نوشته شده توسط : vakiel

زمان دریافت دستمزد در جعاله چه زمانی است؟ امروزه اگر فردی در انجام کاری ناتوان باشد و یا وقت انجام آن کار را نداشته باشد ‌می‌تواند از دیگران کمک بگیرد. برای مثال او ‌می‌تواند به دیگران دستمزدی پرداخت کند و از آن‌‌ها بخواهد که کار مورد نظرش را برای او به انجام برسانند. در ادامه قصد داریم درباره زمان و میزان دریافت دستمزد در جعاله توضیحات کامل‌تری را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: زمان دریافت دستمزد در جعاله | میزان پاداش – نحوه تعیین – نوع دستمزد

جعاله چیست ؟

جعاله به عملی گفته ‌می‌شود که طی انجام آن فردی از فرد دیگر ‌می‌خواهد که کاری را برای او انجام دهد‌‌ و در ازای آن کار به او دستمزدی را پرداخت ‌می‌نماید.‌‌ جعاله دارای سه رکن زیر ‌می‌باشد:

جاعل

جاعل فردی است که در ازای انجام کاری به دیگران دستمزد ‌می‌دهد.

عامل

عامل به کسی گفته ‌می‌شود که کار مورد نظر جاعل را به انجام ‌می‌رساند و دستمزد دریافت ‌می‌کند.

جعل | زمان دریافت دستمزد در جعاله

جعل در واقع همان دستمزدی است که جاعل به عامل پرداخت ‌می‌نماید.

زمان دریافت دستمزد در جعاله

زمان دریافت دستمزد جعاله پس از انجام کار ‌می‌باشد. برای مثال اگر فردی بگوید که برای پیدا کردن کیف گم شده‌ام به شما ۱۰۰ هزار تومان مژدگانی ‌می‌دهم منظورش این است‌‌ که بعد از اینکه کیف را پیدا کردید و به من تحویل دادید به شما مژدگانی ‌می‌دهم، پس به این صورت زمان دریافت دستمزد جعاله پس از انجام کار ‌می‌باشد.

میزان دستمزد در جعاله برای یک یا چند نفر | زمان دریافت

در قانون کشور ما دستمزد معینی برای جعاله در نظر گرفته نشده است و جاعل نیز موظف به ذکر میزان دستمزد در آگهی نخواهد بود. جاعل ‌می‌تواند مبلغی پول یا بخشی از مال گم شده را به عامل پرداخت نماید و آن ‌دو ‌می‌بایست بر سر این موضوع به توافق برسند. اگر عامل یک ‌نفر باشد تمام مژدگانی به او تعلق ‌می‌گیرد اما اگر عامل چندین نفر باشند مژدگانی میان آن‌‌ها تقسیم ‌می‌شود.

واضح است که جاعل می‌تواند مبلغ دستمزد را از قبل هم مشخص کند مثلا یک میلیون تومان.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زمان دریافت دستمزد در جعاله، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زمان دریافت دستمزد در جعاله پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

جعاله چیست‌‌ ؟

جعاله به عملی گفته ‌می‌شود که طی انجام آن فردی در ازای انجام کار به فرد دیگر دستمزد ‌می‌دهد.

زمان دریافت دستمزد جعاله بعد از انجام کار است یا قبل انجام کار‌‌ ؟

بعد از انجام کار.

میزان دستمزد در جعاله می‌تواند به صورت توافقی معین ‌شود‌‌ ؟

بله.



:: برچسب‌ها: زمان دریافت دستمزد در جعاله | میزان پاداش – نحوه تعیین – نوع دستمزد ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عقد تملیکی و عقد عهدی به چه معناست؟ هرگاه افراد می‌خواهند با هم معامله‌‌‌‌‌‌ای انجام دهند و یا کاری را برای هم ‌انجام دهند ‌‌‌‌می‌بایست قراردادی را مبنی بر انعقاد عقد امضا نمایند. عقود انواع مختلفی دارند و هر کدام ‌با توجه به شرایط افراد و انگیزه آن‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌ انجام ‌‌‌‌می‌شوند. در ادامه قصد داریم توضیحات مفیدی را در مورد عقد تملیکی و عقد عهدی در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: عقد تملیکی و عقد عهدی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد تملیکی چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

عقد تملیکی به عقدی گفته ‌‌‌‌می‌شود که طی انجام آن یکی از طرفین یا هردوی آن‌‌‌‌‌ها مالک ‌‌‌‌می‌شوند. برای مثال فردی پولی به کسی ‌‌‌‌می‌دهد تا در عوض مالک خانه او شود که در این صورت ‌‌‌‌می‌توان گفت عقد تملیکی صورت گرفته است.

نکته مهم عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ این است که برای انجام این نوع عقد نیاز نیست که حتما افراد‌‌‌‌‌ مالکیت دائمی داشته باشند و حتی اگر مالکیت آن‌ها موقتی باشد نیز عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ است. برای مثال در عقد اجاره فرد به صورت موقتی مالک منافع خانه فردی ‌‌‌‌می‌شود و عقد اجاره نیز جزو عقد‌‌‌‌‌های ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ به حساب ‌‌‌‌می‌آید.

عقد عهدی چه نوع عقدی است‌‌‌‌‌‌ ؟

عقد عهدی عقدی است که طی انجام آن یک یا هر دوی طرفین موظف به انجام کاری ‌‌‌‌می‌شوند. برای مثال وکیل در قبال دریافت حق الوکاله موظف ‌‌‌‌می‌شود که پرونده فرد را به نتیجه برساند و یا کسی چکی صادر ‌‌‌‌می‌کند و موظف ‌‌‌‌می‌شود که مبلغ چک را بپردازد.
تفاوت‌‌‌‌‌های عقد تملیکی و عقد عهدی

عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ و عقد عهدی دارای دو تفاوت بسیار مهم ‌‌‌‌می‌باشند که در زیر آن‌ها را نام برده‌‌‌‌‌‌ایم:

  • اولین تفاوت عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ و عقد عهدی موضوع آن‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌می‌باشد، موضوع عقد عهدی انجام کار و موضوع عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ انتقال مالکیت میان افراد ‌‌‌‌می‌باشد.
  • نحوه درخواست انجام تعهد نیز از تفاوت‌‌‌‌‌های این ‌دو نوع عقد به حساب ‌‌‌‌می‌آید. اگر یکی از طرفین در عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ به تعهد خود عمل نکند ‌‌‌‌می‌بایست دادخواستی مبنی بر مطالبه ملک به دادگاه ارائه نمود اما اگر در عقد عهدی هرکدام از طرفین به تعهد خود عمل نکنند ‌‌‌‌می‌بایست به دادگاه دادخواستی مبنی بر الزام به انجام تعهد ارائه نمود.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عقد تملیکی و عقد عهدی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد تملیکی و عقد عهدی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

موضوع عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

انتقال مالکیت.

موضوع عقد عهدی چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

تعهد و انجام کار.



:: برچسب‌ها: عقد تملیکی و عقد عهدی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در هر شهر تعداد زیادی ساختمان و ویلا ساخته ‌‌‌‌‌می‌شود ‌تا اهالی آن ‌شهر بتوانند در آن‌‌‌‌‌ها زندگی کنند. اما امروزه شهرداری هر شهر با دقت بیشتری به ساختمان‌‌‌‌‌ها مجوز ساخت ‌‌‌‌‌می‌دهد تا بتواند تراکم ساختمان‌‌‌‌‌های شهر را کنترل کند و جمعیت شهر را در سطحی نگه ‌دارد که با تعداد ساختمان‌‌‌‌‌های آن شهر متناسب باشد. در ادامه قصد داریم در مورد تراکم ساختمانی توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تراکم ساختمانی | نحوه محاسبه – شاخص‌های کنترل – عوامل موثر – قوانین 

تراکم ساختمانی چیست و تراکم کدام ساختمان‌‌‌‌‌ها کنترل ‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد امروزه برای کنترل جمعیت هر شهر، شهرداری به دقت میزان ساخت و ساز را در آن شهر ‌‌‌‌می‌سنجد و در مناطقی مجوز ساخت ‌‌‌‌می‌دهد که فضای خالی وجود داشته باشد.

به تعدد انواع ساختمان‌‌‌‌‌های هر شهر تراکم ساختمان در آن‌ شهر گفته ‌‌‌‌می‌شود که‌ اگر تعداد این‌ ساختمان‌‌‌‌‌ها بیش از حد معمول ‌باشد ‌‌‌‌می‌گویند که ساختمان‌‌‌‌‌های آن ‌شهر ‌متراکم هستند اما اگر تعدادشان کم باشد نیز ‌‌‌‌می‌گویند ساختمان‌‌‌‌‌های آن شهر کم تراکم هستند. شهرداری‌‌‌‌‌ها برای تراکم ساختمان‌‌‌‌‌ها در شهر مجوز ساخت زمین‌های زیر را صادر ‌‌‌‌می‌نمایند.

زمین‌‌‌‌‌های مسکونی

در مرحله اول توجه ‌‌‌‌‌می‌کنند که در زمین‌‌‌‌‌های مسکونی که برای ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی آماده هستند چقدر فضای خالی وجود دارد. در بعضی از مناطق به سازنده اجازه ‌‌‌‌می‌دهند فقط تا شش طبقه ساختمان بسازد اما در برخی مناطق دیگر نیز به سازنده اجازه بلند مرتبه سازی ‌‌‌‌می‌دهند که این موارد با توجه به متراکم بودن یا کم تراکم بودن آن منطقه مسکونی تعیین ‌‌‌‌می‌شوند. در زمین‌های آماده برای ساخت ‌و ساز‌‌‌‌‌های مسکونی بیشتر مجوز ساخت برای ساختمان‌‌‌‌‌های مسکونی داده ‌‌‌‌می‌شود و معمولا کمتر ‌‌‌‌می‌توان ‌ساختمان‌‌‌‌‌های دیگر را در این مناطق مشاهده کرد.

تراکم ساختمانی زمین‌‌‌‌‌های تجاری

این زمین‌‌‌‌‌ها برای ساخت و ساز‌‌‌‌‌های تجاری و اداری بسیار مناسب ‌‌‌‌می‌باشند و معمولا ساختمان‌‌‌‌‌های مسکونی در این مناطق دیده ‌‌‌‌نمی‌شود. شهرداری‌‌‌‌‌ها دقت ‌‌‌‌می‌کنند که در زمین‌های تجاری این مناطق‌ چه تعداد ساختمان تجاری و چه تعداد ساختمان مسکونی ساخته شود و رعایت ‌‌‌‌می‌کنند که این تعداد با مساحت شهر متناسب باشد.

زمین‌‌‌‌‌های مختلط

این زمین‌ها برای ساخت و ساز‌‌‌‌‌های تجاری و مسکونی مناسب ‌‌‌‌می‌باشند و شهرداری به سازنده‌‌‌‌‌ها اجازه ساخت زمین‌‌‌‌‌های تجاری و اداری در این مناطق را خواهد داد. البته توجه داشته باشید که زمین‌های مختلط ابتدا زمین‌های مسکونی بوده‌اند‌‌‌‌‌ که با گذشت زمان ساختمان‌‌‌‌‌های تجاری نیز در آن‌ها ساخته شده است و‌ شهرداری با توجه به تراکم ساختمان‌‌‌‌‌ها اجازه ساخت هر دو ساختمان‌‌‌‌‌های تجاری و اداری در این زمین‌‌‌‌‌ها را صادر ‌‌‌‌می‌کند.

تراکم ساختمانی زمین‌‌‌‌‌های فضای سبز

زمین‌‌‌‌‌های مخصوص ساخت فضای سبز از جمله زمین‌‌‌‌‌هایی هستند که از آن‌‌‌‌‌ها برای محافظت از فضای سبز شهر استفاده ‌‌‌‌می‌شود. در این زمین‌ها پارک، تفریحگاه، اماکن گردشگری و… ساخته‌‌‌‌‌ می‌شود و ساختمان‌‌‌‌‌های تجاری و مسکونی در این‌ مناطق ساخته‌ نخواهند شد.

شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمانی

شهرداری ‌‌‌‌می‌بایست برای کنترل تراکم‌ ساختمان ‌و‌ همچنین کنترل جمعیت آن منطقه به شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمان توجه ‌نماید. این شاخص‌‌‌‌‌ها در زیر شرح داده شده‌اند:

سطح زیر بنا

شهرداری ‌‌‌‌می‌بایست زیربنای هر ساختمان را محاسبه کند و بر اساس آن‌ ساختمان اجازه ساخت دهد. برای مثال برای یک ساختمان سه طبقه نیاز به حداقل ۱۵۰ متر زمین ‌‌‌‌می‌باشد و اگر زمین‌ کمتر باشد ممکن است تراکم‌ جمعیت نیز کمتر شود.

طبقات مجاز ساختمان

شهرداری دقت ‌‌‌‌می‌نماید که در برخی مناطق پرجمعیت ساختمان‌‌‌‌‌ها تا نهایتا شش طبقه ساخته شود و در برخی مناطق کم جمعیت اجازه بلند مرتبه سازی به سازنده ‌‌‌‌می‌دهد تا تراکم ساختمان‌‌‌‌‌های آن‌ شهر حفظ و کنترل شود.

نوع ساختمان | تراکم ساختمان

نوع ساختمان نیز بسیار مهم است و از شاخص‌‌‌‌‌های اصلی به حساب ‌‌‌‌می‌آید. برای مثال در برخی مناطق اجازه داده ‌‌‌‌می‌شود که ویلا ساخته شود زیرا جمعیت آن منطقه زیادتر است اما در برخی مناطق فقط مجوز ساختمان داده ‌‌‌‌می‌شود تا جمعیت آنجا افزایش یابد.

عوامل موثر بر تراکم ساختمانی کدامند‌‌‌‌ ؟

عوامل بسیار زیادی بر تراکم ساختمانی در شهر موثر هستند که در زیر آن‌ها را بیان ‌نموده‌ایم:

قیمت زمین

قیمت مسکن

کاربرد ساختمان

جمعیت

هزینه ساخت

عرض معبر.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تراکم ساختمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تراکم ساختمان پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

اگر تعداد ساختمان‌‌‌‌‌های یک شهر زیاد باشند آن شهر چه ‌‌‌‌می‌گویند‌‌‌‌ ؟

به آن،‌ شهر دارای ساختمان‌‌‌‌‌های متراکم گفته ‌‌‌‌می‌شود.

شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمان کدامند‌‌‌‌ ؟

شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمان نوع ساختمان، طبقات مجاز ساختمان و سطح زیربنای ساختمان ‌‌‌‌می‌باشند.



:: برچسب‌ها: تراکم ساختمانی | نحوه محاسبه – شاخص‌های کنترل – عوامل موثر – قوانین ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

سامانه استعلام مدرک تحصیلی با کد ملی کدام آدرس است؟ کسانی که قصد دریافت استعلام از مدارک تحصیلی خود را دارند. در حال حاضر می‌توانند به صورت الکترونیکی استعلام مدارک خود را دریافت کنند. از این پس شما می‌توانید با مراجعه به سامانه استعلام مدارک تحصیلی وزارت علوم اقدام به دریافت استعلام مدرک خود نمایید. و به این وسیله به تمامی اطلاعات تحصیلی خود دسترسی خواهید داشت. در ادامه این مطلب به معرفی سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: سامانه استعلام مدرک تحصیلی با کد ملی – estelam.msrt.ir

سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم

پس از همه‌گیری ویروس کرونا، وزارت علوم با همکاری آموزش‌وپرورش و وزارت ارتباطات، اقدام به تأسیس سامانه الکترونیکی استعلام مدرک تحصیلی به نشانی اینترنتی estelam.msrt.ir نمود. تا از مراجعه حضوری بسیاری از متقاضیان جهت دریافت استعلام از مدارک تحصیلی‌شان جلوگیری کند.

اکنون داوطلبان تنها با مراجعه به سامانه استعلام مدرک تحصیلی و با درج کد ملی و سایر اطلاعات فردی می‌توانند به تمامی اطلاعات تحصیلی خود دسترسی داشته باشند. متقاضیان دریافت استعلام بعد از تکمیل اطلاعات خود در سامانه، یک کد رهگیری دریافت می‌نمایند. با استفاده از این کد رهگیری داوطلب می‌تواند وارد سیستم شود و استعلام مدارک تحصیلی خود را دریافت نماید.

ورود به سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم

در مطلب بالا اشاره کردیم که در سال‌های اخیر و پس از شیوع بیماری کرونا، سامانه استعلام مدارک تحصیلی وزارت علوم راه‌اندازی شد. بدین ترتیب دانش‌آموزان و داوطلبان دانشگاهی از این پس می‌توانند بدون مراجعه حضوری و تنها با استفاده از سامانه الکترونیکی وزارت علوم، اقدام به دریافت استعلام مدارک تحصیلی خود نمایند.

نحوه دریافت استعلام از مدارک تحصیلی با استفاده از این سامانه چندان پیچیده و سخت نیست. و شما دسترسی به استعلام مدارک تنها به اطلاعات هویتی و شخصی داوطلب نیازمند هستید. گام اول برای دریافت استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم جستجوی نشانی اینترنتی estelam.msrt.ir و ورود به سامانه استعلام مدرک تحصیلی است.

راهنمای دریافت استعلام

گفتیم که گام اول برای دریافت استعلام مدرک تحصیلی ورود به سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم است. بعد از ورود مرحله تکمیل فرم و درج اطلاعات خواسته‌شده در سایت است. هنگامی که اطلاعات به درستی درج شوند سایت به شما یک کد رهگیری می‌دهد. بنابراین می‌توانیم مراحل دریافت استعلام مدارک تحصیلی را به سه بخش تقسیم کنیم.

اول؛ مراجعه به سامانه استعلام مدرک تحصیلی به نشانی estelam.msrt.ir و تکمیل فرم مورد نظر. این فرم از شما اطلاعات هویتی نظیر نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی و شماره شناسنامه و شماره موبایل می‌خواهد.

دوم، پس از تکمیل فرم در سامانه گزینه صدور کد رهگیری را در پایین صفحه فرم انتخاب نمایید. بدین ترتیب کد رهگیری به شماره موبایل شما ارسال می‌شود.

سوم؛ بعد از ارسال کد رهگیری به شما، یک صفحه جدید برای مشاهده استعلام مدرک تحصیلی در سامانه به شما نشان داده می‌شود. که در این صفحه کد رهگیری خود را وارد می‌نمایید. و گزینه استعلام مدرک تحصیلی را انتخاب می‌کنید. تا بدین ترتیب از مدارک تحصیلی خود به صورت اینترنتی و غیرحضوری استعلام دریافت نمایید. البته توجه داشته باشید گاهی ممکن است این صفحه جدید چند روز بعد از ثبت اطلاعات و تکمیل فرم به شما نشان داده شود.

ویرایش اطلاعات تحصیلی در سامانه استعلام مدرک تحصیلی

در این مطلب اشاره کردیم که متقاضیان می‌توانند بدون مراجعه حضوری به وزارت علوم و با سامانه استعلام مدارک تحصیلی به تمامی اطلاعات تحصیلی خود دسترسی یابند. اما آیا با استفاده از این سامانه امکان ویرایش اطلاعات تحصیلی نیز وجود دارد یا خیر؟

در پاسخ باید بگوییم که بله؛ متقاضیان که به طریقی که در این مقاله ذکر شد وارد سامانه شدند و کد رهگیری دریافت کردند. هنگامی که متوجه مغایرت برخی از اطلاعات تحصیلی خود در سامانه و اطلاعات صحیح شدند. می‌توانند با انتخاب گزینه ویرایش اطلاعات فردی، اطلاعات نادرست را اصلاح نمایند.

روش ویرایش اطلاعات

ابتدا به سامانه estelam.msrt.ir وارد می‌شوید. سپس اطلاعات هویتی خود را وارد می‌نمایید. و درنهایت گزینه صدور کد رهگیری را انتخاب می‌کنید. کد رهگیری توسط سامانه به شماره موبایل شما ارسال می‌شود.

با دریافت کد رهگیری، آن را در کادر مربوطه در سامانه وارد می‌نمایید. و سپس گزینه استعلام مدرک تحصیلی را انتخاب می‌کنید.

در صورت مشاهده اطلاعات نادرست در این صفحه گزینه ویرایش اطلاعات شخصی را انتخاب کنید. و اطلاعات ناصحیح را اصلاح نمایید.

به این نکته توجه داشته باشید. که پیش از ایجاد تغییرات ابتدا اطلاعات هویتی بر اساس کارت ملی خود را با اطلاعات درون سامانه تطابق دهید. اگر هرگونه مغایرتی در اطلاعات هویتی شما وجود داشت به‌جز نام و نام خانوادگی، پرونده خود را ثبت ننمایید و ویرایش اطلاعات را انجام ندهید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

نشانی اینترنتی سامانه استعلام مدارک تحصیلی وزارت علوم چیست ؟

وزارت علوم با همکاری آموزش‌وپرورش و وزارت ارتباطات، اقدام به تأسیس سامانه الکترونیکی استعلام مدرک تحصیلی به نشانی اینترنتی estelam.msrt.ir نمود.

روش دریافت استعلام مدرک تحصیلی با استفاده از سامانه وزارت علوم چگونه است ؟

ورود به سامانه estelam.msrt.ir و درج اطلاعات هویتی خواسته‌شده، صدور و ارسال کد رهگیری به شماره تلفن شما و درنهایت وارد نمودن کد رهگیری در سایت و دریافت استعلام از مدارک تحصیلی.



:: برچسب‌ها: سامانه استعلام مدرک تحصیلی با کد ملی – estelam , msrt , ir ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عیدی کارگران چیست؟ در قانون ایران قواعد و مقررات برای روابط کارگران و کارفرمایان در قانون کار بیان‌شده است. قواعد مهمی در قانون کار در خصوص رابطه میان کارگر و کارفرما وجود دارد. یکی از این قواعد مهم، که در جهت حمایت از کارگران تصویب شد. قانون مربوط به عیدی‌کارگرها و تعیین میزان آن است. در قانون کار کارفرمایان وظیفه دارند. هرسال پیش از عید نوروز به میزان معینی به کارگران خود عیدی بپردازند. در ادامه این مطلب قصد داریم به مسئله عیدی کارگران به طور مفصل بپردازیم. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع: عیدی کارگران در سال 99 | محاسبه، حداقل و حداکثر مبلغ عیدی کارگر

عیدی کارگران در قانون کار

قانون کار در ایران جهت تعیین قواعد و مقررات روابط میان کارگران و کارفرمایان تصویب و اجرا می‌شود. یکی از مقررات مهم تعیین‌شده در قانون کار که در جهت حمایت از کارگران تصویب شد. قانون پرداخت عیدی به کارگران توسط کارفرمایان است. بر اساس این قانون کارفرمایان موظف هستند هرسال پیش از عید نوروز به میزان معین‌شده به کارگران خود عیدی پرداخت کنند.

البته زمان پرداخت عیدی‌کارگران بر اساس قانون، هرساله در اواسط ماه اسفند است. لذا با این توصیف کارگران هرسال تنها یک‌بار می‌توانند عیدی دریافت نمایند.تمامی کارگرانی که مشمول قانون کار می‌شوند مستحق دریافت این عیدی هستند. و می‌توانند از کارفرمایان خود این عیدی را مطالبه نمایند. به این ترتیب همه کارفرمایان موظف به پرداخت مبلغ عیدی هستند.

مبلغ عیدی کارگران چه قدر است ؟

قبل‌تر اشاره کردیم که بر اساس قانون کار و برای حمایت از حقوق کارگران، هرساله کارفرمایان موظف به پرداخت عیدی به کارگران خود هستند. زمان پرداخت عیدی به کارگران بر اساس قانون پیش از عید نوروز و در اواسط ماه اسفند می‌باشد. اما پرسش این است که میزان و مبلغ عیدی سالانه‌ی کارگران چه قدر است؟ آیا مقدار این عیدی در قانون تعیین‌شده است؟

در پاسخ به این سوا باید بگوییم که بر اساس قانون کار، میزان عیدی هر کارگر مطابق با دستمزد شصت روز کار او است. همچنین ممکن است در شرایطی مبلغ عیدی‌کارگران، مطابق با دستمزد نود روز کار، کارگر باشد. البته توجه داشته باشید که مبلغ دستمزد روزانه و ماهانه کارگران هرسال و بر اساس نرخ تورم تغییر می‌کند.

هرسال قانون‌گذار و افراد مسئول طی برگزاری یک نشست با توجه به شرایط و تورم سالانه میزان دستمزد کارگران را تصویب می‌کنند. در حال حاضر حداقل دستمزد کارگران در سال 1402 روزانه در حدود 176 هزار تومان است.

قواعد مهم مربوط به مبلغ عیدی کارگران

در خصوص تعیین مبلغ عیدی کارگران دو قاعده مهم وجود دارد. این دو قاعده عبارت‌اند از:

اول؛ اگر تعداد روزهایی که کارگر در خدمت کارفرما مشغول به کار است. کمتر از یک سال باشد. در این صورت کارفرما باید مطابق با روزهایی که کارگر، کار کرده است به او عیدی بپردازد.

دوم؛ با وجود این‌که حداکثر میزان عیدی‌برای کارگران در قانون معادل با دستمزد 90 روز کاری است. اما در صورتی که کارفرما بخواهد میزان بیشتری به عنوان عیدی‌به کارگر دهد از نظر قانونی ایرادی ندارد.

محاسبه مبلغ عیدی کارگران

در مطلب بالا گفتیم که میزان عیدی کارگران معادل با دستمزد شصت روز کار ایشان و یا در برخی موارد معادل با دستمزد نود روز کار، کارگران می‌شود. بنابراین برای محاسبه عیدی‌سالانه کارگران باید دستمزد روزانه کارگر را در شصت یا نود ضرب کنیم.

به عنوان مثال اگر دستمزد کارگر روزانه شصت هزار تومان باشد. در این صورت معادل شصت روز کاری یعنی سه میلیون و ششصد هراز تومان و یا در برخی موارد معادل نود روز کاری یعنی پنج میلیون و چهارصد هزار تومان باید از کارفرمای خود عیدی دریافت نماید.

حال با توجه به این‌که هرسال دستمزد کارگران به صورت قانونی تغییر می‌کند. و در سال 1402 مبلغ دستمزد کارگران به روزی حدود 176 هزار تومان رسید. همچنین با این توصیف که مبلغ عیدی کارگران مطابق دستمزد شصت روز کار ایشان و در برخی موارد نود روز کاری ایشان است.

با ضرب 176 هزار تومان در شصت و در نود درمی‌یابیم. که حداقل میزان عیدی‌کارگران در سال 1402، عبارت از ده میلیون و پانصد و شصت هزار تومان است. همچنین حداکثر میزان عیدی‌برابر با پانزده میلیون و هشتصد و چهل هزار تومان است.

عدم پرداخت عیدی کارگر توسط کارفرما

گاهی ممکن است برخی از کارفرمایان از پرداخت عیدی کارگران امتناع ورزند. در این صورت کارگران برای احقاق حق خود چه اقدامی می‌توانند بکند؟ کارگران در چنین شرایطی برای دریافت حق قانونی خود و عیدی سالانه می‌توانند. به شورای حل اختلاف و یا به اداره کار مراجعه نمایند. و سپس عیدی‌خود را در این مراجع مطالبه نمایند.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم پرداخت عیدی به کارگر توسط کارفرما در قانون کار ذکرشده است. لذا کارگر موظف است که عیدی کارگر خود را بپردازد. و در صورت عدم پرداخت عیدی به کارگران، مرجع قضایی کارفرما را موظف به پرداخت عیدی‌به کارگران می‌نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عیدی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عیدیدر پاسخ دهند.

 

سؤالات متداول

میزان مبلغ عیدی کارگران بر اساس قانون کار چه قدر است ؟

بر اساس قانون کار، میزان عیدی هر کارگر مطابق با دستمزد شصت روز کار او است. همچنین ممکن است در شرایطی مبلغ عیدی کارگران، مطابق با دستمزد نود روز کار، کارگر باشد.

در صورت عدم پرداخت عیدی توسط کارفرما چه می‌توان کرد ؟

در چنین شرایطی برای دریافت حق قانونی خود و عیدی سالانه می‌توانند. به شورای حل اختلاف و یا به اداره کار مراجعه نمایند. و سپس عیدی خود را در این مراجع مطالبه نمایند.



:: برچسب‌ها: عیدی کارگران در سال 99 | محاسبه، حداقل و حداکثر مبلغ عیدی کارگر ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 یکی از مشاغلی که همیشه برای جوانان وسوسه انگیز بوده است کارمندی برای ادارات دولتی ‌می‌باشد. بی‌شک ادارات دولتی مزایا و حقوق خوبی برای کارمندان خود در نظر ‌می‌گیرند و این موضوع سبب این شده است تا هر ساله تعداد زیادی از جوانان برای آزمون استخدامی ادارات دولتی داوطلب شوند. اشخاصی که در نهایت به عنوان کارمند در ادارات دولتی پذیرفته ‌می‌شوند به دو شکل رسمی و قراردادی و پیمانی استخدام ‌می‌شوند. اما همین اشخاص نیز ممکن است به دلایلی بخواهند به کار خود با دولت پایان دهند‌. در این صورت با رعایت شرایطی ‌می‌توانند استعفای خود را ارائه دهند. در این مطلب به بررسی قانون استعفا ‌می‌پردازیم.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع: استعفای کارمندان از کار | چگونه استفعا بدهیم

تعریف کارمند و کارمندان رسمی

بر اساس تعریف عرفی کارمند شخصی است که به صورت پاره وقت یا تمام وقت وظیفه انجام فعالیت فکری در سیستم اداری یک سازمان یا شرکت را دارد. در صورتی که فردی در یک سازمان یا شرکت دولتی مشغول به کار شود کارمند دولت محسوب ‌می‌شود.

بر اساس نوع قراردادی که با کارمند بسته ‌می‌شود هر کارمندی به سه دسته تقسیم ‌می‌شود: 1/ رسمی 2/ پیمانی 3/ قراردادی.

بر اساس ماده چهار قانون استخدام کشوری کارمند کسی است که به موجب حکمی رسمی به یکی از پست‌‌های اداری و سازمانی در دولت مشغول ‌می‌شود. کارمندان رسمی نسبت به سایرین از امنیت شغلی بالاتری برخوردار هستند و مسائلی مانند بیمه‌، بازنشستگی و… شامل آن‌‌ها ‌می‌شود.

استعفای کارمندان رسمی دولت | قانون استعفا

در مورد مسائل مربوط به کارمندان دولتی باید به قانون استخدامی کشور رجوع نمود. بر اساس ماده 64 این قانون کارمندان رسمی دولت ‌می‌توانند از سمت خود استعفا نمایند اما باید این موضوع را از یک ماه قبل به مسئول مربوطه اطلاع دهند. در مقابل شرکت یا موسسه دولتی موظف است که طی مدت یک ماه نسبت به قبول یا رد این درخواست‌، تصمیم خود را اعلام نماید. البته گاهی امکان دارد که زودتر از مهلت یک ماهه پاسخ را اعلام نمایند. در صورتی که تا بعد از یک ماه در رابطه با این درخواست جوابی اعلام نکنند به معنای رد درخواست استعفا است.

اگر درخواست استعفای کارمند مورد قبول قرار نگیرد این حق برای شخص وجود دارد تا نسبت به این تصمیم در دیوان عدالت اداری اعتراض نماید. البته اداره در صورتی که دلیل موجهی داشته باشد اعتراض کارمند رد خواهد شد و اداره این حق را دارد که استعفا را نپذیرد مثلا حالتی که رفتن کارمند باعث خسارت و زیان اداره است‌. یا اینکه حداقل تا زمان پیدا کردن یک جایگزین مناسب با استعفای کارمند مخالفت نمایند.

حقوق مالی پس از استعفای کارمندان | قانون استعفا

قطعا استعفای یک کارمند و سپس پذیرش آن از سوی مدیریت به معنای پایان کار کارمند است. تمام حقوق و مزایای او تا زمان پایان فعالیتش مورد محاسبه قرار ‌می‌گیرد.

همچنین بر اساس ماده 66 قانون استخدامی کشور وجوهی که کارمند جهت کسور بازنشستگی به صندوق بازنشستگی پرداخت کرده است به او برگردانده ‌می‌شود.

بازگشت کارمند به کار بعد از استعفا

بر اساس ماده 67 قانون استخدامی کشور کارمند ‌می‌تواند بعد از پایان کار و استعفا دادن در صورت احتیاج به او ‌می‌تواند دوباره به کار خود برگردد. در صورت بازگشت به کار سوابق قبلی او در بازنشستگی محاسبه ‌می‌گردد به شرطی که وجوهی را که بر اساس ماده 66 در هنگام استعفا پس گرفته بوده‌، دوباره برگرداند.

در ماده 68 و 69 قانون استخدامی کشور مطرح شده است که وزارتخانه یا سازمان دولتی ‌می‌تواند کارمند را از دادن آزمون استخدامی و گذراندن دوره آزمایشی معاف نماید. یا اینکه اعلام نماید که کارمند باید آزمون استخدامی را انجام دهد ولی از دوره آزمایشی معاف است.

نمونه درخواست استعفا کارمند رسمی دولت | قانون استعفا

جناب‌‌‌ ….ریاست محترم‌….. با سلام و احترام /

بدینوسیله اینجانب …………. به شماره کارمندی …… و به شماره شناسنامه ……. از تاریخ ……….. در این شرکت با سمت ……. در واحد …… مشغول به کار ‌می‌باشم‌. اما از تاریخ‌…….. به دلایل شخصی / کاری تقاضای استعفای دارم. خواهشمند است در خصوص درخواست اینجانب اقدام لازم را مبذول نمایید. بدیهی است اینجانب تا زمان قبول درخواست بنده و تسویه حساب در خدمت شرکت بوده و در صورت نیاز آماده هستم تا نفر جدید جهت جایگزینی در سمت بنده را آموزش دهم.

توفیق روزافزون شما و سایر همکاران را از پروردگار مسئلت می‌نمایم

با تشکر و سپاس/ نام و نام خانوادگی/ تاریخ و امضا

 

سوالات متداول

کارمند رسمی دولت چه کسی است ؟

کسی که با حکم رسمی به استخدام دولت در ‌می‌آید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا کارمندان رسمی دولت ‌می‌توانند استعفا دهند ؟

بله، اما باید یک ماه زودتر این موضوع را اطلاع دهند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا کارمند رسمی بعد از استعفا ‌می‌تواند دوباره به کار خود برگردد ؟

بله این امکان وجود دارد که مجددا مشغول به کار شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد استعفای کارمندان رسمی دولت ‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استعفای کارمندان رسمی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استعفای کارمندان رسمی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: استعفای کارمندان از کار | چگونه استفعا بدهیم ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

حکم کتک زدن همسر چیست؟ متأسفانه همچنان در جامعه امروز گاهی شاهد این هستیم که در یک خانواده زن توسط شوهرش مورد آزار و ضرب و شتم قرار می‌گیرد. در راهروهای دادگاه‌های خانواده با بسیاری از این موارد مواجه می‌شوید که خانم‌هایی در تلاش برای شکایت از شوهر خود به دلیل ضرب و شتم آن‌ها هستند. و عده‌ای نیز به سبب ضرب و شتم شوهر به دنبال تقاضای طلاق هستند. در ادامه این مطلب به حکم کتک زدن همسر و مجازات قانونی آن می‌پردازیم.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: حکم کتک زدن همسر | ضرب و شتم زن توسط شوهر

 

حکم کتک زدن همسر توسط شوهر چیست ؟

ضرب و شتم زن توسط شوهر یک اقدام ناپسند ازنظر اخلاق و اجتماع به حساب می‌آید. به این اقدام در اصطلاح خشونت خانگی می‌گویند. که قانون آن را جرم انگاری کرده و برای این عمل ناپسند مجازات تعیین نموده است. اگر مردی به‌عمد همسر خود را مورد ضرب‌وجرح قرار دهد.و یا با الفاظ ناپسند و زشت به همسر خود توهین نماید. با توجه به میزان و نحوه عمل انجام‌شده، توسط دادگاه گاهی به پرداخت دیه و خسارت و گاهی نیز به زندان و شلاق محکوم می‌شود.

از طرفی زن می‌تواند با استناد به ضرب و شتم خود از جانب شوهر درخواست طلاق نماید. بنابراین ضرب و شتم زن را می‌توانیم از مواردی اعلام کنیم که ممکن است منجر به صدور حکم طلاق شود. البته باید ادله اثبات کافی باشد. در خصوص سایر مجازات‌های مربوط به ضرب و شتم باید گفت. قانون‌گذار برای ضرب و شتم زن توسط شوهر ماده قانونی مجزایی را تعیین نکرده است. بلکه طبق قانون مجازات اسلامی همان مجازاتی که برای جرم ضرب و شتم اجرا می‌شود که شامل حبس، قصاص و دیه است. با نظر قاضی و بر اساس میزان عمل در دعاوی ضرب و شتم همسر نیز اجرا می‌گردد.

مقصود از واژه‌ها ضرب، جرح و شتم

ضرب به این معنی است که عمل انجام‌شده موجب ایجاد ورم و کبودی بدون بروز خونریزی بر روی بدن شود. و مقصود از جرح عملی است که به موجب آن بافت‌های بدن ازهم‌گسسته شود. بنابراین جرح به ایجاد پارگی و بریدگی در بدن می‌گویند. مصادیق دیگر جرح شامل قطع عضو و استخوان شکسته می‌شود.

مقصود از واژه شتم نیز دشنام و استفاده از الفاظ زشت و ناپسند برای توهین می‌باشد. توهین و فحاشی نیز به عنوان یکی از انواع اعمال خشونت‌آمیز جرم محسوب و مجازات دارد. گاهی ممکن است آثار ضرب‌وجرح بهبود یابد. اما آثار تحقیر و توهین و آسیب‌های روانی تا سال‌ها باقی بماند. بنابراین فحاشی و توهین از طرف شوهر به زن نیز جرم است.

نحوه شکایت ضرب و شتم از شوهر

گام اول برای شکایت از شوهر با عنوان ضرب و شتم، ثبت شکایت علیه شوهر در کلانتری یا دادسرا است. برای ثبت شکایت در هر ساعت از شبانه‌روز پیش از آنکه آثار جراحت از بین برود می‌توانید به کلانتری مراجعه کنید. مدارک خود شامل مدارک هویتی یعنی شناسنامه یا کارت ملی، شهادت شهود، صورت‌جلسه نیروی انتظامی، گزارش پزشکی و .. را مهیا کنید.

پس از تکمیل پرونده، به دادگاه ارجاع می‌شود. و بعد از آن زن باید برای معاینات لازم به پزشکی قانونی مراجعه نماید. سپس با صدور نظر پزشکی قانونی، پرونده شکایت به دادسرا ارسال می‌گردد. در این مرحله احضاریه به طور مجزا برای هر دو طرف یعنی زوج و زوجه ارسال می‌شود. در صورتی که مرد اقرار نکند با حکم قاضی زن برای تعیین میزان جراحت به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود. و بعد قاضی با توجه به نظر پزشکی قانونی حکم را ی نهایی را صادر می‌کند.

توصیه ما به شما این است که در صورتی که حتی برای بار اول توسط شوهر خود مورد ضرب‌وجرح قرار گرفتید. در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشکی قانونی مراجعه نمایید. و این رخداد را ثبت کنید. تا در صورت تکرار عمل بتوانید از این مدرک برای اثبات ضرب‌وجرح استفاده کنید.

کتک زدن همسر | چگونگی اثبات ضرب و شتم زن توسط شوهر

تصور می‌شود برای اثبات ضرب‌وجرح توسط شوهر حتماً باید از شهادت شهود استفاده کرد. البته شهادت شهود یکی از روش‌های اثبات ضرب‌وجرح توسط شوهر است. اما در صورت عدم وجود شاهد روش‌های دیگری نیز برای اثبات عمل ضرب‌وجرح زن توسط شوهر وجود دارد. جهت اثبات ضرب‌وجرح زن توسط شوهر می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

اول؛ اقرار یا اعتراف خود شوهر نزد قاضی یا مأمور کلانتری به عملی که انجام داده است.

دوم؛ شهادت شهود مثل شهادت فرزندان، همسایه‌ها، خدمتکار و یا هرکس که شاهد ضرب‌وجرح زن توسط شوهرش بوده است.

سوم؛ علم قاضی که با توجه به شرایط پرونده و استنباط خود از مدارک ارائه‌شده به ضرب‌وجرح زن توسط شوهر رأی می‌دهد.

چهارم؛ اماره به برخی مدارک مثل صدا و تصویر ضبط‌شده می‌گویند. بنابراین ضبط فیلم با دوربین مثل موبایل مدرک خوبی برای اثبات ضرب‌وجرح زن توسط شوهر است.

پنجم؛ قسم که در شرایط ویژه و مخصوصی به کار می‌آید. در برخی پرونده‌ها و با وجود شرایط خاص قاضی از طرفین می‌خواهد. که در محضر دادگاه به انجام یا عدم انجام عمل ضرب‌وجرح قسم یاد کنند.

ضرب و شتم، جرم قابل گذشت

مقصود از جرم قابل گذشت این است که در صورت عدم وجود شکایت خصوصی، یا به عبارتی رضایت شاکی، متهم به خودی خود رفع اتهام می‌شود. و پیگیر جرم و مجازات او توسط دادگاه دیگر انجام نمی‌گیرد. ضرب و شتم نیز از جرائم قابل گذشت است. به عبارتی یعنی در صورتی که زن از شکایت خود صرف نظر کند. پرونده شکایت وی مختومه می‌شود و دیگر زوج مجازات نخواهد شد. چرا که با رضایت زن، از شوهر رفع اتهام می‌شود و دیگر به عنوان مجرم تلقی نمی‌گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

حکم ضرب و شتم زن توسط شوهر چیست ؟

با توجه به میزان و نحوه عمل انجام‌شده، توسط دادگاه گاهی به پرداخت دیه و خسارت و گاهی نیز به زندان و شلاق محکوم می‌شود.

مدارک لازم جهت ثبت شکایت ضرب و شتم توسط شوهر چیست ؟

مدارک لازم شامل مدارک هویتی یعنی شناسنامه یا کارت ملی، شهادت شهود، صورت‌جلسه نیروی انتظامی، گزارش پزشکی و .. می‌شود.



:: برچسب‌ها: حکم کتک زدن همسر | ضرب و شتم زن توسط شوهر ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه جعل اسناد بخصوص جعل کارت ملی بسیار بیشتر شده است و افراد متقلب و سودجو سعی می‌کنند با جعل اسناد مردم به در آمد‌های کلان برسند و یا از اسناد افراد دیگر سوء استفاده کنند. جعل کارت ملی یکی از مواردی است که ممکن است اتفاق بیفتد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع: جعل کارت ملی | مجازات جعل کارت ملی | حکم جرم جعل کارت ملی

آیا امکان جعل کارت ملی وجود دارد ؟

این سوال که آیا امکان جعل کارت ملی ما ‌وجود دارد؟ ممکن است در ذهن هر فردی پیش بیاید که در این باره باید بگوییم بله متاسفانه برخی افراد متقلب امروزه با دریافت هزینه‌های بسیار زیاد اقدام به جعل کارت ملی افراد می‌کنند و با این کار مرتکب جرم می‌شوند.

جعل کارت ملی یک جرم کاملا عمدی محسوب می‌شود زیرا از نظر قانون فردی که کارت ملی را جعل می‌کند هیچ هدفی جز تقلب و سوء استفاده ندارد و مجرم محسوب خواهد شد.

 

جرم جعل کارت ملی 

جعل اسناد هویتی ( کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت و …) برخلاف قانون بوده و دارای مجازت می باشد. 

بر اساس قانون مجازات اسلامی جعل کردن کارت ملی یا شناسنامه از جمله مصادیق جرم جعل اسناد می باشد. برای بررسی جرم جعل کارت ملی لازم است به بررسی ماده 523 قانون مجازت اسلامی توجه کرد. 

بر اساس ماده 523 قانون مجازت اسلامی مجازت اسنادی از جمله کارت ملی مصادیق مختلفی دارد. مصادیق جرم جعل کارت ملی و شناسنامه شامل انجام اقداماتی همچون ساختن نوشته ، امضای اشخاص رسمی و غیر رسمی ، خراشیدن ، تراشیدن، قلم بردن، الحاق و محو و سیاه کردن یا تغییر تاریخ سند ، الصاق کردن نوشته به نوشته های دیگر ، به کار بردن مهر دیگران بدون اجازه و امثال آن که با قصد تقلب انجام شود.

 

مجازات جعل کارت ملی

جعل کارت ملی بر اساس قانون مجازات اسلامی و قانون تخلفات، جرایم و مجازات مربوط به اسناد سجلی و کارت ملی جرم می باشد و برای ارتکاب آن مجازات هایی مقرر شده است. در این قسمت از مقاله قصد داریم به مجازات جعل کارت ملی را ذکر کنیم : 

مجازات جعل کارت ملی توسط افراد دولتی

افراد دولتی به دلیل اینکه با روش تولید کارت ملی آشنایی بیشتری دارند بهتر می‌توانند آن را جعل کنند و همین باعث شده است که قانونگذاران برای افراد دولتی که این کار را انجام بدهند مجازات سنگین‌تری در نظر بگیرند.

بر اساس ماده 534 قانون مجازات اسلامی، مجازات جعل کارت ملی برای ماموران دولت یک الی پنج سال زندان و جریمه نقدی از 5 میلیون تومان تا 25 میلیون تومان خواهد بود.

بر اساس ماده 532 قانون مجازات اسلامی اگر به واسطه وقوع جرم توسط کارمندان دولت یا مراجع قضایی یا ماموران دولت خسارتی به کسی برسد مامور دولت ملزم به جبران آن خواهد بود.

مجازات جعل کارت ملی توسط افراد عادی

بر اساس ماده 533 قانون مجازت اسلامی ، جرم جعل کارت ملی و شناسنامه با توسط به اقداماتی همچون تراشیدن، سیاه و محو رکدن اطلاعات کارت ملی ، خراشیدن و یا مواردی از این قبل در صورتی که توسط افراد عادی انجام شده باشد. به مجازت حبس از شش ماه تا سه سال و یا پرداخت جرائم نقدی 5 میلیون تا 25 میلیون تومان محکوم خواهد شد. 

 

سایر مجازات جعل کارت ملی 

علاوه بر موارد فوق :

طبق ماده 16 قانون تخلفات، مجازت های مربوط به اسناد سجلی و کارت ملی در صورتی که جعل کارت ملی از طریق گروه و به سورت سازمان یافته ای ارتکاب گردد. مجازت برای اعضای گروه عبارت است از 5 تا 15 سال و نیز پرداخت نقدی 15 تا 60 میلیون تومان 

بر اساس ماده 14 قانون تخلفات ، در صورتی که فردی اقدام به چاپ کارت ملی به صورت غیر مجاز نماید و یا اینکه اقدام به جعل غیر مجاز مهر های سجلی نماید یا آنها را سرقت کند. مجازات قانونی حبس از 2 تا 5 سال و جریمه نقدی 15 تا 35 میلیون برای او در نظر گرفته شده است. 

بر اساس ماده 15 قانون ذکر شده، خرید و فروش شناسانمه نیز جرم محسوب می شود و در صورتی که شخصی برای بار اول اقدام به این کار نماید به مجازت نقدی 3 تا 6 میلیون تومان محکوم می شود و در صورت تکرار این اقدام به مجازت حبس 3 تا 10 سال محکون می شود.

 

مجازات استفاده از کارت ملی جعلی

همانطور که جعل کارت ملی جرم است استفاده از کارت ملی جعلی نیز جرم محسوب می‌شود و چنانچه فردی بداند که کارت ملی‌‌ای جعلی است اما بازهم از آن استفاده کند طبق قانون مجازات می‌شود.

بر اساس ماده 5332 قاون مجازت اسلامی در صورتی که شخصی با علم و اطلاع نسبت به جعلی بودن اسناد همچون کارت ملی ، آن را مورد استفاده قرار دهد؛ علاوه بر اینکه محکون به جبران خسارت وارده می شود. به مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و یا مجازات نقدی 5 تا 15 میلیون تومان محکوم خواده شد. 

 

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم جعل کارت ملی 

جرم جعل کارت ملی ، شناسنامه و جعل کارت پایان خدمت ، قابل شکایت و پیگیری قضایی می باشد. شکایت از جرم جعل کارت ملی به این صورت است که شاکی باید اقدام به طرح شکایت از مرتکب نماید و رسیدگی به جرم جعل کارت ملی جعلی را از دادگاه تقاضا نماید.

شاکی ابتدا باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و شکواییه خود را به صورت الکترونیکی به ثبت برساند. البته طرح شکواییه نیاز مند ان است که ابتدا فرد در سامانه ثنا حساب کاربری ایجاد نموده باشد. 

 

نمونه شکواییه جعل کارت ملی 

شاکی با تهیه و تنظیم شکواییه و ارائه آن از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رسدیگی به این جرم و مجازات مرتکب را تقاضا نماید. 

در ادامه نمونه شکواییه جعل کارت ملی آمده است :

 

نمونه شکواییه جعل کارت ملی

ریاست محترم ……………….. با سلام ؛ احتراما به استحضار می رساند که مشتکی عنه ، آقا / خانم …………………… در تاریخ ……………………….. اقدام به جعل کارت ملی اینجانب نموده اند . با توجه به اینکه جعل کارت ملی ، بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم می باشد ، به استناد اسناد و مدارک ضمیمه شده ، رسیدگی و صدور حکم مبنی بر مجازات ایشان را خواستار هستم. با تشکر

.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جعل کارت ملی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جعل کارت ملی پاسخ دهند.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متدوال

چرا نمی‌توان به آسانی ‌‌‌کا‌رت ملی را جعل نمود‌‌‌ ؟

زیرا ‌‌‌کا‌رت ملی تمام افراد امروزه هوشمند می‌باشد و چون برای ساخت ‌‌‌کا‌رت ملی هوشمند فرد مجرم نیاز به اثر انگشتان صاحب ‌‌‌کا‌رت دارد امکان جعل به صفر می‌رسد.

اگر کسی برای رسیدن به یک هدف خاص ‌‌‌کا‌رت ملی را جعل کند به حبس می‌رود‌‌‌ ؟

بله مجازات این گونه افراد بسیار سنگین خواهد بود و ممکن است فرد به حبس برود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جعل کا‌رت ملی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جعل کا‌رت ملی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: جعل کارت ملی | مجازات جعل کارت ملی | حکم جرم جعل کارت ملی ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جعل اسناد هویتی افراد دیگر از جمله مواردی است که طبق قانون جرم محسوب شده و مجازات‌های متفاوتی را در پی خواهد داشت. شناسنامه یکی از اسنادی است که ممکن است توسط افراد متقلب جعل شود. در ادامه قصد داریم در مورد جعل شناسنامه توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جعل شناسنامه | مجازات جعل شناسنامه و نمونه شکواییه 

آیا امکان جعل شناسنامه وجود دارد ؟

این سوال که آیا امکان جعل شنا‌سنا‌مه ما ‌وجود دارد؟ ممکن است در ذهن هر فردی پیش بیاید که در این باره باید بگوییم بله متاسفانه برخی افراد متقلب امروزه با دریافت هزینه‌های بسیار زیاد اقدام به جعل شنا‌سنا‌مه افراد می‌کنند و با این کار مرتکب جرم می‌شوند.

جعل شنا‌سنا‌مه یک جرم کاملا عمدی محسوب می‌شود زیرا از نظر قانون فردی که شنا‌سنا‌مه را جعل می‌کند هیچ هدفی جز تقلب و سوء استفاده ندارد و مجرم محسوب خواهد شد.

 

جرم جعل شناسنامه 

جعل اسناد هویتی ( شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت و …) برخلاف قانون بوده و دارای مجازت می باشد. 

بر اساس قانون مجازات اسلامی جعل کردن شناسنامه یا کارت ملی از جمله مصادیق جرم جعل اسناد می باشد. برای بررسی جرم جعل شناسنامه لازم است به بررسی ماده 523 قانون مجازت اسلامی توجه کرد. 

بر اساس ماده 523 قانون مجازت اسلامی مجازت اسنادی از جمله شناسنامه مصادیق مختلفی دارد. مصادیق جرم جعل شناسنامه یا کارت ملی شامل انجام اقداماتی همچون ساختن نوشته ، امضای اشخاص رسمی و غیر رسمی ، خراشیدن ، تراشیدن، قلم بردن، الحاق و محو و سیاه کردن یا تغییر تاریخ سند ، الصاق کردن نوشته به نوشته های دیگر ، به کار بردن مهر دیگران بدون اجازه و امثال آن که با قصد تقلب انجام شود.

 

مجازات جعل شناسنامه

جعل شناسنامه بر اساس قانون مجازات اسلامی و قانون تخلفات، جرایم و مجازات مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه جرم می باشد و برای ارتکاب آن مجازات هایی مقرر شده است. در این قسمت از مقاله قصد داریم به مجازات جعل شناسنامه را ذکر کنیم : 

مجازات جعل شنا‌سنا‌مه توسط افراد دولتی

افراد دولتی به دلیل اینکه با روش تولید شنا‌سنا‌مه آشنایی بیشتری دارند بهتر می‌توانند آن را جعل کنند و همین باعث شده است که قانونگذاران برای افراد دولتی که این کار را انجام بدهند مجازات سنگین‌تری در نظر بگیرند.

بر اساس ماده 534 قانون مجازات اسلامی، مجازات جعل شناسنامه برای ماموران دولت یک الی پنج سال زندان و جریمه نقدی از 5 میلیون تومان تا 25 میلیون تومان خواهد بود.

بر اساس ماده 532 قانون مجازات اسلامی اگر به واسطه وقوع جرم توسط کارمندان دولت یا مراجع قضایی یا ماموران دولت خسارتی به کسی برسد مامور دولت ملزم به جبران آن خواهد بود.

مجازات جعل شناسنامه توسط افراد عادی

بر اساس ماده 533 قانون مجازت اسلامی ، جرم جعل شناسنامه و کارت ملی با توسط به اقداماتی همچون تراشیدن، سیاه و محو رکدن اطلاعات شناسنامه ، خراشیدن و یا مواردی از این قبل در صورتی که توسط افراد عادی انجام شده باشد. به مجازت حبس از شش ماه تا سه سال و یا پرداخت جرائم نقدی 5 میلیون تا 25 میلیون تومان محکوم خواهد شد. 

 

سایر مجازات جعل شناسنامه 

علاوه بر موارد فوق :

طبق ماده 16 قانون تخلفات، مجازت های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه در صورتی که جعل شناسنامه از طریق گروه و به سورت سازمان یافته ای ارتکاب گردد. مجازت برای اعضای گروه عبارت است از 5 تا 15 سال و نیز پرداخت نقدی 15 تا 60 میلیون تومان 

بر اساس ماده 14 قانون تخلفات ، در صورتی که فردی اقدام به چاپ شناسنامه به صورت غیر مجاز نماید و یا اینکه اقدام به جعل غیر مجاز مهر های سجلی نماید یا آنها را سرقت کند. مجازات قانونی حبس از 2 تا 5 سال و جریمه نقدی 15 تا 35 میلیون برای او در نظر گرفته شده است. 

بر اساس ماده 15 قانون ذکر شده، خرید و فروش شناسانمه نیز جرم محسوب می شود و در صورتی که شخصی برای بار اول اقدام به این کار نماید به مجازت نقدی 3 تا 6 میلیون تومان محکوم می شود و در صورت تکرار این اقدام به مجازت حبس 3 تا 10 سال محکون می شود.

 

مجازات استفاده از شناسنامه جعلی

همانطور که جعل شنا‌سنا‌مه جرم است استفاده از شنا‌سنا‌مه جعلی نیز جرم محسوب می‌شود و چنانچه فردی بداند که شنا‌سنا‌مه‌‌ای جعلی است اما بازهم از آن استفاده کند طبق قانون مجازات می‌شود.

بر اساس ماده 5332 قاون مجازت اسلامی در صورتی که شخصی با علم و اطلاع نسبت به جعلی بودن اسناد همچون شناسنامه ، آن را مورد استفاده قرار دهد؛ علاوه بر اینکه محکون به جبران خسارت وارده می شود. به مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و یا مجازات نقدی 5 تا 15 میلیون تومان محکوم خواده شد. 

 

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم جعل شناسنامه 

جرم جعل کارت ملی ، شناسانه و جعل کارت پایان خدمت ، قابل شکایت و پیگیری قضایی می باشد. شکایت از جرم جعل شناسنامه به این صورت است که شاکی باید اقدام به طرح شکایت از مرتکب نماید و رسیدگی به جرم جعل شناسنامه جعلی را از دادگاه تقاضا نماید.

شاکی ابتدا باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و شکواییه خود را به صورت الکترونیکی به ثبت برساند. البته طرح شکواییه نیاز مند ان است که ابتدا فرد در سامانه ثنا حساب کاربری ایجاد نموده باشد. 

 

نمونه شکواییه جعل شناسنامه 

شاکی با تهیه و تنظیم شکواییه و ارائه آن از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رسدیگی به این جرم و مجازات مرتکب را تقاضا نماید. 

در ادامه نمونه شکواییه جعل کارت ملی آمده است :

 

نمونه شکواییه جعل کارت ملی

ریاست محترم ……………….. با سلام ؛ احتراما به استحضار می رساند که مشتکی عنه ، آقا / خانم …………………… در تاریخ ……………………….. اقدام به جعل شناسنامه اینجانب نموده اند . با توجه به اینکه جعل شناسنامه ، بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم می باشد ، به استناد اسناد و مدارک ضمیمه شده ، رسیدگی و صدور حکم مبنی بر مجازات ایشان را خواستار هستم. با تشکر

.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جعل شنا‌سنامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جعل شنا‌سنامه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متدوال

آیا جعل شنا‌سنا‌مه جرم محسوب می‌شود ؟

بله جرم محسوب شده و مجازات‌هایی را در پی خواهد داشت.

مجازات حبس افرادی که از شنا‌سنا‌مه جعلی استفاده می‌کنند چقدر است ؟

مجازات حبس این افراد از شش ماه تا سه سال خواهد بود.

 



:: برچسب‌ها: جعل شناسنامه | مجازات جعل شناسنامه و نمونه شکواییه ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان به چه صورت است؟ امروزه یکی از انواع معاملات آپارتمان که بسیار رواج یافته است پیش فروش آپارتمان می‌‌‌‌‌‌باشد. زمانی که سازنده ملک تصمیم بگیرد که آپارتمان را پیش از این که به طور کامل تمام شود بفروشد اصطلاحا گفته می‌شود پیش فروش آپارتمان. برای این کار ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد اما گاهی این اتفاق وقتی میفتد که سازنده از نظر مالی دچار مشکل می‌‌‌‌‌‌شود. ‌‌‌‌‌در این مطلب به بررسی نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان ‌‌‌می‌‌‌‌‌‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان | بررسی مفاد الزامی مندرج در قرارداد

قرارداد پیش فروش آپارتمان

پیش فروش کردن حالتی است که در آن مالک آپارتمان قبل از اینکه ساختمان به طور کامل تمام شود و قبل از تکمیل آپارتمان آن را می‌‌‌‌‌‌فروشد. این کار برای دو طرف سودمند خواهد بود.‌‌‌‌‌ زیرا از یک سو فروشنده قبل از اینکه آپارتمان تمام شود به پول خود رسیده است و حتی در صورت داشتن مشکل مالی برای پایان کار آپارتمان با گرفتن زودتر پول مشکل خود را برطرف می‌کند. از یک سو هم خریدار سود کرده است زیرا همواره قیمت آپارتمان در هنگام پیش خرید کردن کمتر از زمان پایان کار است و خریدار توانسته است با مبلغ پایین‌‌تر‌‌‌‌‌ی صاحب آپارتمان شود.

البته باید در هنگام نوشتن قرارداد پیش فروش دقت لازم را نمود زیرا بسیاری از افراد از این طریق کلاهبرداری ‌‌‌می‌‌‌‌‌‌کنند. بهتر است قبل از هرگونه پرداخت و امضا با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت نمایید. در زیر یک نمونه کامل از قرارداد پیش فروش ساختمان قرار داده شده است.

نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان

ماده ۱: طرفین قرارداد

۱-۱- ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌فروشنده/ فروشندگان…. فرزند… به شماره شناسنامه …. صادره از …. کدملی …. متولد…. ساکن…. تلفن…. با وکالت/ قیمومیت/ ولایت/ وصایت …. فرزند…. به شماره شناسنامه …. متولد….

۱-۲- خریدار/ خریداران…. فرزند…. به شماره شناسنامه …. صادره از…. کد ملی…. متولد…. ساکن…. تلفن ….با وکالت/ قیمومیت/ ولایت/ وصایت…. فرزند….به شماره شناسنامه…. متولد….

ماده ۲٫ موضوع قرارداد | نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان

عبارت است از ساخت و فروش مورد معامله با مشخصات، اوصاف و شرایط مورد توافق طرفین که در ماد‌‌‌‌‌ه 3 این قرارداد به آن اشاره شده است وعبارت است از انتقال آن طبق این قرارداد به خریدار در برابر عوض معلوم.

ماده ۳٫ مشخصات مورد قرارداد

۱-۲- ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌…… دانگ در پلاک …… به مساحت …… متر مربع، اختصاصی …… ضلع…. طبقه …… دارای نقشه و پلان …… که مشخصات مورد معامله تماماً به اطلاع خریدار رسیده است.

۲-۳- ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌مشخصات مورد معامله از حیث مصالح مورد استفاده، لوازم، منصوبات و سایر موارد به شرح پیوست این قرارداد است که به امضای طرفین رسیده و لازم الاجرا می‌‌‌‌‌‌باشد.

تبصره: هرگونه تغییر در مشخصات ساختمانی در صورتی که با‌‌ تر‌‌‌‌‌اضی طرفین باشد مجاز خواهد بود.

ماده ۴٫ قیمت مورد معامله | نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان

قیمت مورد معامله از قرار هر متر مربع ……. ریال که جمعاً …… ریال تعیین گردید که به صورت نقدی یا مبلغ …… ریال …… نقداً و باقیمانده قیمت …… ریال، طی …… قسط، هر یک به مبلغ …… ریال به تاریخ.‌‌‌‌‌…طی چک/ چک‌های شماره ……پرداخت خواهد شد.

ماده ۵٫ تسلیم مورد معامله

فروشنده مکلف است مورد معامله را حداکثر تا تاریخ .‌‌‌‌‌…….با توجه به شرایط مقرر در قرارداد، تکمیل نماید و به خریدار تسلیم نماید.

ماده ۶٫ شرایط و آثار قرارداد | نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان

۱-۶- فروشنده مکلف است قبل از عقد قرارداد پیش ­فروش نسبت به اخذ مجوز ساخت از شهرداری و هر گونه مجوز لازم دیگر از سایر مراجع ذی­صلاح اقدام نماید. مجوز مذکور پیوست قرارداد بوده و جزء لاینفکی از قرارداد خواهد بود.

۲-۶- فروشنده مکلف است کلیه ضوابط و مقررات و نظامات دولتی و آیین­ نامه­‌‌‌ها‌‌‌‌‌ی مربوطه از قبیل اخذ پروانه ساختمانی،‌‌ تر‌‌‌‌‌اکم، پایان کار و ‌‌‌‌‌آیین نامه مهندسی مربوط به مقاوم سازی در برابر زلزله را رعایت کند.

3-6- ‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشنده ملکف است بعد از تکمیل مورد معامله و تحقق کلیه شرایط مندرج در ماده ۴ جهت تنظیم سند رسمی‌‌‌‌‌‌ به نام خریدار در تاریخ.‌‌‌‌‌… به دفتر اسناد رسمی ‌‌‌‌‌‌مراجعه نماید.

 تبصره: در صورت عدم حضور هر یک از طرفین و عدم ثبت معامله به هر علت، سردفتر گواهی عدم حضور را با ذکر مورد صادر خواهد کرد.

۵-۶-‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌اگر مورد معامله بعد از احداث از نظر متراژ زیادت یا نقصانی در حد عرف داشته باشد، ارزش مساحت اختلافی بر اساس قیمت هر متر مربع بین طرفین محاسبه خواهد شد. در صورتی که این زیادت و نقصان غیر متعارف باشد، خریدار علاوه بر اختیار فسخ قرارداد می­‌تواند ارزش روز مورد معامله را از فروشنده دریافت نماید.

۸-۶- ‌‌‌‌‌قیمت مورد معامله قطعی بوده و فروشنده نمی‌‌‌‌‌‌تواند به هیچ عنوان از قبیل بالارفتن قیمت مصالح و سایر هزینه‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌ قیمت را افزایش دهد.

۹-۶- ‌‌‌‌‌درصورتی که پس از تحویل مورد معامله در یک دوره سه ماهه که به عنوان تحویل موقت ‌‌‌می‌‌‌‌‌‌باشد، معایبی در مورد معامله ظاهر شود که ناشی از افراط و تفریط خریدار نبوده باشد، فروشنده مکلف است نسبت به جبران خسارت وارده اقدام نماید.

خسارت تاخیر و تادیه ( فروشنده و خریدار) 

۱۰-۶- ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در صورتی که خریدار ثمن مورد معامله مذکور در ماده ۴ را پرداخت نکند یا در جهت پرداخت بقیه اقساط اقدام نکند باید به ازای مبلغ باقیمانده ‌‌‌‌‌به میزان …… درصد به عنوان خسارت دیرکرد به فروشنده پرداخت نماید.

۱۱-۶-‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌در صورت تخلف و تاخیر فروشنده در اجرای تعهدات مبنی بر تنظیم سند رسمی‌‌‌‌‌ و تحویل مورد معامله به ازای هر روز تاخیر معادل مبلغ ……. ریال به عنوان خسارت تاخیر در اجرای تعهد به خریدار پرداخت می‌‌‌‌‌‌شود، این خسارت مانع از الزام متعهد به انجام تعهد اصلی نیست.

سایر مواد قراداد پیش فروش ساختمان

ماده ۷٫ کلیه خیارات به ‌‌تر‌‌‌‌‌اضی طرفین در این قرارداد اسقاط گردید.

ماده ۸٫ در صورتی که مورد معامله دارای وام بانکی باشد و خریدار بخواهد از تسهیلات بانکی استفاده نماید، مخارج تنظیم سند رهنی بانک وام­دهنده به عهده …… خواهد بود.

ماده ۹٫ حق­ الزحمه مشاور املاک طبق تعرفه بعهده طرفین است که همزمان با امضای این قرارداد مبلغ ……… ریال به موجب قبض شماره ‌‌‌‌‌….. و ‌‌‌‌‌…..پرداخت شد.

ماده ۱۰٫ این قرارداد در تاریخ.‌‌‌‌‌….در دفتر مشاور املاک شماره ‌‌‌‌‌….. به نشانی ‌‌‌‌‌….. در سه نسخه بین طرفین تنظیم، امضا و مبادله گردید. مشاور املاک موظف است ضمن ممهور نمودن نسخ قرارداد به مهر مخصوص مشاور، نسخه اول و دوم را به خریدار و فروشنده تسلیم نماید و نسخه سوم را در دفتر مخصوص بایگانی کند و هر سه نسخه دارای اعتبار یکسان است که با تنظیم سند رسمی‌‌‌‌‌‌ از درجه اعتبار ساقط است.

ماده ۱۱٫ موارد حقوقی مفاد این قرارداد مطابق با مقررات جاری است و تایید می­‌شود.

فروشنده ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌                                           خریدار                                    شهود

با احراز هویت متعاملین و مدارک و اسناد مورد معامله، تمام مراتب مندرج در این مبایعه ­نامه به تایید و گواهی اینجانب می­‌رسد.

مهر و امضای مشاور املاک

نکات قرارداد پیش فروش ساختمان

1/ هر یک از طرفین ‌‌‌می‌‌‌‌‌‌توانند بر طبق خواسته خود بندی را به این قرارداد اضافه نمایند یا از آن بندی را حذف نمایند.

2/ در مورد اسقاط کلیه خیارات طرفین می‌‌‌‌‌‌توانند به هر صورت که تمایل داشته باشند توافق نمایند. در صورت توافق طرفین می‌‌‌‌‌‌توانند کلیه خیارات یا فقط بعضی را اسقاط نمایند.

3/ قبل از امضای قراداد یا پرداخت قیمت مورد معامله حتما بررسی‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌ی لازمه را انجام دهید و با یک وکیل متخصص مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان پاسخ دهند.

 



:: برچسب‌ها: نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان | بررسی مفاد الزامی مندرج در قرارداد ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

دیه ستون فقرات چقدر است؟ با یک نگاه اجمالی به جرایم رخ داده می‌‌توان دید که جرایم یا علیه اشخاص است یا علیه اموال.‌ زمانی که جرمی‌‌ علیه جسم و نفس شخص صورت می‌‌گیرد قانون گذار دیه را به عنوان هم جبران خسارات و هم مجازات پیش بینی کرده است. در صورتی که به اعضای بدن شخص آسیبی وارد شود فرد مجرم باید دیه بدهد. هر یک از اعضای بدن دیه‌‌ مشخص خود را دارند.‌ در این مطلب به بررسی میزان دیه شکستن ستون فقرات می‌‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: دیه ستون فقرات | نخاع – نشیمنگاه – مهره کمر – شکستگی – خمیدگی

شکستن ستون فقرات

میزان دیه به نوع و مقدار جراحت وارده بر اعضا بستگی دارد. در این مطلب دیه‌‌ شکستگی ستون فقرات را مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.

ستون فقرات یا ستون مهره‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای استخوان بندی بدن انسان در نیم تنه‌‌ بالایی می‌باشد. این استخوان از گردن تا کمر کشیده شده است و در راه رفتن انسان نقش اساسی دارد.‌ ستون فقرات از چندین مهره شاکله می‌گیرد.

در تبصره‌‌ 1 ماده‌‌ 647 شکستگی ستون فقرات توضیح داده است که منظور از شکستن فقرات،‌ شکستن یک چند مهره است شکستن مهره‌‌ گردن و استخوان دنبالچه جدا از ستون فقرات است.

دیه شکستن ستون فقرات

در مبحث یازدهم ماده‌‌ 647 قانون مجازات اسلامی برای پرداخت دیه‌‌ ستون فقرات حالات مختلفی را مطرح کرده است. دیه‌‌ شکستن ستون فقرات در قانون از این قرار است:

الف / شکسته شدن ستون فقرات به میزانی باشد که اصلا قابل درمان نباشد و یا اینکه بعد از درمان به صورت خمیده باقی بماند———- دیه‌‌ کامل.

ب/ در صورتی که ستون فقرات کاملا درمان گردد ولی یکی از منافع آن از بین برود. مثلا فرد نتواند بشیند و یا اینکه نتواند راه‌‌‌ برود و یا اینکه آسیب ستون فقرات باعث شده باشد تا فرد توان جنسی خود را از دست داده باشد یا کنترل ادرار وی از بین رفته باشد. مانند وقتی که شخص ستون فقرات خود را درمان کند و خود ستون فقرات دیگر هیچ عیبی نداشته باشد ولی یکی از منافع را به دلیل این آسیب از دست بدهد مثلا دیگر نتواند رابطه‌‌ جنسی برقرار کند——— دیه‌‌ کامل.

ج/ ستون فقرات قابل درمان و معالجه نباشد و همچنین عوارضی که در مورد ب ذکر شده است هم پدید بیاید یعنی اینکه نه تنها شکستگی ستون فقرات شخص باقی می‌‌ماند بلکه شکستگی عوارض دیگری را به همراه دارد ———- دیه‌‌ کامل + دیه یا ارش عوارض حاصله.

د/ شکستگی بدون هیچ عیب درمان می‌‌شود ———- یک دهم دیه‌‌ کامل.

ه/ شکستگی که باعث فلج شدن و بی‌حسی پا‌ها شده است —— دیه‌‌ ستون فقرات + دو سوم دیه بخاطر فلج شدن پاها.

دیه خمیدگی ستون فقرات و پشت

در صورتی که به ستون فقرات شخص ضربه‌‌ای وارد شود ولی این آسیب باعث شکستگی ستون فقرات نشود و فقط باعث شود که خمیدگی در پشت فرد ایجاد شود.‌ در این صورت برای پرداخت دیه دو حالت وجود دارد:

1/ خمیدگی درمان نشود باید دیه‌‌ کامل پرداخت گردد.

2/ خمیدگی بدون هیچ گونه عارضه‌ای کاملا درمان شود یک دهم دیه‌‌ کامل ثابت می‌گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد دیه‌‌ شکستگی ستون فقرات می‌‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه ستون فقرات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه ستون فقرات پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

منظور از شکستگی ستون فقرات چیست ؟

شکستگی ستون فقرات به معنای شکستن یک یا چند مهره در ستون فقرات است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

دیه‌‌ شکستگی ستون فقرات چه میزان است ؟

مقدار دیه بستگی به میزان و نوع شکستگی دارد و اینکه آیا این شکستگی قابل درمان به طور کامل است یا اینکه نمی‌‌توان آن را درمان کرد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: دیه ستون فقرات | نخاع – نشیمنگاه – مهره کمر – شکستگی – خمیدگی ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا ایجاد آلودگی صوتی جرم است و مجازات دارد؟ ایجاد و پخش هر نوع صدا و ارتعاش که بیش‌ازحد مجاز قانونی باشد. بر اساس قانون مربوط به هوای پاک جرم است. بنابراین امکان شکایت و پیگیری  توسط شهروندان از ایجاد آلودگی صوتی وجود دارد. ایجاد آلودگی صوتی به‌وسیله ماشین‌ها، موتورها، ایجاد آلودگی صوتی در ساختمان‌های مسکونی و غیره جرم می‌باشد و مجازات قانونی دارد. در ادامه این مطلب به معرفی جرم آلودگی صوتی و مجازات آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: مجازات آلودگی صوتی | آیا آلودگی صدا جرم است؟

جرم و مجازات آلودگی صوتی چیست ؟

بر اساس قانون هوای پاک، جرم آلودگی صوتی به معنی ایجاد هر نوع صدا و ارتعاش بیش‌ازحد مجاز و همچنین پخش و انتشار آن صدا می‌باشد. و هر عملی که موجب ایجاد آلودگی صوتی شود ممنوع و جرم است. حد مجاز و قانونی صدا و ارتعاش بر اساس تعاریف سازمان محیط‌زیست تعیین می‌شود.

قانون هوای پاک هنگام تعریف آلودگی هوا به انتشار موارد آلوده‌کننده هوا و محیط، مثل صدا و بو در هوای آزاد تأکید می‌نماید. بنابراین برای جرم آلودگی صوتی نیز پخش و انتشار صدای غیرمجاز در فضای آزاد باید انجام شود. البته این‌گونه نیست که شهروندان قادر به شکایت از مزاحمت‌ها و سروصدای غیرمجاز همسایه‌ها یا آلودگی صوتی ساختمان‌سازی نباشند. برای شکایت و پیگیری از آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت همسایه‌ها می‌توانیم بر اساس قانون مجازات یا قانون تملک آپارتمان‌ها اقدام کنیم.
مجازات آلودگی صوتی

گفتیم که مقصود از جرم آلودگی صوتی بر اساس قانون هوای پاک ایجاد و پخش هرگونه صدا و ارتعاش بیش‌ازحد مجاز در هوای آزاد است. و همچنین ایجاد آلودگی صوتی توسط همسایه‌ها و در آپارتمان‌ها بر اساس قانون مجازات اسلامی و ون تملک آپارتمان‌ها سنجیده می‌شود. بنابراین در ادامه مجازات آلودگی صوتی را به دو قسمت مجازات آلودگی صوتی در هوای آزاد و مجازات آلودگی صوتی در آپارتمان‌ها تقسیم می‌کنیم.

مجازات آلودگی صوتی در هوای آزاد

مطابق قانون هوای پاک افراد اعم از اشخاص حقیقی حقوقی که با نقض قوانین موجب آلودگی صوتی شوند. بر اساس مقررات قانونی به جزای نقدی درجه ۵ یا ۷ یا ضبط اموال محکوم می‌شوند.

قانون هوای پاک بیان می‌دارد. که افراد در صورت عدم رعایت حدود مجاز در خصوص پخش و انتشار امواج صوتی برای بار اول به جزای نقدی درجه ۵ محکوم می‌شوند. و در صورتی که تکرار در انجام این جرم رخ دهد حداکثر جزای نقدی و ضبط اموال و تجهیزات مربوط به ایجاد آلودگی صوتی محکوم خواهند شد. درجات جزای نقدی و مجازات‌ها موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی است. و جزای نقدی درجه ۵ معادل بیش از ۲۴ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان می‌باشد.

همین قانون در ایجاد آلودگی صوتی توسط منابع ثابت و متحرک مرتکب را به جزای نقدی درجه ۷ محکوم می‌نماید. مقصود از منابع ثابت متحرک می‌تواند وسایل نقلیه و موتوری باشد. در این صورت مأمور نیروی انتظامی موظف است برای بار اول متخلف را به یک میلیون ریال و در صورت تکرار برای دومین بار دو برابر جریمه نماید. اگر تکرار جرم بیش از دو بار اتفاق بیفتد جریمه مرتکب معادل ۳ میلیون ریال خواهد شد. میزان جزای نقدی درجه ۷ در قانون مجازات اسلامی معادل بیش از ۳۰ میلیون ریال تا ۶۰ میلیون ریال می‌باشد.

مجازات آلودگی صوتی در آپارتمان

البته همان‌طور که گفتیم در برخی موارد برای مجازات مرتکب آلودگی صوتی نمی‌توانیم. به قانون هوای پاک مراجعه کنیم. بلکه باید به قانون مجازات اسلامی یا قانون تملک آپارتمان‌ها استناد نماییم. قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات مقرر می‌کند. که در صورتی که افراد با هیاهو یا جنجال و یا حرکات غیرمتعارف موجب تعرض به افراد شوند و نظم و آسایش عمومی را مختل گردانند. همچنین اقدامات ایشان موجب توقف کسب‌وکار مردم شود. مجازات ایشان حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

همچنین بر اساس قانون تملک آپارتمان‌ها جهت برگزاری مهمانی باید توجه داشت. که در روزهای غیر تعطیل بعد از ساعت ۲۲ و در مهمانی‌های روزهای تعطیل بعد از ساعت ۲۴ رعایت سکوت در ساختمان‌ها الزامی می‌باشد. و تولید صدا چه صدای مهمانان و چه صدای موسیقی بعد از این ساعت در آپارتمان‌ها ممنوع است. بنابراین با استناد به این ماده قانون تملک آپارتمان‌ها و قانون مجازات اسلامی مجازات ایجاد آلودگی صوتی در آپارتمان‌ها حبس و شلاق تعزیری است. هرچند باید توجه داشت که زمانی این مجازات تحقق می‌یابد. که قاضی تشخیص دهد رفتار همسایه و ایجاد مزاحمت وی به صورت حرکات غیرمتعارف و یا یکی از مصادیق هیاهو و جنجال باشد‌.

روش شکایت و پیگیری جرم آلودگی صوتی

با توجه به اینکه منبع آلودگی صوتی از وسایل نقلیه در کوچه و خیابان است. و یا مزاحمت و تولید صدای همسایگان در آپارتمان و مشاعات آن است. نحوه رسیدگی و شکایت علیه مرتکب نیز متفاوت خواهد بود.

شکایت از آلودگی صوتی در کوچه و خیابان

اگر آلودگی صوتی به‌وسیله لوازم نقلیه و سایر لوازم مذکور در قانون هوای پاک ایجاد شود. شما می‌توانید برای شکایت با سامانه تلفنی که به اداره حفاظت از محیط‌زیست مربوط می‌شود تماس بگیرید. شماره این سامانه ۱۵۴۰ است. پس از تماس با این سامانه گویا می‌‌توانید شکایت خود را در مدت‌زمان دو دقیقه و به شکل یک پیام صوتی انجام دهید. پس از ثبت شکایت در سامانه تلفنی مسئول سازمان حفاظت از محیط‌زیست به شکایت شما رسیدگی می‌کنند. و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. البته شما می‌توانید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی حضوراً مراجعه کنید. سپس شکوائیه خود را تنظیم و به مسئول مربوطه در دفاتر مذکور تحویل نمایید. در این صورت باید هزینه خدمات دفتر و هزینه دادرسی پرداخت نمایید.

در حالت دیگر اگر از شما سروصدایی ایجادشده به علت ساخت‌وسازهای شهری شکایت دارید. می‌توانید با شماره‌های ۱۳۷ یا ۱۸۸۸ تماس برقرار نمایید. و شکایت خود را ثبت کنید. یا اینکه به صورت حضوری به شهرداری مراجعه کنید. و نسبت به آلودگی صوتی هنگام ساختمان‌سازی شکایت و درخواست رسیدگی نمایید.

شکایت از آلودگی صوتی همسایه‌ها

همچنین در مواردی که شما نسبت به همسایه خود در آپارتمان و ایجاد آلودگی صوتی توسط همسایه در آپارتمان و مشاعات شکایت دارید. در گام اول بهتر است به مدیر ساختمان مراجعه نموده تا به ایشان تذکر دهد. و یا اظهارنامه‌ای را برای همسایه مزاحم ارسال نمایید تا متوجه نارضایتی شما شوند. اگر همسایه به تذکرات شما توجه نکرد می‌توانید از اهالی ساختمان استشهادی تهیه نمایید.

و در صورت امکان تأثیر مأمور کلانتری نسبت به مزاحمت و ایجاد سروصدای همسایه خود صورت‌جلسه تهیه کنید. آنگاه شکوائیه تنظیم نمایید. و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و سپس شکایت‌نامه خود را به مرجع صالح ارسال نمایید. توجه کنید که برای ثبت شکایت‌نامه خود ابتدا باید در سامانه ثنا حساب کاربری بسازید. جهت ایجاد حساب کاربری در سامانه ثنا می‌توانید. به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. و یا در سایت adliran.ir اقدام به ایجاد حساب کاربری ثنا نمایید‌‌.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

جرم آلودگی صوتی چیست ؟

جرم آلودگی صوتی به معنی ایجاد هر نوع صدا و ارتعاش بیش‌ازحد مجاز و همچنین پخش و انتشار آن صدا می‌باشد. و هر عملی که موجب ایجاد آلودگی صوتی شود ممنوع و جرم است.

انواع مجازات آلودگی صوتی چیست ؟

مجازات آلودگی صوتی را به دو قسمت مجازات آلودگی صوتی در هوای آزاد و مجازات آلودگی صوتی در آپارتمان‌ها تقسیم می‌کنیم. که شامل مجازات‌های جزای نقدی و در شرایطی حبس یا شلاق خواهد بود.



:: برچسب‌ها: مجازات آلودگی صوتی | آیا آلودگی صدا جرم است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

رانندگی امروزه به یک امر عادی برای افراد تبدیل شده است و وقتی به بیرون از خانه می‌رویم می‌بینیم که افراد زیادی در حال رانندگی کردن هستند. اما رانندگی نیز دارای مشکلات به خصوص خود می‌باشد و هر لحظه ممکن است افراد در حین رانندگی دچار تصادف شوند و خساراتی برای آن‌ها به وجود بیاید. در ادامه قصد داریم در مورد نحوه دریافت خسارت ناشی از تصادف رانندگی توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: خسارت تصادف رانندگی – نحوه دریافت خسارات ناشی از تصادفات رانندگی

خسارت ناشی از تصادف رانندگی

امروزه میزان تصادفات در کشور با افزایش چشمگیری مواجه شده است و این تصادفات باعث ایجاد خسارت‌های زیادی به مردم می‌شود. برای مثال وقتی دو خودرو به یکدیگر برخورد می‌کنند علاوه بر اینکه آسیب می‌بینند ممکن است خسارت‌های جانی نیز به همراه داشته باشند.

اما قانونگذاران برای جبران این خسارت‌ها برخی قوانین را وضع کرده‌اند تا حقوق هیچ فردی در یک تصادف رانندگی ضایع نشود.

نحوه دریافت خسارت ناشی از تصادف رانندگی

هرگاه یک تصادف رانندگی رخ می‌دهد ابتدا طرفین با پلیس راهنمایی رانندگی تماس می‌گیرند. با رجوع پلیس به محل‌ وقوع حادثه مقصر اصلی تصادف مشخص می‌شود. اگر ماشین‌‌ها بیمه باشند افراد می‌بایست برای تعیین و جبران خسارت به اداره بیمه مربوطه مراجعه کنند.

اداره بیمه با کمک کارشناسان پزشکی قانونی میزان خسارت را تعیین ‌نموده و به فرد خسارت دیده پرداخت می‌کند. در هر صورت افراد باید ابتدا به دادگاه مراجعه کنند تا از آن جا به پزشکی قانونی ارجاع شوند. فرد خسارت دیده با رجوع به دادگاه و مطالبه خسارت ناشی از تصادف می‌تواند این خسارت را به طور کامل دریافت کند.‌

اگر ماشین بیمه باشد پرداخت خسارت با بیمه است اما اگر بیمه نباشد راننده مقصر آن را می‌پردازد. در صورت نداشتن بیمه دادگاه خسارت را از او مطالبه کرده و به فرد زیان دیده پرداخت می‌کند. چنانچه فرد توانایی پرداخت خسارت را نداشته باشد می‌تواند دادخواست اعسارش را ثبت کند اما اگر توانایی داشته باشد و خسارت را پرداخت نکند دادگاه حکم توقیف اموال او را صادر خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قتل در تصادف رانندگی کلیک کنید. 

نکته مهم: چنانچه میزان خسارت تا بیست میلیون‌ تومان باشد فرد خسارت دیده می‌بایست برای مطالبه آن به شورای حل اختلاف مراجعه کند. اما اگر خسارت وارده بیش از بیست میلیون تومان باشد باید به دادگاه رجوع ‌نمود.

سوالات متدوال

اگر فرد با وجود توانایی مالی خسارت تصادف را پرداخت نکند تکلیف چیست ؟

دادگاه اموال او را توقیف می‌کند تا خسارت را به فرد زیان دیده پرداخت‌ کند.

برای دریافت خسارت تصادف رانندگی تا بیست میلیون ‌تومان باید به چه مرکزی مراجعه کرد ؟

برای دریافت خسارت ناشی از تصادف رانندگی تا بیست میلیون تومان بایستی به شورای حل اختلاف رجوع کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خسارت تصادف رانندگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خسارت تصادف رانندگی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: خسارت تصادف رانندگی – نحوه دریافت خسارات ناشی از تصادفات رانندگی ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوع ماده 477 قانون مجازات اسلامی چیست؟ قانون مجازات اسلامی ایران در بخش چهارم خود به مسئله پرداخت دیه می‌پردازد. مقصود از دیه مجازات نقدی است که مجرم برای جبران خسارت وارده بر قربانی محکوم به پرداخت است. در نحوه پرداخت دیه حالات مختلفی ایجاد می‌شود. یکی از این حالت‌ها وجود لوث یا عدم وجود آن است. ماده 477 قانون مجازات اسلامی به مسئله وجود یا عدم وجود لوث در ارتکاب جنایت و تأثیر آن بر نحوه پرداخت دیه می‌پردازد. در ادامه این مطلب به متن و تفسیر ماده 477 قانون مجازات اسلامی خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع: ماده 477 قانون مجازات اسلامی به چه مواردی اشاره دارد؟

متن ماده 477 قانون مجازات اسلامی

بر اساس قانون مجازات اسلامی دیه مبلغ معینی است که شرع مقدس برای جنایات غیرعمدی علیه جان و جسم افراد و یا جنایات عمدی که قصاص ندارد؛ تعیین می‌نماید. این مبلغ باید توسط ضارب یا جانی به فرد قربانی یا اولیا دم وی پرداخت شود. اما حین پرداخت دیه حالت‌های مختلفی وجود دارد.

یکی از این حالات وجود یا عدم وجود لوث است. مقصود از لوث وجود قرائن، امارات و نشانه‌هایی است. که برای اثبات وقوع جرم کافی نیست. اما بر اساس آن‌ها قاضی به متهم بابت ارتکاب جنایت یا نحوه ارتکاب جنایت مظنون است. ماده 477 قانون مجازات اسلامی در خصوص شرایط پرداخت دیه در صورت وجود یا عدم وجود لوث بیان می‌دارد:

«در موارد علم اجمالی به ارتکاب جنایت، توسط یک نفر از دو یا چند نفر معین، در صورت وجود لوث بر برخی از اطراف علم اجمالی، طبق مواد قسامه در این باب عمل می‌شود و در صورت عدم وجود لوث، صاحب حق می‌تواند از متهمان مطالبه سوگند کند که اگر همگی سوگند یاد کنند در خصوص قتل دیه از بیت‌المال پرداخت می‌شود و در غیر قتل، دیه به نسبت مساوی از متهمان دریافت می‌شود.

تبصره- هرگاه منشأ علم اجمالی، اقرار متهمان باشد، حسب مورد اولیای دم یا مجنیٌ علیه مخیرند برای دریافت دیه به هر یک از متهمان مراجعه کنند و در این امر تفاوتی بین جنایت عمدی و غیرعمدی و قتل و غیر قتل نیست.»

معنی اصطلاحات این بخش

علم اجمالی یعنی علمی که راجع به یک مسئله داریم با تردید و ابهام آمیخته است. همچنین پیش‌تر در خصوص معنی لوث گفتیم که وجود قرائن و اماراتی که موجب شود قاضی به متهم جهت ارتکاب به جرم مظنون گردد را لوث گویند.

مقصود از قسامه سوگندی است که هنگام عدم وجود ادله دیگر، شاکی و متهم آن را اقامه می‌کنند. شاکی برای اثبات عمدی یا غیرعمدی جنایت و خصوصیات آن سوگند ادا می‌کند. و متهم برای دفاع از خود و دفع اتهام سوگند ادا می‌نماید. معنی سوگند نیز این است، فرد اداکننده خداوند را گواه قرار دهد برای اینکه گفتار وی درست و حقیقت است.

نکات حقوقی ماده 477 قانون مجازات اسلامی

ماده 477 قانون مجازات اسلامی چند نکته حقوقی و قانونی دارد که عبارت‌اند از:

اول؛ با استنباط از ماده 477 دو حالت برای پرداخت دیه در زمان عدم وجود لوث وجود دارد. که این دو حالت شامل ادای سوگند توسط متهمان و یا عدم ادای سوگند توسط متهمان است. در صورت ادای سوگند؛ دیه با توجه به اینکه جنایت قتل باشد از بیت‌المال پرداخت می‌شود. و اگر جنایت غیر قتل باشد به صورت مساوی از متهمان دریافت می‌گردد.

در حالت دوم که متهمان به برخی یا تمام اطراف علم اجمالی از ادای سوگند امتناع ورزند. دیه به شکل مساوی از افراد امتناع کننده دریافت می‌شود. اگر تنها یک نفر از ادای سوگند و قسامه امتناع ورزد. به‌تنهایی موظف به پرداخت دیه می‌شود. اجرای این حکم تفاوتی میان قتل یا غیر قتل ندارد.

دوم؛ مقصود از علم اجمالی که در متن ماده 477 به کار رفت. علمی است که با تردید و ابهام آمیخته شود. معنای علم اجمالی در مقابل علم تفصیلی قرار می‌گیرد. علم تفصیلی به این معنی است که یک چیز مثل حکم یا موضوع به وضوح و روشنی برای کسی قابل شناخت باشد.

سوم؛ مقام قضایی در صورتی که به قسامه استناد نماید. موظف است قرائن و امارت که موجب لوث می‌شود. را در حکم خود درج نماید. در مواردی که سوگند یا قسامه توسط قاضی رد می‌گردد. مشمول این حکم هستند.

تفسیر ماده 477 قانون مجازات اسلامی

ماده 477 قانون مجازات اسلامی بیان داشت. هنگامی‌که در خصوص ارتکاب جنایت منتهی به دیه توسط یک یا چند نفر علم اجمالی داشته باشیم. و همین‌طور برای قسمتی از این علم اجمالی لوث وجود داشته باشد. باید بر اساس مواد قانونی قسامه در اینجا عمل شود. بنابراین هنگامی که ادله دیگری جز لوث و سوگند وجود ندارد قسامه انجام می‌شود.

توجه داشته باشید قسامه تنها برای آن بخش که لوث وجود دارد قابل اثبات است. بنابراین اثبات خصوصیات جنایت مثل عمد یا شبه عمدی جنایت و… نیازمند وجود لوث در این ویژگی‌ها است. در صورت عدم وجود لوث در خصوصیات جرم و یا عدم ادای سوگند برای خصوصیات و صرفاً سوگند برای انتساب جنایت به مرتکب. صرفاً اصل ارتکاب جنایت و انتساب آن به متهم ثابت می‌گردد و دیه تعلق می‌گیرد.

بر اساس ماده 477 قانون مجازات؛ در صورت وجود لوث، صاحب حق قانوناً اختیار دارد. تا از متهمان بخواهد سوگند ادا نمایند. اما برای آنکه سوگند قانونی و صحیح باشد. اداکننده سوگند باید دارای شرایطی نظیر بلوغ، عقل، قاصد و مختار باشد. نکته آخر در خصوص تبصره ماده مذکور این است. که اگر علم اجمالی ما توسط اقرار متهمان حاصل شود. در این صورت صاحب حق می‌تواند جهت دریافت دیه به هرکدام از این متهمان مراجعه کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

موضوع ماده 477 قانون مجازات اسلامی چیست ؟

موضوع ماده 477 قانون مجازات اسلامی در خصوص شرایط پرداخت دیه در صورت وجود یا عدم وجود لوث می‌باشد.

مقصود از لوث چیست ؟

منظور از لوث، وجود قرائن و اماراتی است که موجب شود قاضی به متهم، جهت ارتکاب به جرم مظنون گردد.



:: برچسب‌ها: ماده 477 قانون مجازات اسلامی به چه مواردی اشاره دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ارث پدربزرگ به نوه چقدر است؟ آیا نوه از پدر بزرگ ارث می برد؟ همه ما در زندگی دارای نزدیکان و بستگانی هستیم که ‌‌‌می‌توانیم اموال آن‌ها را پس از فوتشان به ارث ببریم. پدربزرگ نیز یکی از نزدیکان هر فرد است که طبق قانون‌ نوه ‌‌‌می‌تواند از او ارث ببرد اما ارث بردن ‌از اموال پدر بزرگ دارای شرایط و قوانین ‌خاص خود ‌‌‌می‌باشد که در ادامه ذکر نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: ارث پدربزرگ به نوه | سهم ارث نوه از اموال پدربزرگ – نحوه مطالبه

آیا نوه ‌‌‌می‌تواند اموال پدربزرگ ‌را به ارث ببرد‌‌‌ ؟

مطابق قانون نوه‌‌‌‌ می‌تواند بخشی از اموال پدربزرگ خود را به ارث ببرد و همچنین پدربزرگ ‌نیز ‌‌‌می‌تواند از اموال نوه ارث ببرد اما نوه برای دریافت ارث از اموال پدربزرگ ‌‌‌می‌بایست به برخی شرایط توجه کند.

شرایط تعلق گرفتن ارث از طرف پدربزرگ ‌به نوه

همانطور که در بالا گفته شد نوه ‌‌‌می‌تواند از اموال پدر بزرگش ارث ببرد اما برای دریافت ارث ‌‌‌می‌بایست برخی شرایط را رعایت نمود که در زیر شرح داده شده‌اند:

در صورتی که پدر بزرگ در قید حیات باشد و دارای فرزندان دیگری نیز باشد نوه‌‌‌‌ها ‌‌‌نمی‌توانند از اموال او ارث ببرند زیرا درجه و طبقه وراثت این ‌اجازه را به آن‌ها ‌‌‌نمی‌دهد.

اگر پدربزرگ فوت کند و هیچ فرزند زنده‌ای نداشته باشد اموال او میان نوه‌‌‌‌هایش به عنوان سهم ارث تقسیم‌ خواهد شد.

توجه نمایید که نوه‌ها همان سهمی را می‌برند که پدر یا مادر متوفیشان در صورت حیات از پدربزرگ دریافت می‌کرد. برای مثال اگر پدر‌بزرگ دارای ۳۰۰ میلیون ارث و سه فرزند پسر است که همگی درگذشتند و فرزندانی دارند، به تمام فرزندان هر کدام از پسرانش ۱۰۰ میلیون تومان ‌‌‌می‌رسد و نوه‌‌‌‌ها ‌‌‌می‌توانند این صد میلیون را دریافت کنند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که نوه‌‌‌‌ها ‌‌‌نمی‌توانند قبل از فوت پدر‌بزرگ تقاضای ارث خود را کنند و این مطالبه ‌‌‌می‌بایست بعد از فوت پدر‌بزرگ صورت بگیرد.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص موانع ارث کلیک فرمایید.

نوه چگونه ‌‌‌می‌تواند ارثش را از اموال پدربزرگ مطالبه کند‌‌‌ ؟

نوه‌‌‌‌ها در صورت وجود شرایط بالا ‌‌‌می‌توانند پس از فوت ‌پدر‌بزرگ ارث او را دریافت کنند اما ‌اگر در این میان یکی از خویشاوندان مخالفت کند و مانع آن‌ها شود نوه‌‌‌‌ها ‌‌‌می‌بایست با مراجعه به دادگاه گواهی انحصار وراثت‌ پدر‌بزرگ را دریافت کنند و سهم ارث خود را از اموال‌ او مطالبه کنند. در این‌صورت دادگاه شرایط را بررسی ‌‌‌می‌کند و در صورتی که دادخواست نوه‌‌‌‌‌ها مبنی بر دریافت ارث پدر‌بزرگ صحیح باشد ارث را میان آن‌ها تقسیم خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث پدر‌بزرگ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث پدر‌بزرگ پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

آیا نوه ‌‌‌می‌تواند از پدر بزرگ ارث ببرد‌‌‌ ؟

بله در صورت وجود برخی شرایط نوه می‌تواند اموال پد‌ربزگ را به ارث ببرد.

اگر پدر‌بزرگ هیچ فرزندی نداشته باشد و فوت کند تکلیف اموال او چیست‌‌‌ ؟

اموالش به نوه‌‌‌‌هایش ارث ‌‌‌می‌رسد.



:: برچسب‌ها: ارث پدربزرگ به نوه | سهم ارث نوه از اموال پدربزرگ – نحوه مطالبه ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پیش‌تر افرادی که قصد ثبت شرکت داشتند باید حضوراً به اداره ثبت شرکت ها مراجعه می‌کردند. مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت، وقت‌گیر، هزینه‌بر و موجب کندی فرایند ثبت شرکت بود. به همین دلیل سامانه‌ای اینترنتی برای ثبت شرکت‌ها راه‌اندازی شد. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه جامع ثبت شرکت‌ها را تأسیس کرد. که در این سامانه از ابتدا تا مرحله نهایی فرایند ثبت شرکت به‌صورت اینترنتی قابل انجام است. در ادامه این مطلب به معرفی سامانه جامع ثبت شرکت‌ها خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع: ثبت شرکت از طریق کدام سامانه انجام می‌شود

معرفی سامانه جامع ثبت شرکت ها

در گذشته افرادی که قصد داشتند یکی از شرکت‌های معرفی‌شده در قانون تجارت را تأسیس و ثبت نمایند. باید به‌صورت حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه می‌کردند و درخواست خود را ثبت می‌نمودند. سپس تمام مراحل ثبت شرکت اعم از ارائه اظهارنامه ثبت و مدارک، انتشار آگهی تأسیس روزنامه رسمی و … را به‌صورت حضوری انجام دهند. حتی برای هرگونه تغییر یا امور مربوط به اشخاص حقوقی، مثل تغییر هیئت‌مدیره نیز باید به‌صورت حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه می‌کردند. مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت، مشکلاتی به همراه خود می‌آورد. ازجمله این مشکلات می‌توانیم به وقت‌گیری، هزینه زیاد و کندی انجام امور و فرایندها اشاره کنیم.

با توجه به این شرایط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که یکی از زیرمجموعه‌هایش اداره ثبت شرکت‌هاست. اقدام به راه‌اندازی یک سامانه اینترنتی نمود. که متقاضیان ثبت شرکت بتوانند ازاین‌پس به‌صورت غیرحضوری و اینترنتی تمامی مراحل ثبت و تغییر شرکت‌های خود را انجام دهند. این سامانه تحت عنوان سامانه جامع ثبت شرکت‌ها با نشانی  irsherkat.ssaa.irبه‌عنوان بخشی از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک ایجاد شد که دارای امکانات متنوعی است. و به متقاضی اجازه می‌دهد بدون مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت کلیه امور مربوط به شرکت خود را انجام دهد.

امکانات سامانه جامع ثبت شرکت ها چیست ؟

سامانه جامع ثبت شرکت‌ها توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باهدف آسان‌سازی مراحل و فرایند ثبت و تغییرات اشخاص حقوقی راه‌اندازی شد. این سامانه مجهز امکانات متنوعی است تا این هدف عملی شود. از امکانات متنوع سامانه جامع ثبت شرکت‌ها می‌توانیم. به تأسیس و ثبت شرکت‌ها، ثبت تغییرات، پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی تجاری و حتی درخواست برای دریافت کد فراگیر اشاره نماییم. در ادامه برخی از این امکانات را معرفی می‌کنیم.

تاسیس و ثبت شرکت

شرکت‌های تجاری ازنظر قانون تجارت به هفت دسته تقسیم می‌شوند که به‌موجب قانون ثبت آن‌ها الزامی است. علاوه بر شرکت‌های تجاری، موسسه‌های غیرتجاری و شرکت‌های دولتی نیز موظف به انجام ثبت قانونی هستند. بنابراین تمامی افرادی که قصد تأسیس یکی از این انواع شرکت‌ها را دارند. باید به سامانه جامع ثبت شرکت‌ها مراجعه نمایند و مراحل ثبت شرکت خود را انجام دهند. در سال‌های اخیر امکان ثبت برخی شرکت‌های خارجی نیز در ایران به وجود آمد.

اعلام و ثبت صورت‌جلسه تغییرات شرکت

بر اساس قانون برخی از تغییرات ایجادشده در شرکت‌ها باید در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شوند. ازجمله این تغییرات می‌توانیم به تغییر هیئت‌مدیره، بازرسان، اساسنامه شرکت، سرمایه شرکت و … اشاره کنیم. علاوه بر ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها این تغییرات باید در روزنامه رسمی نیز آگهی شوند. چراکه تغییر این موارد به حقوق اشخاص ثالثی که با شرکت در ارتباط هستند مربوط می‌شود. بنابراین حق این اشخاص است تا از تغییرات شرکت باخبر شوند. با این اوصاف در صورت ایجاد هرگونه تغییر از موارد یادشده، می‌توانید به سامانه جامع ثبت شرکت‌ها مراجعه نمایید. و در قسمتی از آن تحت عنوان ثبت صورت‌جلسه تغییرات، اقدام به ثبت تغییرات ایجادشده در شرکت نمایید.

اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی

قانون تجارت می‌گوید تمامی تاجران به‌غیراز کسبه جزء، باید 4 دفتر جهت ثبت مراودات خود تهیه نمایند. از این 4 دفتر که شامل دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر کپیه می‌شود. دو دفتر یعنی دفتر روزنامه و دفتر کل مشمول قوانین مربوط به پلمپ دفاتر قانونی می‌شود. مقصود از پلمپ دفاتر هم این است که پیش از استفاده از این دفاتر مأمور اداره ثبت شرکت‌ها این دفاتر را برگ‌شماری و به‌اصطلاح پلمپ می‌کند. تا امکان تقلب در آن وجود نداشته باشد.

تجار وظیفه دارند جهت پلمپ دفاتر خود به اداره ثبت درخواست ارائه نمایند. اکنون تاجران می‌توانند بدون مراجعه حضوری و از طریق سامانه جامع ثبت شرکت‌ها و مراجعه به بخش ثبت صورت‌جلسه تغییرات، اظهارنامه خود مبنی بر درخواست پلمپ دفاتر را ارائه نمایند.

درخواست کد فراگیر

افرادی که خارجی هستند و به طریقی در ایران سکونت و فعالیت دارند. باید اقدام به دریافت کد خاصی به نام کد فراگیر نمایند که همانند کد ملی ایرانیان عمل می‌کند. با این کد افراد خارجی  به‌صورت قانونی اجازه فعالیت، تحصیل و اخذ شغل در ایران را دارند. اما همان‌طور که یک شخص حقیقی نیاز به کد ملی و کد فراگیر دارد اشخاص حقوقی یا شرکت‌های ایرانی و خارجی نیز نیازمند دریافت کد فراگیر هستند. بنابراین شرکت‌ها با مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت‌ها می‌توانند نسبت به دریافت کد فراگیر خود اقدام نمایند.

ثبت اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی

دفتر ثبت تجاری، برای آن است که بتوانیم به‌وسیله آن تاجرانی که مقیم یک محدوده خاص هستند را شناسایی کنیم. بر اساس قانون تجارت تمامی تاجران باید نام خود را در دفتر ثبت تجارتی مربوط به منطقه خود، که نقاط آن را وزارت دادگستری مشخص می‌نماید ثبت نمایند. تاجران می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت‌ها به‌صورت اینترنتی ثبت اسم خود در دفاتر ثبت تجارتی را انجام دهند.

اطلاعات عمومی شرکت

اگر شما قصد دارید از هویت یک شرکت یا شخص حقوقی استعلام بگیرید. می‌توانید با استفاده از سامانه جامع ثبت شرکت‌ها و مراجعه به بخش اطلاعات عمومی شخص حقوقی و درج شناسه ملی شخص حقوقی از ماهیت و هویت آن شرکت مطلع گردید.

انصراف یا پیگیری درخواست

در سامانه جامع ثبت شرکت‌ها دو بخش دیگر تحت عنوان پیگیری درخواست یا انصراف از درخواست وجود دارد. همان‌طور که از نام این دو بخش مشخص است. افرادی که در سامانه درخواستی را پیش‌ازاین ثبت کرده‌اند. می‌توانند مراحل و فرایندی که درخواستشان طی نموده را مشاهده کنند. و یا می‌توانند از درخواست خود انصراف دهند.

روش ثبت شرکت در سامانه جامع ثبت شرکت‌ها

پیش‌ازاین به معرفی سامانه ثبت شرکت‌ها و امکانات آن پرداختیم. مهم‌ترین ویژگی سامانه جامع ثبت شرکت امکان ثبت اشخاص حقوقی و شرکت‌ها به‌صورت غیرحضوری است. در این بخش به روش ثبت شرکت در این سامانه می‌پردازیم.

به‌عنوان متقاضی ابتدا باید به سامانه جامع ثبت شرکت با نشانی irsherkat.ssaa.ir  مراجعه کنید. سپس در صفحه اول سایت بر روی گزینه تأسیس شخصیت حقوقی کلیک نمایید. و  گزینه پذیرش درخواست تأسیس شخصیت حقوقی را انتخاب نمایید. حال نوبت به آن می‌رسد که نوع شرکت را انتخاب کنید.

مرحله بعدی باید اطلاعات مربوط به شرکت را وارد کنید. مثلاً محل ثبت، زمان و مدت فعالیت شرکت، ایمیل و تلفن شرکت و کدپستی شرکت را وارد نمایید. گام بعدی درج اطلاعات نماینده قانونی شرکت است. یعنی شما که متقاضی ثبت شرکت هستید.

در مرحله بعدی باید برای شرکت یک نام انتخاب و وارد نمایید. و بعدازآن گروه فعالیت شرکت و زیرگروه آن را مشخص کنید. توضیحات لازم را در کادر مربوطه بنویسید و ثبت نمایید. حال باید میزان سرمایه و نوع سرمایه شرکت را بنویسید. مثلاً سرمایه نقدی یا غیر نقدی و … است.

درنهایت باید اطلاعات مربوط به اعضای هیئت‌مدیره شرکت را در سایت وارد کنید. و به‌عنوان مرحله آخر یک شعبه برای روزنامه کثیرالانتشار شرکت تعیین نمایید. تا بدین ترتیب با انتخاب گزینه ثبت، عملیات ثبت شرکت در سامانه جامع ثبت شرکت به پایان برسد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبت‌شرکت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه ثبت‌شرکت پاسخ دهند.

 

سؤالات متداول

آیا ثبت شرکت الزامی است؟

بله مطابق قانون ایران ثبت‌شرکت‌های تجاری الزامی است و خودداری از ثبت‌جزای نقدی را به دنبال دارد.

آیا ثبت شرکت هزینه دارد؟

بله ثبت‌شرکت در ایران باید هزینه حق الثبت را پرداخت کرد که بر اساس میزان سرمایه خواهد بود.

برای ثبت شرکت به کدام نهاد مراجعه کنیم ؟

برای ثبت‌شرکت باید به سازمان ثبت شرکت‌ها و یا سامانه الکترونیکی اداره ثبت‌شرکت‌ها و موسسات تجاری و غیر تجاری مراجعه کنیم.

سامانه جامع ثبت شرکت‌ها چیست ؟

سامانه جامع ثبت شرکت‌ها با نشانی  irsherkat.ssaa.irبه‌عنوان بخشی از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک ایجاد شد تا متقاضیان ثبت شرکت بتوانند ازاین‌پس به‌صورت غیرحضوری و اینترنتی تمامی مراحل ثبت و تغییر شرکت‌های خود را انجام دهند.

امکانات سامانه جامع ثبت شرکت‌ها چیست ؟

این سامانه مجهز امکانات متنوعی است تا این هدف عملی شود. از امکانات متنوع سامانه جامع ثبت شرکت‌ها می‌توانیم. به تأسیس و ثبت شرکت‌ها، ثبت تغییرات، پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی تجاری و حتی درخواست برای دریافت کد فراگیر اشاره نماییم.



:: برچسب‌ها: ثبت شرکت از طریق کدام سامانه انجام می‌شود ,
:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آموزش اصناف شیراز که توسط اتاق اصناف این استان مدیریت می‌شود برای ارائه آموزش‌های لازم به متقاضیان دریافت جواز کسب‌وکار استان فارس و شهر شیراز ایجاد شده است. متقاضیان جواز کسب مطابق قانون موظف‌اند چند دوره آموزش عمومی و اختصاصی ببینند. و در صورت قبولی در آزمون نهایی این دوره‌ها اجازه صدور پروانه کسب برای آن‌ها صادر می‌شود. در سایت اموزش‌اصناف شهر شیراز امکان ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی و انجام آزمون وجود دارد. در ادامه این مطلب به معرفی اموزش‌اصناف شهر شیراز و سامانه آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: آموزش اصناف شیراز | کلاس های کسب و کار تجارت شیراز

آموزش اصناف شیراز چیست ؟

عده زیادی به‌جای یک کار استخدامی ترجیح می‌دهند کسب‌وکار مستقل برای خود راه بیندازند. اما برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار به صورت قانونی باید حتماً جواز یا پروانه کسب را دریافت کنند. قانون جهت صدور جواز کسب، متقاضیان را ملزم می‌دارد که چند دوره آموزشی مخصوص و آزمون نهایی آن را بگذرانند. اما با توجه به وسعت کشور این پرسش ایجاد می‌شود که متقاضی باید به چه مرکزی مراجعه نمایند تا این دوره‌های آموزشی را بگذرانند؟ آیا همه افراد در مناطق مختلف ایران مجبورند به یک مرکز مشخص مثلاً پایتخت مراجعه کنند؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که هر یک از استان‌ها و شهرستان‌ها دارای یک مرکز آموزش اصناف هستند. که اهالی همان استان و شهرستان را جهت شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی‌شان می‌پذیرند. یکی از این مراکز آموزش اصناف، آموزش اصناف شیراز است. که جهت ساماندهی کلاس‌های آموزشی و آموزش یکپارچه متقاضیان دریافت جواز کسب در استان فارس و شهرستان شیراز ایجادشده است.

نشانی و راه‌های ارتباطی آموزش اصناف شیراز

اموزش اصناف شهر شیراز به منظور ارائه یکپارچه آموزش‌های لازم برای دریافت جواز کسب به متقاضیان ساکن در استان فارس و شهرستان شیراز ایجاد شد. ساختمان این مرکز آموزشی در شهرستان شیراز، پل پیرنیا، پشت نظام وظیفه، اتاق اصناف شیراز، طبقه اول واقع‌شده است. متقاضیان شیرازی می‌توانند با شماره تماس‌های 37255668 و 37255669 با آموزش اصناف شهر شیراز ارتباط برقرار کردند.

سایت آموزش اصناف شیراز

همان‌طور که گفتیم متقاضیان دریافت جواز کسب برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود موظف هستند که دوره‌های آموزشی مخصوصی را بگذرانند. و برای شرکت در این کلاس‌ها و انجام آزمون نهایی آن می‌توانند به مرکز آموزش اصناف شهرستان خود مثل اموزش اصناف شهر شیراز مراجعه نمایند.

آموزش اصناف شیراز برای دسترسی آسان متقاضیان جواز کسب به دوره‌های آموزشی و ثبت‌نام در این دوره‌ها سایت اموزش اصناف شهر شیراز را راه‌اندازی نمود. سایت آموزش اصناف شیراز با نشانی اینترنتی mafars.ir در دسترس تمامی متقاضیان ساکن در استان فارس و شهرستان شیراز است.

متقاضی می‌تواند با استفاده از این سایت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی لازم به صورت غیرحضوری و اینترنتی ثبت‌نام نماید. همچنین انجام پرداخت هزینه‌های مربوط به دوره‌های آموزشی و انجام آزمون پایان دوره آموزشی، پیگیری و صدور گواهی آموزشی و …. که لازمه دریافت جواز کسب است؛ از طریق این سایت امکان‌پذیر می‌باشد. شما اگر در انجام این امور با مشکل برخوردید می‌توانید با شماره 02166419012 جهت ارتباط با کارشناسان تماس بگیرید.

ثبت‌نام در کلاس‌های آموزشی سایت آموزش اصناف شیراز

اگر شما ساکن استان فارس و شیراز هستید و قصد دریافت جواز کسب‌وکار را دارید. باید بر اساس قانون در دوره آموزشی عمومی و دوره آموزشی اختصاصی مربوط به رسته شغلی خود شرکت کنید. برای شرکت در این دوره‌ها ابتدا باید با مراجعه به سایت اموزش اصناف شهر شیراز اقدام به ثبت‌نام نمایید.

سایت آموزش‌اصناف شهر شیراز به نشانی mafars.ir را در مرورگر خود جستجو کنید. وارد سایت شوید و پیش از هر چیز برای دسترسی به امکانات سایت ابتدا در سایت ثبت‌نام کنید. اگر قبلاً در سایت ثبت‌نام کردید باید گزینه ورود به سایت را انتخاب نمایید. تا ورود نام کاربری و رمز عبور به امکانات سایت دسترسی پیدا کنید.

بعد از ثبت‌نام در سایت شما می‌توانید به سایر امکانات آن ازجمله ثبت‌نام در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی اعم از دوره‌های عمومی و دوره‌ها اختصاصی ارائه‌شده ثبت‌نام و شرکت نمایید. در صورت بروز هرگونه مشکل شما می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت برای دریافت راهنمایی تماس برقرار کنید.

انواع دوره‌های عمومی و دوره‌های اختصاصی

سایت آموزش اصناف شیراز دوره‌های عمومی و دوره‌های اختصاصی لازم را به متقاضیان دریافت جواز کسب که ساکن استان فارس و شیراز هستند؛ ارائه می‌نماید. دوره‌های عمومی ارائه‌شده در سایت برای تمامی رسته‌های شغلی است. یعنی هر فرد متقاضی با هر کسب‌وکاری موظف به شرکت در دوره‌های عمومی که شامل مواردی مثل بهداشت می‌شود؛ می‌باشد.

این دوره‌های عمومی در سه سطح با توجه به سطح سواد متقاضیان ارائه می‌شود. که این سه سطح شامل سطح ابتدایی تا سیکل، سطح دیپلم و سطح فوق‌دیپلم تا دکترا می‌شود. دوره اختصاصی که برای هر رسته شغلی مخصوص به آن برگزار می‌شود. برای همه سطوح تحصیلی به طور یک جا تشکیل می‌شود و برای هر سطح به صور مجزا برگزاز نمی‌شود.

آزمون‌ها و کلاس‌های ارائه‌شده در سایت آموزش اصناف به صورت کلاس آنلاین به همراه آزمون، یا آزمون آنلاین خود خوان ارائه می‌شود. همچنین در صورتی که متقاضیان شرکت در کلاس در آزمون‌ها مردود شوند. سایت آموزش اصناف شیراز یک آزمون مجدد ویژه مردودین ارائه می‌نماید. یعنی کسانی که در کلاس شرکت کردند و یک‌بار در آزمون نهایی آن رد شدند؛ می‌توانند بدون شرکت مجدد در کلاس تنها آزمون را تکرار نمایند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

سایت آموزش اصناف شیراز چیست ؟

آموزش اصناف شیراز برای دسترسی آسان متقاضیان جواز کسب به دوره‌های آموزشی و ثبت‌نام در این دوره‌ها سایت آموزش اصناف شهر شیراز با نشانی اینترنتی mafars.ir  را راه‌اندازی نمود.

نشانی و راه ارتباطی با آموزش اصناف شیراز چیست ؟

ساختمان این مرکز آموزشی در شهرستان شیراز، پل پیرنیا، پشت نظام وظیفه، اتاق اصناف شیراز، طبقه اول واقع‌شده است. متقاضیان شیرازی می‌توانند با شماره تماس‌های 37255668 و 37255669 با آموزش اصناف شیراز ارتباط برقرار کردند.



:: برچسب‌ها: آموزش اصناف شیراز | کلاس های کسب و کار تجارت شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جرم آدم ربایی چیست؟ قانون مجازات اسلامی ایران جرائم مختلف را معرفی می‌نماید. با ارائه تعریف دقیق از هر جرم توسط قانون، نظم عمومی حفظ می‌شود و تردد در جامعه توسط افراد آزادانه خواهد بود. اما برخی از جرائم معرفی‌شده در قانون به علت ارتباط مستقیم با نظم عمومی، جرائم غیرقابل گذشت شناخته می‌شوند. یعنی حتی اگر شاکی خصوصی رضایت دهد مجازات آن توقف نمی‌یابد. آدم‌ربایی یکی از جرائم غیرقابل گذشت است که در ادامه این مطلب به معرفی این جرم و مجازات آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع: جرم آدم ربایی چه مجازاتی دارد؟

جرم آدم ربایی چیست ؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند جرم آدم ربایی همان سرقت است. و بنابراین تعریف و مجازات‌های سرقت بر جرم آدم‌ربایی نیز جاری می‌باشد. در حالی که جرم آدم‌ربایی یک جرم مجزا از سرقت است. پس تعریف جرم آدم‌ربایی و مجازات آن چیست؟

قانون مجازات اسلامی در ماده 621 بخش تعزیرات تعریف جامعی از جرم آدم ربایی ارائه داده است. و مجازات این جرم را نیز در همین ماده تعیین می‌کند. بر اساس این ماده قانونی اگر یک شخص، فرد دیگری را با اجبار و تهدید به طور کلی بدون رضایت فرد او را برباید. یا او را مخفی نماید جرم آدم‌ربایی محقق می‌شود. و شخص مرتکب را متوجه مجازات آدم‌ربایی می‌نماید. نکته مهم در تحقق جرم آدم‌ربایی وجود قصد و نیت مرتکب است. به عبارتی فردی که مرتکب این اعمال می‌شود باید با آگاهی و با قصد ورود ضرر به دیگری عمل آدم ربایی را انجام دهد.

همان‌طور که گفتیم جرم آدم‌ربایی یک جرم غیرقابل گذشت است. به این معنی که اگر فرد شاکی از شکایت خود دست بردارد و رضایت دهد. باز هم مرتکب، به دلیل وجود جنبه عمومی جرم آدم‌ربایی مجازات می‌شود. به عبارتی دیگر حتی در صورت عدم وجود شکایت خصوصی، جرم آدم‌ربایی مورد پیگیری قرار می‌گیرد و مرتکب مجازات می‌شود.

برای آشنایی با مدارک لازم برای اثبات یک جرم کلیک کنید.

مجازات جرم آدم ربایی

همان‌طور که قبلاً گفتیم قانون مجازات ایلامی در ماده 621 بخش تعزیرات، علاوه بر ارائه تعریف جرم آدم ربایی، مجازات این جرم را نیز تعیین نموده است. همچنین برای اطلاعات تکمیلی و درک درجه بندی‌های مجازات‌های تعزیری می‌توانیم به ماده 19 همین قانون مراجعه نماییم.

بر اساس ماده 621 قانون مجازات اسلامی و با توجه به ماده 19 همین قانون، در صورتی که آدم‌ربایی بدون زور و تهدید باشد. و همچنین بدون وسیله نقلیه جرم اتفاق افتد، مجرم به حبس از 2 تا 5 سال محکوم می‌شود. حال اگر جرم آدم ربایی با زور و تهدید انجام شود. مجازات حبس مرتکب بیش از 5 تا 10 سال می‌شود. در شدیدترین مورد اگر آدم‌ربایی با وسیله نقلیه به همراه آسیب جسمی یا حیثیتی رخ دهد. و یا سن فرد ربوده‌شده کمتر از 15 سال باشد. در این صورت مرتکب آدم‌ربایی به حداکثر حبس یعنی 10 سال محکوم می‌شود.

جنبه عمومی آدم ربایی چیست ؟

مطابق قانون جرائم به دودسته قابل گذشت و غیرقابل گذشت تقسیم می‌شوند. جرائم قابل گذشت به آن دسته از جرائم می‌گویند که جهت رسیدگی به آن و همچنین صدور حکم مجازات برای مرتکب. باید یک فرد به عنوان شاکی خصوصی شکایت خود را ثبت نماید. در این دسته از جرائم بدون شکایت امکان تعقیب و رسیدگی به جرم انجام شده وجود ندارد. و بدیهی است که با رضایت شاکی پرونده مختومه می‌شود.

امام جرم غیرقابل گذشت به آن دسته از جرائم گفته می‌شود. که با نظم عمومی جامعه در ارتباط هستند. بنابراین این جرائم دارای جنبه عمومی هستند. و رسیدگی به این دسته جرائم لزوماً به شکایت شاکی خصوصی نیاز ندارد و توسط دادستان یا نماینده دادستان بررسی و پیگیری می‌شوند. در این دسته جرائم برخلاف جرائم قابل گذشت، با رضایت شاکی خصوصی، مجازات مرتکب سقوط نمی‌کند. و پرونده رسیدگی مختومه نمی‌شود. رضایت شاکی صرفاً می‌تواند در تخفیف مجازات در جرائم غیرقابل گذشت تأثیر بگذارد.

پیش‌تر اشاره کردیم که جرم آدم ربایی از دسته جرائم غیرقابل گذشت است. بنابراین حتی در صورت رضایت و گذشت شاکی خصوصی، مجازات ساقط نمی‌شود. و با توجه به جنبه عمومی جرم، رسیدگی به آدم‌ربایی و اعمال مجازات ادامه خواهد داشت. البته با توجه به ماده 38 قانون مجازات اسلامی در جرائم غیرقابل گذشت. با وجود رضایت شاکی خصوصی میزان مجازات حبس از یک تا سه درجه کاهش می‌یابد. البته این تخفیف مجازات با توجه به مدت حبس و درجه آن اعمال می‌شود.

شکایت از جرم آدم ربایی

برای شکایت از جرم آدم‌ربایی ابتدا لازم است در سامانه ثنا ثبت‌نام نمایید. سپس شکایت‌نامه جرم آدم ربایی را تنظیم کنید و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید. تا شکوائیه خود را از این طریق ثبت و به دادگاه صالح ارسال نمایید.

پس از ثبت و ارسال شکایت‌نامه، دادگاه صالح ادله ارائه‌شده را بررسی می‌نماید. و همچنین تحقیقات مقدماتی در خصوص این جرم را انجام می‌دهد. در صورتی که دادگاه ادله ارائه‌شده را جهت انتساب عنوان مجرمانه به متهم کافی تشخیص دهد. برای متهم قرار جلب دادرسی صادر می‌نماید. و اگر ادله از نظر دادگاه کفایت نکند قرار منع تعقیب صادر می‌شود. در این زمینه می توانید از خدمات وکیل کیفری کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

جرم آدم ربایی چیست ؟

اگر یک شخص، فرد دیگری را با اجبار و تهدید به طور کلی بدون رضایت فرد او را برباید. یا او را مخفی نماید جرم آدم‌ربایی محقق می‌شود. و شخص مرتکب را متوجه مجازات آدم‌ربایی می‌نماید.

مجازات جرم آدم ربایی چیست ؟

با توجه به شرایط و کیفیت وقوع جرم آدم‌ربایی مجازات مرتکب از 2 تا 10 سال حبس متغیر است.



:: برچسب‌ها: جرم آدم ربایی چه مجازاتی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 340
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آزادی مشروط تحت چه شرایطی داده می‌شود؟ یکی از نوآوری‌‌‌های سیستم قانون گذاری نوین و مدرن آزادی مشروط ‌‌‌می‌باشد. از گذشته تا حدودی در قانون به موارد مشابه آزادی مشروط به شکل غیر مستقیم اشاره‌‌‌هایی شده بود اما نخستین بار در سال 1392 آزادی مشروط به صراحت در قانون مطرح شد. در این مطلب سعی در بررسی و توضیح آزادی ‌مشر‌وط داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع: آزادی مشروط | شرایط اعطا و اعمال افراد مشمول نظام آزادی مشروط

آزادی مشروط

از نظر حقوقی آزادی ‌مشر‌وط به معنی آزاد شدن زندانی محبوس در صورت وجود جمیع شرایط قانونی پیش از پایان دوره محکومیت او است. از نظر عرفی آزادی ‌مشر‌وط یعنی اینکه شخصی که در زندان است و مثلا باید 10 سال زندانی باشد قبل از اینکه ده سال بگذرد و بعد از گذشت 7 سال به دلیل اینکه رفتاری پسندیده داشته است ‌مشر‌وط به رعایت یکسری از شرایط آزاد ‌‌‌می‌شود.

این آزادی ‌مشر‌وط است زیرا با رعایت شرایط خاص آزاد ‌‌‌می‌شود و اگر شرایط را رعایت نکند دوباره محبوس ‌‌‌می‌شود.

شرایط اعمال آزادی مشروط

در قانون مجازات اسلامی ماده 58 شرایط اعطای آزادی ‌مشر‌وط به زندانیان مطرح شده است. از قبیل:

1/ محکوم در مدت مجازات خود دارای اخلاق حسنه و رفتار شایسته بوده باشد.

2/ از اعمال و رفتار محکوم معلوم باشد که پس از آزادی دیگر مرتکب جرم نمی‌شود.

3/ به تشخیص دادگاه محکوم تا حدی که ‌‌‌می‌تواند ضرر و زیان مورد حکم یا مورد توافق با مدعی خصوصی را جبران کرده باشد یا اینکه حداقل ترتیبی برای جبران و پرداخت آن‌‌ها در نظر گیرد.

4/ محکوم پیش از این از آزادی ‌مشر‌وط استفاده نکرده باشد.

زمان اجرای آزادی مشروط

برای اینکه یک زندانی مشمول آزادی ‌مشر‌وط شود باید مدتی از زمان حبس او گذشته باشد. این مدت زمان برای محکومان به حبس بیش از 10 سال به میزان نصف مدت زمان حبس و برای سایر زندانیان بعد از تحمل یک سوم مدت زمان حبس است.

یعنی اگر شخصی محکوم به 12 سال زندان شده باشد بعد از گذشت 6 سال ‌‌‌می‌تواند از آزادی ‌مشر‌وط استفاده نماید و اگر زندانی محکوم به سه سال حبس باشد بعد از گذشت یک سال ‌‌‌می‌تواند از آزادی ‌مشر‌وط استفاده کند.

بر اساس ماده 59 قانون مجازات اسلامی میزان مدت زمان آزادی ‌مشر‌وط نمی‌تواند کمتر از یک سال و بیشتر از پنج سال باشد مگر در موردی که میزان حبس باقی مانده کمتر از یک سال باشد. در این صورت آزادی ‌مشر‌وط معادل بقیه مدت حبس است. زندانیان محکوم به حبس ابد هم نمی‌توانند از آزادی ‌مشر‌وط استفاده نمایند.

مراحل اعطای آزا‌دی مشروط

در ماده 58 قانون مجازات اسلا‌‌‌می ‌مراحل و چگونگی اجرای آزادی ‌مشر‌وط شرح داده شده است. بر اساس آنچه که عرف است این درخواست در مرحله نخست توسط خود شخص زندانی یا مددکار زندان مطرح ‌‌‌می‌شود.

شورایی با عنوان شورای طبقه بندی زندان به این درخواست رسیدگی می‌کند. دبیر این شورا خود رئیس زندان است. پس از اینکه حسن اخلاق و شایستگی رفتاری زندانی و وجود شرایط قانونی مورد تایید شورای طبقه بندی قرار بگیرد. نام او در لیست محکومان واجد شرایط آزادی ‌مشر‌وط به قاضی اجرای احکام معرفی ‌‌‌می‌شود.

قاضی اجرای احکام بعد از بررسی شرایط لیست را به دادگاه تقدیم ‌‌‌می‌کند. دادگاه این اختیار را دارد که آزادی ‌مشر‌وط را قبول یا رد نماید. البته قاضی با دلیل این درخواست را رد و یا قبول ‌‌‌می‌کند و حکم این موضوع سلیقه‌ای نیست.

این حکم دادگاه قابل اعتراض نیست. بررسی درخواست آزادی ‌مشر‌وط فوری و خارج از نوبت انجام می‌پذیرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد آزادی ‌مشر‌وط ‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص آز‌ادی مشروط، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون آز‌ادی مشروط پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آزادی مشروط چیست ؟

به معنای آزاد شدن فرد محبوس قبل از پایان محکومیت او است. اما ‌مشر‌وط به وجود شرایط قانونی است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چه زمانی فرد ‌‌‌می‌تواند آزادی ‌مشر‌وط بگیرد ؟

زمانی که دارای حسن اخلاق و رفتار باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه باید آزادی ‌مشر‌وط گرفت ؟

در ابتدا باید از سوی خود زندانی و یا مددکار زندان درخواست مطرح شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: آزادی مشروط | شرایط اعطا و اعمال افراد مشمول نظام آزادی مشروط ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه بسیاری از ادارات و موسسات دولتی و خصوصی به منظور تسهیل و سرعت بخشیدن در انجام امور بسیاری از فعالیت‌های خود را از راه دور و به شکل الکترونیک انجام می‌دهند. از جمله این نهاد‌ها که هم سو با با پیشرفت فناوری شده‌اند سازمان پزشکی قانونی کشور می‌باشد. در این سازمان سعی شده است تا حد امکان فعالیت‌هایی مانند نوبت دهی از راه دور انجام گیرد. در این مطلب به بررسی سیستم نوبت دهی سازمان پزشکی قانونی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: سیستم نوبت دهی سازمان پزشکی قانونی | مراحل – راهنمای استفاده

سیستم نوبت دهی پزشکی قانونی

عمده فعالیت‌هایی که در سازمان پزشکی قانونی انجام می‌گیرد باید به صورت حضوری باشد زیرا در سازمان افراد مورد معاینه جسمی و ذهنی قرار می‌گیرند. این بررسی و معاینه هم نیاز به حضور فیزیکی هر فرد دارد. اما این که مراجعه کننده نوبت بگیرد نیاز به حضور فیزیکی ندارد. از همین رو در سال 89 به منظور تکریم ارباب رجوع و اجرای طرح دولت الکترونیک سامانه نوبت دهی پزشکی قانونی در مشهد راه اندازی شد.

اشخاص می‌توانند قبل از مراجعه حضوری به پزشکی قانونی از طریق این سامانه نوبت خود را دریافت کنند. این کار باعث می‌شود تا از مراجعه اضافی و ازدحام افراد جلوگیری شود و هرکس فقط در تاریخ و ساعتی که از قبل تعیین شده مراجعه کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیه اعضای بدن کلیک کنید.

دسترسی به سیستم نوبت د‌هی پزشکی قا‌نونی

برای اینکه بتوانید از خدمات نوبت دهی در راه دور استفاده نمایید باید به سایت razavi-imo.ir مراجعه کنید.

این سیستم نوبت دهی در بخش پاسخ استعلامات و نوبت دهی پزشک متخصص ( ارتوپدی ) به صورت جداگانه نوبت می‌دهد. همچنین در حال حاضر فقط برای شهر مشهد امکان دارد و برای افراد ساکن در سایر شهر‌ها از جمله تهران قابل دسترسی نیست.

مراحل استفاده از سیستم نوبت دهی سازمان پزشکی قانونی

  1. ابتدا در یکی از مرورگر‌‌های اینترنتی مانند chrome سایت razavi-lmo.ir را جستجو نمایید. عکس
  2. بعد از ورود به این سامانه در صفحه اصلی اعتبار سنجی انجام می‌گیرد. باید شماره همراه، کد ملی خود و عبارت امنیتی را وارد کنید. عکس
  3. سپس بر روی تلفن همراه شما یک کد ارسال می‌گردد. کد را وارد می‌کنید و گزینه بررسی کد را انتخاب نمایید. عکس همچنین در این بخش می‌توانید شماره موبایل خود را تغییر دهید و ویرایش کنید. عکس
  4. سپس برای شما فرم ثبت نام نمایش داده می‌شود. در این فرم باید اطلاعات فردی خود از جمله نام، نام خانوادگی، نام پدر، تابعیت و… را وارد کنید. قسمت‌‌هایی که ستاره قرمز دارند پر کردن آن‌ها الزامی‌ می‌باشد. ولی مابقی اختیاری است. سپس گزینه ادامه را انتخاب نمایید. عکس
  5. در صورتی که ثبت نام شما به درستی انجام گرفته باشد یک پیامک برای شما ارسال می‌شود. در بالای صفحه نوشته می‌شود که ثبت نام شما انجام شده است. عکس

در داخل این پیامک روز مراجعه و کد پیگیری قرار گرفته است. داشتن این کد در هنگام مراجعه به پزشکی قانونی الزامی است.

راهنمای استفاده از سیستم نوبت دهی سازمان پزشکی قانونی

در فرم ثبت نام شما در انتها دو بخش وجود دارد که در کنار آن‌ها ستاره قرمز قرار دارد. تکمیل این دو بخش ضروری است. عکس از جمله :

مرجع درخواست کننده: در این قسمت شما باید تعیین کنید که شما برای کدام مرجع نیاز به گزارش پزشکی قانونی دارید به طور مثال شما این این گزارش را می‌خواهید برای شعبه 5 دادیاری ببرید. باید در این بخش ریاست محترم شعبه 5 دادیاری را انتخاب نمایید. عکس

از قبل به صورت پیش فرض تمام مراجع قانونی نوشته شده است و شما فقط باید مرجع مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

تعرفه: در این بخش بر اساس خدمتی که نیاز دارید برای شما مبلغی که باید پرداخت کنید نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید قبل از مراجعه ببینید که باید چه مبلغی را پرداخت نمایید. به طور مثال شما می‌خواهید برای تعیین رشد جسمانی و عقلانی به پزشکی قانونی مراجعه کنید. بعد از انتخاب این خدمت می‌بینید که باید مبلغ 1550000 ریال معادل صدو پنجاه و پنج تومان پرداخت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهلت پرداخت دیه کلیک کنید.

سوالات متداول

چطور به شکل اینترنتی از پزشکی قانونی نوبت بگیریم ؟

برای استفاده از خدمت نوبت دهی اینترنتی پزشکی قانونی باید به سایت razavi-lmo.ir مراجعه نمایید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه ازسیستم نوبت دهی پزشکی قانونی استفاده کنیم ؟

باید وارد سایت شوید و ثبت نام کنید. بعد از وارد کردن اطلاعات فردی به شما نوبت داده می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد سیستم نوبت دهی سازمان پزشکی قانونی می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سیستم نوبت دهی سازمان پزشکی قانونی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سیستم نوبت دهی سازمان پزشکی قانونی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: سیستم نوبت دهی سازمان پزشکی قانونی | مراحل – راهنمای استفاده ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

سهم ارث زن از اموال شوهر چگونه محاسبه می شود؟ ارث حقی است که به صورت قانونی به افراد تعلق ‌‌‌‌می‌گیرد و حد و اندازه آن با توجه به شرایط فرد و نسبت او با مورث معین ‌‌‌‌می‌شود. در ادامه قصد داریم درباره سهم زن از ارث شوهر توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: سهم ارث زن از اموال شوهر | سهم الارث زوجه از دارایی‌های شوهر متوفی – موانع

آیا زن نیز از شوهر ارث ‌‌‌‌می‌برد ؟

مطابق قانون در ازدواج دائم چنانچه شوهر فوت کند زن ‌‌‌‌می‌تواند از شوهرش ارث ببرد و طبق قانون بخشی از اموال به جا مانده از شوهر به او تعلق دارد.

سهم ارث زن از شوهر در صورت دارا بودن فرزند یا عدم وجود فرزند

طبق قانون اگر مرد و زن با یکدیگر عقد دائم نموده باشند و دارای فرزند باشند در صورتی که مرد فوت کند یک هشتم اموال و دارایی به جا مانده از او به همسرش تعلق ‌‌‌‌می‌گیرد. اما در صورتی که مرد فرزندی نداشته باشد و فوت کند سهم زن از ارث او یک چهارم خواهد بود.

قوانین حقوقی در مورد سهم زن از ارث شوهر

جدا از اینکه زن چقدر ‌‌‌‌می‌تواند از شوهر ارث ببرد قانونگذار قوانین دیگری را نیز در این خصوص تنظیم نموده است که در زیر بیان نموده‌ایم.

  • چنانچه زن مرد را از روی عمد به قتل برساند و بکشد طبق قانون نمی‌تواند از شوهر ارث ببرد و ارثی به او تعلق نمی‌گیرد.
  • اگر زن با شوهرش عقد موقت نموده باشد بازهم به او ارثی داده نمی‌شود زیرا مطابق قانون در صورتی زن مستحق ارث است که عقدشان دائم بوده باشد.
  • اگر مرد دارای دو زن باشد و هردو زن نیز دارای فرزند از او باشند قانون یک هشتم اموال به جا مانده از مرد را میان آن دو زن تقسیم ‌‌‌‌می‌کند. اما اگر دارای فرزند نباشند نیز یک چهارم اموال میانشان تقسیم خواهد شد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سهم ا‌رث زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سهم ا‌رث زن پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

اگر شوهر فوت شود زن از اموالش ارث ‌‌‌‌می‌برد ؟

بله در صورت فوت شوهر طبق قانون بخشی از اموالش به عنوان ارث به زن ‌‌‌‌می‌رسد.

سهم ارث زن از اموال شوهر در صورت دارا بودن فرزند چقدر است ؟

در صورت دارا بودن فرزند زن یک هشتم اموال به جامانده از مرد را به ارث خواهد برد.

 

 



:: برچسب‌ها: سهم ارث زن از اموال شوهر | سهم الارث زوجه از دارایی‌های شوهر متوفی – موانع ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ضرب و شتم زن نامحرم چه حکمی دارد؟ در جامعه ممکن است شرایطی ایجاد شود که یک زن و مرد نامحرم باهم درگیر شوند و این موجب ضرب و شتم زن نامحرم شود. در سال‌های اخیر مسئله خشونت علیه زنان بسیار مورد توجه قرار دارد. موضوع ضرب و شتم زن نامحرم نیز پیامدهای اجتماعی زیادی را به همراه می‌آورد. در ادامه این مطلب به جرم ضرب و شتم زن نامحرم مجازات و مصادیق آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: ضرب و شتم زن نامحرم چه پیامدهایی دارد؟

ضرب و شتم زن نامحرم

خشونت نسبت به زنان مثل کتک و ضرب و شتم ایشان با هر توجیهی ممنوع می‌باشد. اگر فردی در خیابان یا هر جای دیگر به خانمی هتک حرمت نماید یا او را مورد ضرب و شتم قرار دهد. خانم می‌تواند از آن فرد شکایت نماید. و مرتکب این عمل بر اساس قانون جرم انجام داده و مجازات می‌شود. خانم نیز می‌تواند با ارائه شهود و گواهی پزشکی قانونی ادعای خود را اثبات نماید. در صورتی که وقوع این عمل در دادگاه اثبات شود مرتکب متناسب با عمل انجام‌شده مجازات می‌گردد. به این جرم، جرم ضرب و شتم می‌گویند.

مثلاً تصور کنید یک خانم و آقا در خیابان بر سر جای پارک ماشین درگیر شوند. و درنهایت آقا، زن را هل دهد یا به او از روی عصبانیت سیلی بزند. یا حتی ممکن است زن با مردی از فامیل که نامحرم اوست دعوا کند. و آن مرد با خشونت و عصبانیت زن را کتک بزند. این مثال‌ها همه مصادیق جرم ضرب و شتم زن نامحرم است. که در ادامه به معرفی بیشتر این جرم می‌پردازیم.

جرم ضرب و شتم زن

جرم ضرب و شتم زن در مواردی است که مضروب یا همان مجنی علیه یک زن باشد. اگر یک زن را کتک بزنند و به او دشنام دهند جرم ضرب و شتم زن محقق می‌شود. و کسی که مرتکب این جرم شود متناسب با عمل انجام‌شده مجازات می‌شود. مثلاً به قصاص یا پرداخت دیه یا مجازات حبس محکوم می‌گردد. توجه داشته باشید ضرب و شتم زن توسط شوهر همانند ضرب و شتم توسط نامحرم جرم است و قابل شکایت می‌باشد.

قاضی دادگاه در رسیدگی به پرونده مربوط به جرم ضرب و شتم زن، اقدامات ضارب و میزان ورود صدمه به زن را در نظر می‌گیرد. و بر اساس آن ضارب را به مجازات مناسب با جرم ارتکابی‌اش محکوم می‌نماید.

چند نمونه از جرم ضرب و شتم زن نامحرم

جرم ضرب و شتم زن مصادیق و نمونه‌های مختلفی دارد. مثلاً فرض کنید یک خانم با همسایه خود به اختلاف بخورد و دعوا کند. و درنتیجه این دعوا مرد همسایه با پرتاب یک تکه سنگ موجب ورود زخم و جراحت به زن شود. این یکی از مصادیق جرم ضرب و شتم زن است. یا مثلاً یک خانم دست‌فروش را تصور کنید که روبروی مغازه مردی بساط دارد به مشکل بخورد. و در درگیری بین این دو، مرد خانم دست‌فروش را مورد ضرب و شتم قرار دهد و به او دشنام دهد. در اینجا هم جرم ضرب و شتم زن محقق شده است.

در مواردی نیز ممکن است مرد ضارب از بستگان یا فامیل اما نامحرم باشد. مثلاً تصور کنید یک خانم با شوهر خواهر یا برادرشوهر خود بر سر ارث یا هر مشکل دیگری به مشاجره بپردازند. و در این مشاجره شوهر خواهر یا برادرشوهر زن او را کتک بزنند و همچنین به او دشنام دهند. در اینجا نیز جرم ضرب و شتم زن نامحرم محقق می‌شود. و زن می‌تواند با مراجعه به مراجع قضایی شکایت خود را ثبت و پیگیری نماید.

مجازات جرم ضرب و شتم زن نامحرم چیست ؟

قانون مجازات اسلامی ایران در بخش دیات در خصوص جرم ضرب و شتم و مجازات آن مواد متعددی دارد. برای مثال در صورتی که ضرب و شتم یک خانم موجب جراحت نگردد. اما باعث تورم در بدن زن شود. در این صورت مرتکب ضرب و شتم باید بر اساس ماده 715 اقدام به پرداخت خسارت نقدی بکند. یا در مواردی مجازات پرداخت دیه کامل برای ضارب در نظر گرفته می‌شود. مثل ماده 705 قانون مجازات اسلامی مقرر شد که : « جنایتی که موجب عدم ضبط دائم مدفوع یا ادرار شود، دیه کامل دارد.»

همچنین در ماده 708 قانون مجازات آمده است که در صورتی که فرد ضارب موجب شود خانم حواس پنج‌گانه خود را مثل بویایی، شنوایی و… را از دست دهد. و یا اگر عمل ضارب موجب بیماری‌هایی مثل لرزش و غش و ترس و .. در خانم شود مجرم باید ارش بپردازد.

یا در مواردی که زن باردار باشد و ضرب و شتم موجب سقط جنین شود ضارب باید بر اساس قانون دیه بپردازد. با این اوصاف در جرم ضرب و شتم زن، مجازات مرتکب با توجه به میزان ضرر وارده و متناسب با عمل انجام‌شده تعیین می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

جرم ضرب  و شتم زن نامحرم چیست ؟

جرم ضرب و شتم زن در مواردی است که مضروب یا همان مجنی علیه یک زن باشد. اگر یک زن را کتک بزنند و به او دشنام دهند جرم ضرب و شتم زن محقق می‌شود.

مجازات ضرب و شتم زن نامحرم چیست ؟

متناسب با اقدامات ضارب و ضرر وارده به زن و با تشخیص دادگاه میزان مجازات متفاوت است.



:: برچسب‌ها: ضرب و شتم زن نامحرم چه پیامدهایی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در برخی موارد با دوستان یا آشنایان خود شریک شده‌‌اید و مالی را به صورت مشترک استفاده کرده‌‌اید که در این خصوص باید بگوییم شراکت می‌تواند دارای بار حقوقی باشد.

شرکت مدنی دارای انواع اختیاری و قهری است، به معنای مشارکت و مالکیت افراد متعدد در مال مشترک می باشد. نحوه مدیریت این مال مشترک بر اساس توافق شرکا خواهد بود. از جمله بیشترین شرکت هیا مدنی قهری و اختیاری نیز به ترتیب می توان به شرکت های ایجاد شده به واسطه ارث و عقود معین اشاره کرد. 

در ادامه قصد داریم توضیحات کاملی را درباره شرکت مدنی خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: شرکت مدنی چیست | اوصاف شرکت مدنی

شرکت مدنی چیست‌‌ ؟

به مالی که به صورت مشترک متعلق به چند نفر می‌باشد شرکت ‌مد‌نی گفته می‌شود. برای مثال اگر دو نفر با همدیگر یک ماشین ‌را خریداری کرده باشند آن ماشین شرکت مد‌نی نام دارد و متعلق به دو نفر به صورت مشترک است. وقتی دو یا چند نفر دارای یک شرکت ‌مد‌نی هستند نیاز نیست که آن را در جایی ثبت کنند و این شراکت نیز یک شخصیت حقوقی به حساب نمی‌آید. انواع شرکت‌ مد‌نی به شرح زیر می‌باشند:

  • شرکت مدنی قهری:

شرکت مد‌نی قهری به مالی گفته می‌شود که از ابتدا و بدون اراده شرکا متعلق به چند نفر بوده است مانند ارثی که به صورت مشترک به چند نفر تعلق دارد.

  • شرکت مدنی اختیاری:

شرکت مد‌نی اختیاری توسط افراد و به صورت ارادی به وجود می‌آید. برای مثال چند نفر با یکدیگر قراردادی می‌بندند که یک زمین بخرند که در اینجا زمین یک شرکت مد‌نی است.

نکته مهم: شرکت مد‌نی یک شخصیت حقوقی نیست، نام ندارد و حداقل دو نفر باید با هم شریک شوند تا شرکت مد‌نی به وجود بیاید.

تعریف شرکت در قانون مدنی 

در ماده 571 قانون مدنی قانون گذار در ماده فوق الدذکر در تعریف شرکت مدنی، مقرر می دارد : شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیء واحد به نحوه مشاع .

 

اصول و قوانین حاکم بر شرکت مدنی

شرکت مد‌نی نیز مانند هر مورد دیگری دارای اصول و قوانین خاص خود می‌باشد که این قوانین در زیر شرح داده شده است:

  • اگر یکی از شرکا ‌بدون کسب اجازه از بقیه مقدار بیشتر مال را مصرف کند و از حدود خود خارج شود شرکای دیگر می‌توانند اختیارات او را محدود کنند.
  • یک‌ شرکت‌ مد‌نی در صورتی که مال موضوع شراکت تلف شود و یا اینکه تقسیم گردد از بین‌ خواهد رفت.
  • اگر تمام شرکا یکی را از میان شریکان به عنوان مسئول اداره شرکت ‌مد‌نی برگزینند و سپس از این کار پشیمان شوند می‌توانند او را از سمتش برکنار کنند. البته اگر شرکا در قرارداد حق برکناری مدیر شرکت‌ مد‌نی را از خود سلب کرده باشند انجام چنین کاری امکانپذیر نیست.

سوالات متدوال

چند نوع شرکت مد‌نی وجود دارد‌‌ ؟

دو نوع شرکت‌ مد‌نی قهری و شرکت ‌مد‌نی اختیاری وجود دارد.

شرکت‌ مد‌نی یک شخصیت حقوقی است‌‌ ؟

خیر شرکت‌ مد‌نی در قانون کشور ما ‌یک شخصیت حقوقی به شمار نمی‌رود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شر‌کت مدنی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شر‌کت مدنی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: شرکت مدنی چیست | اوصاف شرکت مدنی ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 مهر 1402 | نظرات ()