مباشر برای پروانه کسب
نوشته شده توسط : vakiel

مباشر برای پروانه کسب چه مسئولیت هایی دارد؟ صاحبان پروانه کسب می‌توانند برای انجام امور جاری خود یک فرد دیگر را به واحد صنفی معرفی نمایند، این فرد مباشر نامیده می‌شود. معرفی مباشر شرایطی دارد و مباشر نیز مسئولیت‌هایی در قبال پروانه کسب خواهد داشت. در برخی موارد صدور جواز منوط به داشتن مباشر هست و در مواردی هم هیچ نیازی به مباشر وجود ندارد. در ادامه به طور کامل درباره وظایف و شرایط لازم برای حضور مباشردر واحد صنفی ذکر شده است. برای اطلاع بیشتر درباره جواز کسب کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان تجاری و وکلای کار با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

مباشر برای پروانه کسب کیست؟

کسانی که پروانه کسب دارند می‌توانند فردی را به عنوان مباشر به واحد صنفی خود معرفی نمایند. مباشر کسی است که امور جاری صاحب پروانه کسب را در واحد صنفی انجام می‌دهد. فرد مباشر باید شرایطی که در آیین‌نامه نظام صنفی بیان شده است را داشته باشد. هم دارنده پروانه کسب و هم مباشر مسئولیت قانونی پروانه کسب را به عهده دارند. دارنده پروانه کسب نیز هر وقت که بخواهد می‌تواند مباشر را عزل کند و تغییر دهد. افراد برای دریافت بیش از یک پروانه کسب حتماً باید یک مباشر معرفی نمایند. در صورتی که دارنده پروانه کسب فوت کند یا محجور شود، مباشر وظیفه دارد جریان امور واحد صنفی را به وراث و اتحادیه مربوطه گزارش نماید.

همان‌طور که بیان شد طبق ماده 12 قانون نظام صنفی هر فرد لازم است برای راه‌اندازی واحد کسبی خود اقدام به دریافت پروانه کسب نماید. حال ممکن است فردی چند واحد کسب داشته باشد. اولاً این شخص ملزم است برای تمام این واحد‌های کسبی پروانه کسب دریافت نماید. دوماً برای هر یک از آن‌ها ملزم به معرفی یک مباشر واجد صلاحیت است. بنابراین کسانی که قصد دریافت بیش از یک پروانه کسبی را دارند باید برای اداره امور هر یک از آن‌ها یک‌مباشر داشته باشند. مباشر برای انجام امور واحد صنفی مربوط به دارنده پروانه کسب باید پروانه مباشرت دریافت نماید. برای انجام این کار تنها کافی است به سامانه ایرانیان اصناف مراجعه نمایید.

در چه شرایطی فرد صنفی ملزم به معرفی مباشر است ؟

طبق توصیفات ارائه شده می‌توان نتیجه گرفت فرد صنفی در سه حالت می‌تواند به واحد صنفی مورد نظر خود مباشر معرفی نماید. حالت اول زمانی است که دارنده پروانه کسب نمی‌تواند به صورت مستمر در واحد صنفی حضور یابد و امور جاری را به تنهایی انجام دهد. لذا یک فرد واجد صلاحیت قانونی را به عنوان‌مباشر برای انجام امور واحد صنفی معرفی می‌نماید. دومین حالت زمانی است که فرد صنفی بیش از یک پروانه کسب داشته باشد. در این حالت باید برای انجام امور سایر پروانه‌های کسب مباشر استخدام نماید. حالت سوم مربوط به صنوف فنی است، متقاضیان رسته های فنی که خود صلاحیت لازم را ندارند، باید مباشری با صلاحیت فنی معرفی نمایند. برای آشنایی بیشتر با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.

پروانه مباشرت چیست ؟

پروانه مباشرت در واقع یک اجاره‌نامه میان دارنده پروانه‌کسب و فرد مباشر است. این پروانه طبق مقررات و با تایید صاحب پروانه‌کسب از اتحادیه به نام مباشر صادر می‌شود. طی پروانه مباشرت، فردمباشر برای مدت مشخصی اجازه دارد واحد صنفی مورد نظر را اداره نماید. همچنین در صورت موافقت صاحب پروانه‌کسب امکان تمدید پروانه مباشرت پس از طی شدن اعتبار اولیه آن وجود دارد. البته صاحب پروانه کسب امکان ابطال یا تغییر پروانه مباشرت را نیز دارد. افراد صنفی باید توجه داشته باشند که انتخاب مباشر، موجب رفع مسئولیت‌هایی که قانوناً به عهده صاحبان پروانه‌کسب است؛ نمی‌شود. مباشر اصطلاحاً ید امانی دارد یعنی مانند امانت‌دار برای فرد صنفی است.

مسئولیت مباشر در امضای قراردادهای

همان‌طور که شرح دادیم گاهی افراد صنفی به واسطه مشغله کاری یا برای دیگر پروانه‌های کسب خود مجبور به استخدام یک مباشر دارند. مباشر به جای صاحب پروانه کسب امور مربوطه به واحد صنفی را انجام می‌دهد. حال پرسش این است اگر به علت عملکرد مباشر خسارتی به اشخاص ثالث وارد شود چه کسی مسئول است؟ آیا مباشر مسئول است یا فرد صنفی؟

در پاسخ باید گفت مباشر‌به عنوان نماینده فرد صنفی انتخاب شده است. بنابراین عمل و اقدام او در برابر اشخاص ثالث به منزله عمل فرد صنفی در نظر گرفته می‌شود. با این توصیف حتی اگر به علت عملکرد مباشر خسارتی به شخص ثالث وارد گردد، فرد مسئول در مقابل اشخاص ثالث، مباشر نیست بلکه صاحب اصلی پروانه‌کسب مسئول می‌باشد.

البته نکته مهم آن است که اگر خسارت وارده به علت عمل غیرقانونی و خلاف مقررات مباشر ایجاد شده باشد آنگاه فرد صنفی می‌تواند برای جبران خسارت به مباشر مراجعه نماید. یعنی در وهله اول جبران خسارت برای شخص ثالث به عهده فرد صنفی است. اما پس از آن فرد صنفی می‌تواند ازمباشر به علت وارد ساختن خسارت شکایت نماید و آن خسارت وارده را از مباشر دریافت کند.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده مباشر برای پروانه کسب در اتحادیه صنفی

پروانه مباشرت و کارت مباشر از جانب اتحادیه صنف مربوطه صادر می‌گردد. لذا برای تشکیل پرونده جهت بررسی و صدور این پروانه به مدارک ذیل نیاز داریم:

  • معرفی‌نامه مباشراز جانب صاحب پروانه کسب
  • سوابق کاری فرد معرفی شده برای مباشرت
  • مدارک هویتی مثل شناسنامه، کارت ملی و کپی از آن‌ها
  • در صورتی که مباشر آقا باشد باید کارت پایان خدمت یا معافیت نیز ارائه دهد
  • ارائه مدارک تحصیلی
  • عکس پرسنلی

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان تجاری و وکلای کار با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مباشر برای پروانه کسب کیست؟

کسانی که پروانه کسب دارند می توانند فردی را به عنوان مباشر به واحد صنفی خود معرفی نمایند، مباشر کسی است که امور جاری صاحب پروانه‌کسب را در واحد صنفی انجام می‌دهد.

پروانه مباشرت چیست؟

پروانه‌مباشرت در واقع یک اجاره‌نامه میان دارنده پروانه‌کسب و فردمباشر است که از اتحادیه به نام مباشر صادر می‌شود و طی آن مباشر برای مدت مشخصی اجازه دارد واحد صنفی مورد نظر را ادراره نماید.

آیا مباشر در مقابل اشخاص ثالث مسئول است؟

خیر مباشر نماینده فرد صنفی است لذا اقدامات او اقدامات فرد صنفی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین مسئولیت در مقابل اشخاص ثالث برعهده صاحب پروانه‌کسب است.

 




:: برچسب‌ها: مباشر برای پروانه کسب ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: