کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل
نوشته شده توسط : vakiel

 

در حال حاضر قرارداد اجاره یکی از پرکاربردترین قراردادهایی است که افراد گوناگون با آن به نوعی سر و کار دارند و در قرارداد اجاره موضوعات مختلفی وجود دارند که سبب ایجاد چالش­‌هایی میان موجر و مستأجر می­‌گردند. در این میان گاهی مواردی پیش می­‌آید که موجب می­‌گردد تا یک سری مشکلات برای مستأجر به‌­وجود بیاید و بنا­براین، در قانون مواردی پیش بینی شده است تا مستأجر این توانایی را داشته باشد که قرارداد اجاره را قبل از تحویل مورد فسخ قرار بدهد. در این مقاله علاوه بر بررسی موضوعات فوق به کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل نیز می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع:

کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل

 

 

 

فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل

برای اینکه مستأجر بتواند قرارداد اجاره را بعد از بستن قرارداد و قبل از اینکه عین مال ­را تحویل بگیرد فسخ کند، باید یکی از موارد فسخ مانند وجود عیب در عین مستأجره، وجود حق فسخ یا عدم تحویل عین مستأجره وجود داشته باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

وجود عیب در عین مستأجره

یکی از مواردی که به موجب آن فرد مستأجر این توانایی را دارد تا قرارداد اجاره را قبل از تحویل مورد فسخ قرار دهد، وجود عیب در عین مستأجره می‌باشد که در ماده 487 قانون مدنی به­‌طور کامل آن را بیان نموده‌­اند.

از زمانی که قرارداد اجاره منعقد می­‌گردد تا زمان تحویل ملک مورد نظر، در صورتی­‌که هر نوع عیب و نقصی در عین مستأجره به وجود بیاید، مستأجر این توانایی را دارد تا قرارداد اجاره را فسخ بنماید.

منظور ما از عیب عبارت است از هر گونه مشکلی در ملک مورد نظر و یا تفاوتی میان عین مستأجره با مندرجاتی که در قرارداد ذکر شده است.

موضوعی که بیان نمودیم هیچ­گونه محدودیتی از نظر زمان ندارد، یعنی چه یک هفته از عقد قرارداد بگذرد و یا این­که یک ماه بگذرد، وجود عیب در عین مستأجره امکان فسخ قرارداد را برای فرد به وجود می­‌آورد.

در چنین حالتی تمامی اجاره‌بها و پول پیش و یا ودیعه‌ای که فرد پرداخت نموده است، می‌بایست به صورت تمام و کمال به وی برگردانده شود اما اگر در این میان موجر این توانایی را داشته باشد که عیب مورد نظر را رفع کند، بدون آن­که هیچ نوع ضرری به مستأجر برسد، دیگر حق فسخ قرارداد اجاره را نخواهد داشت.

وجود حق فسخ

این نکته را بسیار توجه فرمایید که در تمامی قراردادها می‌توان مواردی را ذکر نمود و شروطی را بیان کرد که بر اساس آن­‌ها بتوان قرارداد مذکور را فسخ کرد و به این شرط، شرط فسخ گفته می­‌شود.

در قرارداد اجاره، در صورت وجود شرط حق فسخ، به موجر و مستأجر این اجازه داده می­‌شود که قرارداد اجاره نیز مورد فسخ قرار بگیرد.

البته این نیز می­‌تواند مهم باشد که اگر در این میان، بابت فسخ قرارداد مذکور، خسارتی به هر یک از متعاملین وارد شود باید پرداخت گردد.

عدم تحویل عین مستأجره | کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل

موجر و یا همان اجاره دهنده موظف است تا عین مستأجره را به مستأجر تحویل بدهد، حال اگر از این کار امتناع نماید فرد موجر اجبار به این کار می‌شود و در حالت تعذر اجبار، این امکان برای مستأجر وجود دارد که از حق فسخ خودش استفاده نماید.

بنابراین در حالتی که موجر ملک را به مستأجر تحویل ندهد، ابتدا می‌بایست شکایت کرد و دادخواستی را ارائه داد تا وی مجبور شود این کار را انجام بدهد اما اگر این اجبار میسر و ممکن نبود، مستأجر می‌تواند با دریافت و پس گرفتن تمام مبالغی که به موجر پرداخت کرده است، قرارداد اجاره را فسخ نماید.

کمیسیون فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل

لازم به ذکر است که کمیسیون همان مبلغی می­‌باشد که طرفین معامله بابت حق الزحمه به بنگاه‌های مشاور املاک پرداخت می­‌نمایند.

امروزه قانونی رسمی در این مورد به وجود آمده است که بر اساس آن میزان حق کمیسیون و شرایط دریافت آن را بیان نموده­‌اند.

در قراردادهای اجاره‌ای که مورد فسخ قرار می­‌گیرند، پرداخت ضرر و زیان‌های ناشی از آن به علت فسخ آن­‌ها بستگی دارد.

به عنوان مثال می­‌توان گفت که اگر مستأجر، اجاره‌بها را پرداخت نکند و به عبارتی مورد فسخ به علت تخلف مستأجر باشد، این فرد مستأجر است که باید ضرر و زیا‌‌‌ن‌ها را پرداخت نماید و مبلغ آن نیز توسط کارشناس تعیین می‌شود.

در خصوص حق کمیسیون مشاوران املاک لازم است بدانید که وظیفه آن­‌ها این است که ملک را به مستأجر معرفی کنند و پس از انعقاد قرارداد اجاره، کار آن­‌ها به پایان می­‌رسد و نیازی به بازگرداندن کمیسیون پرداختی نیست مگر این­که بنگاه مقصر شناخته شود که در این صورت، می‌بایست خسارت پرداخت نمایند.

همچنین اگر در قرارداد ذکر شده باشد که در صورت فسخ توسط هر یک از طرفین، فرد فسخ کننده موظف است تا کمیسیون پرداختی را به طرف دیگر معامله پرداخت نماید، این کار نیز باید صورت بگیرد، در صورتی هم که چنین شرطی در قرارداد ذکر نشده باشد، فرد موظف به این کار نیست.

اگر در ضمن قرارداد منعقد شده هم حق فسخ برایتان در نظر گرفته شده باشد، دیگر نیازی به پرداخت کمیسیون به طرف مقابل قرارداد نیست و هیچ فردی هم نمی­‌تواند شما را به این کار مجبور نماید.

سوالات متداول

آیا این امکان وجود دارد که قرارداد اجاره را قبل از تحویل مال مورد اجاره، فسخ نمود ؟

پاسخ این سوال مثبت است و امکان فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل عین وجود دارد و به طور کامل در مقاله توضیح داده شده است.

وجود چه مواردی در قرارداد، به مستأجر حق فسخ می­‌دهد ؟

وجود مواردی همچون عیب در عین مستأجره، وجود حق فسخ و عدم تحویل عین مستأجره از طرف موجر.

در صورتی که قرارداد اجاره قبل از تحویل عین به مستأجر فسخ شود، املاک باید کمیسیون را برگرداند و یا خسارت آن را پرداخت نماید ؟

خیر فقط در صورت تقصیر موظف به جبران خسارت است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

 

منبع:

کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحوی

 




:: برچسب‌ها: کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل ,
:: بازدید از این مطلب : 465
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: