پیگیری سرقت گوشی
نوشته شده توسط : vakiel

پیگیری سرقت گوشی از چه طریقی امکان پذیر است؟ مجازات جرم‌سرقت با توجه به اینکه سرقت حدی یا تعزیری در نظر گرفته بشود متفاوت خواهد بود. ولی به طور کلی جرم سرقت گوشی می‌تواند شامل حبس و شلاق باشد. پرسش ما این است که کسی که مورد سرقت قرار گرفته چگونه می‌تواند جرم دزدی را اعلام نموده و پیگیری‌های لازم را انجام دهد؟ قربانی چه مدارکی برای اثبات جرم سرقت گوشی باید ارائه نماید؟ در ادامه این مطلب به مراحل و نحوه پیگیری سرقت گوشی و اثبات سرقت گوشی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع:‌ پیگیری سرقت گوشی

مراحل پیگیری سرقت گوشی

اولین مرحله برای پیگیری سرقت گوشی موبایل این است که قربانی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند. با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شاکی می‌تواند یک شکایت کیفری طرح نموده و بدین ترتیب پیگیری قانونی از سرقت گوشی خود را شروع کند. به عنوان مثال ممکن است که نحوه سرقت گوشی به صورت کیف قابی باشد. بدین ترتیب شاکی باید نمونه فرم شکایت از کیف زنی را تکمیل نموده و در یکی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی آن را ثبت نماید.

مرحله بعدی برای پیگیری سرقت گوشی موبایل این است که شاکی منتظر ابلاغیه‌های دادسرا بماند. وقتی ابلاغیه از جانب دادسرا جهت پیگیری شکایت سرقت گوشی موبایل صادر شد به این معنی است که شاکی به دادسرا احضار شده است. بنابراین شاکی باید با توجه به زمان تعیین شده در ابلاغیه به دادسرا مراجعه نماید. و توضیحات لازم را در مورد سرقت گوشی موبایل و همچنین تمامی مدارک و شواهد مورد نیاز را به دادسرا ارائه کند.

لازم به ذکر است که در اغلب مواقع ممکن است به‌عنوان قربانی سارق گوشی خود را نشناسید. در واقع ممکن است شما اصلاً ندانید چه شخصی گوشی شما را دزدیده است. چنین مواقعی شاکی می‌تواند از دادسرا درخواست کند که تحقیقات لازم برای شناسایی سارق توسط پلیس آگاهی انجام گیرد. بعضی مواقع هم شما در مورد سرقت موبایل به شخصی مظنون هستید. دراینجا می‌توانید شخص مظنون را به دادسرا معرفی کنید تا تحقیقات لازم از وی انجام شود.

برای آشنایی بیشتر با جرم سرقت کلیک کنید.

پیگیری سرقت گوشی

سرقت یا دزدیدن گوشی موبایل جرم است. با در نظر گرفتن اینکه این سرقت به صورت حدی یا تعزیری انجام شده باشد مجازات مختلفی نیز برای سارق اعمال می‌گردد. اما نکته مهم این است که جرم سرقت گوشی باید اثبات شود تا اعمال مجازات انجام گیرد. حال باید پرسید که نحوه اثبات سرقت گوشی موبایل چگونه است؟

در جواب باید گفت که جهت اثبات سرقت گوشی شاکی باید تمامی اسناد و مدارکی که در این مورد دارد را به دادسرا و یا همان مقام قضائی رسیدگی کننده تحویل دهد. با انجام این کار سرقت گوشی توسط مرجع قضایی و دادسرا اثبات می‌شود. و به این ترتیب متهم نمی‌تواند در مقابل به علت تهمت دزدی زدن علیه شاکی طرح شکایت نماید.

بر اساس قوانین حقوقی ادله اثبات دعوا اقسام مختلفی دارد. شاکی جهت اثبات سرقت گوشی موبایل خود می‌تواند به هر یک از این ادله استناد کند. مثلاً یکی از ادله اثبات دعوا شاهد است. بنابراین اگر شاکی شاهدی دارد که دیده است گوشی وی توسط چه شخصی به سرقت رفت. می‌تواند از شاهد بخواهد در دادگاه حضور یافته و به نفع شاکی شهادت دهد. از طرفی اثبات سرقت گوشی می‌تواند با اقرار خود مجرم نیز انجام شود. برای آشنایی سایر شرایط اثبات سرقت کلیک کنید.

ارائه مدارک

به‌عنوان شاکی می‌توانید با ارائه اسناد و مدارک به دادسرا مثل فیلم دوربین مداربسته و یا تصاویر گرفته شده از متهم، سرقت گوشی موبایل خود را به شخص مظنون انتساب دهید. هرچند متهم به سرقت نیز می‌تواند با استفاده از روش‌های قانونی و حقوقی جهت اثبات بی‌گناهی خود تلاش کند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم در مواردی ممکن است که شاکی مدرکی جهت اثبات سرقت گوشی نداشته باشد. ولی درعین‌حال قصد اثبات سرقت و پس گرفتن گوشی موبایل خود را نیز داشته باشد. چنین جایی شاکی باید ابتدا شکایت کیفری خود را مطرح نماید. و سپس از پلیس و کلانتری بخواهد تا تحقیقات مقدماتی را انجام دهند و سارق موبایل را پیدا کند.

به این ترتیب شاکی می‌تواند اثبات سرقت گوشی موبایل خود را به انجام رساند. پلیس می‌تواند با انجام اقداماتی به شاکی سرقت موبایل کمک کند. این اقدامات شامل انگشت‌نگاری و همچنین ردیابی سیم‌کارت گوشی سرقت می‌شود. با انجام این اعمال از سوی پلیس شناسایی سارق و اثبات سرقت گوشی موبایل امکان‌پذیر است.

نحوه رسیدگی به جرم دزدی گوشی

قبل‌تر به‌طور خلاصه توضیح دادیم که پیگیری سرقت گوشی موبایل و اثبات سرقت چگونه انجام می‌شود. اما بعد از ثبت شکایت، مراجع قضایی به جرم سرقت گوشی چگونه رسیدگی می‌نمایند؟

سرقت گوشی موبایل نیز همانند سایر انواع سرقت بعد از اینکه توسط شاکی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شد مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. قدم اول این است که دفاتر خدمات قضایی شکایت ثبت‌شده را به دادسرا ارجاع می‌کنند. سپس این شکایت در دادسرا مورد رسیدگی مقدماتی قرار خواهد گرفت. رسیدگی مقدماتی معمولاً توسط دادور بازپرس انجام می‌شود. البته اگر تحقیقات دیگری ضرورت داشته باشد مسئول دادسرا می‌توانند از پلیس کمک دریافت کنند. دراینجا پلیس از طرف دادسرا تحقیقات تکمیلی لازم را انجام داده و گزارشی جهت ارائه به دادسرا تهیه می‌کند. به‌عنوان مثال ممکن است از قربانی سرقت دعوت نموده و چهره سارقان سابقه‌دار نشان دهد تا شاید شاکی بتواند یکی از آن‌ها را شناسایی کند.

پایان رسیدگی

در پایان هنگامی که پرونده شکایت کامل شده و متهم شناسایی شود دادسرا ممکن است نظر خود را به دو صورت بیان کند. یا قرار جلب به دادرسی متهم را صادر می‌کند و متهم را جهت بازپرسی جلب می‌کند. و یا قرار منع تعقیب متهم را صادر می‌نماید. البته در صورتی که دادسرا تا حد زیادی مطمئن شود که شخص متهم سارق گوشی شماست پرونده را به دادگاه کیفری ارجاع می‌کند تا ادامه رسیدگی و پیگیری در دادگاه کیفری انجام شود.

با ارجاع پرونده به دادگاه کیفری قاضی دادگاه علاوه بر در نظر گرفتن تحقیقات مقدماتی دادسرا و پلیس و مدارک ارائه‌شده شاکی و متهم را دعوت می‌نماید. شاکی و متهم در حضور در دادگاه دلایل و استنادات خود را بیان می‌کنند. دادگاه کیفری با جمع‌بندی تمامی مدارک و تحقیقات و ادعا و دلایل شاکی و متهم حکم نهایی را صادر می‌کند. این حکم ممکن است متهم را مجرم تشخیص دهد و مجازات کند و یا متهم را بی‌گناه تشخیص داده و مجازات شامل حال وی نشود. برای اطلاع از مجازات سرقت گوشی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

اولین قدم برای پیگیری سرقت گوشی موبایل توسط شاکی چیست ؟
در اولین مرحله قربانی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند شکایت کیفری طرح نماید.

در صورتی که شاکی سارق را نشناسد چه اقدامی می‌تواند انجام دهد ؟
شاکی می‌تواند از دادسرا درخواست کند که تحقیقات لازم برای شناسایی سارق توسط پلیس آگاهی انجام گیرد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع:‌ پیگیری سرقت گوشی





:: برچسب‌ها: پیگیری سرقت گوشی ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: