ثبت رجوع از طلاق
نوشته شده توسط : vakiel

در کشور ایران قانون گذار همواره در قانون به صراحت اعلام کرده است که افراد موظف هستند تا احوال شخصیه خود از جمله ولادت، ازدواج و طلاق را به طور رسمی ثبت کنند. حتی در صورت عدم ثبت این وقایع در قانون برای اشخاص خاطی مجازات نیز تعیین شده است. رجوع از طلاق از این قاعده مستثنی نیست و در صورت رجوع (بازگشت) مرد به همسرش باید این موضوع در دفاتر رسمی ثبت گردد. زمانی که حکم طلاق جاری می‌شود اصل بر جدایی و عدم پیوند نکاح بین طرفین است در نتیجه اگر به هم رجوع کرده باشند باید این موضوع ثبت گردد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع :

ثبت رجوع از طلاق

مجازات عدم ثبت رجوع

 

 

 

 

رجوع از طلاق

بر اساس ماده 1148 قانون مدنی شوهر بعد از طلاق دادن همسرش می‌تواند در مدت معینی که عده نام دارد به زن و زندگی مشترکشان باز گردد. این حقی است که هیچ قرارداد و شرطی نمی‌تواند بر خلاف آن تنظیم شود و این حق را از شوهر بگیرد.

رجوع کردن به همسر از دو طریق فعلی و کلامی امکان دارد. بر اساس ماده 1149 قانون مدنی در صورتی که مرد بخواهد رجوع کند همین که لفظ یا کلامی را بگوید یا اینکه کاری انجام دهد که نشان دهنده درخواست او برای رجوع به همسرش است کافی می‌باشد و نیاز به خواندن صیغه نکاح نیست. البته نیت مرد مهم است و اینکه از این حرف یا عمل حتما باید قصد رجوع به همسر را داشته باشد نه چیز دیگری.

عدم امکان رجوع از طلاق

در برخی از موارد امکان رجوع برای شوهر وجود ندارد. ماده 1145 قانون مدنی به وضوح این موارد را مطرح کرده است. از جمله مواردی که امکان رجوع وجود ندارد:

1/ طلاق زن یائسه و زن قبل از نزدیکی است. به دلیل اینکه در این موارد اصلا عده وجود ندارد پس نمی‌توان رجوع کرد.

2/ طلاق خلع و مبارات.

3/ بعد از سه طلاق که بعد از سه وصلت متوالی بوده است. باید توجه داشت که این سه مورد وصلت حتما باید متوالی باشند یعنی بین این‌ها زن یا مرد با دیگری عقد نکرده باشند. همچنین این وصلت طرفین می‌تواند در قالب نکاح یا رجوع باشد.

علاوه بر این موارد یک مورد دیگر هم هست که در متن ماده نیامده است. زمانی که دادگاه حکم به طلاق را به درخواست زن داده باشد مرد دیگر نمی‌تواند رجوع کند. زیرا در این جا زن بوده که درخواست جدایی داده و دادگاه هم پذیرفته است.

 ثبت رجوع از طلاق

اگرچه قانون گذار تشریفات نکاح را برای رجوع از طلاق الزامی نمی‌داند اما این بدین معنی نیست که در رجوع از طلاق خواست شوهر به تنهایی کافی باشد.

شوهر برای اینکه به زن خود رجوع کند علاوه بر اینکه باید کلامی بگوید یا عملی بکند که نشانه تمایل او برای رجوع به زن است بعد از آن باید رجوع به زن را ثبت کند. در هنگام ثبت کردن رجوع نیاز به خواندن مجدد عقد نکاح نیست.

بر اساس ماده 20 قانون حمایت از خانواده مرد تا یک ماه پس از رجوع به زن وقت دارد تا به دفترخانه‌ای که صورت جلسه طلاق در آن ثبت شده است مراجعه نماید و اعلام کند که به همسرش رجوع کرده است. سپس صورت جلسه طلاق ابطال می‌شود و طلاق ثبت نمی‌گردد.

البته توجه به این نکته مهم است که رجوع باید در زمان عده زن صورت بگیرد. اگر مرد بعد از مدت زمان عده زن به دفترخانه مراجعه کند باید اثبات نماید که رجوع در زمان عده بوده ولی حالا به دلایلی بعد از پایان زمان عده برای ثبت آمده است. مهم آن است معلوم گردد زمان رجوع در هنگام عده بوده است.

مجازات عدم ثبت رجوع از طلاق

شوهر وظیفه ثبت ر‌جوع را دارد. اگر به هر دلیلی رجوع کند ولی این موضوع را ثبت نکند بر اساس ماده 49 قانون حمایت از خانواده زن می‌تواند از او شکایت کند. دادگاه علاوه بر اینکه شوهر را ملزم به ثبت ر‌جوع می‌کند او را به جزای نقدی درجه پنج یعنی مبلغ 80 تا 180 میلیون ریال یا حبس تعزیری درجه هفت یعنی 91 روز تا 6 ماه حبس محکوم می‌کند.

 نمونه دادخواست رجوع از طلاق

اینجانب: …………………… فرزند آقای …………………. و نام مادر خانم ………………. دارای شناسنامه شماره: ………………..  صادره از: ………………. متولد: …………. ساکن: ……………………….. با سند ازدواج شماره ………… مورخ  ….. تهران که زوجه خود بانو: …………… فرزند آقای ……………. متولد ……. ساکن نشانی ذکر شده را طبق طلاقنامه شماره ………………… مورخ …………. تنظیمی دفتر رسمی ثبت طلاق شمارۀ ………… مطلقه کرده بودم، به موجب این سند رسمی و بر اساس ماده 1148 قانون مدنی اعلام می‌دارم که در زمان عده یعنی در تاریخ …….. به زوجه توصیف شده خود رجوع کردم و دوباره با ایشان قصد زندگی مشترک دارم. اما به جهت عدم دسترسی به دفترخانه طلاق برای ثبت واقعه رجوع طی این سند با امضای زوجه و شاهدان رجوع خود از طلاق را اعلام می‌دارم.

تاریخ

محل امضاء زوج:

محل امضاء زوجه:

محل امضاء شاهد اول:

محل امضاء شاهد دوم:

سوالات متداول

وظیفه ثبت رجوع از طلاق با چه کسی است ؟

شوهر. در متن به تفصیل توضیح داده شده است.

تا چه زمانی مهلت برای ثبت رجوع از طلاق وجود دارد ؟

تا یک ماه پس از رجوع به همسر برای ثبت فرصت وجود دارد که در متن به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا عدم ثبت رجوع از طلاق مجازات دارد ؟

بله. شوهر به جزای نقدی و حبس محکوم می‌شود که در متن به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت ر‌جوع ا‌ز طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت ر‌جوع ا‌ز طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : ثبت رجوع از طلاق





:: برچسب‌ها: ثبت رجوع از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 604
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: