اتی که تخفیف داده می‌شود به یکی از موارد زیر تبدیل خواهد گردید:

پرسنل نظامی غیر وظیفه

  • منع نمودن از اشتغال به خدمت در نقاط معین و در مدت زمان ۶ ماه تا ۱ سال
  • انفصال نمودن موقتی و منع از خدمت در مدت زمان ۳ الی ۶ ماه
  • محروم نمودن فرد از دریافت ‌‌‌تر‌فیع از مدت زمان ۳ ماه الی ۱ سال
  • جریمه نقدی از ۲ الی ۲۰ میلیون ریال
  • کسر نمودن یک چهارم از حقوق و مزایای شخص مجرم در مدت زمان ۶ ماه الی ۱سال

کارکنان وظیفه

  • منع نمودن از اشتغال مجرم به خدمت در یک نقطه مشخص و در یک مدت زمان تعیین شده
  • جریمه نقدی از ۱ میلیون الی ۱۰میلیون
  • اضافه شدن ۲ تا ۴ ماه اضافه خدمت

تخفیف مجازات حبس از ۲ تا ۵ سال

تبدیل ‌‌‌‌مجاز‌ات حبس از ۲ تا ۵ سال نظامیان نیز امکانپذیر بوده و قانونگذار شرایطی را در این خصوص بیان نموده است. اگر نظامیان به چنین ‌‌‌‌مجاز‌اتی محکوم شوند مطابق قانون ‌‌‌‌مجاز‌ات آن‌ها‌ به یکی از موارد زیر تبدیل خواهد گشت:

پرسنل نظامی غیر وظیفه

  • انفصال نمودن موقتی از ۶ ماه الی ۱ سال
  • تنزل و پایین آمدن ۱ درجه یا رتبه
  • محروم شدن از دریافت ترفیع در مدت زمان ۶ ماه الی ۲ سال
  • ۱۰ الی ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی

تخفیف مجازات کارکنان وظیفه

  • اضافه شدن ۳ الی ۶ ماه به مدت زمان خدمت
  • ۵ تا ۳۰ میلیون ریال جریمه نقدی

تخفیف یا تبدیل مجازات حبس بیش از ۵ سال برای نظامیان

مطابق قانون اگر یک شخص نظامی مرتکب جرمی شود که ‌‌‌‌مجاز‌ات او بیش از ۵ سال حبس باشد در صورت وجود شرایط تخفیف و تبدیل قاضی می‌تواند ‌‌‌‌مجاز‌ات او را به یکی از موارد زیر تبدیل نماید:

پرسنل نظامی غیر وظیفه

  • انفصال موقتی در مدت زمان ۱ سال
  • تنزل و پایین آمدن ۱ تا ۲ درجه یا رتبه
  • محروم شدن از دریافت ترفیع در مدت زمان ۲ تا ۴ سال
  • ۳۰ تا۱۰۰ میلیون ریال جزای نقدی

کارکنان وظیفه

  • اضافه شدن شش ماه الی یک سال به مدت زمان خدمت
  • ۱۰ تا۵۰ میلیون جریمه نقدی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تخفیف مجازات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تخفیف مجازات پاسخ دهند.

سوالات متداول

دادگاه نظامی در چه زمینه‌‌ای‌ دارای صلاحیت است‌‌‌‌ ؟‌

دادگاه نظامی به امور حقوقی و شکایات مربوط به نظامیان رسیدگی می‌کند.

آیا امکان تبدیل ‌‌‌‌مجاز‌ات نظامیان وجود دارد‌‌‌‌ ؟‌

بله امکان تبدیل ‌‌‌‌مجاز‌ات نظامیان وجود دارد و قاضی با توجه به نوع حبس و شرایطی که دارند ‌‌‌‌مجاز‌ات دیگری را برای آن‌ها‌ در نظر خواهد گرفت.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تخفیف مجازات در دادگاه نظامی | جهات و انواع تخفیف مجازات



:: برچسب‌ها: تخفیف مجازات در دادگاه نظامی | جهات و انواع تخفیف مجازات ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اجرا مهریه چگونه صورت می گیرد؟ زنان پس از ازدواج دارای حق و حقوقی هستند که مرد موظف به پرداخت آن‌ها خواهد بود. برای مثال مرد موظف است نفقه زن را بپردازد و او را از نظر مالی تامین نماید. یکی از حقوق زن پس از ازدواج مهریه است که قانونگذار مرد را موظف به پرداخت آن نموده است. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را درمورد به اجرا گذاشتن مهریه برایتان بیان نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اجرا مهریه | راه‌های به اجرا گذاشتن مهریه – شرایط و مراحل – تفاوت اقدام از طریق دادگاه یا ثبت

مهریه و به اجرا گذاشتن آن به چه معناست‌‌ ؟

مهریه یکی از حقوقی است که پس از خوانده شدن عقد نکاح به زن تعلق گرفته و قانون مرد را مکلف ‌‌می‌کند که آن را با توجه به شرایطی که زن دارد پرداخت کند. به اجرا گذاشتن مهریه به‌‌‌ این معناست که زن با مراجعه به دادگاه خواهان وصول مهریه‌‌‌اش شود و از دادگاه درخواست نماید که مهریه را از طریق اموال مرد به او پرداخت نماید.

اجرا گذاشتن مهریه به چند طریق امکانپذیز است‌‌ ؟

مهریه ‌‌می‌بایست با توجه به قوانینی که دارد به اجرا گذاشته شود. زن ‌‌می‌تواند با مراجعه به دفتر ثبت اسناد یا دادگاه برای به اجرا گذاشتن مهریه‌‌‌اش اقدام کند که هر دو مورد را در زیر به طور کامل شرح داده‌‌ایم:

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه

در‌‌‌ این مورد زن ‌‌می‌تواند به دادگاه مراجعه نماید و با ارائه دادخواستی مهریه خود را به اجرا بگذارد. سپس دادگاه طی ارسال یک ابلاغیه مرد را از مطالبه مهریه توسط زن آگاه نموده و به او مهلت ‌‌می‌دهد تا در دادگاه حاضر شود و برای پرداخت مهریه اقدام نماید. در‌‌‌ این مورد مرد یک ماه فرصت دارد که در دادگاه حضور پیدا کند و توانا بودن یا عدم توانایی خود را از پرداخت مهریه اعلام نماید. چنانچه پس از گذشت یک ماه مرد هیچ گونه اقدا‌‌می نکند دادگاه او را بازداشت کرده و با توقیف اموالش مهریه زن را وصول خواهد کرد. حتی اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را به صورت یکجا نداشته باشد ‌‌می‌بایست آن را به صورت قسطی به زن پرداخت کند و هیچ راهی برای فرار از پرداخت مهریه توسط مردان وجود ندارد.

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت

در‌‌‌ این مورد زن ‌‌می‌بایست به دفتری که در آن ازدواج خود را ثبت نموده است مراجعه کند و خواهان به اجرا گذاشتن مهریه خود شود. زن ‌‌می‌بایست فر‌‌می را مبنی بر وصول مهریه پر کند و به دفتردار تحویل دهد. سپس دفتردار به مرد ده روز مهلت ‌‌می‌دهد تا برای پرداخت مهریه اقدام نماید و چنانچه اقدا‌‌می از سوی مرد صورت نگیرد اموال او مصادره ‌‌می‌شود و یا حتی ممکن است حکم جلب نیز برای او صادر شود.

تفاوت‌های به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دفاتر ثبت اسناد و دادگاه

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دفاتر ثبت اسناد و دادگاه تفاوت‌هایی دارد که در زیر بیان شده است:

بررسی سریع‌‌‌‌تر

دفاتر ثبت اسناد برای وصول مهریه سریع‌‌‌‌تر از دادگاه عمل ‌‌می‌کنند و زودتر مهریه را وصول خواهند کرد.

ممنوع الخروج کردن مرد

در به اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت ‌‌می‌توان مرد را ممنوع الخروج نمود اما در دادگاه امکان انجام‌‌‌ این کار تا زمان محکومیت او وجود ندارد.

ضرر کردن زن

دفاتر ثبت اسناد در حین بررسی و وصول مهریه به بالا رفتن قیمت سکه توجهی ‌‌‌‌نمی‌کنند و چنانچه قیمت سکه بالا برود زن ضرر ‌‌می‌کند اما در دادگاه مهریه با توجه به قیمت لحظه‌‌ای سکه محاسبه خواهد شد. مگر اینکه عین تعداد سکه را از اجرای ثبت درخواست کنید. برای مثال مهریه شما پنجاه سکه است و هر پنجاه‌تای آن را مطالبه نمایید

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌جرا مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌جرا مهریه پاسخ دهند.

سوالات متدوال

آیا ‌‌می‌توان مهریه را به اجرا گذاشت‌‌ ؟

بله زن ‌‌می‌تواند هرگاه که بخواهد مهریه‌‌‌اش را به اجرا بگذارد.

دادخواست به اجرا گذاشتن مهریه در دفاتر ثبت زودتر بررسی ‌‌می‌شود یا دادگاه‌‌ ؟

دفاتر ثبت اسناد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اجرا مهریه | راه‌های به اجرا گذاشتن مهریه – شرایط و مراحل – تفاوت اقدام از طریق دادگاه یا ثبت



:: برچسب‌ها: اجرا مهریه | راه‌های به اجرا گذاشتن مهریه – شرایط و مراحل – تفاوت اقدام از طریق دادگاه یا ثبت ,
:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مجلس خبرگان رهبری چه وظایفی برعهده دارد؟ پس از انقلاب سال 57 در ‌‌ایران تغییراتی بنیادین در سیستم سیاسی و دولتی رخ داد. در پی‌‌‌ این تحولات تعدادی از نهاد‌ها حفظ شدند و تعدادی هم به سیستم اضافه شدند. یکی از نهاد‌های نو ظهور بعد از انقلاب مجلس خبرگان رهبری است.‌‌‌ این مجلس از نتایج نظام سیاسی بر مبنای ولایت فقیه است و جزو ارکان کلیدی در نظام جمهوری اسلامی می‌باشد. در‌‌‌ این مطلب به بررسی مجلس خبر‌گان رهبری و وظائف آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مجلس خبرگان رهبری | وظایف، تعداد اعضا و شرایط کاندیداتوری

مجلس خبرگان رهبری

مجلسی است متشکل از فقهای برجسته واجد شرایط که وظیفه نظارت بر امور رهبری و انتخاب رهبر را بر عهده دارند.‌‌‌ این مجلس از 88 عضو تشکیل شده است و دوره آن‌ها هشت ساله می‌باشد.

فقهای مجلس خبر‌گان از سوی مردم در طی یک همه پرسی هر 8 سال یکبار از میان کاندیداهای واجد شرایط انتخاب می‌شوند.

شرایط کاندیداتوری مجلس خبرگان

در ماده 3 مصوب شورای نگهبان برای کاندیداتوری انتخاب مجلس خبر‌گان شرایطی ذکر شده است که‌‌‌ این شرایط باید رعایت گردد. در صورتی که افراد‌‌‌ این پنج شرط را داشته باشند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند:

1/ شهرت داشتن به دین داری و مورد اعتماد بودن و صلاحیت اخلاقی.

2/ درجه‌‌ای از اجتهاد که قدرت درک عمیق مسائل فقهی را داشته باشد تا در صورت لزوم ولی فقیه واجد شرایط را انتخاب کند.

3/ بینش سیاسی و اجتماعی و آگاهی در خصوص مسائل روز.

4/ اعتقاد به نظام.

5/ نداشتن سوء سابقه سیاسی و اجتماعی.

تعداد اعضای فقهای خبرگان رهبری

بر مبنای ماده یک قانون انتخابات و آیین نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری از 88 نماینده تشکیل می‌گردد‌‌‌ این نمایندگان به ترتیب به شرح زیر می‌باشد:

استان تهران 16 نماینده.

استان خراسان رضوی و خوزستان هر کدام 6 نماینده.

استان اصفهان‌، آذربایجان شرقی و فارس هر کدام 5 نماینده.

استان گیلان و مازندران هر کدام 4 نماینده.

استان‌های آذربایجان غربی و کرمان هر کدام ۳ نماینده.

استان‌های اردبیل، البرز، سیستان و بلوچستان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزی و همدان هر کدام ۲ نماینده.

استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قم، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و یزد هرکدام ۱ نماینده.

وظائف مجلس خبرگان رهبری

بر اساس آنچه که در متن قانون اساسی مطرح شده است مجلس خبرگان بر اعمال و عملکرد ولی فقیه باید نظارت نمایند. علاوه بر‌‌‌ این سه وظیفه اصلی که دو مورد آن مربوط به رهبری و یک مورد مربوط به خود مجلس خبرگان است به شرح زیر است:

1/ انتخاب رهبر جدید.

2/ انتخاب قائم مقام رهبری.

3/ قانون گذاری برای خود مجلس خبرگان.

علاوه بر تمام‌‌‌ این وظائف مجلس خبرگان دارای کمیسیون‌های مختلف است که هر کدام وظائف مخصوص به خود را دارند به طور مثال کمیسیون تحقق موضوع اصل 111 قانون اساسی‌، کمیسیون سیاسی و اجتماعی و… .

انتخاب رهبر جدید

در اصل 107 قانون اساسی‌‌‌ این اختیار به مجلس خبرگان داده شده است که ولی فقیه را انتخاب نمایند. بر این اساس همه فقها با مشورت یکدیگر اعلم‌ترین فقیه را در صورت داشتن شرایط لازم برای رهبری انتخاب می‌کنند. رهبر را می‌توانند از میان خود فقهای مجلس خبرگان انتخاب نمایند. همانطور که بعد از فوت رهبر انقلاب‌، آیت الله خامنه‌ای را به عنوان رهبر انتخاب کردند.

انتخاب قائم مقام رهبری

گاهی پیش می‌آید که به دلیل بیماری یا کهولت سن و یا هر دلیل دیگری رهبری از انجام وظائف خود ناتوان است‌. همچنین در مواردی که رهبر صلاحیت لازم برای انجام وظائف خود را از دست داده است در‌‌‌ این صورت باید رهبر جدید تعیین گردد‌. مجلس خبر‌گان یک شخص را به عنوان قائم مقام رهبری انتخاب می‎کند تا در صورت وجود شرایط اضطراری عهده دار وظائف رهبری شود.

به طور مثال در سال 1362‌‌ آیت الله منتظری به عنوان قائم مقام رهبری انتخاب گردید که در سال 68 دو ماه قبل از درگذشت رهبر انقلاب استعفا داد و مجلس خبر‌گان با‌‌‌ این استعفا موافقت نمود.

قانون گذاری برای مجلس خبرگان

در نخستین دوره که مجلس خبرگان کار خود را شروع کرد به دلیل جدید بودن‌‌‌ این نظام قانون خاصی برای آن تنظیم نشده بود‌. به همین جهت بر اساس ماده 108 قانون اساسی اعضای مجلس خبرگان که در اولین دوره ریاست آن‌ها با آیت الله مشکینی بوده است باید به تالیف و تصویب قانون مربوط به مجلس خبرگان می‌پرداختند.‌‌‌ این قانون با اکثریت آرا به تصویب رسید و سپس به تایید رهبر انقلاب رسید. از‌‌‌ این پس تجدید و هر گونه اصلاح در‌‌‌ این قانون توسط خود اعضای مجلس خبرگان انجام می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجلس خبر‌گان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجلس خبر‌‌گان پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مجلس خبرگان رهبری | وظایف، تعداد اعضا و شرایط کاندیداتوری



:: برچسب‌ها: مجلس خبرگان رهبری | وظایف، تعداد اعضا و شرایط کاندیداتوری ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه اکثر افراد دارای ملک و املاکی هستند که از نظر قانونی تحت تصرف و مالکیت آن‌ها می‌باشد. به موجب نظر قانونگذار هرگاه فردی دارای ملکی باشد، اختیار زیادی در خصوص آن دارد و می‌تواند هر تصرفی را که بخواهد در آن ملک ایجاد نماید. یعنی می‌تواند ملک خود را اجاره بدهد، وقف کند یا هبه نماید. به هر حال مالکین می‌توانند هر تصمیمی در خصوص ملک و املاک خود اتخاذ نمایند. یکی از حقوقی که قانونگذار برای مالکین در نظر گرفته است حق انتفاع می‌باشد، که مالک می‌تواند آن را به هر شخصی که دوست دارد اهدا کند. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص اینکه حق انتفاع چیست و انواع آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: حق انتفاع چیست | آشنایی با انواع حق انتفاع

حق انتفاع چیست ؟

حق انتفاع یکی از حقوقی است که قانونگذار برای مالکین تعیین کرده است‌. انتفاع به معنی نفع و بهره بردن می‌باشد که در اینجا منظور از انتفاع نفع بردن از ملک و مال افراد می‌باشد. به موجب حق انتفاع افراد می‌توانند از ملک دیگری نفع ببرند بدون آنکه صاحب و مالک آن شوند. برای مثال فردی خانه‌‌ای دارد که خالی از سکنه است. حال خانه خود را به شخصی تحویل می‌دهد تا بدون هزینه در آن سکونت داشته باشد. در اینجا شخصی که صاحب خانه است حق انتفاع را به شخصی که در خانه ساکن می‌شود اهدا کرده است و اجازه داده که آن شخص از خانه او نفع ببرد. در حق انتفاع به طور معمول دو طرف صاحب اصل مال و منتفع وجود دارند. حق انتفاع معمولا برای مدت زمان مشخصی به شخص منتفع اهدا می‌گردد.

انواع حق انتفاع چیست ؟

حق انتفاع نیز مانند هر حق دیگری انواع مختلفی دارد. انواع حق انتفاع بیشتر با توجه به مدت زمانی که دارند تقسیم بندی می‌شوند. در زیر انواع حق انتفاع را ذکر نموده‌‌ایم:

  • عمری

حق انتفاع عمری اینگونه است که صاحب ملک می‌گوید من تا مدت زمان عمر خودم شخص منتفع و یا هر شخص ثالث دیگری، حق انتفاع را به تو اهدا می‌کنم که به آن حق انتفاع عمری می‌گویند. برای مثال فردی می‌گوید تا پایان عمرم می‌توانی از محصولات باغ من استفاده کنی، که در اینجا با توجه به مدت زمان عمری که دارد حق انتفاع را به شخص منتفع محول کرده است.

  • رقبی

حق انتفاع رقبی دارای مدت زمان مشخصی است که توسط صاحب مال تعیین می‌شود. برای مثال اگر شخصی مدت زمان سه سال حق استفاده از زمینش را در اختیار دیگری قرار دهد در واقع حق انتفاع رقبی را به او اهدا نموده است.

  • سکنی

چنانچه فردی تنها به شخصی دیگر اجازه دهد که در ملک و املاک او ساکن گردد حق انتفاع در اینجا از نوع سکنی خواهد بود که می‌تواند رقبی یا عمری باشد.

  • حبس مطلق

حبس مطلق نیز یکی دیگر از انواع حق انتفاع می‌باشد. در این مورد مالک هیچگونه مدت زمانی را برای حق انتفاع مالش در نظر نمی‌گیرد. در حق انتفاع حبس مطلق، این حق تا پایان عمر مالک برقرار بوده و تنها راه باطل گردیدن آن رجوع مالک می‌باشد.

زوال حق انتفاع

قانونگذار مواردی را پیش بینی نموده است که مطابق آن‌ها در صورت وجود برخی شرایط زوال حق انتفاع اتفاق می‌افتد. زوال حق انتفاع مطابق قانون در شرایط زیر اتفاق می‌افتد و این حق از بین خواهد رفت:

  • تلف شدن مال

چنانچه مالی که حق انتفاع آن به شخص دیگری محول شده است تلف شود و از بین برود حق انتفاع آن نیز از بین خواهد رفت.

  • تمام شدن مدت زمان حق انتفاع

در صورت تمام شدن مدت زمانی که برای حق انتفاع در نظر گرفته شده است، این حق از بین خواهد رفت و منتفع دیگر اجازه استفاده از منافع مال را نخواهد داشت.

  • رجوع یا مرگ صاحب مال

در حق انتفاع حبس مطلق چنانچه صاحب مال از حق انتفاع رجوع کند و آن را پس بگیرد، این حق از بین خواهد رفت. همچنین اگر در این نوع حق انتفاع مالک فوت کند باز هم حق انتفاع از بین خواهد رفت

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق انتفاع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق انتفاع پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا در صورت اهدا کردن حق انتفاع، شخص منتفع مالک مال می‌شود‌‌‌‌ ؟

خیر، شخص منتفع در این صورت تنها می‌تواند از منافع مال استفاده کند.

در حق انتفاع سکنی، شخص منتفع چه نوع نفعی از مال می‌برد‌‌‌‌ ؟

در این نوع حق انتفاع، شخص می‌تواند تنها در ملک سکونت داشته باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حق انتفاع چیست | آشنایی با انواع حق انتفاع



:: برچسب‌ها: حق انتفاع چیست | آشنایی با انواع حق انتفاع ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مهریه ناشزه چقدر است ؟ یکی از وظایف زنان در هنگام عقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این است که از همسر خود تمکین نمایند و زنانی که از همسر خود تمکین نکنند در واقع یک عمل غیرقانونی انجام داده‌‌‌‌‌اند و ممکن است از برخی حقوق خود محروم شوند. در ادامه قصد داریم درباره حکم مهریه چنین زنانی که به آن‌‌‌‌‌‌ها ناشزه گفته می‌شود توضیحاتی را ارائه نماییم، با ما همراه باشید

برای دریافت مشاوره حقوقی در مورد مهریه زن ناشزه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مهریه ناشزه | حکم و شرایط تعلق مهریه به زن ناشزه

زن ناشزه کیست ؟

زن ناشزه به زنی گفته می شود که از دو نوع تمکین خاص و عام خودداری کند. دادگاه مرد را ملزم به پرداخت نفقه زن ناشزه نمی‌داند و مرد ‌‌‌‌می‌تواند نفقه زن را پرداخت نکند

حکم مهریه زن ناشزه چیست ؟

اکثر مردان تصور ‌‌‌‌می‌کنند که چون زن نا‌شزه است و از آن‌‌‌‌‌‌ها تمکین نکرده است ‌‌‌‌می‌توانند در دادگاه با ثابت کردن نشوز او از پرداخت مهریه امتناع کرده و مهریه را پرداخت نکنند که در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این باره باید بگوییم تصور اشتباهی است و طبق قانون نا‌شزه بودن زن ‌‌‌‌‌نمی‌تواند مانع دریافت مهریه شود. حکم مهریه در مورد زن نا‌شزه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این شکل است که مرد ‌‌‌‌می‌تواند نفقه را به زن پرداخت نکند اما مهریه او ‌‌‌‌می‌بایست به طور کامل پرداخت گردد. اگر زن نا‌شزه باکره باشد نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت اما‌ اگر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد زن نا‌شزه مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود.

در صورت عدم پرداخت مهریه زن ناشزه ‌‌‌‌می‌تواند به دادگاه مراجعه نماید ؟

در صورتی که مرد از پرداخت مهریه به زن نا‌شزه خودداری نماید زن ‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه خواهان مطالبه مهریه‌اش شود. دادگاه نیز با صدور حکم جلب و یا توقیف اموال مرد مهریه زن را وصول خواهد نمود.

تکلیف مهریه زن ناشزه در صورت فوت همسر

چنانچه مرد در دادگاه از همسر خود به دلیل نشوز شکایت کرده باشد و سپس فوت کند زن باز هم مستحق دریافت مهریه خواهد بود و ‌‌‌‌می‌تواند مهریه خود را از طریق اموال به جا مانده از همسرش وصول نماید.

مهریه زن ناشزه در عقد موقت و دائم

هیچ فرقی ‌‌‌‌‌نمی‌کند که زن ناشزه با شوهر اقدام به عقد موقت نموده است یا دائم و ‌در هر صورت مهریه به او تعلق خواهد گرفت‌ ولی میزان آن با توجه‌ به باکره بودن یا نبودن ‌او معین ‌‌‌‌می‌شود. اگر باکره باشد نصف مهریه و اگر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد تمام مهریه را می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه مهریه زن ناشزه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مهریه زن ناشزه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در به نتیجه رساندن پرونده‌‌‌‌‌‌های حقوقیتان یاری می‌نماید. از بهترین خدمات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این‌ مرکز ‌‌‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه ناشزه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه ناشزه پاسخ دهند.

سوالات متدوال

آیا مهریه به زن ناشزه تعلق ‌‌‌‌می‌گیرد ؟

بله ناشزه بودن زن ‌‌‌‌‌نمی‌تواند مهریه‌اش را از بین ببرد.

زن ناشزه باکره مستحق چه مقدار از مهریه‌اش خواهد بود ؟

نصف مهریه.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مهریه ناشزه | حکم و شرایط تعلق مهریه به زن ناشزه



:: برچسب‌ها: مهریه ناشزه | حکم و شرایط تعلق مهریه به زن ناشزه ,
:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اقساط مهریه چگونه تعیین می شود؟ طبق قانون مرد موظف است در قبال وظایف انجام شده در زندگی مشترک توسط زن به او مهریه پرداخت نماید. مهریه حق قانونی زن است و مردان ‌‌‌‌‌‌‌نمی‌توانند بدون دلیل قانونی و موجه از پرداخت آن امتناع نمایند. اما پرداخت مهریه نیز شرایط و قوانین خاص خود را دارد. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص اقساط و قسط بندی مهریه برایتان بیان نماییم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اقساط مهریه | نحوه قسط بندی و شرایط پرداخت اقساط مهریه

مهریه چیست و چه زمانی پرداخت ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود ؟

همانطور که گفته شد مهریه یکی از حقوق قانونی زن است که در حین عقد به او تعلق گرفته و شوهرش موظف است آن را به او پرداخت کند. پرداخت مهریه هیچ زمان خاص و مشخصی ندارد و به محض اینکه زن عقد کند اجازه مطالبه مهریه را خواهد داشت. برخی از افراد تصور ‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند که زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست برای دریافت مهریه اقدام به طلاق نماید که در این صورت باید بگوییم خیر زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند مهریه خود را بدون اقدام به طلاق نیز دریافت نماید.

شرایط قسط بندی مهریه | پرداخت اقساط

هرگاه که زن برای مطالبه مهریه خود اقدام نماید از طرف دادگاه یک ابلاغیه مبنی بر الزام به حضور یافتن در دادگاه برای شوهر ارسال ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. طبق این ابلاغیه مرد ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست اعلام کند که ‌‌‌‌‌‌‌می‌خواهد مهریه را به صورت یکجا پرداخت کند یا خیر و در صورت درخواست مرد، دادگاه آن را قسط بندی ‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید.

اگر مرد بعد از سی روز از ارسال ابلاغیه برای تعیین نوع پرداخت مهریه در دادگاه حضور نیابد ممکن است دادگاه حکم جلب وی را صادر نماید و یا او را جریمه کند. اما اگر در دادگاه حضور یابد قاضی با توجه به شرایط مالی او نوع پرداخت مهریه را معین خواهد کرد. مهریه در دو صورت زیر قسط بندی خواهد شد.

توانایی پرداخت بخشی از مهریه

چنانچه مرد بتواند بخشی از مهریه را به زن پرداخت کند دادگاه مابقی آن را قسط بندی خواهد کرد و از مرد ‌‌‌‌‌‌‌می‌خواهد که در تاریخ معین شده قسط مهریه را به زن پرداخت نماید. در این مورد مرد ابتدا بخشی از مهریه را به عنوان پیش قسط به زن پرداخت نموده و سپس مابقی مهریه را به صورت ماه به ماه پرداخت خواهد کرد.

ناتوان بودن از پرداخت مهریه

چنانچه مرد از پرداخت مهریه ناتوان باشد دادگاه بازهم مهریه را قسط بندی خواهد کرد تا مرد بتواند آن را پرداخت کند. در این مورد مرد ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست تلاش بیشتری کند تا زودتر مهریه را پرداخت کند چون هیچ پیش قسطی پرداخت نکرده است.

پرداخت اقساط تعیین شده مهریه چقدر طول ‌‌‌‌‌‌‌می‌کشد ؟

مدت زمان پرداخت قسط‌‌‌‌‌‌‌‌های مهریه با توجه به شرایط مالی مرد و همچنین مبلغ مهریه در نظر گرفته ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. برای مثال ممکن است مرد بتواند مهریه را در چند ماه بپردازد و در برخی موارد نیز پرداخت مهریه چند سال به طول ‌‌‌‌‌‌‌می‌انجامد.

اگر مرد توانایی پرداخت مهریه به طور کامل را داشته باشد باز هم مهریه به صورت اقساط پرداخت ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود ؟

اگر مرد توانایی پرداخت مهریه به طور کلی را داشته باشد دادگاه مهریه را قسط بندی نخواهد کرد و مرد موظف است که تمام آن ‌را در کوتاه‌ترین زمان به زن پرداخت کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اقساط مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اقساط مهریه پاسخ دهند

سوالات متدوال

آیا ‌‌‌‌‌‌‌می‌توان مهریه را قسط بندی کرد ؟

بله مهریه با توجه به شرایط مرد قسط بندی خواهد شد.

مدت زمان پرداخت اقساط مهریه چقدر است ؟

مدت زمان پرداخت قسط با توجه به میزان مهریه و شرایط مالی مرد تعیین خواهد شد و برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اقساط مهریه | نحوه قسط بندی و شرایط پرداخت اقساط مهریه



:: برچسب‌ها: اقساط مهریه | نحوه قسط بندی و شرایط پرداخت اقساط مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اتحاديه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران و یا اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی در تهران جهت صدور و تمدید جواز، ساماندهی صنوف، آموزش و نظارت تاسیس شده است. مصالح ساختمانی و مشتقات آن یکی از مواد اصلی و کاربردی در صنعت ساختمان سازی می‌باشد. گرچه استفاده و بهره برداری از مصالح ساختمان فقط محدود به عرصه ساختمان سازی نیست و در صنایع مختلف نقش کلیدی را ایفا می‌کند. همین اهمیت سبب شد تا در سال1345 در تهران با حضور پیشکسوتان صنف ، تجار و واردکنندگان با هدف سازماندهی به صنف مصالح اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمان شهرستان تهران تشکیل شود. در ادامه به معرفی بیشتر این اتحادیه می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی به کسب و کارها می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اتحاديه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران | آدرس و تلفن

اعضای اتحاديه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران

هر شخصی که شاغل در زمینه فروش مصالح و مواد ساختمانی است و پروانه کسب نیز دارد جزو اتحادیه فروشاندگان مصالح تهران محسوب می‌گردد. هدف از تشکیل این اتحادیه حفظ و حمایت از حقوق صنفی و پیشرفت اقتصادی است. حداقل تعداد برای تشکیل اتحادیه باید ۵۰ صنف باشد.

هیات مدیره اتحاديه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران

هیئت رییس این اتحادیه دارایی 7 عضو می باشد. ریاست اتحادیه در حال حاضر برعهده حمید رضا رستگار می‌باشد. بعد از رئیس یک نایب رئیس اول و یک نائب رئیس دوم می‌باشد. این اتحادیه دارای یک خزانه دار و بازرس و یک عضو می‌باشد. مدت زمان عضویت در هیات رئیس چهار سال است. انتخاب مجدد اعضا به عنوان هیات رئیس بلامانع می‌باشد.

وظائف اتحاديه

اتحاديه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران وظائف زیر را بر عهده دارد :

۱/ انجام دستورات و ابلاغات صورت گرفته از سوی اتاق اصناف تهران طبق قوانین و مقررات

۲/ پرداخت پانزده درصد از درآمدهای ناخالص به اتاق اصناف به عنوان حق عضویت برای تامین هزینه‌های عمومی

۳/تنظیم بودجه سال بعد اتحادیه. این برنامه بودجه باید حداکثر تا اول بهمن هر سال برای رسیدگی و تصویب به اتاق اصناف تحویل داده شود.

۴/تنظیم ترازنامه سالانه تا پایان خرداد ماه سال بعد و تحویل آن به اتاق اصناف.

۵/ایجاد تسهیلات مورد نیاز آموزش عمومی، حرفه‌ای و هنری هر فرد صنفی، مستقلا یا با کمک سازمان‌های دولتی و خصوصی. همچنین همکاری‌های لازم با وزارت کار و امور اجتماعی برای تامین سرمایه طبق مقررات

۶/ایجاد ضوابط لازمه در خصوص صدور پروانه صنفی و انواع پروانه‌های فروشندگان مصالح ساختمانی تهران و تغییرات لازم در هریک و تحویل به اتاق اصناف به منظور رسیدگی و تصويب

۷/ تدوین آئین نامه‌های مالی، استخدامی، اداری، آموزشی، تشکیلاتی و سایر مقررات اختصاصی

۸/ نظارت بر اجرای صحیح تصمیماتی که اتاق اصناف در خصوص ساعات کار و تعطیلات فروشندگان مصالح ساختمانی می‌گیرد

۹/تشکیل یک کمیسیون حل اختلاف برای رسیدگی به اختلافات افراد صنفی

۱۰/اظهار نظر درباره محدوده صنفی فروشندگان مصالح ساختمانی تهران برای متقاضیان پروانه‌های جدید

۱۱/ تشکیل کمیسیون فنی برای رسیدگی به شکایات مشتریان و نظارت بر حسن انجام کار و رعايت مقررات واصول کسب توسط فروشندگان مصالح ساختمانی

۱۲/ معرفی یک نفر از میان اعضا به عنوان نماینده اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران در اتاق اصناف تهران

برای شرکت در آزمون و امتحان کسب و کار، وارد سامانه آموزش اصناف بشوید.

منبع درآمد اتحاديه ها

هر اتحادیه‌ای هزینه‌هایی دارد که برای پرداخت این هزینه‌ها نیاز به یک یا چند منبع درآمد است. اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران درآمد خود را از طرق زیر تامین می‌نماید.

۱/ حق عضویت پرداخت شده چه از سوی اعضای جدید که باید حق ورودی هم بپردازند و چه از سوی اعضای قدیمی که فقط عضویت خود را تمدید می‌کنند.

۲/ دریافتی از طریق خدمات ارائه شده اعم از خدمات آموزشی، اداری، فنی و انتشاراتی

۳/ کمک‌های اتاق اصناف به این اتحادیه که با تایید و نظارت کمیسیون‌ صورت می‌گیرد

۴/ هدایای اهدائی و اعانات

آدرس و شماره تماس اتحاديه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران

آدرس : تهران_ خیابان انقلاب ، نرسیده به میدان فردوسی ، خیابان کندوان ، سر کوچه مهرانی پلاک 12

شماره تماس : 66716905

برای دریافت مشاوره حقوقی به کسب و کارها می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اتحاديه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران | آدرس و تلفن



:: برچسب‌ها: اتحاديه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران | آدرس و تلفن ,
:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه اسناد کاربرد‌‌‌‌های بسیار زیادی در مراجع قضایی دارند. معمولا افراد با استفاده از سندی که در اختیار دارند اقدام به اثبات حقانیت خود در دادگاه‌‌‌ ‌‌‌می‌کنند. اما در برخی موارد‌‌‌ دیده ‌‌‌می‌شود که دادگاه در خصوص برخی اسناد قرار‌‌‌‌های مختلفی را صادر ‌‌‌می‌کند. یکی از انواع قرار‌‌‌‌هایی که‌‌‌ در خصوص اسناد‌‌‌ صادر ‌‌‌می‌شود، قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند ‌‌‌می‌باشد. این قرار به منظور تشخیص اصل بودن سند صادر ‌‌‌می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
منبع: قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند

قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفتیم اسناد معمولا در دعاوی مختلف مورد استفاده قرار ‌‌‌می‌گیرند. اما در برخی از دعاوی دیده ‌‌‌می‌شود که یکی از طرفین دعوا نسبت به سند ارائه شده از طرف مقابلش شک و تردید داشته و ادعای جعل ‌‌‌می‌نماید. یعنی فرد از اصالت سند اطمینان ندارد و ادعا ‌‌‌می‌کند که سند جعلی ‌‌‌می‌باشد.

در این صورت اگر برخی شرایط وجود داشته باشند، دادگاه قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند را صادر ‌‌‌می‌کند. با صدور این قرار دادگاه با انجام روش‌‌‌‌های مختلف جعلی یا اصل بودن سند را احراز ‌‌‌می‌کند. پس ‌‌‌می‌توان گفت که این قرار برای اینکه از اصالت سند اطمینان حاصل شود صادر و به اجرا در ‌‌‌می‌آید.

شرایط اجرای قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند

برای اجرای قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند ‌‌‌می‌بایست برخی شرایط وجود داشته باشند. عدم وجود این شرایط باعث ‌‌‌می‌شود که دادگاه از به اجرا در آوردن این قرار خودداری کند. در زیر شرایط رسیدگی به صحت و اصالت سند را نام برده‌‌‌‌‌ایم:

  • این قرار تنها در صورتی اجرا ‌‌‌می‌شود که نسبت به اصالت سند اعتراض و ادعای جعل شده باشد.
  • برای رسیدگی به این قرار ‌‌‌می‌بایست فرد استفاده کننده از سند، آن را در زمان تعیین شده به دادگاه ارائه نموده باشد.
  • برای به اجرا درآوردن این قرار ‌‌‌می‌بایست فردی که از سند استفاده کرده است، حتی در صورت اعتراض به جعلی بودن آن نیز، از سند استفاده کند. چنانچه شخص در صورت اعتراض طرف مقابل اقدام به مسترد نمودن سند کند، دادگاه از اجرای قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند امتناع خواهد کرد.
  • سندی که قرار‌‌‌ است اصالت آن احراز شود، ‌‌‌می‌بایست در دعوای طرفین تاثیر داشته باشد.

نحوه رسیدگی به صحت و اصالت سند

برای رسیدگی به صحت و اصالت سند دادگاه ابتدا شرایط ذکر شده در بالا را در نظر ‌‌‌می‌گیرد. در صورت وجود این شرایط رسیدگی به اصالت سند مورد اعتراض آغاز ‌‌‌می‌شود. برای رسیدگی به صحت و اصالت سند دادگاه از روش‌‌‌‌هایی مثل تطبیق سند با اسناد مسلم الصدور، تحقیق از گواهان و آگاهان، دقت در نوع خط و امضای سند و… اصالت آن را احراز ‌‌‌می‌نماید.

اما اگر شرایط به اجرا در آوردن قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند وجود نداشته باشند، دادگاه دعوا را ادامه داده و در قرار یا حکمی که صادر ‌‌‌می‌کند علت‌‌‌‌های عدم اجرای قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند را ذکر ‌‌‌می‌نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرار ر‌سیدگی به صحت سند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قرار رسید‌گی به صحت سند پاسخ دهند.

سوالات متداول

قرار رسید‌گی به صحت و اصالت سند به چه منظور صادر ‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌ ؟

این قرار همانطور که از نامش مشخص است به منظور احراز و اثبات صحت و اصالت سند صادر ‌‌‌می‌شود.

اگر سند مورد اعتراض در دعوای طرفین تاثیرگذار نباشد باز هم قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند به اجرا در ‌‌‌می‌آید‌‌‌‌‌‌ ؟

خیر، در صورت تاثیر گذار نبودن سند، دادگاه این نوع قر‌ار را اجرا نخواهد کرد.



:: برچسب‌ها: قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همان طور که مستحضر هستید، سازمان‌‌‌‌‌ها و اداراتی که دولتی ‌‌‌‌می‌باشند برای تأمین تما‌‌‌‌می کالاها و خدماتی که نیاز دارند، ‌‌‌‌می‌بایست مناقصه برگزار نمایند. مناقصه‌‌‌‌‌‌ای که در آن به تما‌‌‌‌می شهروندان فرصت داده ‌‌‌‌می‌شود تا با شرایط یکسان در آن شرکت کنند مناقصه عمومی نامیده ‌‌‌‌می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

مناقصه چیست ؟

برای تعریف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این واژه نیز ‌‌‌‌می‌توانیم بر حسب قانون برگزاری مناقصات و قانون محاسبات عمومی، مناقصه را به عنوان یک فرآیند رقابتی بدانیم که با استفاده از آن، دولت و سازمان‌‌‌‌‌هایی که به دولت وابسته هستند،‌ اشیا و کالاها و همچنین خدماتی را که به آن نیاز دارند با نازل‌ترین قیمت خریداری ‌‌‌‌می‌نمایند.

البته نکته‌‌‌‌‌‌ای در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این نوع از روش خریداری وجود دارد که لازم است بدانید این است که در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این نوع از رقابت، فردی به عنوان پیروز معرفی ‌‌‌‌می‌گردد که کمترین بهای کالا و یا خدمات را پیشنهاد داده باشد و باید قیمت متناسب باشد.

مناقصه نیز به دلیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این که با کمترین قیمت انجام ‌‌‌‌می‌گیرد، با‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این نام خوانده ‌‌‌‌می‌شود.

درست در نقطه مقابل مناقصه، ترتیباتی با عنوان مزایده قرار داده شده است که بر اساس آن، دولت تما‌‌‌‌می کالاهای مازاد خود را با بالاترین قیمت ممکن به فروش ‌‌‌‌می‌رساند و بنابر همین دلایل است که آن را مزایده ‌‌‌‌می‌خوانند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مناقصه کلیک کنید. 

 

انواع مناقصه به چه صورت هستند ؟

مناقصات را از نظر مراحل بررسی و روش دعوت مناقصه گران به دو دسته تقسیم ‌‌‌‌می‌نمایند که آن‌‌‌‌‌ها را ‌‌‌‌می‌توان به شرح ذیل بیان نمود.

از نظر مراحل بررسی به دو دسته تک مرحله‌‌‌‌‌‌ای و دو مرحله‌‌‌‌‌‌ای تقسیم ‌‌‌‌می‌شوند.

همچنین از نظر روش دعوت مناقصه گران هم دو دسته مناقصه عمو‌‌‌‌می و مناقصه محدود وجود دارد.

مناقصه عمومی چه نوع مناقصه‌‌‌‌‌‌ای است ؟

لازم به ذکر است که برای برگزاری مناقصات به روش درست و اصولی، قانونی تحت عنوان قانون برگزاری مناقصات تنظیم شده است.

در ماده 4‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این قانون بیان شده اس که مناقصه محدود، به مناقصه‌‌‌‌‌‌ای گفته ‌‌‌‌می‌شود که در آن سازمان مربوطه تشخیص ‌‌‌‌می‌دهد که‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مناقصه ‌‌‌‌می‌بایست میان تنها تعدادی از مناقصه گران و یا پیمانکارانی که قبلا سازمان، صلاحیت آن‌‌‌‌‌ها را تأیید کرده است انجام شود.

اما در مناقصه عمومی، از طریق یک آگهی که به صورت عمو‌‌‌‌می می‌باشد به تما‌‌‌‌می مناقصه گران، فراخوان مناقصه داده ‌‌‌‌می‌شود.

مناقصه عمو‌‌‌‌می را در واقع ‌‌‌‌می‌توان به عنوان یک مسابقه در نظر گرفت که در آن انجام یک عمل خاص و یا خرید یک نوع کالا که مورد نیاز دولت ‌‌‌‌می‌باشد به وسیله اعلان عمو‌‌‌‌می به تما‌‌‌‌می داوطلبانی که به صورت احتمالی پیمانکار ‌‌‌‌می‌باشند، ابلاغ می‌گردد تا سرانجام یک نفر به عنوان برنده اعلام شود.

برنده مناقصه فردی ‌‌‌‌می‌باشد که کمترین قیمت را پیشنهاد داده است و سرانجام دولت با وی قرارداد مذکور را ‌‌‌‌می‌بندد و انجام امور و وظایف محوله به وی سپرده ‌‌‌‌می‌شود.

برگزاری مناقصه عمومی به چه شکلی است ؟

شایان ذکر است که جهت برگزاری مناقصات عمومی، لازم است تا اطلاع رسانی به صورت کاملا دقیق در خصوص مناقصات صورت بگیرد.

طبق قانون برگزاری مناقصات تما‌‌‌‌می مواردی را که ‌‌‌‌می‌بایست در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این فرآیند رعایت شوند بیان نموده است. برگزاری مناقصات عمو‌‌‌‌می نیازمند فراخوان مناقصه عمو‌‌‌‌می‌‌‌‌ می‌باشد که در دو تا سه نوبت و آن هم حداقل در یکی از روزنامه‌‌‌‌‌های کثیرالانتشار کشوری و یا استانی (استان مربوط به محل برگزاری مناقصه) منتشر می‌گردد.

مناقصه گزار علاوه بر موارد بالا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این اجازه را دارد تا از طریق سایر رسانه‌‌‌‌‌ها مانند رسانه‌‌‌‌‌های گروهی و ارتباط جمعی و یا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این که از طریق شبکه‌‌‌‌‌های اطلاع رسانی، فراخوان خودش را منتشر نماید.

علاوه بر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مواردی که بیان شدند مطابق با قانون برگزاری مناقصات، دولت موظف ‌‌‌‌می‌باشد تا بانک اطلاعات و پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات را‌‌‌‌‌‌ ایجاد کند.

از طریق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این پایگاه و بانک اطلاعاتی تما‌‌‌‌می اطلاعاتی که در زمینه مناقصات و ترک آن‌‌‌‌‌ها وجود دارد، از طریق شبکه ملی اطلاع رسانی مناقصات در اختیار عموم افراد قرار خواهد گرفت.

شرایط شرکت در مناقصه عمومی چگونه است ؟

معمولا برای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این که فردی بتواند در مناقصات شرکت نماید، ‌‌‌‌می‌بایست یک سری شرایط را دارا باشد که ‌‌‌‌می‌توان آن‌‌‌‌‌ها را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت بیان کرد:

  1. دارا بودن شخصیت حقوقی مستقل برای فرد شرکت کننده در مناقصه.
  2. داشتن تخصص‌‌‌‌‌های لازم و توانایی انجام کار، همچنین وجود تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای انجام کار.
  3. وجود توانایی مالی و فنی کافی به منظور اجرای موضوعی که برایش قرارداد بسته ‌‌‌‌می‌شود.
  4. توانایی ارائه ضمانت نامه معتبر به منظور اجرای درست و به موقع کار محوله.
  5. دارا بودن شناسه ملی و شماره اقتصادی برای مجموعه‌‌‌‌‌‌ای که در مناقصه شرکت نموده است.
  6. قابلیت انطباق موضوع مناقصه با موضوعی که شرکت در آن حیطه فعالیت دارد و در اساسنامه‌اش هم ذکر شده است.
  7. ارائه دادن آگهی تأسیس شرکت و آخرین آگهی تغییراتی که در شرکت به وجود آمده است.
  8. مراجع ذی صلاح نیز باید متناسب با موضوعی که مناقصه دارد، یک گواهی صلاحیت معتبر با درج اعتبار زمانی مناسب و به اندازه، ارائه بدهند.

این نکته را نیز مد نظر قرار بدهید که با توجه به هر نوع مناقصه‌‌‌‌‌‌ای، امکان دارد که شرایط شرکت در آن مناقصه نیز کمی متفاوت باشد.

در واقع هر مناقصه‌‌‌‌‌‌ای متناسب با موضوعی که دارد، شرایطی را برای افراد در نظر ‌‌‌‌می‌گیرد و آن را به کار ‌‌‌‌می‌بندد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مناقصه عمومی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مناقصه عمومی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

1. برگزاری مناقصه عمو‌‌‌‌می بر اساس قانون به چه معنی ‌‌‌‌می‌باشد ؟

به مناقصه‌‌‌‌‌‌ای که عموم مناقصه گران اجازه دارند تا در آن شرکت کنند، به عنوان مناقصه عمو‌‌‌‌می شناخته ‌‌‌‌می‌شود و اصول برگزاری آن زیر نظر قانون برگزاری مناقصات بررسی ‌‌‌‌می‌گردد.

2. مناقصات عمو‌‌‌‌می به چه صورتی به اطلاع عموم افراد ‌‌‌‌می‌رسند ؟

بر حسب قانون، دولت مکلف شده است تا تما‌‌‌‌می اطلاعاتی که در رابطه با مناقصات وجود دارند، در یک پایگاه جامع مورد انتشار قرار بدهد و عموم افراد را از آن‌‌‌‌‌ها مطلع سازد.

3. مخاطبین مناقصه عمو‌‌‌‌می چه افرادی هستند ؟

عموم مردم که به عنوان پیمانکار مورد شناسایی قرار ‌‌‌‌می‌گیرند،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این امکان را دارا هستند تا بتوانند در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مناقصه شرکت کنند



:: برچسب‌ها: مناقصه عمومی | نحوه برگزاری – شرایط شرکت در مناقصات عمومی ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج در زمان عده چه شرایطی دارد؟ هنگام جدایی یک زوج ، زن تا موعد خاصی اجازه ازدواج ندارد. به این زمان عده می‌گویند. عده دارای انواع مختلفی، مانند عده طلاق، عده فوت و… است. حال اگر زنی در زمان عده ازدواج نماید چه اتفاقی می‌افتد؟ و حکم ازدواج در زمان عده زن چه می‌باشد؟ در ادامه این مطلب به مسئله ازدواج زن در زمان عده می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: ازدواج در زمان عده | حکم ازدواج در زمان عده

ازدواج در زمان عده

عده به مدت زمانی گفته می‌شود که زن پس از جدایی از شوهر در آن مدت اجازه ازدواج ندارد. هنگامی که زن و شوهر به دلایل مختلفی از یکدیگر جدا می‌شوند تا مدت معینی زن باید در عده بماند و ازدواج نکند. عده با توجه به نحوه جدایی زن و شوهر، دارای انواع مختلفی است. که شامل عده طلاق، عده وفات، عده بذل مدت و عده تمام شدن ازدواج موقت می‌گردد.

حکم عده از قرآن گرفته‌شده است لذا عده یک حکم شرعی است که در قانون ما نیز آمده است. بنابراین نگهداشت عده واجب است. ازدواج در زمان عده زن، مشکلات زیادی را به دنبال دارد. اگر زن و مردی در زمان عده زن ازدواج کنند. در آن صورت تا ابد به یکدیگر حرام می‌شوند و نیز برای همیشه ازدواج آن‌ها باطل می‌گردد.
ازدواج در زمان عده زن چه حکمی دارد ؟

ازدواج در ایام عده دو حالت دارد. حالت اول زمانی است که هنگام ازدواج، زن یا مرد از ایام عده زن مطلع باشد. همچنین آگاه باشد که ازدواج در این زمان حرام است. در این صورت ازدواج برای او تا ابد حرام خواهد شد. حالت دوم زمانی است که طرفین ازدواج از ایام عده مطلع نباشند. یا اینکه ندانند ازدواج در ایام عده حرام است. در چنین حالتی اگر نزدیکی میان مرد و زن رخ دهد، زن بر آن مرد حرام خواهد شد. و اگر نزدیکی میان آن دو انجام‌نشده باشد آن وقت زن و مرد بر هم حرام نمی‌شوند.

علاوه بر این دو حالت، مورد دیگر نیز قابل پیش‌بینی است. آن هم زمانی است که فردی با وکالت از جانب زن و مرد عقد میان آن‌ها را خوانده باشد. و عقد ازدواج را زن یا مرد خودشان انجام نداده باشند. در این صورت چه نزدیکی اتفاق بیافتند و چه نزدیکی صورت نگیرد؛ زن و مرد به هم حرام ابدی نمی‌شوند. و پس از پایان زمان عده زن می‌توانند ازدواج نمایند.

جرم و مجازات ازدواج در زمان عده

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم ازدواج در زمان عده موجب حرام شدن زن و مرد به یکدیگر می‌شود. همچنین ازدواج در زمان عده در قانون ما جرم انگاری شده است. یعنی به عنوان یک جرم تلقی می‌شود و برای آن مجازات تعیین‌شده است. مجازات افراد عادی که مرتکب این جرم شده اند با سردفتران ازدواج که مرتکب جرم گردند متفاوت خواهد بود.

مجازات افراد عادی

هنگامی که اشخاص و شهروندان عادی مرتکب ازدواج در زمان عده شوند. بر اساس قانون مجازات اسلامی مجرم شناخته می‌شوند. و به حبس و جزای نقدی محکوم می‌گردند. مطابق ماده 643 قانون مجازات اسلامی، مجازات ازدواج در زمان عده برای افراد عادی شامل 6ماه تا یک سال حبس و جزای نقدی از 50 تا 300 میلیون ریال و تا 74 ضربه شلاق می‌شود.

بر اساس ماده 644 همین قانون؛ اگر مردی، زنی که در عده ازدواج قرار دارد را به ازدواج خود درآورد و این ازدواج موجب مواقعه نشود. در این حالت مرد به 6ماه تا دو سال حبس و 25 تا 100 میلیون ریال محکوم می‌گردد. حال اگر زنی که در عده قرار دارد خود را به عقد شخصی درآورد اما این عقد به مواقع منتهی نگردد. زن نیز به 6ماه تا 2 سال حبس و 25 تا 100 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

در صورتی که ازدواج در زمان عده به مواقعه منتهی گردد. در این صورت زنا در نظر گرفته می‌شود و مشمول مجازات زنا می‌شوند.

مجازات سردفتران

اگر سردفتران ازدواج، جرم ازدواج در عده را مرتکب شوند. در این صورت بر اساس ماده 643 قانون مجازات اسلامی مجرم محسوب می‌شوند و مجازات می‌گردند. سردفتران ازدواج علاوه بر مجازات حبس، جزای نقدی و شلاق که در قانون 643 قانون مجازات اسلامی ذکرشده است. از تصدی‌گری دفتر اسناد رسمی نیز تا همیشه منع می‌گردند.
خواستگاری از زن در زمان عده چه حکمی دارد ؟

خواستگاری از نظر قانونی و شرعی می‌توانیم به دو نوع تقسیم کرد. که شامل خواستگاری بی‌پرده و با صراحت و همچنین خواستگاری به کنایه می‌گردد. عده زن علاوه بر اقسام مختلفی که نام بردیم به طور کلی به دو قسم عده رجعی یا عده بائن تقسیم می‌شود. در عده رجعی، پس از طلاق مرد می‌تواند پیش از آن که موعد عده زن به پایان برسد به همسر خود بازگردد. اما در عده بائن پس از جدایی مرد حق رجوع و بازگشت به همسر خود را نخواهد داشت.

حال برای پاسخ به این سؤال که خواستگاری در زمان عده زن چه حکمی دارد باید شرایط مذکور رو در نظر بگیریم. به لحاظ شرعی خواستگاری از زنی که در عده رجعی باشد چه به صورت تصریحی و چه به صورت کنایه حرام است. به این دلیل که زنی که در عده رجعی قرار دارد به نوعی هنوز در علقه زوجیت قرار دارد. اما اگر زنی در عده بائن باشد اوضاع متفاوت است. خواستگاری به صورت تصریح و بی‌پرده از زن در عده بائن جایز نیست. اما امکان خواستگاری به صورت کنایه و تعریض ایرادی ندارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ازدواج در زمان عده می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرام وکیل دات کام از جدیدترین مطالب حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ازدواج در زمان عده ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ازدواج در زمان عده پاسخ دهند.

سؤالات متداول

ازدواج در زمان عده چه حکمی دارد ؟

در صورتی که طرفین از در عده بودن زن مطلع باشند ازدواج باطل و ازدواج بر آن‌ها حرام می‌شود. اگر از در عده بودن و حرمت ازدواج در این زمان مطلع نباشند. در صورت نزدیکی بر هم حرام می‌شوند و در صورت عدم نزدیکی حرام نمی‌گردند.

آیا ازدواج در زمان عده در قانون ایران جرم است ؟

بله، بر اساس ماده 643 و 644 قانون مجازات اسلامی ازدواج در زمان عده جرم است و شامل مجازات حبس، جزای نقدی و شلاق می‌شود.



:: برچسب‌ها: ازدواج در زمان عده | حکم ازدواج در زمان عده ,
:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ولی قهری در قانون چه کسی است؟ همه ما در زمان تولد احساس ضعف و ناتوانی می‌کنیم و نیاز به مراقبت داریم‌. از دیرباز تا کنون‌‌‌‌‌‌‌ این وظیفه والدین بوده است که از فرزند خود مراقبت کنند. شرع مقدس اسلام و قانون ایران هم والدین را موظف ‌‌می‌داند تا از فرزندان خود مراقبت کنند. در بین والدین با وجود جایگاه والایی که مادر دارد اما پدر حکم ستون و اساس خانواده را دارد. حتی ماده 1105 قانون مدنی ریاست خانواده را از خصایص مرد ‌‌می‌داند. به جهت‌‌‌‌‌‌‌ اینکه به طور معمول‌‌‌‌‌‌‌ این مرد خانواده است که نان آور و مدیر خانواده ‌‌می‌باشد و قانون ولایت فرزندان را نیز به پدر داده است. در ادامه به توضیح تفصیلی مفهوم ولی قهری می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ولی قهری | ولایت قهری پدر و جد پدری و حدود اختیارات

ولایت چیست ؟

ولایت ریشه عربی دارد و از کلمه ولی است. « ولی» در لغت نامه به معنای یاری دهنده و مددکار است‌.

در اصطلاح ولایت به معنی نگهداری و مراقبت از شخص ضعیف‌‌تر است. ولایت به معنی داشتن اختیار در برخی یا تمام امور شخصی دیگر به حکم قانون است.

ولایت قهری پدر و جد پدری

قانون و شرع مقدس ولایت فرزند را به پدر و جد پدر او داده است‌. بر همین اساس یک باب کامل از کتاب قانون مدنی به موضوع ولایت قهری پدر اختصاص داده شده است. بر اساس ماده 1180 قانون مدنی پدر و جد پدری ولی قهری کودک محسوب ‌‌می‌شوند.‌‌‌‌‌‌‌ این ولایت از‌‌‌‌‌‌‌ این جهت قهری است که قانون آن را تعیین کرده و یک امر اجباری است که نمی‌توان برخلاف آن عمل کرد.‌‌‌‌‌‌‌ این ولایت در مورد کلیه امور حقوقی و مالی کودک است.

با توجه به ماده 1181 قانون مدنی پدر و جد پدری به طور موازی با هم بر فرزند ولایت دارند و تقد‌‌می برای یکی از آن‌ها تعیین نشده است. اما بر اساس آنچه در عرف معمول است تا زمان حضور پدر‌، او مقدم است و جد پدری دخالتی نمی‌کند‌. در صورت اختلاف نظر هم پدر مقدم ‌‌می‌باشد.

اشخاص تحت ولایت

بر اساس ماده 1108 قانون مدنی اشخاصی که تحت ولایت هستند به شرح زیرند:

1/ اشخاص صغیر.

2/ اشخاص غیر رشید یا سفیه.

3/ اشخاص مجنون یا دیوانه.

از منظر قانونی اشخاص سفیه و مجنون تا زمانی که کودک هستند به دلیل صغر تحت ولایت پدر و جد پدری هستند. بعد از بزرگ شدن و رسیدن به سن بلوغ در صورتی که تغییری در وضعیت آن‌ها ایجاد نشود و به اصطلاح‌‌‌‌‌‌‌ این سفاهت و جنون تا بعد بلوغ هم ادامه یابد همچنان پدر و جد پدری ولی هستند. به طور مثال فرزندی دیوانه است و حتی بعد از رسیدن به سن بلوغ باز هم دیوانه باشد در‌‌‌‌‌‌‌ این صورت ولایت پدر و جد پدری باقی است.

حدود اختیارات ولی قهری

بر اساس ماده 1183 قانون مدنی ولی در کلیه امور مربوط به اموال و دارایی و حقوق مالی مولی علیه خود نماینده قانونی او محسوب ‌‌می‌شود. البته ولی حق ندارد از‌‌‌‌‌‌‌ این حقی که قانون برای او قرار داده است سوءاستفاده نماید و اموال طفل را هدر کند بلکه همواره باید مصلحت طفل را در نظر بگیرد‌.

طفل بعد از رسیدن به سن بلوغ و زوال حجر حق فسخ یا ابطال اعمال حقوقی ولی را ندارد مگر‌‌‌‌‌‌‌ اینکه ثابت کند که اقدام ولی بر خلاف مصلحت او بوده است. به طور مثال ولی یک ماشین را ‌‌می‌فروشد‌‌‌‌‌‌‌ این معامله او صحیح است و مولی علیه بعد از بلوغ یا رفع حجر نمی‌تواند‌‌‌‌‌‌‌ این معامله را رد کند‌. اما اگر ثابت کند که‌‌‌‌‌‌‌ این معامله به ضرر او بوده و مصلحتش رعایت نشده ‌‌می‌تواند آن را برهم بزند.

البته علاوه بر امور مالی در مورد دختر باکره پدر و جد پدری نسبت به ازدواج او ولایت دارند و عهده دار تصمیم گیری برای ازدواج او هستند.‌‌‌‌‌‌‌ این موضوع فقط برای دختران باکره است.

سقوط ولایت قهری

اصلی‌ترین مورد سقوط ولایت رسیدن فرزند به بلوغ است یعنی دختر به نه سال و پسر به پانزده سال برسد. رفع حجر نیز عامل بسیار مهمی است مثلا مجنون عقل خود را باز یابد.

با توجه به ماده 1182 قانون مدنی در صورت محجور شدن پدر و جد پدری یا یکی از آن‌ها ولایت او ساقط ‌‌می‌شود‌. البته به نظر برخی از حقوق دان‌‌‌ها محجور شدن ولی سبب سقوط ولایت نیست و فقط یک مانع است که ولایت را به حالت تعلیق در ‌‌می‌آورد‌. زیرا بعد از زوال حجر دوباره حق ولایت قهری پدر و جد پدری به او برگردانده ‌‌می‌شود.

عزل ولی قهری

قطعا ولی نسبت به مولی علیه خود امین محسوب ‌‌می‌شود و باید مانند یک امانتدار از اموال مولی علیه نگهداری کند. در صورتی که امین در امور مالی مصلحت را رعایت نکند به جرم خیانت در امانت محکوم ‌‌می‌شود و مجازات می‌گردد‌. حتی به دلیل‌‌‌‌‌‌‌ اینکه ولی است مجازات او تشدید می‌گردد.

بر اساس ماده 1184 قانون مدنی در صورتی که اقدامات ولی سبب ضرر مولی علیه شود‌، دادگاه ولی را عزل ‌‌می‌کند‌. او از تصرف در اموال منع ‌‌می‌شود و برای اداره اموال و دارایی‌‌‌های مولی علیه شخصی به عنوان قیم تعیین می‌گردد تا عهده دار اداره اموال بشود.

این عزل باید به درخواست اقارب مولی علیه باشد اما به دلیل اهمیت مصلحت محجور بر اساس ماده 1185 قانون مدنی به مدعی العموم نیز‌‌‌‌‌‌‌ این حق داده شده است که در صورت مشاهده تخلف، درخواست عزل ولی و انتصاب قیم از حوزه قضایی را بنماید.

ضم امین در کنار ولی قهری

گاهی پیش ‌‌می‌آید که ولی دیگر قادر به اداره اموال مولی علیه نیست. بخش دوم ماده 1184‌‌‌‌‌‌‌ این موارد را مشخص کرده است‌. از جمله مواردی که ولی همچنان در جایگاه خود است و ‌‌می‌تواند تصمیم بگیرد ولی در کنار او شخصی به عنوان امین تعیین ‌‌می‌شود به شرح زیر است:

1/ عدم توانایی به دلیل بیماری یا پیری.

2/ غیبت یا در حبس بودن ولی.

در صورت وجود هر یک از موارد بالا اگر خود ولی شخصی را برای اداره امور تعیین نکند بر اساس ماده 1184 قانون مدنی دادگاه صالح ضم امین ‌‌می‌نماید‌. یعنی شخصی را ضمیمه ‌‌می‌کند تا کمک ولی باشد. در‌‌‌‌‌‌‌ این صورت تصمیمات ولی نافذ است فقط یک شخص به عنوان امین به او در اداره اموال کمک ‌‌می‌کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ولایت قهری پدر و جد پدری می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرام وکیل دات کام از جدیدترین مطالب حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ولی قهری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ولی قهری پاسخ دهند.

سوالات متداول

ولایت قهری فرزند با چه کسی است ؟

با پدر و جد پدری فرزند است‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در صورت اختلاف نظر بین پدر و جد پدر نظر کدام اولویت دارد ؟

پدر و جد پدری به صورت هم ارز با هم ولایت دارند ولی در صورت اختلاف از جهت عرفی نظر پدر مقدم است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

پدر و جد پدری در چه مسائلی اختیار دارند ؟

ولایت پدر و جد پدری فقط در امور مالی است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ولی قهری | ولایت قهری پدر و جد پدری و حدود اختیارات



:: برچسب‌ها: ولی قهری | ولایت قهری پدر و جد پدری و حدود اختیارات ,
:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 4 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طبق قانون مرد موظف است که هر زمان که زن مهریه‌اش را درخواست نماید آن را به طور کامل به او پرداخت کند. مهریه حق مسلم زن است و مقدار آن هر چقدر که باشد مرد موظف به پرداخت آن است. به همین دلیل قانونگذاران قوانینی را وضع نموده‌اند تا مرد امکان فرار از پرداخت مهریه را نداشته باشد. در ادامه قصد داریم در مورد موضوع زندان برای مهریه توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: زندان مهریه | قانون جدید زندان برای مهریه – دریافت حکم جلب مرد
 

مهریه چیست و چه زمان باید پرداخت شود ؟

یکی از وظایفی که حین عقد نکاح به عهده مرد قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد پرداخت مهریه به زن ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. مهریه مالی است که در حین عقد به زن تعلق گرفته و قانون مرد را ملزم ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌داند که آن را پرداخت نماید. میزان مهریه نیز ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست توافقی معین شود و هیچ زمان خاصی برای پرداخت مهریه در نظر گرفته نشده است. زن نیاز به زمان خاصی برای مطالبه مهریه‌اش نخواهد داشت و به محض‌ اینکه عقد نکاح خوانده شود زن ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند مهریه‌اش را طلب نماید. 

قانون ‌زندان برای مهریه

زن ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست برای مطالبه مهریه به دادگاه یا دفتر ثبت ازدواج خود مراجعه نماید. سپس ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست طی دادخواستی از دادگاه بخواهد که مهریه او را وصول نماید. دادگاه نیز مرد را از اقدام زن برای مطالبه مهریه آگاه نموده و به او یک ماه مهلت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهد که مهریه را پرداخت نماید و یا اعلام کند که توانایی پرداخت آن را ندارد تا دادگاه مهریه را قسط بندی نماید.

اما اگر مرد طی‌ این یک ماه هیچ اقدا‌‌‌‌‌‌‌‌می نکند دادگاه حکم جلب او را صادر خواهد کرد. اگر پس از بازداشت مرد و مصادره اموال او مهریه وصول گردد مرد آزاد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود اما اگر وصول نشود دادگاه آن را قسط بندی نموده و مرد موظف به پرداخت قسط آن خواهد بود.

اگر مرد طی این یک ماه درخواست صدور حکم اعسار از پرداخت مهریه بدهد تا مشخص شدن اعسار یا عدم آن امکان جلب مرد وجود نخواهد داشت.

حکم زندان برای پرداخت نکردن اقساط مهریه

چنانچه مرد اعلام کند که از پرداخت مهریه ناتوان است و بخواهد که دادگاه مهریه را قسط بندی کند دادگاه با توجه به شرایط او مهریه را برایش قسط بندی می‌کند تا بتواند آن را پرداخت کند. پس از قسط بندی مهریه مرد موظف است که اقساط مهریه را در مدت زمان معین شده توسط دادگاه پرداخت نماید. اگر مرد چندین ماه از پرداخت اقساط مهریه یا پیش پرداخت مهریه خودداری کند می‌توان حکم جلبش را دریافت کرد.

در چه مورد مرد برای عدم پرداخت اقساط مهریه به زندان ‌نمی‌رود ؟

طبق قانون جدید چنانچه در حین عقد زن و شوهر مهریه را بیش از ۱۱۰ سکه تعیین کرده باشند و پس از مطالبه، مرد تمام اقساط ۱۱۰ سکه را پرداخت کرده باشد زن ‌نمی‌تواند او را برای باقی مانده اقساط به زندان بیندازد زیرا طبق‌ این قانون مهریه بیش از ۱۱۰سکه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست با توجه به توافق طرفین پرداخت شود و مقدار مازاد بر آن با ضمانت اجرای حبس مواجه نخواهد شد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زندان برای مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زندان برای مهریه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

آیا ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان مرد را برای عدم پرداخت مهریه جلب کرد ؟

بله.

اگر مهریه بیش از ۱۱۰سکه باشد مرد موظف به پرداخت بیش از ۱۱۰سکه است ؟

مهریه هر چقدر باشد مرد ملزم به پرداخت آن است ولی تا صد و ده سکه ضمانت اجرای زندان دارد.



:: برچسب‌ها: زندان مهریه | قانون جدید زندان برای مهریه – دریافت حکم جلب مرد ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بخشیدن مهریه بدون اذن پدر چه قوانینی دارد؟ زوج و زوجه در حین عقد مبلغی را به صورت توافقی معین می‌کنند که به این مبلغ مهریه گفته می‌شود. مهریه حقی است که پس از عقد نکاح باید توسط مرد به زن پرداخت شود و زن می‌تواند در هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند. بخشیدن مهریه از جمله مواردی است که توسط زنان صورت می‌گیرد و با وجود اینکه عمل پسندیده‌ایست اما ممکن است مسائلی را به همراه داشته باشد. در ادامه توضیحات کامل‌تری را در خصوص بخشیدن مهریه بدون اذن پدر بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: بخشیدن مهریه بدون اذن پدر | اجبار زن به بخشش مهریه

مهریه چیست ؟

همانطور که در بالا گفته شد مهریه حقی است که در حین عقد به زن تعلق می‌گیرد و مرد می‌بایست آن را به طور کامل پرداخت کند. میزان مهریه برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

بخشیدن مهریه بدون اذن پدر

در برخی موارد دیده شده است که زن با وجود شرایط مطلوب زندگی و رضایت کامل از همسر یا به علت تسهیل طلاق و گرفتن حضانت فرزندانش اقدام به بخشش مهریه خود می‌کند. بخشش مهریه این گونه است که زن با مراجعه به دفاتر مربوطه اقرار می‌نماید که مهریه خود را دریافت کرده و یا آن را کاملا بخشیده است.

اما سوال اینجاست که آیا برای بخشش مهریه که حق مسلم زن است به اذن پدر او نیاز خواهد بود؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که از نظر قانون برای بخشش مهریه هیچ نیازی به اذن پدر وجود ندارد و زن می‌تواند هر موقع که بخواهد مهریه خود را ببخشد. اما دفاتر ثبت اسناد برای بخشش مهریه اذن پدر را الزامی می‌دانند.

چرا دفاتر ثبت اسناد اذن پدر را برای بخشش مهریه الزامی می‌دانند ؟

همانطور که می‌دانید برای بخشش مهریه در دفاتر ثبت اسناد اذن پدر کاملا الزامی می‌باشد و دفترداران بدون اذن پدر سند بخشش مهریه را تنظیم نخواهند کرد و برای این کار خود دلایلی را بیان می‌کنند. یکی از این دلایل مشکلاتی است که پس از بخشش مهریه به وجود می‌آید.

برای مثال اگر زن مهریه خود را ببخشد و مرد بخواهد او را طلاق دهد زن پشیمان شده و اقرار خود را مبنی بر بخشش مهریه را انکار می‌کند و این اصلی‌ترین دلیلی است که دفترداران بدون اذن پدر چنین سندی را تنظیم نخواهند کرد.

با رسیدن به سن قانونی، بخشیدن مهریه در دفاتر ثبت اسناد بدون اذن پدر امکان پذیر است ؟

اگر زن کمتر از هجده سال سن داشته باشد نمی‌تواند برای بخشش مهریه خود اقدام کند اما در صورتی که سن او بیشتر باشد نیز اذن پدر برای بخشش مهریه او الزامی خواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سولات متداول

آیا بخشش مهریه از نظر قانونی نیاز به اذن پدر دارد ؟

خیر. بدون اذن پدر نیز می‌توان اقدام به بخشش مهریه کرد اما دفاتر ثبت اذن پدر را الزامی می‌دانند.

پس از بخشش مهریه می‌توان آن را دوباره مطالبه کرد ؟

خیر.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: بخشیدن مهریه بدون اذن پدر | اجبار زن به بخشش مهریه



:: برچسب‌ها: بخشیدن مهریه بدون اذن پدر | اجبار زن به بخشش مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1402 | نظرات ()