مجازات فک پلمپ غیرقانونی
نوشته شده توسط : vakiel

آیا از مجازات فک پلمپ غیرقانونی اطلاع دارید؟ پلمپ کردن یعنی یک مکان مثل خانه یا مغازه به دلیل انجام اعمال غیرقانونی و یا عدم پرداخت قبوض مالیاتی در این مکان‌ها توسط مقام قضایی بسته شود. در صورتی که یک مکان پلمپ شود تا زمانی که قانوناً اجازه رفع پلمپ صادر نشود کسی حق عبور‌ و مرور در آن مکان را ندارد. رفع یا فک پلمپ باید به صورت قانونی انجام شود. اما گاهی ممکن است فرد

ی خودسرانه اقدام به فک پلمپ به صورت غیرقانونی نماید. که در این صورت مشمول مجازات خواهد شد. در ادامه این مقاله به موضوع فک پلمپ غیرقانونی و مجازات آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مجازات فک پلمپ غیرقانونی

مجازات فک پلمپ غیرقانونی

فک پلمپ غیرقانونی یعنی فرد بدون اجازه مراجع قضایی ذی‌صلاح اقدام به شکستن مهر و موم مکان پلمپ شده نماید و یا در مکان پلمپ شده عبور و مرور کند و از آن مکان استفاده نماید. این عمل غیرقانونی مجازاتی در پی دارد که در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است. در ماده 543 قانون مجازات اسلامی، فک پلمپ غیرقانونی جرم انگاری شده است و مجازات حبس برای آن در نظر گرفته شده است. بنابراین این مجازات شامل کسانی می‌شود که بدون طی کردن روند قانونی اقدام به فک و شکستن پلمپ می‌نمایند و برای از بین بردن پلمپ خودسرانه عمل می‌کنند.

در ماده 543 قانون مجازات اسلامی آمده است: «هرگاه محلی یا چیزی بر حسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمپ شده باشد و کسی عالما و عامدا آن را بشکند يا محو نمايد يا عملي مرتکب شود که در حکم محو يا مجازات شکستن پلمپ تلقی شود مرتكب به حبس از سه ماه تا دو سال محكوم خواهد شد. در صورتی كه مستحفظ آن مرتكب شده باشد به حبس از يک تا دو سال محكوم می‌شود و اگر ارتكاب به واسطه اهمال مستحفظ واقع گردد مجازات مستحفظ یک تا شش ماه يا حداكثر 74 ضربه شلاق خواهد بود». برای آشنایی با مراحل فک پلمپ مغازه کلیک کنید.

راه های جلوگیری از مجازات فک پلمپ غیرقانونی

فک پلمپ یعنی صاحب مکان پلمپ شده اجازه قانون برای از بین بردن پلمپ را به دست آورد. بنابراین برای فک پلمپ باید مراحل قانونی طی شود. بعد از صدور پروانه کسب برای اماکنی که جواز کسب نداشتند امکان فک پلمپ فراهم می‌شود. همچنین پس گذشت حداقل یک هفته از تاریخ پلمپ در صورتی که فرد صنفی در اتحادیه صنف مورد نظر خود پرونده تشکیل دهد امکان فک پلمپ ایجاد می‌شود. علاوه بر آن متقاضی باید مدارک لازم را به اتحادیه ارائه نماید. برای دریافت جواز کسب کلیک کنید.

بهترین اقدام از طرف صاحب ملک پلمپ شده این است که بدهی‌های مالی‌اش را پرداخت نماید و یا قوانینی که زیر پا گذاشته را جبران و رعایت نماید. پس از انجام این اقدامات بازگشایی واحد صنفی خود را از اتحادیه صنفی مربوطه درخواست کند. صاحب ملک باید از شکستن پلمپ خود‌داری نماید. زیرا همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم شکستن غیرقانونی پلمپ اماکن جرم است و برای آن مجازات تعیین شده است. پس از آن که مراحل بالا انجام شد فک پلمپ با اجازه مراجع قضایی و توسط مامورین نیروی انتظامی انجام می‌گیرد.

پلمپ اماکن توسط چه نهادی انجام می‌شود؟

توجه داشته باشید که پلمپ یک مکان منحصراً در اختیار مقام قضایی نیست. یعنی علاوه بر قاضی برخی اشخاص دیگر نیز قادر به پلمپ مکان‌هایی نظیر مغازه، دفتر می‌باشند. برخی از سازمان‌های دولتی نظیر شهرداری از طرف دولت اجازه دارند که واحد‌های صنفی متخلف را که بر خلاف قوانین کسب و کار فعالیتی انجام دادند، پلمپ نمایند. تا به این طریق از ادامه فعالیت غیرقانونی این واحد صنفی جلوگیری شود.

البته خوب است بدانید برای پلمپ کردن واحد صنفی، ماموران شهرداری نمی‌توانند بدون اجازه دادگاه اقدامی انجام دهند. مامورین شهرداری برای پلمپ کردن واحد صنفی حتما باید از محاکم قضایی و کمیسیون ماده صد، اجازه داشته باشند.

دلایل پلمپ اماکن در ماده 28 قانون نظام صنفی

ماده 28 قانون نظام صنفی دلایل اصلی عملیات پلمپ واحد‌های صنفی برمی‌شمارد: «واحد صنفی تنها درموارد زیر پس از گذرانیدن مراحل مندرج در‌آئین‌نامه‌ای که به تصویب وزیر بازرگانی خواهد رسید، به طور موقت از یک هفته تا‌شش‌ماه تعطیل می‌گردد:
‌الف – اشتغال به شغل یا مشاغل دیگر در محل کسب، غیرازآنچه در پروانه کسب ‌قید گردیده یا کمیسیون نظارت مجاز شمرده است.
ب – تعطیل محل کسب بدون دلیل موجه حداقل به مدت پانزده روز برای آن دسته‌ از صنوفی که به تشخیص هیئت عالی نظارت موجب عسر و حرج برای مصرف‌کننده می‌شود.
‌تبصره – تشخیص موجه بودن دلیل با اتاق‌اصناف شهرستان است.
ج – عدم پرداخت حق عضویت به اتحادیه براساس ضوابطی که در آئین‌نامه ‌مصوب کمیسیون نظارت تعیین شده است.
‌د – عدم اجرای مصوبات و دستورات قانونی هیئت عالی و کمیسیون نظارت که به‌وسیله اتحادیه‌ها به واحدهای صنفی ابلاغ شده است.
‌تبصره – تشخیص عدم اجرا برعهده اتاق اصناف شهرستان است.
‌ه- – عدم اجرای تکالیف واحدهای صنفی به موجب این قانون.
‌تبصره ۱ – تعطیل موقت واحد صنفی با اعلام اتحادیه، راساً از طریق نیروی‌انتظامی به عمل می‌آید.
‌تبصره ۲ – هر فرد صنفی که واحد کسب وی تعطیل می‌شود می‌تواند به کمیسیون ‌نظارت شکایت کند. نظر کمیسیون نظارت که حداکثر ظرف دو هفته اعلام خواهد شد،‌ لازم‌الاجراء است. درصورت اعتراض فرد صنفی می‌تواند به مراجع ذی‌صلاح قضایی‌ مراجعه کند.
‌تبصره ۳- جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با ‌مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده‌است.
تبصره ۴- در مواردی که تعطیلی واحد صنفی به تشخیص کمیسیون نظارت شهرستان موجب عسر ‌و حرج مصرف‌کننده می‌شود، واحد صنفی مزبور به جریمه نقدی از دو میلیون (۲.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال محکوم می‌شود.»

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

فک پلمپ غیرقانونی به چه معناست ؟

فک پلمپ غیرقانونی یعنی فرد بدون اجازه مراجع قضایی ذی‌صلاح اقدام به شکستن مهر و موم مکان پلمپ شده نماید.

مجازات فک پلمپ غیرقانونی چیست ؟

در ماده 543 قانون مجازات اسلامی، فک پلمپ غیرقانونی جرم انگاری شده است و مجازات حبس برای آن در نظر گرفته شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مجازات فک پلمپ غیرقانونی





:: برچسب‌ها: مجازات فک پلمپ غیرقانونی ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: