مدارک لازم برای جواز کسب چیست؟
نوشته شده توسط : vakiel

مدارک لازم برای جواز کسب همه رسته‌ها یکسان نیست. برخی از کسب و کار‌ها برای شروع کار خود نیاز به مهارت خاصی دارند و برخی از آن‌ها با مصرف کنندگان ارتباط مستقیم دارند و موظف به رعایت بهداشت و حقوق آن‌ها هستند. بنابراین بنابر رسته فعالیت و نحوه ارائه خدمات یا کالا مدارک مورد نیاز هم تفاوت پیدا می‌کند. همچنین قانون نظام صنفی کشور برای حمایت از حقوق ارائه دهنده خدمات یا کالا و مشتریان، دریافت و تکمیل مدارک را الزامی می‌داند. صدور و نظارت بر کار مشاغل از طریق اتحادیه‌ها صورت می‌گیرد. در ادامه مدارک و شرایط لازم برای دریافت جواز کسب را شرح داده‌ایم. برای آشنایی با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

مدارک و شرایط لازم برای جواز کسب

متقاضیان دریافت جواز کسب باید شرایط و مدارک لازم را دارا باشند تا با ارائه مدارک لازم به مراجع ذی‌صلاح و احراز شرایط لازم جواز کسب صادر گردد. لذا بهتر است متقاضی پیش از ثبت نام و طی مراحل قانونی برای دریافت جواز کسب با شرایط و مدارک مورد نیاز آشنا شود. زیرا بدین صورت آماده سازی و طی کردن روند قانونی آسان‌تر خواهد شد. پیشنهاد می‌شود مقاله جواز کسب را نیز بخوانید.

شرایط دریافت جواز کسب

شرایط لازم برای دریافت جواز کسب عبارت‌اند از:

  1. متقاضی دریافت جواز کسب باید تابعیت ایران را داشته باشد. اگر تبعه خارجی قصد راه‌اندازی شغلی در ایران داشته باشند باید از وزارت کار و امور اجتماعی مجوز دریافت کنند، به علاوه باید گواهی معتبر اقامت را از وزارت کشور دریافت نمایند.
  2. متقاضی دریافت جواز کسب برای راه‌اندازی شغل خود در هر شهری باید به مرجع ذی‌صلاح مربوطه در همان شهرستان مراجعه نماید.
  3. صاحب کسب یا متقاضی دریافت جواز کسب باید محلی جهت اشتغال به شغل مورد نظر محیا کند بنابراین یکی از شرایط مهم دارا بودن یک مکان مناسب (یا وسیله نقلیه برای جواز سیار) است {خواه متقاضی مالک باشد یا اجاره‌نامه رسمی داشته باشد}.
  4. متقاضی حتماً باید سواد خواندن و نوشتن داشته باشد. یعنی حداقل باید تا مقطع ابتدایی تحصیل کرده باشند. البته افراد بالای 45 سال از دارا بودن این شرط معاف هستند.

مدارک لازم برای دریافت جواز کسب

مدارک لازم جهت دریافت جواز عبارت‌اند از:

  1. مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)
  2. عکس پرسنلی در قطعات سه در چهار به تعداد 3 الی 12 عدد (اتحادیه مربوطه مشخص می‌کند) مورد نیاز است. توجه داشته باشید که عکس پرسنلی باید جدید باشد.
  3. برای دریافت جواز کسب شرط سنی 18 سال وجود دارد.
  4. در صورتی که متقاضی جواز کسب مرد باشد باید گواهی معافیت از خدمت یا پایان خدمت را نیز ارائه دهد.
  5. متقاضی باید گواهی عدم سوء پیشینه‌ی داشته باشد.
  6. مدارک لازم برای احراز محل اشتغال اعم از مدارک مالکیتی، اجاره‌نامه و مبایعه‌نامه.
  7. متقاضی باید آخرین مدرک تحصیلی خود را ارائه دهد. زیرا متقاضی باید خواندن و نوشتن را بلد باشد یعنی در حداقلی‌ترین حالت ممکن باید تحصیلات ابتدایی داشته باشد.
  8. آزمایش اعتیاد و دریافت گواهی عدم اعتیاد.
  9. متقاضی باید سوابق شغلی خود را کاملاً در رزومه کاری خود درج نماید.
  10. پرداخت مالیات و ارائه اوراق مالیاتی و مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده.
  11. متقاضی برای دریافت جواز باید موافقت اداره اماکن نیروی انتظامی را نیز دریافت کند و به عنوان یکی از مدارک این گواهی موافقت را ارائه دهد.
  12. صلاحیت بهداشتی محل کسب و متقاضی با معاینه پزشکی احراز می‌گردد. سپس کارت معاینه بهداشتی برای متقاضی صادر می‌شود که از مدارک مورد نیاز دریافت جواز کسب است.
  13. برخی مشاغل خاص باید صلاحیت و استاندارد فنی داشته باشند و باید مدارک احراز این صلاحیت را نیز برای دریافت جواز کسب ارائه نمایند.

مراحل و نحوه ارائه مدارک

به طور خلاصه مراحل دریافت جواز کسب به شرح ذیل است:

  1. متقاضی باید یک درخواست کتبی جهت دریافت جواز کسب را به اتحادیه صنف مورد نظرش ارائه نماید. ارائه درخواست هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی و الکترونیکی قابل انجام است.
  2. واحد مربوطه در اتحادیه صنف درخواست متقاضی را ثبت می‌کند و یک رسید به متقاضی تحویل می‌دهد.
  3. مرحله آخر بررسی درخواست و مدارک متقاضی جهت صدور جواز کسب می‌باشد. طی کردن تمامی این مراحل و صدور مجوز حدود یک تا 4 ماه زمان می‌برد.

رد درخواست جواز کسب و اعتراض به آن

اتحادیه صنف مورد نظر متقاضی ممکن است درخواست جواز کسب را رد کند. در این صورت متقاضی از زمان رد درخواستش حداکثر تا 20 روز فرصت دارد تا مراتب اعتراض خود را به مجمع امور صنفی اطلاع دهد. مجمع امور صنفی نیز پس از دریافت اعتراض به بررسی مجدد می‌پردازد و نهایت تا 100 روز پس از اعتراض پاسخ نهایی خود را اعلام می‌نمایند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

مدارک لازم برای دریافت جواز کسب چیست؟

مدارک تابعیت ایرانی، عکس پرسنلی، گواهی عدم سوء پیشینه، گواهی عدم اعتیاد، آخرین مدرک تحصیلی، گواهی پایان خدمت باری آقایان و….

تبعه خارجی برای راه اندازی کسب و کار باید از چه مرجعی جواز کسب دریافت نمایند؟

اگر تبعه خارجی قصد راه اندازی شغلی در ایران داشته باشند باید از وزارت کار و امور اجتماعی مجوز دریافت کنند و لازم است گواهی معتبر اقامت را از وزارت کشور دریافت نمایند.

 




:: برچسب‌ها: مدارک لازم برای جواز کسب چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: