اسناد تجاری | انواع اسناد تجاری و کاربرد آنها
نوشته شده توسط : vakiel

طبقه‌بندی اسناد

در خصوص اسناد طبقه‌بندی‌های متعددی وجود دارد یکی از این طبقه‌بندی‌ها تقسیم اسناد به اسناد عادی و رسمی می‌باشد و همان طور که گفته شد این طبقه‌بندی تنها طبقه‌بندی اسناد نیست. طبقه‌بندی‌ای که موضوع مورد بحث ماست تقسیم اسناد به اسناد تجاری و اسناد غیر‌تجاری می‌باشد.

بررسی اسناد رسمی و عادی

اگر بخواهیم تعریفی از این دو سند ارائه دهیم باید به تفاوت آن‌ها با یکدیگر اشاره کنیم چرا که در این صورت تعریف آن‌ها ملموس‌تر خواهد بود. تفاوتی که این دو سند با یکدیگر دارند از این قرار است که سند رسمی در دفاتر ثبت اسناد و املاک تنظیم می‌شود ولی سند عادی را افراد عادی تنظیم می‌کنند. یعنی دفاتر ثبت اسناد و املاک برای تنظیم سند رسمی صلاحیت دارند و دقیقا مطابق مواد قانونی اقدام به تنظیم سند رسمی می‌کنند و این در حالی است که در خصوص سند عادی افراد عادی می‌توانند به تنظیم آن اقدام کنند. به این صورت که بدون هیچ گونه دخالتی از سوی ماموران رسمی در دفاتر املاک اسناد عادی مانند مبایعه‌نامه را تنظیم می‌کنند.

بررسی اسناد تجاری و غیرتجاری

پیش از بیان هر مطلبی باید بیان کنیم که منظور از اسناد تجاری چه نوع سندی می‌باشد. منظور ما از اسناد تجاری اسنادی چک، برات و سفته می‌باشد. از این اسناد در روابط بازرگانی استفاده می‌شود. نکته بسیار مهمی که حتما باید به آن توجه کرد این است که در معنای خاص اسناد تجاری‌ای که مورد حمایت قانونگذار قرار می‌گیرد اوصاف و ویژگی‌های خاصی را دارند که در ادامه به بررسی اوصاف و ویژگی‌های خاص آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی اسناد تجاری

اسناد تجاری در معنای خاص قابل نقل و انتقال می‌باشند

شخصی که دارنده سند تجاری است به سبب این ویژگی می‌تواند سند تجاری را در اختیار شخص دیگری قرار بدهد و این کار با سهولت انجام می‌شود.

شرایط شکلی خاص اسناد تجاری

اهمیت شرایط شکلی اسناد تجاری به این جهت است که اگر در تنظیم اسناد تجاری این شرایط رعایت نشود سند مذکور حمایت قانون را نخواهد داشت. همانطور که مشاهده می‌کنید اگر یک سری شرایط رعایت نشود سند مذکور همچنان سند باقی خواهد ماند و تنها ضمانت اجرا این خواهد بود که مانند اسناد تجاری که شرایط را رعایت می‌کنند مورد حمایت قانون قرار نمی‌گیرند.

در ادامه سفته را از لحاظ شرایط شکلی مورد بررسی قرار می‌دهیم. در خصوص سفته باید توجه کنیم که تاریخ صدور سفته تاریخ پرداخت آن و همچنین مبلغ باید تماماً به حروف نوشته شود. این یکی از شرایط شکلی در خصوص سفته بود که اگر رعایت نشود سفته دیگر سند تجاری محسوب نمی‌شود و مورد حمایت خاص قانون قرار نمی‌گیرد و از آن تنها به عنوان یک سند مدنی استفاده می‌شود.

اسناد تجاری از مزایای قانونی خاص برخوردارند

کسی که سند تجاری را در دست دارد در صورتی که بخواهد دعوایی را اقامه کند حق انتخاب دارد در خصوص دادگاه‌هایی که می‌تواند به آن‌ها مراجعه کند. همانطور که می‌دانیم شخصی که خواهان است یعنی شخصی که می‌خواهد دعوا را اقامه کند باید به دادگاه صالح رجوع کند. در خصوص اسناد تجاری این امتیاز برای دارندگان آن‌ها وجود دارد که می‌توانند به دادگاه محل اقامت خوانده مراجعه کنند. منظور از خوانده شخصی است که دعوا قرار است بر علیه او اقامه شود. همچنین این امکان را دارند که به دادگاهی رجوع کنند که در محل ثبت سند واقع شده است. همچنین این امکان برای آن‌ها وجود دارد که به دادگاهی مراجعه کنند که گواهی عدم پرداخت در حوزه آن صادر گشته است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اسناد تجاری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اسناد تجاری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : اسناد تجاری | انواع اسناد تجاری و کاربرد آنها




:: برچسب‌ها: اسناد تجاری | انواع اسناد تجاری و کاربرد آنها ,
:: بازدید از این مطلب : 495
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: