دعوای الزام به تمکین زن و شرایط آن
نوشته شده توسط : vakiel

این روزها دادگاه‌های خانواده محل رفت آمد زوج‌هایی ناراضیست که همسران آن‌ها به وظایف خود در قبال خانواده و زندگی عمل نمی‌کنند و مسئولیت‌هایشان را نمی‌پذیرند. یکی از این موارد عدم تمکین است. حال تمکین چیست؟ آیا فقط به زن مربوط است یا خیر؟ در ادامه به بررسی تفصیلی دعوای الزام به تمکین می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله تمکین و عدم تمکین چیست را مطالعه نمایید

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: دعوای الزام به تمکین زن و شرایط آن 

تمکین و نشوز چیست ؟

در ازدواج مباحث تمکین و نشوز مطرح می‌گردد که به لحاظ حقوقی دارای آثار و پیامدهای به‌خصوصی است. به طور اجمالی قیام برای انجام وظایف قانونی در ازدواج را تمکین و عدم انجام آن‌ها را نشوز گویند. برای کسب اطلاع دقیق از مفهوم و مصادیق تمکین و نشوز و انواع تمکین عام و خاص کلیک نمایید.

ضمانت اجرای عدم تمکین

در این موارد ضمانت اجرای قانون در برابر زن موارد زیر است:

۱. الزام وی به تمکین.

۲. محرومیت زوجه از دریافت نفقه.

۳. در شرایطی دادگاه اجازه ازدواج مجدد را به مرد می‌دهد.

۴. همچنین محرومیت زن از دریافت “نحله”.

چنانکه زن از اقامت گزیدن در منزل شوهر امتناع ورزد ( عدم تمکین عام ) و یا از وظایف زوجیت سر باز زند نفقه به او اختصاص نمی‌یابد.

همانطور که در ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی داریم: اگر زن از انجام وظایف زوجیت خودداری و سرپیچی کند (بدون دلیل موجه) نفقه که حق اوست دیگر به او تعلق نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید : ضمانت اجرای عدم تمکین 

اقامه دعوای تمام عیار الزام به تمکین زن

در صورت ناشزه بودن زن، مرد یا وکیل او به دادگاه مراجعه می‌کند و دادخواست خود را مبنی بر الزام زوجه به تمکین ارائه می‌کند. البته لازم به ذکر است که بهتر است ابتدا مرد یک اظهارنامه شامل لزوم تمکین زن برای همسر خود بفرستد تا شاید قبل از ارائه دادخواست خود بتواند قضیه را حل کند.

دادگاه با بررسی دادخواست مرد جلسه‌ای را با حضور مرد و زن برای بررسی مشکل تشکیل می‌دهد. در ابتدا مرد یا وکیل او باید ضمن ارائه شکایت خود دلایل و مدارکی را مبنی بر عدم تمکین زن ارائه کند. سپس دادگاه به زوجه یا وکیل وی امکان می‌دهد تا از خود دفاع کند و با ارائه دادن دلایل خود صحت دلایل شوهر خود را رد یا تنفیذ بنماید.

بیشتر بخوانید : نحوه و پیگیری دادخواست تمکین در سامانه ثنا

دلایل رد دادخواست دعوای الزام به تمکین زن

ارائه دلایل زیر از طرف زوجه باعث رد دادخواست الزام به تمکین می‌شود:

۱. فراهم نکردن مسکن مناسب و در شان زوجه از طرف زوج.

۲. عدم پرداخت نفقه به زوجه.

۳. رفتار ناشایست زوج مانند ضرب وجرح زن، ناسزا گفتن، اعتیاد و…

۴. استفاده زوجه از حق حبس خود مبنی بر پرداخت کامل مهریه. ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی بیان می‌کند: در صورتی که زوجه (زن) قبل از ادای وظایف زوجیت درخواست مهریه کند اجازه دارد تا زمان دریافت کامل مهریه از انجام وظایف در برابر شوهرش خودداری کند. البته لازم به ذکر است که این خودداری ارتباطی به دریافت نفقه ندارد و زوج موظف است در این مدت نفقه زوجه را بپردازد. اما اگر زوجه قبل از دریافت مهریه با میل خود به وظایف زوجیت عمل کند دیگر نمی‌تواند از ادای آن سرپیچی کند.

۵. و…

بیشتر بخوانید : الزام به تمکین زن 

سرانجام دعوا

دادگاه پس از شنیدن دلایل دو طرف اقدام به صدور رای در خصوص دادخواست می‌نماید که اگردلایل زن کافی باشد دادخواست رد می‌شود و اگر دلایل مرد کافی و اظهارات زن بی‌پایه و اساس باشد دادگاه حکم الزام به تمکین زن را صادر می‌نماید. در صورت اعتراض زن، وی می‌تواند در مهلت ۲۰ روزه‌ای که دادگاه برای اعتراض تعیین کرده است به دادگاه مراجعه کند و تجدیدنظر در حکم دادگاه را درخواست نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دعوای الزام به تمکین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دعوای الزام به تمکین پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دعوای الزام به تمکین زن و شرایط آن 





:: برچسب‌ها: دعوای الزام به تمکین زن و شرایط آن ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 23 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: