بیع شرط
نوشته شده توسط : vakiel

آنچه را که قصد داریم در این مطلب مورد بررسی قرار دهیم بحث بیع شرط می‌باشد که از اقسام بیع به شمار می‌رود و اگر بخواهیم معنای آن را به زبان ساده بیان کنیم باید بگوییم که بایع یعنی همان فروشنده در جریان بیع شرط کالایی را به فروش می‌رساند و در مقابل ثمن را از مشتری دریافت می‌کند سپس شرط می‌شود که اگر در یک مدت معین تمام ثمن توسط بایع به مشتری پس داده شود بیع فسخ شود. همچنین این امکان وجود دارد که شرط شود که نصف ثمن توسط بایع بازگردانده شود و معادل آن مقدار که بازگردانده می‌شود بایع این اختیار را پیدا کند که عقد را فسخ نماید. در ادامه به بررسی نکات بیع شر‌ط می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

بیع شرط

بیع شرط

بیع شرط

بیع شرط

 

 

 

 

تفاوت بیع شرط با خیار شرط

اگر بخواهیم ماهیت و ذات این دو را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که تفاوتی وجود ندارد. اما با دقت متوجه می‌شویم که می‌توان دو تفاوت را برای آن‌ها متصور شد.

اولین تفاوت این است که خیار شرط یک خیار مشترک می‌باشد و به عبارت دیگر این خیار هم متعلق به بایع است و هم متعلق به مشتری و حتی می‌تواند برای ثالث در نظر گرفته بشود. این در حالی است که بیع شر‌‍ط تنها متعلق به بایع می‌باشد. تفاوت دوم از این قرار است که در خصوص خیار شرط ما نمی‌گوییم که اعمال آن مشروط است به پرداخت ثمن و یا اینکه اعمال آن منوط است به تسلیم مبیع. ولی در خصوص بیع شر‌ط بیان می‌کنیم که تنها زمانی بایع می‌تواند بیع شرط را فسخ کند که تمام ثمن و یا آن قسمت از ثمن که شرط شده است را پرداخت کند. بنابراین برای اعمال خیار در بیع شر‌ط شرایطی وجود دارد که این شرایط را در خیار شرط ملاحظه نمی‌کنیم.

تاریخچه بیع شرط

موقعیتی را تصور کنید که در آن افرادی به پول نیاز دارند و در مقابل افرادی وجود دارند که پول مورد نیاز آن‌ها را در اختیار داشتند و می‌توانستند به آن‌ها قرض بدهند اما این کار را انجام نمی‌دادند مگر اینکه افراد نیازمند به پول، ملک خود را از طریق عقد بیع که بیع شرط نام داشت به افرادی که صاحب پول بودند منتقل می‌کردند. به این ترتیب در ضمن بیع شر‌ط قید می‌کردند که در صورتی که بایع تمام ثمن را پرداخت کرد می‌تواند عقد را فسخ کند.

بررسی مفهوم ربا در بیع شر‌ط

همانطور که می‌دانید در شرع ربا حرام است همچنین در قانون برای شخصی که ربا می‌دهد و شخصی که ربا دریافت می‌کند مجازات تعیین شده است. به همین دلیل در تدوین قانون به این موضوع توجه شد و بیان شد که مالکیتی برای مشتری در جریان بیع شرط ایجاد نمی‌شود و تنها مال به صورت یک رهن در نظر گرفته می‌شود. اما بعد از مدتی این قانون هم کنار رفت و بیع شر‌ط ایجاد مالکیت نمود.
باید به این نکته توجه شود که مالکیت بیع شر‌ط به این شکل است که برای مشتری ایجاد مالکیت می‌کند اما در عین حال برای بایع هم در عین حال خیار در نظر می‌گیرد.

ممکن است تصور کنید که در اینجا یک حیله قانونی اتفاق می‌افتد. باید بیان کنیم که حیله دو نوع دارد و آنچه که در اینجا محقق می‌شود در واقع انطباق یک عمل با قانون می‌باشد.
باید توجه کنیم در جایی که قصد ربا وجود دارد عقد صوری در نظر گرفته می‌شود و همان طور که می‌دانیم عقد صوری یک عقد باطل است و دلیل بطلان عقد صوری وجود نداشتن قصد واقعی در زمان انعقاد عقد می‌باشد. بنابراین باید قصد واقعی در زمان انعقاد عقد بیع وجود داشته باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بیع شر‌ط، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بیع شر‌ط پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع « بیع شرط





:: برچسب‌ها: بیع شرط ,
:: بازدید از این مطلب : 558
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: