مجازات سرقت گوشی
نوشته شده توسط : vakiel

مجازات سرقت گوشی با توجه به عوامل مختلف تعیین می‌شود. بر اساس قانون مجازات‌اسلامی عمل ربودن مال غیر، جرم سرقت یا دزدی را محقق می‌سازد. هنگامی که یک فرد گوشی موبایل دیگری را که دارای ارزش مادی است می‌رباید مرتکب جرم سرقت شده است که دارای مجازات می‌باشد. پس باید برای این جرم مجازاتی متناسب اندیشید، اما چه مجازاتی برای سرقت گوشی مشخص شده است؟ در ادامه به انواع مجازات های این جرم پرداخته ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مجازات سرقت گوشی

مجازات های سرقت گوشی

مطابق قانون مجازات اسلامی ایران ربودن مال غیر یکی از ارکان تحقق جرم سرقت یا دزدی است. جرم سرقت را می‌توان این‌گونه تعریف کرد که فردی مال دیگران را که دارای ارزش مادی باشد برباید. و این ربایش بدون رضایت صاحب‌مال و بدون اینکه قرارداد و توافقی میان آن‌ها وجود داشته باشد انجام بگیرد. بنابراین بر اساس این تعریف در صورتی که شخصی بدون رضایت صاحب‌مال، گوشی موبایل وی را برباید جرم سرقت محقق شده است.

با توجه به تعریف ارائه شده از جرم سرقت می‌توان گفت که خود این جرم می‌تواند به اشکال و انواع مختلفی صورت پذیرد. مانند سرقت از منازل سرقت اینترنتی از حساب بانکی و یکی از انواع شایع سرقت که سرقت گوشی موبایل است. هر یک از انواع سرقت با توجه به شرایط آن دارای مجازات‌های مختلفی است. البته برای تعیین مجازات‌سرقت، قاضی حدی یا تعزیری بودن سرقت را نیز موردتوجه قرار می‌دهد. برای آشنایی با انواع جرم سرقت در قانون کلیک کنید.

مجازات جرم سرقت گوشی براساس نوع آن

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم سرقت گوشی دیگران جرم است. اگر این جرم اثبات شود بر اساس قانون مجازات اسلامی مرتکب شامل‌مجازات خواهد شد. مجازات سرقت گوشی با توجه به حدی بودن سرقت و یا تعزیری بودن سرقت تعیین می‌شود.

مجازات سرقت حدی گوشی

اگر سارق شرایط چهارده‌گانه سرقت حدی را در سرقت گوشی‌های موبایل به صورت هم‌زمان داشته باشد بهترین وقت حدی و مجازات‎‌سرقت حدی محکوم خواهد شد. شرایط چهارده‌گانه سرقت حدی در قانون مجازات اسلامی بیان‌شده است. البته باید اشاره کرد که داشتن شرایط چهارده‌گانه تعریف‌شده در قانون نسبتاً دشوار و سخت است. به عبارتی بعید است که در جرم سرقت گوشی بتوان تمام این شرایط را برای مرتکب احراز نمود. و معمولاً نمی‌توان مرتکب گوشی موبایل را به‌عنوان سرقت حدی مجازات کرد.

اما اگر سرقت گوشی موبایل شرایط چهارده‌گانه آورده شده در قانون مجازات شود مجازات سارق چهار مرتبه خواهد داشت. این چهار مرتبه از مجازات‌سرقت حدی عبارت‌اند از: مرتبه اول قطع چهار انگشت، مرتبه دوم قطع پا، مرتبه سوم حبس ابد و مرتبه چهارم اعدام. همان‌طور که گفتیم احراز تمامی ۱۴ شرایط سرقت حدی برای سرقت گوشی موبایل تقریباً بعید است.

سرقت تعزیری

نوع دیگر سرقت، سرقت تعزیری است. اگر جرم سرقت واجد شرایط چهارده‌گانه سرقت حدی نشود در این صورت به آن سرقت تعزیری می‌گویند. و سارق مورد پیگیری و مجازات تعزیری قرار می‌گیرد. هرچند می‌توان گفت که سرقت تعزیری نیز انواع مختلفی دارد. گاهی فقط تعزیری دارای مجازات بیشتری است که در اصطلاح قانونی به آن سرقت تعزیری مشدد می‌گویند.

مجازات‌سرقت تعزیری گوشی‌موبایل با در نظر گرفتن شرایط مختلف و نحوه سرقت متفاوت خواهد بود. اما درمجموع می‌توان گفت که مجازات سرقت گوشی موبایل شامل حبس و شلاق است.

۵ نوع سرقت با شرایط مختلف پیش‌بینی‌شده از ماده ۶۵۱ تا ۶۵۷ قانون مجازات اسلامی وجود دارد. که بر اساس آن مجازات‌های مختلفی نیز برای مجرم تعیین‌شده است. مجازات‌های ۵ نوع سرقت تعزیری در قانون مجازات اسلامی به شرح زیر است.

ماده 651 قانون مجازات اسلامی

بر اساس شرایط آورده شده در ماده ۶۵۱ مجازات‌سرقت‌گوشی موبایل شامل ۵ تا ۲۰ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق است. شرایط این ماده عبارت است از: « سرقت در شب واقع ‌شده باشد؛ سرقت توسط دو نفر و یا بیشتر انجام شده باشد ؛ یک نفر یا چند نفر از سارقان سلاح (مثل قمه یا چاقو ) داشته باشند ؛ سارقان از دیوار بالا رفته و یا حرز را شکسته باشند یا کلید ساختگی استفاده کرده و یا اینکه خود را به‌عنوان مأمور دولتی تلقی نمایند یا درجایی که محل سکونت و یا مهیا شده برای سکونت است اقدام به سرقت کرده باشند و یا در ضمن سرقت کسی را تهدید و یا آزار و اذیت نموده باشد .»

ماده 652 قانون مجازات اسلامی

ماده ۶۵۲ قانون مجازات شرایط سرقت گوشی موبایل همراه با آزار را که شامل مجازات مشدد نیز می‌شود مطرح می‌نماید. این ماده بیان می‌دارد که: « اگر سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد، به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا 74 ضربه محکوم می‌شود و اگر ضرب و جرح نیز واقع‌شده باشد، علاوه بر مجازات ضرب و جرح، به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می‌شود.»

ماده 653 قانون مجازات اسلامی

در ماده ۶۵۳ به سرقت گوشی در خیابان‌ها اشاره نموده و مجازات این‌گونه از سرقت را مشخص کرده است. در این‌ ماده قانونی آمده است که: « هر کس در راه‌ها و شوارع به نحوی از انحاء مرتکب راهزنی شود، در صورتی که عنوان محارب بر او صادق نباشد، به سه تا پانزده سال حبس و شلاق تا 74 ضربه محکوم می‌شود.»

ماده 654 قانون مجازات اسلامی

مجازات‌سرقت گوشی موبایل در شب یا با سلاح نیز در ماده 6۵۴ قانون مجازات اسلامی این‌گونه مطرح شده است: «هرگاه سرقت در شب واقع‌شده باشد و سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و لااقل یک نفر از آنان حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد در‌ صورتی که بر حامل اسلحه عنوان محارب صدق نکند جزای مرتکب یا مرتکبان حبس از پنج تا پانزده سال و شلاق تا (۷۴) ضربه می‌باشد.»

ماده 657 قانون مجازات اسلامی

اما معمول‌ترین حالت سرقت گوشی موبایل، سرقت از طریق جیب‌بری یا کیف‌قاپی است. اگر کسی با کیف قاپی چیزی برباید مرتکب جرم سرقت گوشی افراد شود مجازات وی در ماده ۶۵۷ قانون مجازات اسلامی آورده شده است. این ماده بیان می‌دارد که: «هر کس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف زنی، جیب‌بری و امثال آن شود، به حبس از یک تا پنج سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.» برای آشنایی با نحوه اثبات سرقت کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

جرم سرقت گوشی چه زمانی محقق می‌شود ؟

در صورتی که شخصی بدون رضایت صاحب‌مال، گوشی موبایل وی که دارای ارزش مادی است را برباید جرم سرقت محقق شده است.

معمول‌ترین حالت ربایش گوشی و مجازات‌آن چیست ؟

معمول‌ترین حالت سرقت گوشی موبایل، سرقت از طریق جیب‌بری یا کیف‌قاپی است که مجازات‌آن حبس از یک تا پنج سال و تا 74 ضربه شلاق می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مجازات سرقت گوشی





:: برچسب‌ها: مجازات سرقت گوشی ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: