رد مال یا رد مثل مال چیست ؟
نوشته شده توسط : vakiel

رد مال یا رد مثل مال در صورتی مطرح می شود که فردی به هر دلیلی حیث عمل شخص دیگری مالی را از دست داده باشد. هر فرد در زندگی تلاش ‌می‌کند تا صاحب اموال و دارایی‌‌های بیشتری شود تا بتواند با استفاده از آن‌ها در رفاه زندگی نماید. اما در برخی موارد دیده ‌می‌شود که برخی افراد سودجو اموال دیگران را به سرقت ‌می‌برند ‌یا اموال را از دسترس آن‌‌‌ها خارج ‌می‌کنند که در این موارد قانونگذاران قوانین بسیار زیادی را وضع نموده‌‌‌‌اند. در ادامه توضیحات کامل‌‌‌تری را در خصوص رد مال یا مثل آن ارائه نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: رد مال یا رد مثل مال چیست ؟

رد مال

‌‌‌‌ر‌د مال در واقع به معنای بازگرداندن مال به صاحبش ‌‌می‌باشد. بعضی از افراد سعی ‌می‌کنند که اموال دیگران را از تصرف آن‌‌ها خارج کنند و آن‌ها را سرقت‌ کنند که در این صورت قانون فرد را نه تنها برای سرقتی که انجام داده است مجازات ‌می‌کند بلکه او باید مال را به صاحبش بازگرداند و هر خسارت وارد شده‌ای به او را نیز پرداخت ‌کند.

برای مثال فرض کنید شما دارای یک انگشتر طلای یادگاری هستید که یک ‌سارق آن ‌را از شما ‌می‌رباید. وقتی شما از فرد سارق در دادگاه شکایت ‌می‌کنید قاضی او را به ‌‌‌‌ر‌د مال یعنی همان بازگرداندن انگشتر به شما محکوم ‌می‌کند. برای آشنایی بیشتر با جرم سرقت کلیک کنید.

رد مثل مال به چه معناست‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد اگر انگشتر طلای شما به سرقت برود دادگاه سارق را محکوم‌ به بازگرداندن آن‌ به شما ‌می‌کند. اما در برخی موارد دیده شده است که سارق طلا را پس از سرقت به سرعت به فروش می‌رساند و در این‌صورت آن انگشتر دیگر وجود ندارد که ‌‌‌‌ر‌د مال صورت بگیرد.

در این‌صورت قاضی سارق را ملزم ‌می‌کند ‌که‌ مثل مال را به شما بازگرداند، یعنی او باید یک انگشتر طلا با همان ویژگی‌‌های انگشترتان را به شما بازگرداند که به این‌کار ‌‌‌‌ر‌د مثل مال ‌گفته ‌می‌شود. برای آشنایی با نحوه اثبات سرقت کلیک کنید.

توجه: اموالی مانند انگشتر یادگاری مثل ندارند و معمولا حکم به پرداخت قیمت آن صادر می‌شود که توضیحات آن در ادامه خواهد آمد.

رد قیمت ‌مال

با توجه به توضیحات بالا شاید برایتان سوال شود که اگر یک انگشتر با همان ویژگی‌‌های انگشتر شما وجود نداشته باشد تکلیف چیست که در این مورد اگر به دادگاه ثابت شود ‌‌‌‌ر‌د مثل مال امکانپذیر نیست قاضی حکم ‌‌‌‌ر‌د قیمت مال را صادر ‌می‌کند. در این مورد سارق ‌می‌بایست به اندازه ارزش انگشترتان به شما پول‌ پرداخت کند ‌که به این کار ‌‌‌‌ر‌د قیمی یا ‌‌‌‌ر‌د قیمت مال گفته‌ ‌می‌شود.

برای آشنایی با نحوه استرداد اموال مسروقه کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالات متدوال

اگر فردی چیزی را از ما سرقت کند اولین حکم صادره از طرف دادگاه چیست‌‌ ؟

در ابتدا دادگاه در صورت موجود بودن مال حکم ‌‌‌‌ر‌د مال را صادر ‌می‌کند تا فرد مال را به شما بازگرداند.

اگر مثل مال ربوده شده وجود نداشته باشد تکلیف چیست‌‌ ؟

در این صورت با توجه به نوع مال متهم باید به اندازه ارزش آن مال به فرد پول پرداخت کند یا مثل آن را بدهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رد مال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رد مال پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: رد مال یا رد مثل مال چیست ؟





:: برچسب‌ها: رد مال یا رد مثل مال چیست ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: