خرید و فروش برند
نوشته شده توسط : vakiel

خرید فروش برند و برند سازی از اقدامات بسیار تاثیرگذار در کسب و کار تجار است. قدم اول در برندسازی انتخاب نام برند و طراحی آن است. همواره طی کردن فرایند طراحی و انتخاب برند برای تجار سخت بوده است، همچنین این مرحله بسیار حائز اهمیت می‌باشد. چرا که انتخاب و طراحی نام برند در آینده تجاری کسب و کار‌ها تاثیر بسزایی دارد. تجار به دنبال راه آسان‌تری برای جایگزینی به جای طراحی برند هستند. از این رو به امکان خرید و فروش برند‌های آماده روی می‌آوردند. اما قبل از انتقال مال باید اسناد بررسی شود که می‌توانید این امر را به وکیل کار بسپارید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 

خرید و فروش برند

خرید و فروش برند آماده در قانون ایران شناخته شده است. همچنین بسیار در میان تجار و کسب و کارها رایج می‌باشد. بسیاری از تجار در ابتدای تاسیس کسب و کار خود برند آماده می‌خرند. به عبارتی برای ارتقا فعالیت تجاری خود به جای طراحی برند اقدام به خرید برند آماده می‌کنند. چرا که ثبت برند در ایران با توجه به قوانین و مراحل مشخص آن بدون در نظر گرفتن زمان طراحی و انتخاب برند، حداقل 3 ماه زمان خواهد برد. به همین دلیل تاجران تمایل دارند به جای صرف زمان بیشتر اقدام به خرید برند‌های آماده نمایند. برند‌های ثبت شده به عنوان دارایی ارزشمندی در نظر گرفته می‌شود که امکان انتقال آن وجود دارد و با انتقال برند ارزش آن نیز به صاحب جدید منتقل می‌شود. نحوه خرید و فروش برند شرایط و قوانین خاص خود را دارد.

برند آماده چیست ؟

همان‌طور که اشاره کردیم مراحل انتخاب نام برند و ثبت قانونی آن بیش از سه ماه زمان می‌برد. اما برند‌ آماده به برندی می‌گویند که طراحی شده و طبق قانون ثبت شده است. برند‌های فروشی یا همان برند‌های آماده به سرعت قابل بهره‌برداری هستند. این برند‌ها برای رشد کسب و کار‌های تازه بسیار مفید هستند. چرا که داشتن یک برند معتبر و ثبت شده موجب جلب اعتماد مشتریان و همچنین جذب سرمایه‌گذاران می‌شود.

نقل و انتقال برند آماده

واگذاری و انتقال برند آماده بسیار رایج و متداول است. انتقال برند به دلایل مختلفی انجام می‌شود. گاهی فوت صاحب برند موجب انتقال برند به وارثان می‌شود. و وارثان نیز می‌توانند با رعایت قانون و طی کردن مراحل انحصار وراثت برند را به شخص دیگری واگذار نمایند. در برخی مواقع نیز جهت حفظ کیفیت محصولات برند انتقال داده می‌شود. برای انتقال برند به هر دلیل که باشد باید در ابتدا خریدار و فروشنده جهت منعقد کردن قرارداد فروش به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایند. بعد از انعقاد قرارداد رسمی انتقال برند مرحله دوم مراجعه به سامانه مرکز مالکیت معنوی قوه قضائیه و انجام مراحل اداری آن می‌‌باشد. مرحله آخر انتقال قانونی یک برند درج آگهی در روزنامه رسمی است. تمامی این مراحل ذکر شده تنها یک هفته کاری زمان می‌برد. برای آشنایی بیشتر با قوانین مالکیت معنوی کلیک کنید.

مدارک لازم برای انتقال برند آماده

اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی امکان خرید برند و انتقال ارزش برند به نام خود را دارند. خریدار و فروشنده جهت انتقال برند باید مدارکی را تهیه نماید. مدارک لازم خرید برند آماده برای اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی کمی متفاوت است. در صورتی که قصد ثبت برند خود را دارید کلیک کنید.

مدارک لازم خرید برند برای اشخاص حقیقی

  • مدارک هویتی هر دو طرف یعنی هم خریدار و هم فروشنده.
  • اسناد صادر شده ثبت قانونی برند مانند آگهی رسمی، گواهی ثبت علائم تجاری و نیز رمز ورود به حساب کاربری در سامانه مالکیت معنوی.
  • جواز‌های لازم برای فعالیت خریدار برند آماده به عنوان مثال جواز کسب خریدار یا هر گونه گواهی که نشان دهنده فعالیت خریدار باشد که از نهاد‌های قانونی صادر شده باشد.
  • برای خرید و فروش برند‌های لاتین کارت بازرگانی خریدار نیز لازم است.
  • در نهایت دو طرف معامله پس از انجام استعلام‌های لازم جهت فروش برند باید در دفتر اسناد رسمی کشور میان خود صلح‌نامه‌ای برای انتقال برند تنظیم نمایند.

مدارک لازم خرید برند برای اشخاص حقوقی

  • روزنامه رسمی تاسیس شرکت علاوه بر آن در صورت ایجاد تغییر در شرکت آخرین روزنامه که تغییرات در آن ذکر شده باشد لازم است. در صورتی که فروشنده حقوقی باشد روزنامه رسمی فروشنده نیز لازم است. و اگر  فروشنده حقیقی باشد مدارک هویتی مالک قبلی و فروشنده برند لازم است.
  • مدارک ثبت قانونی برند که این مدارک شامل آگهی رسمی، گواهی ثبت علائم تجاری همچنین رمز ورود به سامانه مالکیت معنوی می‌شود.
  • مجوزهای لازم که نشان دهنده فعالیت شرکت خریدار برند است نظیر جواز تاسیس شرکت.
  • در صورتی تمایل به خرید برند لاتین، شرکت خریدار باید کارت بازرگانی داشته باشد.
  •  طرفین معامله ابتدا باید استعلام‌های لازم جهت فروش برند را دریافت نمایند. سپس باید در دفتر اسناد رسمی کشور میان خود صلح‌نامه‌ای برای انتقال برند تنظیم نمایند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا خرید و فروش برند در ایران امکان‌پذیر است؟

خرید و فروش برند آماده در قانون ایران شناخته شده است و همچنین بسیار در میان تجار و کسب و کارها رایج می‌باشد.

زمان لازم جهت ثبت کردن برند و زمان لازم برای خرید برند آماده چقدر است؟

ثبت برند در ایران با توجه به قوانین و مراحل مشخص آن بدون در نظر گرفتن زمان طراحی و انتخاب برند، حداقل 3 ماه زمان خواهد برد. اما زمان لازم طی شدن مراحل خرید برند آماده تنها یک هفته کاری زمان می‌برد.





:: برچسب‌ها: خرید و فروش برند ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: