فوت شریک در شرکت سهامی خاص و عام
نوشته شده توسط : vakiel

قوانین مربوط به فوت شریک در شرکت سهامی یکی از پرسش‌های پر تکرار است. پرسش‌هایی نظیر این که با فوت شریک تکلیف سهام او چه می‌شود؟ اساساً فوت شریک چه تأثیری بر شرکت سهامی دارد؟ با وجود این که شرکت‌های سهامی به دو نوع خاص و عام تقسیم می‌شوند اما پاسخ به این پرسش‌ها برای هر دو نوع شرکت سهامی تقریباً یکسان است. در ادامه مقاله به بررسی فوت شریک در یک شرکت سهامی و اثرات آن بر روی شرکت می‌پردازیم. برای تسریع روند تغییرات می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: فوت شریک در شرکت سهامی خاص و عام

فوت شریک در شرکت سهامی

با فوت سهامداران در شرکت سهامی کمترین اثری بر روند شرکت ایجاد نخواهد شد. در واقع حتی اعضای تشکیل دهنده شرکت نمی‌توانند در اساسنامه، بندی با مضمون انحلال شرکت در اثر فوت یکی از سهامداران را اضافه نمایند.

در صورت فوت سهامدار، سهام به وراث او انتقال می‌یابد. اگر قرار باشد فوت سهامدار اثری بر روی شرکت بگذارد همین اضافه شدن ورثه وی به عنوان سهامداران جدید هستند. طبیعتا فوت سهامدار در شرکت‌های سهامی عام با وجود شرکای فراوان مشکلات کمتری به وجود می‌آورد. ورثه متوفی به عنوان سهامداران جدید تمام حقوق متوفی در شرکت نظیر حق رأی و حق دریافت سود را دارند.

وقتی سهامدار یک شرکت سهامی خاص فوت کند، باید در اولین فرصت تعداد سهام وی مشخص گردد. ورثه متوفی برای تقسیم سهام و تعیین نحوه‌ی تقسیم باید به اداره دارایی مراجعه نمایند. همچنین ورثه باید جهت تقسیم سهام ارثی مبلغی را که در قانون به عنوان مالیات بر ارث تعیین شده به اداره دارایی پرداخت نمایند. در گواهی انحصار وراثت که به ورثه تحویل داده می‌شود نحوه تقسیم سهام میان وراث بیان شده است.

اثرات فوت شریک در شرکت سهامی

  • همان‌طور که گفتیم شرکت منحل نمی‌شود. زیرا در شرکت‌های سهامی ارزش سرمایه بیشتر از ارزش اشخاص است. این اصل با توافق سهامداران نیز تغییر نمی‌کند.
  • با فوت سهامدار، ورثه‌ی او به عنوان سهامداران شناخته می‌شوند. در صورت وجود چند وارث تقسیم سهام متوفی بر اساس قوانین انحصار وراثت انجام می‌شود. شرکت سهامی خاص باید بتواند با ورثه سهامدار فوت شده به توافق برسد.
  • ورثه‌ِ سهامدار فوت شده می‌توانند سهام را نگه دارند یا به شخص دیگری منتقل کنند. در شرکت سهامی خاص این انتقال سهام به غیر باید به تصویب برسد.

ثبت کردن فوت شریک در شرکت سهامی

با وجود این که هرگونه تغییرات در شرکت‌ها‌ی ثبت شده همواره باید به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسد، اما فوت سهامدار در شرکت سهامی احتیاجی به ثبت شدن ندارد. البته فوت سهامدار در شرکت سهامی خاص تبعاتی دارد که حتماً باید به اطلاع اداره ثبت رسانده شود. زیرا همان‌طور که بیان شد با فوت سهامدار ورثه سهامداران جدید خواهند بود. همچنین با فرض متعدد بودن ورثه ممکن است برخی از آن‌ها مایل به ماندن در شرکت به عنوان سهامدار باشند و برخی قصد خروج از شرکت یا انتقال سهام خود را داشته باشند.

هرچند این مسائل در شرکت سهامی عام چندان اهمیتی ندارد اما تغییر وضعیت سهامداران در شرکت سهامی خاص بسیار مهم است. بنابراین شرکت سهامی خاص به واسطه فوت یکی از سهامداران، دچار تغییر در سرمایه و سهامدار می‌شود. هرگونه تصمیم گیری جهت حل روابط با ورثه سهامدار فوت شده، باید به واسطه صورت‌جلسه به اداره ثبت و اداره مالیات اطلاع داده شود. اطلاع دادن به مراکز نام برده به معنای ثبت تغییرات جدید است که پس از آن تغییرات باید در روزنامه رسمی نیز منتشر شود. برای انجام این امور به مقاله ثبت شرکت مراجعه نمایید.

فوت مدیر شرکت

در فرضی که یکی از مدیران شرکت سهامی فوت کند با توجه به این‌ که تعداد اعضای هیئت‌مدیره از تعداد مقرر در قانون کمتر شده، به جای متوفی یک جایگزین در نظر گرفته می‌شود. بر اساس اساسنامه شرکت در وهله اول اعضای علی‌البدل جانشین شخص فوت شده می‌شوند. ممکن است اعضای علی‌البدل انتخاب نشوند و با وجود انتخاب آن‌ها تعداد به حد نصاب نرسیده و باز هم جای خالی در هیئت‌مدیره وجود داشته باشد. در این حالت مجمع عمومی عادی شرکت به دعوت باقی مانده مدیران تشکیل می‌شود تا بخش‌های خالی مانده در هیئت‌مدیره را تکمیل کنند.

اگر هیئت‌مدیره از مجمع عمومی جهت تعیین باقی اعضا دعوت به عمل نیاورد ذی‌نفع شرکت می‌تواند از بازرسان شرکت تقاضای برگزار کردن این جلسه را بدهد. بنابراین بازرسان از مجمع عمومی عادی دعوت می‌نمایند تا سمت‌های خالی مانده در هیئت‌مدیره را انتخاب نمایند. برای آشنایی با روند تغییر مدیر عامل شرکت کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا با فوت سهامدار، شرکت سهامی منحل می‌شود ؟

خیر شرکت منحل نمی‌شود زیرا در شرکت‌های سهامی ارزش سرمایه بیشتر از ارزش اشخاص است.

با فوت شریک در شرکت سهامی، برای سهام او چه اتفاقی می‌افتد ؟

با فوت سهامدار، سهام میان ورثه او تقسیم می‌شود و ورثه سهامداران جدید خواهند بود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: فوت شریک در شرکت سهامی خاص و عام





:: برچسب‌ها: فوت شریک در شرکت سهامی خاص و عام ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: