فک پلمپ مغازه چه مراحلی دارد؟
نوشته شده توسط : vakiel

فک پلمپ مغازه به معنی رفع موانع قانونی است که موجب پلمپ‌مغازه شده است. اگر در مکانی مثل رستوران، مغازه یا حتی خانه عملی غیرقانونی انجام شود و یا فاقد جواز باشد، آن مکان توسط مراجع قضایی و قانونی در صورت لزوم بسته می‌شود. در اصطلاح به این عمل پلمپ یا مهروموم کردن مکان می‌گویند. پلمپ کردن یک مکان به این معناست که تا زمانی که  قانون اجازه ندهد کسی اجازه آمد و رفت و استفاده از آن مکان را ندارد و مکان بسته خواهد ماند. در صورتی که کسی به صورت غیرقانونی اقدام به فک پلمپ و استفاده از مکان بسته شده کند، مجازات خواهد شد. در ادامه مقاله به موضوع فک قانونی پلمپ مغازه می‌پردازیم. در صورتی که جواز کسب ندارید کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: فک پلمپ مغازه چه مراحلی دارد؟

فک پلمپ مغازه

با انجام اقدامات غیرقانونی ممکن است یک مغازه یا همان واحد صنفی پلمپ شود. با پلمپ شدن یک واحد صنفی حداقل یک هفته و حداکثر یک ماه این واحد پلمپ خواهند ماند. مدت زمان پلمپ واحد صنفی در حکم قضایی که برای پلمپ واحد صنفی صادر شده تعیین می‌گردد.

پس از اتمام این مدت زمان واحد صنفی رفع یا فک پلمپ می‌شود. پیش از آن که پلمپ مغازه انجام شود به صاحب واحد صنفی اجازه داده می‌شود تا مکان مورد نظر را تخلیه نماید. مهلت تخلیه پیش از پلمپ چیزی حدود 10 روز تا 20 روز است. هر فرد صنفی در صورتی که واحد صنفی‌اش پلمپ گردد قادر است شکایت کند. شکایت در مورد پلمپ واحد صنفی را باید به کمیسیون نظارت صنفی ارائه کرد. در صورتی که شکایت فرد صنفی موجه تشخیص داده شود و شکایت‌اش پذیرفته شود اتحادیه صنفی مورد نظر باید خسارات وارده را جبران نماید.

دلایل پلمپ واحد‌های صنفی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم واحد‌های صنفی با انجام اعمال غیرقانونی پلمپ می‌شوند. این اعمال در قانون مشخص شده است که شامل موارد زیر می‌گردد:

  • در صورتی که یک مغازه یا همان واحد صنفی به شغلی مشغول شود که برای چیزی غیر از آن پروانه کسب دریافت کرده بود. تصور کنید یک واحد صنفی که پروانه کسب آن مربوط به فروشگاه خیاطی است در واحد صنفی خود به کار خواروبار فروشی مشغول شود.
  • در صورتی که یک واحد صنفی بدون هیچ دلیل موجه و مشخصی بیشتر از 15 روز اقدام تعطیل کردن مغازه خود کند. البته این تعطیلی بیش از اندازه موجب دردسر مصرف کنندگان و مشتری‌ها را گردد.
  • واحد‌های صنفی باید به اتحادیه مربوطه خود حق عضویت بپردازند. یکی از دلایل پلمپ نیز عدم پرداخت حق عضویت واحد صنفی به اتحادیه مربوطه‌اش می‌باشد.
  • تمام اتحادیه‌های اصناف برای شاغلان در صنف خود قوانینی را تعیین می‌نمایند. اگر فرد صنفی در واحد صنفی خود قوانین ابلاغی اتحادیه مربوطه را رعایت نکند موجب پلمپ مغازه می‌‌شود.
  • قانون نظام صنفی تکالیفی مقرر می‌کند که واحد‌های صنفی موظف به انجام آن‌ها هستند و در صورت عدم رعایت این تکالیف امکان پلمپ مغازه به وجود می‌آید.

برای آشنایی با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.

مراحل فک پلمپ یا جلوگیری از پلمپ واحد صنفی

صاحب واحد صنفی پلمپ شده برای فک پلمپ یا جلوگیری از پلمپ واحد صنفی‌اش باید مدارکی را تهیه و به اتحادیه صنف مربوطه ارائه دهد. علاوه بر مدارک باید یک تقاضانامه برای رفع پلمپ یا جلوگیری از پلمپ نیز به اتاق اصناف تحویل دهد. مراحلی که فرد صنفی باید جهت رفع یا جلوگیری از پلمپ انجام دهد به شرح زیر می‌باشد:

  • فرد باید به اتحادیه ذی‌ربط مراجعه نماید و با ارائه مدارک مربوط به فرد صنفی و ارائه مدارک مربوط به واحد صنفی اقدام به تشکیل پرونده نماید.
  • سپس باید گواهی مشخص شده در ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم را به اتحادیه صنفی ارائه دهد.
  • علاوه بر گواهی مربوط به قانون مالیات، گواهی جهت اثبات عدم سوءپیشینه و گواهی صلاحیت نظامی برای صنف‌هایی که مشمول آن می‌شوند نیز باید ارائه شود.
  • همچنین ارائه گواهی صلاحیت بهداشتی محیط و گواهی کارت سلامت بهداشت فردی برای صنف‌هایی که مشمول آن می‌شوند نیز الزامی می‌باشد.

فک پلمپ خودسرانه در قانون

گاهی ممکن است افراد صنفی به صورت خودسرانه اقدام به فک پلمپ کنند. خوب است بدانید فک پلمپ بدون اجازه قانونی برای مرتکب شونده مجازات حبس به دنبال دارد. قانون مجازات اسلامی در ماده 543 این اقدام خودسرانه را جرم انگاری کرده است و برای آن مجازات تعیین نموده است.

در ماده 543 قانون مجازات اسلامی آمده است: «هرگاه محلی یا چیزی برحسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمپ شده باشد و کسی عالما و عامدا آن‌ها را بشکند یا محو کند یا عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمپ تلقی شود مرتکب به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد». بنابراین اگر یک واحد صنفی توسط مراجع قانونی و قضایی پلمپ گشت هرگز خودسرانه دست به فک پلمپ نزنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

حداقل و حداکثر مدت زمان پلمپ واحد صنفی چه مدت است ؟

با پلمپ شدن یک واحد صنفی حداقل یک هفته و حداکثر یک ماه این واحد پلمپ خواهند ماند.

آیا فک پلمپ خودسرانه مجازات دارد ؟

فک پلمپ بدون اجازه قانونی برای مرتکب شونده مجازات حبس به دنبال دارد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: فک پلمپ مغازه چه مراحلی دارد؟





:: برچسب‌ها: فک پلمپ مغازه چه مراحلی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: