تمدید جواز کسب رسته های مختلف
نوشته شده توسط : vakiel

برای تمدید جواز یا پروانه کسب باید قبل از تاریخ انقضا اقدام کنید. جواز کسب به دو نوع موقت و دائمی تقسیم می‌شود. نوع اول جواز کسب، یعنی جواز موقت تنها یک سال اعتبار دارد و فقط برای یک بار صادر می‌گردد. پس از آن که اعتبار یک ساله جواز موقت تمام شد صاحب جواز به مدت 30 روز مهلت دارد تا جواز موقت را به جواز دائمی تبدیل کند. اگر در این مدت جواز موقت به دائمی تبدیل نشود، جواز باطل می‌گردد. لذا دارنده جواز موقت دیگر نمی‌تواند به فعالیت صنفی خود ادامه دهد. مگر آن که مجدداً درخواست جواز کند. اما جواز کسب دائمی 5 سال اعتبار است. صاحب جواز باید بعد 5 سال اقدام به تمدید جواز کسب دائمی خود نماید. در ادامه مقاله به نحوه تمدید جواز کسب می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع » تمدید جواز کسب رسته های مختلف

تمدید جواز یا پروانه کسب چگونه است ؟

جواز کسب دائمی 5 سال اعتبار دارد و بعد از 5 سال باید تمدید شود، بعد از 5 سال جواز 10 ساله صادر خواهد شد. بنابراین دارنده جواز کسب دائمی باید پیش از اتمام تاریخ اعتبار اقدام به تمدید جواز نماید. صاحب جواز برای تمدید باید به سایت www.iranianasnaf.ir مراجعه  کند. متقاضی پس از ثبت درخواست تمدید جواز در سایت مذکور یک کد رهگیری دریافت می‌کند.

متقاضی تمدید جواز کسب، باید سند جواز کسب سابق خود را با 2 قطعه عکس به اتحادیه اصناف مربوط به خود تحویل دهد. نکته مهم پیش از اقدام به ثبت درخواست تمدید جواز این است که متقاضی باید دارایی و مالیات تا دو سال قبل از ثبت درخواست را پرداخت نماید. همچنین متقاضی باید برای اثبات پرداخت مالیات مذکور مدارک لازم را نیز به سازمان مربوط تسلیم کند. علاوه بر موارد بالا متقاضی باید مدارک هویتی و شناسایی خود را نیز ارائه کند. در صورتی که در مدارک هویتی متقاضی تغییراتی ایجاد شده باشد باید یک نسخه کپی از مدارک را نیز تسلیم نماید.

مدارک مورد نیاز برای تمدید جواز کسب

متقاضی جهت تمدید جواز کسب خود باید مدارک زیر را تهیه و به سازمان مربوطه تسلیم نماید. برای آشنایی با مراحل دریافت جواز کسب کلیک کنید.

  • نسخه اصلی جواز کسب اصلی را باید ارائه دهند.
  • یک گواهی از اداره امور مالیاتی جهت اثبات پرداخت مالیات، یا ترتیب پرداخت برای مالیاتی که قطعی شده است.
  • پرداخت عوارض شهرداری و مالیات و ارائه جدیدترین مدرک آن.
  • دریافت تأییدیه کد پستی محل کسب، از اداره پست محل و تحویل آن به سازمان اصناف.
  • دو قطعه عکس.
  • شماره تلفن همراه، شماره باید به نام صاحب جواز کسب باشد.
  • در صورت وجود شریک باید فرم رضایت محضری از شرکا تکمیل و ارائه شود.
  • اگر شرکا تغییر کرده باشند باید مدارک شناسایی آن‌ها و قرارداد انتقال سهم به آن‌ها نیز ارائه گردد.
  • در صورت ثبت تغییرات در یک شرکت، باید اصل و یک نسخه کپی آگهی روزنامه رسمی تحویل گردد.
  • هزینه‌های لازم برای تمدید پرداخت شود.
  • کسانی که کمتر از 70 سال سن دارند باید گواهی اتمام دوره آموزشی که از مرکز آموزشی اصناف دریافت نمودند را نیز ارائه دهند.

مفقود شدن جواز کسب

اگر متقاضی جواز کسب خود را گم کند باید در دفتر اسناد رسمی یک تعهد محضری امضا نماید. این تعهد شامل اعلام مفقودی جواز کسب و همچنین پذیرفتن تمامی مسئولیت‌های ناشی از آن توسط متقاضی است. سپس باید این تعهد را نیز به سازمان صنف مربوطه جهت تمدید جواز کسب ارائه دهد.

نحوه استعلام از پروانه کسب

برای استعلام گرفتن از جواز کسب باید به سایت دبیرخانه هیئت عالی نظارت مرکز امور اصناف و بازرگانان مراجعه نمایید. آدرس این سایت iranianasnaf.ir/ می‌باشد. پس از مراجعه به سایت دو روش برای استعلام مربوط به جواز کسب وجود دارد. یک روش استعلام جواز کسب به وسیله کد ملی صاحب جواز و روش دیگر بر اساس کد پستی جهت استعلام محل کسب می‌باشد. برای استعلام بع روش اول وارد صفحه مربوطه شده و کد ملی و کد امنیتی خواسته شده را وارد نمایید، اگر با کد ملی مربوطه جوازی ثبت شده باشد اطلاعاتی شامل نام دارنده جواز، شناسه صنفی، رسته، کد آیسیک و تاریخ اعتبار جواز نمایش داده خواهد شد.

در استعلام به روش کد ملی مقصود از نوع شخص، حقیقی یا حقوقی بودن صاحب جواز کسب است. برای ملیت نیز دو گزینه ایرانی و غیر ایرانی وجود دارد. در صورتی که متقاضی غیر ایرانی باشد به جای وارد کردن کد ملی باید شماره پاسپورت خود را بنویسد. در نهایت با وارد کردن کد امنیتی و فشردن گزینه ادامه، استعلام انجام می‌شود و متقاضی می‌تواند وضعیت جواز کسب خود را مشاهده کند.

عدم تمدید پروانه کسب چه عواقبی دارد؟

عدم تمدید پروانه کسب به معنای نبود تمایل به ادامه کار و یا متوقف شدن آن کسب و کار است. بنابراین اگر در بازه زمانی مشخص شده اقدام به تمدید ننمایید، احتمال باطل شدن جوازتان وجود دارد. در نتیجه فاقد جواز خواهید شد. عواقب آن نیز جریمه، پلمپ واحد، پرداخت هزینه‌های مجدد عضویت می‌باشد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

جواز کسب چه زمانی باید تمدید شود؟

جواز کسب دائمی 5 سال اعتبار دارد و بعد از 5 سال هم باید تمدید شود (10 ساله تمدید می‌شود). بنابراین دارنده جواز کسب دائمی باید پیش از اتمام تاریخ اعتبار اقدام به تمدید جواز نمایید.

برای تمدید جواز کسب باید به چه سایتی مراجعه کرد؟

صاحب جواز باید برای تمدید به سایت دبیرخانه هیئت عالی نظارت مرکز امور اصناف و بازرگانان با آدرس iranianasnaf.ir مراجعه نماید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع » تمدید جواز کسب رسته های مختلف

 





:: برچسب‌ها:  تمدید جواز کسب رسته های مختلف ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: