مجازات رمالی فالگیری و دعانویسی
نوشته شده توسط : vakiel

آیا با مجازات رمالی آشنایی دارید؟ مجازات فالگیری، رمالی و دعانویسی چیست؟ فالگیری، رمالی و دعانویسی معضلی اجتماعی است و می‌توان گفت این رمالی بسیاری از خانواده‌ها را قربانی خود کرده است. برخی افراد با متوسل شدن به رمالی و دعانویسی و پرداخت هزینه‌های هنگفت سعی دارند مشکلات زندگی خود را که از حل آن‌ها نا‌امید شده‌اند به این طریق حل نمایند. اما به دلیل آسیب پذیر بودن این افراد، سودجویان فرصت را غنیمت شمرده و به اشکال مختلف مبالغ هنگفتی می‌گیرند. قانون نیز برای این سودجویان مجازات های سنگینی در نظر گرفته است که در ادامه به مجازات های درنظر گرفته شده برای این جرم شرح داده ایم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مجازات رمالی فالگیری و دعانویسی

مجازات جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی چیست ؟

رمالی، دعانویسی و فالگیری بر اساس قانون تشدید مجازات ارتشا، اختلاس و  کلاهبرداری جرم شناخته شده است. در واقع بر اساس این قانون رمالی و دعانویسی طبق قانون کلاهبرداری محسوب می‌شود. با توجه به این که رمال‌ها و دعانویس‌ها با حیله و تقلب به مردم و مراجعه کنندگان به خود این‌گونه القا می‌کنند که دارای اختیارات ویژه‌ای هستند. همچنین افراد را به امور غیرواقعی امیدوار می‌نمایند یا از حوادث غیرواقعی می‌ترسانند. برای آشنایی بیشتر نحوه اثبات و پیگیری جرم فالگیری کلیک کنید.

و در نهایت با به کار بردن ابزار تقلب و با وعده حل مشکلات مردم وجوه قابل توجه و هنگفتی را از آن‌ها دریافت می‌کنند. بنابراین با تعریف ارائه شده از کلاهبرداری در ماده 1 قانون تشدید مجازات ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری جای می‌گیرد. و فردی که اقدام به رمالی و دعانویسی و یا فالگیری نماید کلاهبردار محسوب می‌شود. از طرفی بر اساس ماده دوم همین قانون مالی که از راه غیرقانونی کسب شود مال نامشروع است. کسب چنین مالی جرم است و مجازات دارد.

انواع مجازات حبس و مجازات نقدی رمالی و دعانویسی

با تمام این توصیفات مجازات فرد فالگیر تعیین می‌شود. اگر قاضی عمل دعانویسی و رمالی را کسب مال نامشروع در نظر بگیرد در آن صورت مالی که به صورت غیرقانونی و نامشروع کسب شود فرد باید در برابر آن پاسخگو باشد. و قانون برای این افراد که مال نامشروع کسب کرده‌اند مدت سه ماه تا دو سال حبس تعیین می‌کند.

علاوه بر مجازات حبس برای این افراد باید دو برابر مالی که به صورت غیرقانونی و نامشروع کسب کرده‌اند را به عنوان مجازات نقدی پرداخت نمایند. همچنین مال کسب شده را به صاحب مال بازگردانند. از طرفی اگر قاضی عمل رمالی و دعانویسی را کلاهبرداری در نظر بگیرد مجازات متهم حبس تعزیری از یک تا 7 سال خواهد بود. علاوه بر مجازات حبس رد مال و همچنین جزای نقدی نیز جز مجازات کلاهبرداران است.

البته علاوه بر کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع عناوین دیگری نیز برای جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی مطرح شده است. مانند کلاشی که در قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. بر اساس آن هر کسی اقدام به تکدی یا کلاشی نماید و این عمل را پیشه خود قرار داده و از آن امرار معاش کند مجازات خواهد شد. مجازات کلاشی و تکدی حبس از یک تا سه ماه می‌باشد. در صورتی که افراد مرتکب به این جرم شوند در حالی که توان مالی داشته باشند علاوه بر حبس تمام اموالی که از طریق کلاشی کسب کرده‌اند مصادره می‌شود. برای آشنایی بیشتر با جرم کلاهبرداری کلیک کنید.

آیا شکایت قربانی از رمال یا فالگیر و دعانویس الزامی است ؟

افراد بسیاری وجود دارند که گرفتار رمال‌ها و دعانویسان و یا فالگیران شده‌اند. قربانیان رمال‌ها و دعانویس‌ها می‌توانند از این افراد شکایت نمایند. نکته قابل توجه این است که در مورد جرائمی نظیر رمالی و دعانویسی و فالگیری تا زمانی که قربانی شکایت نکند و اعلام جرم نکند امکان برخورد قانونی با این افراد وجود ندارد. یعنی دادستان، مقامات قضایی و پلیس بدون این که به آن‌ها اعلام جرم شود نمی‌توانند با مجرم برخورد کرده و آن‌ها را مورد تعقیب و مجازات قرار دهند.

البته در صورتی که جرم مشهود باشد خود پلیس و یا مقامات قضایی امکان برخورد با آن را دارند. به عنوان مثال تبلیغات رمالی یا دعانویسی در فضای مجازی انجام گیرد. بدین ترتیب برای همه‌گان مشهود است شخصی که تبلیغات را انجام داده است در حال انجام جرم رمالی یا دعانویسی و یا فالگیری می‌باشد. این تبلیغات خود در حکم سند برای پلیس و محاکم قضایی می‌باشند. بنابراین در چنین مواردی بدون شکایت قربانیان و به صرف رؤیت آن تبلیغات توسط مراجع قضایی یا پلیس امکان برخورد دستگاه‌های قضایی با متخلفین وجود دارد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

مجازات رمالی و دعانویسی و فالگیری چیست ؟

با در نظر گرفتن این که قاضی چه عنوان مجرمانه‌ای به این عمل می‌دهد مجازات حبس از یک ماه تا 7 سال متغیر است که در متن مقاله توضیح داده شد. علاوه بر مجازات حبس مجازات نقدی نیز وجود دارد.

آیا شکایت قربانی‌های رمالی و دعانویسی الزامی است ؟

بله  زیرا در مورد جرائمی نظیر رمالی و دعانویسی و فالگیری تا زمانی که قربانی شکایت نکند و اعلام جرم نکند امکان برخورد قانونی با این افراد وجود ندارد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مجازات رمالی فالگیری و دعانویسی





:: برچسب‌ها: مجازات رمالی فالگیری و دعانویسی ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: