مرجع رسیدگی به دعوای خانوادگی
نوشته شده توسط : vakiel

خانواده به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه همواره مورد حمایت قانون بوده است و به همین خاطر قانون حمایت از خانواده به تصویب رسیده است. در این مقاله قصد داریم تا به دعاوی خانوادگی بپردازیم. دعاوی خانوادگی مرتبط با بنیان خانواده هستند. به طور مثال هنگامی که زوج و زوجه در خصوص تکالیف و وظایف در بستر خانواده با مشکل روبه‌رو می‌شوند و در دادگاه اقامه دعوا می‌کنند دعاوی آن‌ها از جمله دعاوی خانوادگی به شمار می‌رود. دعاوی خانوادگی انواعی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم همچنین مشخص می‌کنیم که دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی خانوادگی کدام دادگاه می‌باشد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضع بر روی لینک زیر کلیک کنید :

دعوای خانوداگی

دعاوی خانوادگی

مرجع رسیدگی به دعوای خانوادگی

انواع دعوای خانوادگی

 

 

انوع دعاوی خانواده

دعاوی خانوادگی مطابق قانون حمایت از خانواده انواعی دارد.

انحلال عقد ازدواج

پایان دادن به عقد ازدواج یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین دعاوی خانوادگی می‌باشد. انحلال عقد ازدواج به اشکال مختلفی صورت می‌گیرد که عبارت است از درخواست طلاق از سوی زوجه، درخواست طلاق از سوی زوج، طلاق توافقی، فوت کردن زوج و یا زوجه و بذل مدت.

مطالبه مهریه

مهریه یکی از ارکان عقد ازدواج است که در ضمن عقد دائم و موقت تعیین می‌شود و به محض این که عقد ازدواج منعقد می‌گردد زن مالک مهریه می‌شود.

اجازه ازدواج مجدد برای مرد

هنگامی که مرد در حالی‌که همسر دائمی دارد بخواهد مجددا عقد ازدواج دائمی با زنی دیگر منعقد نماید نیاز به اجازه دادگاه دارد.

شروط ضمن عقد ازدواج

شما می‌توانید هر شرط مشروعی را در ضمن عقد ازدواج قرار دهید چرا که عقد ازدواج یک قرارداد است. به عنوان مثال طرفین عقد ازدواج می‌توانند در ضمن این عقد حق تعیین اقامتگاه را به عنوان حقوق زوجه در نظر بگیرند.

حضانت و ملاقات فرزندان مشترک

از دیگر دعواهای رایج خانوادگی حضانت و ملاقات فرزندان مشترک می‌باشد. حضانت به معنای نگهداری است که تا پایان هفت سالگی بر عهده مادر می‌باشد و تفاوتی نمی‌کند که فرزند دختر یا پسر باشد و پس از آن تا بلوغ حضانت با پدر فرزندان است. به عبارت دیگر پسران بعد از پایان ۱۵ سال تمام و دختران بعد از ۹ سال تمام می‌توانند در خصوص خروج از حضانت تصمیم بگیرند.
حال ممکن است که هر یک از والدین به سبب شرایطی که ایجاد می‌شود خود را مستحق در اختیار داشتن حضانت فرزندان نداند که در این صورت می‌تواند از دادگاه تقاضا کند تا حضانت را لغو و سلب نماید.

نفقه | دعاوی خانواده

بعد از انعقاد عقد ازدواج پرداخت نفقه به عنوان یکی از تکالیف مرد در نظر گرفته می‌شود و اگر از انجام آن خودداری کند حق طلاق برای زن ایجاد می‌شود.
نوع دیگری از نفقه، نفقه مربوط به اقارب است. با این تفاوت که ملاک تعیین نفقه زوجه شأن او می‌باشد در حالی که ملاک تعیین نفقه اقارب توانایی مالی فردی است که نفقه را پرداخت می‌کند.
سایر دعاوی خانوادگی عبارتند از: دعاوی مربوط به اجرت المثل ایام زوجیت، عزل ولی قهری، امور راجع به غائب مفقودالاثر، تمکین و نشوز، رشد و حجر، تغییر جنسیت، اهدای جنین و مواردی از این قبیل.

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی خانواده

در قانون حمایت از خانواده دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی خانوادگی دادگاه خانواده در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر اگر دعاوی خانوادگی در دادگاهی غیر از دادگاه خانواده مطرح شوند بعد از صادر شدن قرار امتناع از رسیدگی دعاوی مذکور به دادگاه خانواده فرستاده می‌شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دعاوی خانوادگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دعاوی خانوادگی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع : دعاوی خانوادگی





:: برچسب‌ها: مرجع رسیدگی به دعوای خانوادگی ,
:: بازدید از این مطلب : 508
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: