کارت بازرگانی
نوشته شده توسط : vakiel

کارت بازرگانی برای تجاری که همواره به فکر سود بیشتر هستند اهمیت دارد. برخی از تجار پا را فراتر از مرز‌ می‌گذارند و به معاملات تجاری در عرصه بین‌المللی اقدام می‌نمایند. خرید و فروش‌های بین‌المللی را به اصطلاح صادرات و واردات می‌نامیم. تاجر یا شرکت‌های تجاری که قصد صادرات یا واردات محصولی دارند حتماً باید کارت بازرگانی داشته باشند. پرسش این است که کارت بازرگانی چیست و چگونه تهیه می‌شود؟ برای دریافت این کارت می‌توانید از کمک‌های وکیل کار استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

کارت بازرگانی چیست ؟

بر اساس قانون گمرک ایران کارت‌بازرگانی یک مجوز برای صاحب کارت است تا بتواند با داشتن آن در عرصه بین‌المللی فعالیت تجاری داشته باشد. بنابراین در ایران تنها تاجرانی می‌توانند به صادرات و واردات مشغول شوند که کارت‌بازرگانی دارند. صدور کارت‌بازرگانی برای اشخاص حقیقی به صورت کارت‌بازرگانی حقیقی و برای اشخاص حقوقی یعنی شرکت‌ها به صورت کارت‌بازرگانی حقوقی است. کارت‌بازرگانی توسط شعب اتاق بازگانی در سراسر ایران صادر می‌گردد و سپس باید توسط سازمان صنعت و معدن و تجارت مورد تأیید قرار بگیرد.

صاحبان شرکت تجاری بدون ثبت شرکت در دفتر ثبت تجارتی قادر به اخذ کارت‌بازرگانی نخواهند بود. تاجرانی که تقاضای دریافت کارت‌بازرگانی را دارند باید مطابق فرم‌های عضویت در اتاق بازرگانی اطلاعات و مدارک مربوط به تجارت خود را تحویل بدهند. همچنین متقاضی باید از جانب دو نفر که عضو اتاق بازرگانی نیز هستند معرفی گردد. مدت‌زمان اعتبار یک کارت بازرگانی بین یک تا پنج سال است که زمان این اعتبار با توجه به درخواست متقاضی تأیید وزارت بازرگانی، مشخص می‌گردد.

در صورتی که بازرگانان سایر کشورها تمایل به دریافت کارت‌بازرگانی در ایران داشته باشند، کشور آن‌ها نیز باید به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت در زمینه واردات و صادرات بدهد. در غیر این صورت کارت‌بازرگانی به بازرگانان خارجی تعلق نمی‌گیرد.

انواع کارت‌های بازرگانی

کارت‌های بازرگانی به انواع مختلفی تقسیم می‌گردد که شامل کارت‌های تجاری، خدماتی، تولیدی و صنعتی و در نهایت کارت‌بازرگانی موردی، می‌شوند.

کارت بازرگانی تجاری

تعریف فوق‌الذکر که تعریف مرسوم از کارت‌بازرگانی است همان تعریف کارت‌بازرگانی تجاری می‌باشد. یعنی کارت‌بازرگانی تجاری جواز تاجر برای انجام صادرات و واردات است و تاجر می‌تواند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. بازرگان با استفاده از این کارت می‌تواند کالاهایش را از گمرک ترخیص کند، یا محصولات خود را به سایر کشورها صادر نماید همچنین از طریق مناطق آزاد واردات انجام دهد و اعمالی دیگری از این دست انجام دهد.

کارت بازرگانی خدماتی

این نوع کارت‌بازرگانی تنها برای اشخاص حقوقی صادر می‌شود. اشخاص حقوقی که دارای این کارت هستند درواقع زمینه فعالیت آن‌ها سرمایه‌گذاری در عرصه‌های خدماتی است. این شرکت‌ها تنها قادر به واردات کالاهایی هستند که با زمینه فعالیت خدماتی آن‌ها همخوانی داشته باشد.

کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی

کارت‌بازرگانی تولیدی و صنعتی نیز برای اشخاص حقوقی صادر می‌شود. بازرگانانی که در زمینه تولید سرمایه‌گذاری و فعالیت می‌کنند می‌توانند این نوع کارت را دریافت نمایند. طبیعی است که دارندگان این کارت تنها قادر به واردات تجهیزات لازم و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولشان می‌باشند. در نهایت پس از تولید محصول می‌توانند آن‌ها را صادر نمایند.

کارت بازرگانی موردی

اعتبار کارت‌بازرگانی موردی در گمرک فقط برای یک بار است. به عبارتی این نوع کارت بازرگانی تنها زمانی صادر می‌شود که صاحب کارت تنها برای یک بار خواهان ترخیص کالای مورد نظرش از گمرک باشد. صدور این کارت هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی امکان پذیر است.

معافیت از داشتن کارت بازرگانی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد برای وارد و صادر کردن کالایی از ایران به سایر کشور‌ها باید حتماً دارای کارت بازرگانی باشید. حتی برای کسانی که یک بار بخواهند کالایی را گمرک ترخیص کنند کارت‌بازرگانی موردی صادر می‌شود. اما در این بین برخی افراد وجود دارند که بدون داشتن کارت بازرگانی قادر به وارد یا صادر کردن کالاهای خود می‌باشند و به عبارتی از اخذ کارت بازرگانی معاف هستند. این افراد شامل:

  1. شرکت‌های تعاونی موجود در مناطق مرزی که متعلق به مرزنشینان است.
  2. ایرانی‌هایی که به عنوان ملوان در شناورها شاغل هستند و حسب شغل‌شان بین سواحل ایران و سایر کشور‌های همسایه در رفت‌ و آمد می‌باشند.
  3. ایرانی‌هایی که در خارج از کشور به عنوان کارگر مشغول‌اند البته در صورتی که از وزارت کشور کارنامه شغلی دریافت کرده باشند.
  4. برخی از افراد که کالا‌ی آن‌ها با نظر مسئولین گمرک شخصی تشخیص داده می‌شوند و برای فروش نیستند.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

کارت بازرگانی چیست ؟

کارت‌بازرگانی یک مجوز برای صاحب کارت است که در عرصه بین‌المللی فعالیت تجاری داشته باشد. در ایران تنها تاجرانی می‌توانند به صادرات و واردات مشغول شوند که کارت‌بازرگانی داشته باشند.

کارت‌های بازرگانی چند نوع هستند؟

کارت‌های بازرگانی به انواع مختلفی تقسیم می‌گردد که شامل کارت‌های تجاری، خدمات، تولیدی و صنعتی و در نهارت کارت‌بازرگانی موردی، می‌شوند.

چه کسانی از داشتن کارت بازرگانی معاف هستند؟

ملوانان، شرکت‌های تعاونی مرزنشین، کارگران ایرانی خارج از ایران، صاحبان کالاهایی که برای فروش نباشند.





:: برچسب‌ها: کارت بازرگانی ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: