منع تعقیب چک مفقودی
نوشته شده توسط : vakiel

چک دارای ارزش مالی است. حال اگر دسته‌چک یا یک برگه از آن مفقود شود، چه باید کرد؟ طبیعی است اگر چک به دست فرد نادرستی بیفتد امکان سوءاستفاده از آن فراهم می‌شود. بنابراین صادر‌کننده در صورت گم‌شدن چک باید مراحل اعلام‌مفقودی چک را انجام دهد. دستور به بانک جهت عدم پرداخت وجه چک مفقودی، شکایت در مرجع قضایی صالح و دریافت گواهی مفقودی و تحویل این گواهی بانک مراحل اعلام مفقودی است. اگر دادگاه مفقودی بودن چک را احراز کند چک مفقودشده را ابطال خواهد کرد. حال در شرایطی نیز ممکن است قرار منع تعقیب برای چک مفقودی صادر شود که در ادامه به آن می‌پردازیم. برای دریافت پاسخ سوالات خود از خدمات وکیل کار استفاده بفرمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: منع تعقیب چک مفقودی

قرار منع تعقیب برای چک مفقودی

صادر‌کننده چک باید جهت اعلام مفقودی در مرجع صالح قضایی شکایتی مبنی بر مفقودیت چک مطرح کند. حال اگر موضوع شکایت صادر‌کننده چک صرفاً اعلام مفقودی باشد؛ یعنی نه سرقت و نه خیانت‌درامانت و یا جرائم دیگر که نشان‌دهنده از سوء‌استفاده از چک باشد، جرمی رخ نداده است. بنابراین طبیعی است وقتی جرمی محقق نشده و نیز برای دادگاه متهمی شناسایی نشده است، دادگاه قرار منع تعقیب صادر کند. و این گواهی صرفاً به‌عنوان یک گواهی مفقودی اعتبار دارد.

چه زمانی قرار منع تعقیب برای چک مفقودی صادر می‌شود ؟

قرار منع تعقیب در دو حالت صادر می‌شود. اول اینکه عمل ارتکابی جرم نباشد. دوم آنکه عمل ارتکابی جرم باشد اما ادله کافی برای انتساب جرم ارتکابی به دست نیاید. یعنی دلایل ارائه‌شده به دادگاه برای اثبات اتهام کافی نباشد. برای آشنایی بیشتر با مراحل اعلام مفقودی چک کلیک کنید.

اقدامات لازم هنگام مفقودی چک

به‌عنوان صادرکننده و یا دارنده چک در صورت گم کردن چک باید مراحل اعلام مفقودی چک را انجام دهید. قدم اول؛ درخواست عدم پرداخت وجه چک به بانک است. پس از مراجعه به بانک صادر‌کننده و با تکمیل فرم مخصوص، به بانک دستور عدم پرداخت داده می‌شود. بانک نیز پس از احراز هویت چک را به مدت یک هفته مسدود می‌کند.

قدم دوم؛ مراجعه به مراجع قضایی صالح ظرف این‌یک هفته است. درصورتی‌که مبلغ چک مفقودی 20 میلیون تومان یا کمتر باشد و نیز وقوع جرمی مثل سرقت و جعل و… محرز نشده باشد، باید به شورای حل اختلاف مراجعه شود. اگر مبلغ چک گمشده بالای 20 میلیون تومان باشد یا وقوع جرمی مثل سرقت و جعل و… مشخص گردد باید به دادسرای محل وقوع بانک افتتاح کننده حساب مراجعه و شکایت تنظیم گردد. پس از طی تشریفات قضایی دادگاه گواهی مفقودی چک را صادر می‌کند.

قدم سوم؛ ارائه گواهی صادرشده به بانک است. در اینجا صادر‌کننده یا ذی‌نفع چک باید گواهی مفقودی را به بانک ارائه دهد. برای ارائه این گواهی تنها یک هفته فرصت هست. اگر در این مدت‌زمان گواهی مفقودی به بانک ارائه نشود درصورتی‌که دارنده چک به بانک مراجعه کند، بانک موظف است وجه چک را به او بپردازد. اما اگر ظرف یک هفته گواهی به بانک ارائه شود، بانک تا زمان تعیین تکلیف پرونده، از پرداخت وجه چک خودداری می‌کند.

درحال حاضر برای استعلام مفقود شدن یا به سرقت رفتن چک سامانه‌ای ایجاد شده است. اگر چک شما به سرقت رفته و یا مفقود شده است، می توانید اطلاعات آن را در سامانه‌ موسوم به ساد24 ثبت نمایید.

درنهایت مرجع قضایی به موضوع مفقودی رسیدگی می‌کند و در صورت احراز مفقودی چک و وقوع جرم علاوه بر رسیدگی به جرم و تعقیب متهم، حکم بر بطلان چک مفقودی نیز صادر می‌کند.

اقرارنامه مفقودی چک

درصورتی‌که ذی‌نفع یا دارنده چک مدعی است که چک را گم‌کرده، به‌عنوان صادرکننده همراه با او به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید و از او یک اقرارنامه بگیرید. در این اقرارنامه باید نوشته شود چک (با درج کردن شماره سریال آن و تاریخ آن و همچنین بانک عهده‌دار آن) را مفقود نمودم و هیچ گونه ادعایی در خصوص آن ندارم. این مرحله، علاوه بر مراحلی است که در بانک و مرجع قضایی باید طی کنید.

نحوه اثبات برای منع تعقیب مفقودی چک

برای اثبات مفقودی چک با توجه به شرایط خود می‌توانید از شهادت شهود، درصورتی‌که شاهدی برای مفقودی دارید و همچنین نشر آگهی در روزنامه‌های رسمی مبنی بر مفقود شدن چک، استفاده کنید.

در مواردی که چک شما براثر موارد مختلف نظیر آتش‌سوزی نابودشده است نیز می‌توانید از طریق اثبات مفقودی چک برای پس گرفتن دارایی‌های خود اقدام کنید. برای آشنایی بیشتر مقاله چک چیست را بخوانید.

منع تعقیب چک مفقودی |مجازات اعلام دروغ مفقودی چک

مطابق قانون صدور چک، دارنده چک، می‌تواند علیه کسی که به بانک دستور عدم پرداخت داده شکایت کند. خواه آن شخص صادرکننده باشد یا ذی‌نفع چک. درصورتی‌که ثابت شود ادعای مفقودی دروغ بوده، با توجه به مبلغ چک مجازات تعیین می‌شود.

اگر مبلغ مندرج در چک کمتر از ده میلیون ریال باشد، مجازات حبس تا حداکثر 6 ماه اعمال می‌شود. مبلغ ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال، متهم به 6 ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. اگر مبلغ چک بیشتر از پنجاه میلیون ریال باشد، متهم به حبس یک سال تا دو سال و همچنین ممنوعیت از داشتن دسته‌چک به مدت دو سال محکوم می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله اسناد تجاری را بخوانید.

درصورتی‌که در مورد چند چک مجزا این اتفاق افتاده باشد، و فرد به‌دروغ برای تمام آن‌ها اعلام مفقودی کند، مجموع مبلغ چک‌ها ملاک عمل دادگاه قرار می‌گیرد. همچنین علاوه بر مجازات گفته‌شده کسی که دستور عدم پرداخت داده موظف است، خسارت‌های وارده بر دارنده چک را جبران کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه زمانی برای چک مفقودی قرار منع تعقیب صادر می‌شود ؟

اگر موضوع شکایت صرفاً اعلام مفقودی چک باشد پس جرمی محقق نشده بنابراین دادگاه قرار منع تعقیب صادر کند و گواهی صادره، صرفاً به‌عنوان یک گواهی مفقودی اعتبار دارد.

مراحل اعلام مفقودی چک چیست ؟

سه‌گام؛ دستور عدم پرداخت وجه چک مفقودی به بانک، طرح شکایت در مرجع قضایی صالح و دریافت گواهی مفقودی و در نهایت ارائه گواهی مفقودی به بانک.

آیا اعلام دروغ مفقودی چک مجازات دارد ؟

بله، با توجه به رقم مندرج در چک مجازات حبس از 6ماه تا 2سال، ممنوعیت استفاده از دسته‌چک و همچنین جبران خسارت وارد بر دارنده چک را به همراه دارد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: منع تعقیب چک مفقودی





:: برچسب‌ها: منع تعقیب چک مفقودی ,
:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: