طلاق در صورت بخشیدن مهریه
نوشته شده توسط : vakiel

 

1-حق طلاق و مهریه| طلاق در صورت بخشیدن مهریه

برای بررسی اینکه آیا رابطه ای میان مهریه و حق طلاق وجود دارد یا خیر ابتدا باید این دو مفهوم را به طور جداگانه تعریف کنیم، تعریف مهریه به این شکل بیان شده است: آن مالی است که پس از وقوع عقد ازدواج در مالکیت زن قرار می‌گیرد و این مالکیت متزلزل است و در سه صورت این مالکیت مستقر می شود که عبارتند از مرگ‌شوهر، ارتداد فطری شوهر و نزدیکی با او، و همان طور که در ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی بیان شد (به مجرد عقد زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.)

همچنین به حق طلاق در قانون مدنی به این شکل اشاره شده است که: مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. این حق طلاق در مواردی برای زنان در قانون در نظر گرفته شده است در مواردی مثل اینکه زن در شرایط عسر و حرج زندگی کند (شرایط عسر و حرج شرایطی است که زندگی برای زن با سختی و مشقت همراه باشد)، هم چنین در مواردی که مرد چهار سال غیبت کند و یا از پرداخت نفقه به همسرش خودداری نماید. همان طور که  مشاهده شد هیچ ارتباطی میان مهریه و حق طلاق وجود ندارد.

2-بذل (بخشش) مهریه در برابر طلاق| طلاق در صورت بخشیدن مهریه

هنگامی که زنی در برابر طلاق گرفتن از همسر خود، به صورت توافقی مهریه خود را به او می بخشد و بذل می کند در واقع عمل هبه را انجام می دهد و در قانون مدنی در ماده ۷۹۵ هبه به این شکل تعریف شده است:
(هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را مجاناً به کس دیگری تملیک می کند تملیک‌ کننده واهب طرف دیگر را متهب، مالی را‌که مورد هبه است عین موهوبه می گویند.) سوألی که ممکن است برای ما ایجاد شود این است که اگر زنی که مهر خود را به همسرش ببخشد می تواند از هبه رجوع کند یا خیر؟

پاسخ

در خصوص طلاق در صورت بخشیدن مهریه باید به بحث بذل مهریه توسط زن برای طلاق گرفتن از همسرش اشاره کنیم به همین منظور به بررسی دو نوع از طلاق می پردازیم که در این گونه از طلاق ها بذل مهریه توسط زن صورت می گیرد نوع اول به این شکل در ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی بیان شده است:
(طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق می‌گیرد اعم از اینکه مال‌ مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد.)

و نوع دوم در ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی بیان شده است:
(طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ولی در این صورت عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد.) عبارت (باید زائد بر میزان مهر نباشد) به این معنا است که مبلغی که زن به مرد می دهد نباید بیشتر از میزان مهریه باشد. حال اگر زن در دوران عده طلاق ( مدت زمانی است که زن بعد از طلاق خود همسر خود نمی تواند ازدواج مجدد انجام دهد ) از بذل مهریه خود رجوع کند ، طلاق بی اثر می شود و انگار اصلاً وجود نداشته است.

3-انواع بذل مهریه| طلاق در صورت بخشیدن مهریه

پیش تر به بیان تعریف هبه پرداختیم در خصوص انواع بخشش و بذل مهریه می توان به سه مورد اشاره کرد نوع اول بر بخشش مهریه به صورت غیر معوض است به این معنا که در برابر بخشش مهریه چیزی توسط زن دریافت نمی‌شود. نوع دوم یعنی هبه معوض در صورتی توسط زن صورت می گیرد که در برابر آن انجام کار یا عدم انجام کاری را درخواست کند و در  خصوص آخرین مورد باید گفت که ابراء به معنای اسقاط دین می باشد. موضوع مورد بحث ما در خصوص هبه معوض است. همان طور که پیشتر بیان شد در دوران عده زوجه یعنی زن می تواند از هبه معوض خود رجوع کند و این امر یک استثنا در هبه معوض می باشد چرا که در سایر موارد هبه معوض قابل رجوع نمی باشد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه طلاق و مهریه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : طلاق در صورت بخشیدن مهریه




:: برچسب‌ها: طلاق در صورت بخشیدن مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 626
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: