اخلال در نظم عمومی و نزاع دسته جمعی
نوشته شده توسط : vakiel

قانون‌گذار برای حفظ آرامش و آسایش مردم بسیار مصمم است. به همین دلیل است که اخلال در نظم عمومی جرم اعلام شده است و فرد مرتکب مجرم شناخته می‌شود. ارتکاب به جرم اخلال درنظم عمومی مجازات نیز به دنبال دارد. پرسش این است که شرایط تحقق این جرم چیست؟ و مجازات تعیین شده برای جرم اخلال در نظم عمومی چیست؟ در ادامه این مقاله به موضوع اخلال درنظم عمومی خواهیم پرداخت تا شما آگاهی بیشتری در این زمینه کسب کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اخلال در نظم عمومی و نزاع دسته جمعی

جرم اخلال در نظم عمومی چیست ؟

اخلال در نظم عمومی در واقع عملی است که به موجب آن آرامش و آسایش شهروندان جامعه سلب می‌شود. البته لازم به ذکر است که ملاک ضوابط دقیق تشخیص این جرم به عرف مربوط است. به عبارتی دیگر این که در چه زمانی این کار انجام شود و از طرفی در آن زمان عرف این کار را موجب سلب آرامش بداند یا نه ضابطه مهمی برای تحقق جرم اخلال درنظم عمومی می‌باشد.

با همه این اوصاف مهم است که بدانیم چنین رفتارهایی که موجب سلب آسایش مردم و شهروندان می‌شوند طبق قانون جرم هستند. طبیعتاً هر عملی که در قانون جرم انگاری شود برای ضمانت اجرای آن مجازات نیز تعیین می‌گردد. در خصوص جرم اخلال در نظم عمومی نیز مجازات حبس و شلاق به عنوان مجازات تعیین شده است. یکی از مصادیق چنین جرمی، دعوا در محل کسب است.

شرایط تحقق جرم اخلال در نظم عمومی چیست ؟

تحقق جرم‌اخلال درنظم عمومی به شرایطی بستگی دارد. اگر این شرایط وجود نداشته باشند نمی‌توان گفت که جرمی با عنوان اخلال درنظم‌عمومی انجام گرفت و یا نمی‌توان فرد مرتکب را به جرم‌اخلال درنظم عمومی مجازات کرد. در ادامه به نکات تاثیرگذار در تحقق جرم‌اخلال نظم‎‌عمومی و تعیین مجازات آن اشاره می‌نماییم.

نکته اول؛ بلوغ و عدم جنون

اولین نکته برای تحقق جرم اخلال درنظم عمومی این است که یک فرد بالغ در شرایط عادی خود مرتکب عملی شود که موجب سلب آرامش مردم است. به این معنی که اگر فرد در حالت جنون بوده و اختیار و اراده‌ی عقلی نداشته باشد و مرتکب این جرم شود نمی‌توان وی را به عنوان مجرم تلقی کرد و یا او را مجازات نمود. از آن جا که جنون از عوامل رافع جرم شناخته می‌شود بنابراین برای فرد مجنونی که مرتکب چنین عملی شده، صرفا اقدامات تربیتی و تامینی اعمال می‌شود. لازم به ذکر است این جرم در مورد کودکان و افراد پایین‌تر از سن قانونی نیز نسبت داده نمی‌شود.

نکته دوم؛ لوازم ارتکاب جرم

نکته دوم در خصوص جرم اخلال درنظم عمومی استفاده از وسایلی در حین ارتکاب به این جرم است. به عنوان مثال ممکن است فردی با اسلحه گرم یا سرد اقدام به ترساندن مردم و تشویش اذهان عمومی نماید. اگر فردی با استفاده از سلاحی مردم را بترساند و موجب ناامنی فضای جامعه شود به عنوان محارب شناخته می‌شود. محارب بر اساس مجازات تعیین شده در ماده 282 قانون مجازات اسلامی ایران مجازات می‌گردد. این مجازات‌ها در بدترین حالت خود اعدام و در بهترین حالت نیز نفی بلد (تبعید) می‌باشد.

نکته سوم؛ عمومیت داشتن

سومین مسئله حائز اهمیت در تحقق جرم اخلال درنظم عمومی، عمومیت داشتن این عمل است. با توجه به تعریف این جرم در قانون مجازات اسلامی فردی که مرتکب چنین عملی می‌شود نباید این عمل را صرفا نسبت به یک نفر انجام دهد. به عبارتی اگر یک نفر با انگیزه شخصی خود و نسبت به یک شخصی که از او کینه دارد مرتکب عملی شود که موجب ترساندن یا سلب آسایش آن فرد می‌شود. نمی‌توان گفت که وی مرتکب جرم اخلال درنظم‌عمومی شده است چرا که عمل وی عمومیت نداشته است.

مجازات جرم اخلال در نظم عمومی

مجازات جرم اخلال‌در نظم عمومی در قانون مجازات اسلامی ایران آمده است. در ماده 618 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی ایران مجازات این جرم به صورت حبس و شلاق پیش‌بینی شده است. مرتکب جرم اخلال در نظم عمومی با تشخیص دادگاه به حبس از 3 ماه تا یک سال و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌گردد.

در متن ماده 618 قانون مجازات اسلامی آمده است که : «هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

جرم اخلال درنظم عمومی چیست ؟

اخلال در نظم عمومی در واقع عملی است که به موجب آن آرامش و آسایش شهروندان جامعه سلب می‌شود.

مجازات جرم اخلال درنظم عمومی چیست ؟

مرتکب جرم اخلال در نظم عمومی با تشخیص دادگاه به حبس از 3 ماه تا یک سال و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌گردد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اخلال در نظم عمومی و نزاع دسته جمعی





:: برچسب‌ها: اخلال در نظم عمومی و نزاع دسته جمعی ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: