محاسبه اجرت المثل زن
نوشته شده توسط : vakiel

زوجین در طول زندگی مشترکشان وظایفی به عهده دارند که گاهی این وظایف شرعا و قانونی به عهده آنان بوده و عدم انجام آن‌ها پیگیری قانونی را به دنبال دارد و گاه آن‌ها انجام تکالیفی را بر عهده می‌گیرند که ملزم به انجام آن نیستند و این اعمال را گاه به قصد لطف یا تبرع و یا گاهی در برابر حقی که قانون برای آنان مشخص کرده است انجام می‌دهند. یکی از حقوقی که در قانون ما برای زن در نظر گرفته شده است اجرت المثل ایام زوجیت است. سوال ما این است که اگر زوجه دریافت این حق را درخواست کند چه مبلغی به او تعلق می‌گیرد؟ در این بحث به تعریف و شرایط استفاده از آن و همچنین به میزان و نحوه محاسبه مقدار آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعاتب ییشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

محاسبه اجرت المثل زن

 مبلغ و نحوه تعیین اجرت المثل در ایام زوجیت

نحوه تعیین اجرت المثل در ایام زوجیت

 

 

 

 

اجرت‌المثل چیست ؟

اجرت‌المثل یک اصطلاح حقوقی است به معنای محاسبه دستمزد و پاداش عمل یک شخص بر اساس دستمزدی که شخص دیگر از انجام همان کار دریافت می‌کند. شرط دریافت اجرت‌المثل اثبات غیر رایگان انجام دادن کار و همچنین غیر تبرعی بودن قصد عامل می‌باشد.

اجرت‌المثل زوجه در ایام زوجیت

درباره اجرت‌المثل زن و شرایط استفاده از آن در ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده نوشته شده است که به شرح آن می‌پردازیم: چنانچه زن وظایف و تکالیفی را که شرعی و قانونی به عهده او نیست مانند پختن غذا، شستن ظروف، نظافت منزل و… را انجام دهد مطابق قانون هر وقت که تمایل داشته باشد می‌تواند مبلغی را تحت عنوان اجرت‌المثل از همسر خود دریافت کند. همانطور که در تعریف اجرت‌المثل نیز ذکر شد در اینجا زن باید ثابت کند که کارهایی را که انجام داده است به دستور و درخواست همسرش بوده و او هیچ گونه قصد تبرع و انجام مجانی آن کارها را نداشته است. در این بحث شهادت زن کافی است مگر آنکه زوج دلایلی در رد ادعای او بیان کند دلایلی چون سوء رفتار زن، ناشزه بودن وی و…

محاسبه اجرت المثل زن

مبلغ اجرت‌المثلی که به زن‌ها تعلق می‌گیرد مبلغ مشخص و یکسانی نیست و بر اساس میزان کار انجام گرفته توسط زوجه سطح تحصیلات او نحوه اشتغال و… بستگی دارد و توسط کارشناس برای هر یک از مراجعه کنندگان به طور جداگانه محاسبه می‌شود. مواردی چون ارزش زیاد کار انجام گرفته و میزان تحصیلات باعث افزایش این مبلغ و مواردی چون اشتغال زن در بیرون از خانه معمولا باعث کاهش این مبلغ می‌شوند زیرا زن شاغل مدت کمتری را در خانه سپری کرده است و به تبع کار انجام شده توسط او کمتر از کاری است که یک زن خانه دار انجام می‌دهد. البته در این بحث باز هم نظر کارشناس مدنظر است و نمی‌توان با حدس و گمان محاسبه کرد.

برای درخواست اجرت‌المثل به طور قانونی زوجه باید دادخواستی مبنی بر درخواست اجرت‌المثل تحویل دادگاه بدهد. قاضی دادگاه برای محاسبه میزان این حق یک کارشناس رسمی دادگستری را مامور می‌کند و او نیز با توجه به ارزش کارهای زن سطح تحصیلات او و… مبلغ را تعیین می‌کند. مبلغ برای یک سال زندگی مشترک زوجین محاسبه می‌شود و در سال‌های زندگی مشترک آن دو ضرب خواهد شد.

لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر مبلغ اجرت‌المثل بین ۱ تا ۱/۵ میلیون تومان تعیین می‌شد که با توجه به افزایش روز افزون قیمت و هزینه‌ها در ماه‌های اخیر افزایش داشته است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص محاسبه اجرت المثل زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون محاسبه اجرت المثل زن پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.





:: برچسب‌ها: محاسبه اجرت المثل زن ,
:: بازدید از این مطلب : 550
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: