پروانه کسب سیار چیست
نوشته شده توسط : vakiel

پروانه کسب سیار سندی است که به صاحبان خودروها و وسایل حمل نقل جهت خرید و فروش کالا و یا ارائه خدمات داده می‌شود. صاحبان مشاغل و اهالی کسب برای شروع فعالیت تجاری خود به صورت قانونی باید پروانه کسب مربوط به حرفه خود را دریافت کنند. اتحادیه‌های اصناف مرجع صدور پروانه‌های کسب هستند، ماهیت برخی از صنوف و یا موقعیت صاحب مشاغل گاه ایجاب می‌کند که فرد صنفی از خودروی خود جهت کسب درآمد استفاده کند؛ مثل وانت بار‌هایی که اقدام به جابه‌جایی لوازم می‌نمایند یا کافه‌های سیار که در ون و مینی‌بوس راه‌اندازی می‌شود. سؤال اینجا است که آیا واحد‌های صنفی سیار نیز می‌توانند پروانه کسب دریافت کنند؟ در ادامه به شرایط و چگونگی صدور پروانه کسب‌سیار و واحد‌های صنفی‌سیار می‌پردازیم. برای آشنایی با سایر انواع جواز کسب کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

پروانه کسب سیار

طبق تعریف واحد صنفی در قانون نظام صنفی، هر واحد اقتصادی که توسط فرد یا افرادی با دریافت پروانه کسب راه‌اندازی گردد، خواه در مکان ثابت و خواه به صورت سیار دایر شود یک واحد صنفی می‌باشد. این تعریف در ماده 3 قانون نظام صنفی بدین صورت آمده است:«هر واحد اقتصادی‌ که‌ فعالیت‌ آن‌ در محل‌ ثابت‌ یا وسیله ‌سیار باشد و از سوی‌ فرد یا افراد صنفی‌ با دریافت پروانه‌‌کسب‌ دایر شده‌ باشد، واحد صنفی ‌شناخته‌ می‌شود.»

در نتیجه کسانی که فعالیت اقتصادی خود را با وسایل نقلیه و به صورت سیار انجام می‌دهند نیز می‌توانند پروانه کسب دریافت نمایند. به این نوع پروانه کسب که برای واحد‌های صنفی سیار است، پروانه کسب‌سیار می‌گویند. خوب است بدانید واحد‌های صنفی سیار تنها محدود به ایران نمی‌شود، بلکه در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته نیز استفاده از وسیله نقلیه برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مرسوم است. جهت تمدید پروانه کسب خود کلیک کنید.

واحد‌های صنفی سیار و مشتریان آن‌ها

واحد‌های صنفی سیار به واحد‌های اقتصادی می‌گویند که در یک اتاقک خودرو سواری یا یک ون یا یک مینی‌بوس یا حتی با نصب اتاقک بر روی موتورسیکلت شروع به انجام فعالیت‌های اقتصادی می‌کنند و در یک مکان ثابت نیستند. نحوه فعالیت واحد‌های صنفی سیار با دست‌فروشی متفاوت است. این نوع از واحد‌های صنفی محدود به مکان خاصی نمی‌شوند و می‌توانند به نقاط مختلف یک شهر یا حتی به روستا‌ها و شهر‌های اطراف هم بروند.

مشتریان واحد‌های صنفی سیار در شهر‌ها اغلب شامل کسانی با کهولت سن می‌شود و یا شامل افراد پرمشغله می‌گردد. که هیچ کدام از این دو دسته نمی‌توانند برای انجام خرید‌های خود مسافت طولانی طی کنند و یا زمان زیادی صرف نمایند تا به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها برسند. این واحد‌های صنفی سیار برای روستانشینان و شهرستان‌های کوچک که معمولاً به برخی خدمات به آسانی دسترسی ندارند نیز مفید فایده است. صاحبان واحد‌های صنفی سیار می‌توانند با یک بررسی ساده به نیاز‌های افراد یک منطقه پی ببرند. سپس با دریافت مجوز در حیطه مشاغل مورد نیاز منطقه اقدام به راه‌اندازی یک واحد صنفی سیار نمایند.

آدرس ثبت شده در پروانه کسب سیار

واحد‌های صنفی سیار همان‌طور که از نامشان برمی‌آید مکان ثابتی برای فعالیت ندارند. اما یکی از مراحل برای دریافت پروانه کسب ثبت آدرس معتبر است. حال سؤال پیش می‌آید که برای واحد‌های صنفی سیار چه آدرسی را می‌توان ثبت کرد؟ در پاسخ می‌توان گفت محل سکونت فرد متقاضی پروانه کسب و صاحب واحد صنفی سیار ایستگاه وی محسوب می‌شود. لذا در پروانه‌کسب آدرس محل سکونت صاحب شغل را درج می‌نمایند، اما معرفی یک پلاک و خودرو مشخص نیز ضرورت دارد. برای آشنایی با نحوه مراحل دریافت جواز کسب کلیک کنید.

وانت‌بارهای سیار

از نمونه‌های مرسوم واحد‌های صنفی در ایران وانت‌بارهای‌سیار هستند. وانت‌بارهایی که معمولاً کارشان جابه‌جایی بار و لوازم دیگران می‌باشد. در تهران حدود 20 هزار نفر با وانت‌بارهای سیار در این صنف مشغول هستند. وانت‌بارهای سیار می‌توانند برای انجام فعالیت خود پروانه کسب سیار دریافت کنند. اتحادیه حمل و نقل بار و کالاهای سبک شهری برای سه دسته پروانه کسب صادر می‌نماید. این سه دسته شامل دفتر‌های پیک موتوری، دفتر‌های حمل و نقل وانت‌بار و همچنین وانت‌بارسیار می‌شود. لذا کسانی که شغل و درآمدشان از راه وانت‌بارسیار است می‌توانند با مراجعه به این اتحادیه پروانه کسب دریافت نمایند.

سازمان‌دهی وانت‌بارهای سیار

اتحادیه حمل و نقل بار و کالاهای سبک می‌تواند برای تمامی وانت‌بارها پروانه کسب صادر نماید. بدین صورت همه افراد مشغول با وسیله وانت‌بارها به عنوان فرد صنفی شناخته می‌شوند. در زمینه سازمان‌دهی بیشتر وانت‌بارها در نشست‌های این اتحادیه پیشنهاد‌های ارزشمندی ارائه شده است. مثلاً پیشنهاد نصب برچسب‌های مخصوص بر روی وانت‌بارها برای این که مشخص شود این وانت‌بار عضو اتحادیه مذکور است. این اقدام هم موجب تغییر چهره عمومی شهر می‌شود و هم مردم با دیدن این نوارکشی و برچسب‌های روی وانت‌بار می‌توانند به آن اعتماد کنند. در صورتی که وانت‌بار با پیشنهاد‌های مذکور سازمان‌دهی شوند کافی است مردم در صورت بروز مشکل با شماره پلاک وانت‌بار برای رفع مشکل به اتحادیه مربوطه مراجعه نمایند. برای آشنایی با مدارک لازم برای پروانه کسب کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

پروانه کسب سیار چیست؟

افرادی که فعالیت اقتصادی خود را با وسایل نقلیه و به صورت سیار انجام می‌دهند نیز می‌‌توانند پروانه دریافت نمایند که به این نوع پروانه کسب، پروانه کسب سیار می‌گویند.

به چه واحدهایی، واحد صنفی سیار می‌گویند؟

به واحدهایی که در یک اتاقک خودرو سواری یا یک ون یا یک مینی بوس یا حتی با نصب اتاقک بر روی موتورسیکلت شروع به انجام فعالیت‌های اقتصادی می‌کنند و در یک مکان ثابت نیستند.





:: برچسب‌ها: پروانه کسب سیار چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: