طلبکاران تاجر ورشکسته
نوشته شده توسط : vakiel

طلبکاران تاجر ورشکسته برای وصول طلب خود چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟ هنگامی‌که تاجر ورشکسته شود یعنی دیگر توانایی پرداخت دیون خود را به طلبکاران ندارد. که در این صورت با حکم دادگاه اموال او مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس به فروش می‌رسد تا بدین ترتیب بدهی‌های تاجر به طلبکاران تصفیه گردد. اما قانون در مورد تمام طلبکاران تاجر ورشکسته حکم یکسانی نداده است. برخی از طلبکاران بر سایرین به دلیل دارا بودن ویژگی خاص برتری دارند. به این معنی که پرداخت و تصفیه دیون تاجر ورشکسته به طلبکاران ویژه متفاوت از طلبکاران عادی است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: طلبکاران تاجر ورشکسته

طلبکاران تاجر ورشکسته

طلبکاران تاجر ورشکسته به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند. طلبکاران با حق وثیقه، طلبکاران با حق تقدم و طلبکاران عادی یا همان غرما این سه دسته را تشکیل می‌دهند. هنگام پرداخت طلب، اموال تاجر میان طلبکاران مختلف به همین ترتیب که بیان شد پرداخت می‌شود. یعنی ابتدا طلب طلبکاران طبقه اول پرداخت می‌گردد و مابقی اموال و دارایی‌های تاجر ورشکسته به طبقه بعدی می‌رسد.

طلبکاران باحق وثیقه تاجر ورشکسته

گاهی ممکن است تاجر به برخی از طلبکارانش وثیقه‌ای بابت طلبشان بدهد. که در این صورت پس از ورشکستگی تاجر طلبکارانی که یکی از اموال تاجر را به‌عنوان وثیقه دارند با فروش آن مال وثیقه‌ای ابتدا طلب آن‌ها پرداخت می‌شود. فروش مال وثیقه بر عهده اداره تصفیه امور ورشکستگی است. اگر قیمت فروش وثیقه بیشتر از طلب طلبکار باشد، مبلغ باقی‌مانده طبیعتاً میان سایر طلبکاران تاجر ورشکسته تقسیم خواهد شد. ولی اگر قیمت فروش وثیقه کمتر از طلب طلبکار باشد، تمام آن مبلغ به طلبکار داده می‌شود و طلبکار برای دریافت باقی‌مانده‌‌ طلب خود در صف طلبکاران عادی تاجر قرار می‌گیرد.

برای آشنایی با راه های رفع بازداشت اموال تاجر ورشکسته کلیک کنید.

طلبکاران با حق تقدم یا رجحان تاجر ورشکسته

قانون‌گذار برخی از طلبکاران را نسبت به سایر طلبکاران برتر می‌داند. به این معنی که مطابق قانون پیش از طلبکاران عادی ابتدا دیون آن‌ها باید پرداخته شود. ماده 58 قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی این طلبکاران را مشخص کرده است. طلبکاران با حق تقدم نیز خود دارای طبقه‌بندی هستند که شامل 4 طبقه می‌شوند. نکته مهم این است که طبق رأی دیوان عالی کشور طلبکاران ویژه که نسبت به باقی طلبکاران ارجحیت دارند درواقع یک استثنا هستند. بنابراین نمی‌توان این موضوع را تعمیم داد و فقط مواردی که در قانون اداره تصفیه و قانون تجارت نام ‌برده شدند جزو طلبکاران با حق تقدم تلقی می‌شوند.

طبقه اول

پرداخت حقوق خدمه و کارکنان خانه به مدت یک سال پیش از توقف و اعلام ورشکستگی تاجر، پرداخت حقوق کارکنان شرکت یا همان تجارتخانه به مدت 6 ماه قبل از توقف و پرداخت حقوق کارگران روزمزد یا هفتگی به مدت 3 ماه قبل از توقف و اعلام ورشکستگی تاجر در طبقه‌‌ اول طلبکاران با حق تقدم قرار می‌گیرد.

طبقه دوم

طبقه دوم مربوط به طلب اشخاصی است که تاجر ولی یا قیم آن‌ها بوده است. و به‌این‌ترتیب اموال آن‌ها در اختیار تاجر ورشکسته قرار داشت. البته این در صورتی است که هنگام توقف و ورشکستگی تاجر همچنان ولی یا قیم محجور باشد یا حداقل در زمان توقف فقط یک سال از انقضای قیمومیت یا ولایت تاجر ورشکسته بر محجور گذشته باشد.

طبقه سوم

درصورتی‌که تاجر یا خانواده‌‌ او تا یک سال قبل از توقف و ورشکستگی تاجر مورد درمان پزشک قرارگرفته باشند و تاجر به پزشک یا داروفروش بدهکار باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت هزینه‌هایی که جهت مداوا و مسائل بهداشتی و درمانی تاجر ورشکسته و خانواده‌اش پرداخت‌شده است.

طبقه چهارم

نفقه‌‌‌ گذشته زن که بر اساس قانون مدنی فقط نفقه‌‌ ایام گذشته‌‌ زن دین محسوب می‌شود. و مهریه زن، که در متن ماده 58 قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی آمده است مهریه تا میزان ده هزار ریال ارجحیت دارد. آن‌هم به شرطی که ازدواج 5 سال پیش از ورشکستگی تاجر باشد. برای دریافت باقی مهریه هم باید جزو طلبکاران عادی قرار بگیرد.

برای آشنایی با نحوه صدور حکم ورشکستگی کلیک کنید.

طلبکاران عادی یا غرمای تاجر ورشکسته

این طلبکاران همان‌گونه که از نامشان پیداست شامل هیچ استثنایی در قانون نمی‌شوند و ویژگی‌های دودسته پیشین را ندارند. ازاین‌رو اصل تساوی حقوق طلبکاران برای آن‌ها اجرا می‌گردد. طلب هر طلبکار با توجه به نسبتی که به کل میزان مطالبات تاجر ورشکسته دارد پرداخت می‌گردد. ممکن است تمام طلب طلبکار تصفیه نشود که در این صورت برای طلبکاران گواهی عدم‌کفایت دارایی تاجر صادر می‌گردد تا بتواند هرزمانی که تاجر به تمکن مالی رسید باقی‌مانده‌‌ طلبش را دریافت کند.

مدت تصفیه

ماده 50 قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی در مورد مدت‌زمان تصفیه مطالبات طلبکاران تاجر ورشکسته را این‌گونه بیان می‌دارد: « ورشکستگی باید از تاریخ وصول حکم آن به اداره تصفیه در ظرف هشت ماه تصفیه گردد. هنگام ضرورت رئیس دادگاه استان می‌تواند این مدت را تمدید نماید.»

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

طلبکاران تاجر ورشکسته به چند دسته تقسیم می‌شوند ؟

طلبکاران تاجر ورشکسته شامل طلبکاران با حق وثیقه، طلبکاران با حق تقدم و طلبکاران عادی یا غرما می‌شوند.

مال تاجر که به‌عنوان وثیقه طلبکار باشد چگونه فروخته می‌شود و مبلغ فروش آن متعلق به چه کسی است ؟

اداره تصفیه امور ورشکستگی با فروش مال مورد وثیقه، ابتدا طلب طلبکاری که وثیقه متعلق به او بود را پرداخت و در صورت باقی ماندن مبلغ میان سایر طلبکاران تقسیم می‌گردد.

مدت تصفیه مطالبات طلبکاران تاجر ورشکسته چه قدر است ؟

مطابق ماده 50 قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی، باید از تاریخ وصول حکم ورشکستگی به این اداره ظرف 8 ماه مطالبات تصفیه گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلبکاران تا‌جر ورشکسته، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلبکاران تا‌جر ورشکسته پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: طلبکاران تاجر ورشکسته





:: برچسب‌ها: طلبکاران تاجر ورشکسته ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: