نوشته شده توسط : vakiel

منظور از ملک چیست ؟

دسته‌بندی‌های بسیاری در خصوص ملک مطرح شده است اما اکثر دعاوی ملکی در خصوص ملک مشاعی و مفروز می‌باشد.

ملک مشاعی

وقتی از ملک مشاعی صحبت می‌کنیم منظور ما ملکی است که مشترک است بین چند نفر. در واقع ملک مشاع بین مالکین است. به عبارت دیگر می‌توان گفت ملکی است که بیش از یک مالک داشته باشد و تمام آن مالکین در تمام جز به جز آن ملک نسبت به سهمی که دارند از حق مالکیت برخوردار باشند.

ملک مفروز

برخلاف ملک مشاعی منظور از ملک مفروز ملکی است که در مالکیت یک شخص قرار گرفته است اعم از اینکه آن شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

حقوق اشخاص در خصوص املاک

حقوقی که اشخاص در حوزه املاک دارند باید مورد توجه وکیل ملکی باشد. در واقع وکیل ملکی وظیفه دارد که به حقوق اشخاص در املاک تسلط داشته باشد تا بتواند از آن‌ها دفاع کند. در مواردی این حقوق مربوط می‌شوند به شخص مالک و در موارد دیگر مربوط می‌شوند به اشخاص ثالث.

حقوق شخص مالک

شخصی که مالک یک ملک است می‌تواند هر گونه تصرفی که می‌خواهد در ملکش انجام دهد. البته مالک باید به یک نکته توجه کند و آن هم این است که تصرف او نباید موجب شود که برای دیگری مزاحمت ایجاد کند. به عبارت دیگر تصرف او باید در حدود متعارف باشد در این صورت هیچ شخص ثالثی ضرر نمی‌کند و از طرفی هم تنها قانون می‌تواند مال را از تصرف مالک خارج کند.
اگر یک ملک شامل گیاهان و درخت‌هایی نیز باشد کلیه آن گیاهان و درخت‌ها که در آن ملک رشد کرده‌اند متعلق هستند به مالک. همچنین میوه‌های آن درختان نیز چنین وضعیتی دارند.

حقوق شخص ثالث

منظور ما از حقوق شخص ثالث حقوق آن شخص در ملک دیگری می‌باشد مانند حق وقف، حق ارتفاق، حق انتفاع و مواردی از این قبیل که می‌توان از آن‌ها به عنوان دعاوی شایع نیز یاد کرد.

خصوصیات وکیل ملکی

آن چیزی که در درجه اول اهمیت دارد دانش و تجربه شخص می‌باشد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که تمام وکلای دادگستری می‌توانند در تمام پرونده‌های ثبتی، کیفری، حقوقی، ملکی و خانواده وارد شوند اما اگر در خصوص دعاوی مربوط به ملک به وکیل ملکی مراجعه کنید احتمال موفقیت آمیز بودن آن پرونده به نفع شما بیش‌تر خواهد بود. همچنین وکیل ملکی باید مسلط باشد به قوانین مربوط به ملک و همچنین مقررات حقوقی، کیفری و ثبتی امور املاک تا بتواند به بهترین نحو از موکلین خود دفاع کند.

دعاوی رایج در خصوص ملک

تعدادی از دعاوی به سبب تکرار از دعاوی رایج در این حوزه محسوب می‌شوند که در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

دعوای خلع ید | وکیل ملکی

تصور کنید که مالک یک ملک به شخص دیگری اجازه می‌دهد که در ملکش تصرف کند و قطعاً برای این تصرف مدتی را تعیین می‌کند. اگر بعد از پایان این مدت متصرف به طور غیرقانونی تصرف را ادامه دهد مالک می‌تواند از او شکایت کند و به این دعوی دعوای خلع ید می‌گویند.

دعوای تخلیه | وکیل ملکی

قرارداد اجاره قراردادی است که دارای مدت است. اگر بعد از پایان مدت مستأجر قراردادش را تمدید نکند و از طرفی ملک را نیز تخلیه نکند در این صورت مالک آن ملک می‌تواند به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک رفته و دعوای تخلیه را اقامه کند.

دعوای رفع مزاحمت | وکیل ملکی

دعوای رفع مزاحمت بین مالک یک ملک و شخصی است که در تصرف او ایجاد مزاحمت کرده است در این صورت مالک برای این‌که آن مزاحمت را رفع کند طرح دعوی می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که دعوای رفع مزاحمت در گروه دعاوی تصرف قرار می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل ملکی و اراضی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکیل ملکی و اراضی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : وکیل ملکی و اراضی | مشاوره با بهترین وکیل مکلی و ارضای




:: برچسب‌ها: وکیل ملکی و اراضی ,
:: بازدید از این مطلب : 564
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: