مطالبه مهریه از طریق ثبت | بررسی روند – آشنایی با مزایا و معایب اقدام توسط اجرای ثبت
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج امری بسیار پسندیده است که دین اسلام بسیار به آن توصیه نموده است. در حین عقد طبق قانون زن و شوهر می‌بایست تمام مسئولیت‌های خود را پذیرفته و به آن‌ها عمل نمایند. یکی از این مسئولیت‌ها پرداخت مهریه می‌باشد. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص مطالبه مهریه از طریق ثبت را برایتان بیان نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

منبع :

 مطالبه مهریه 

 مطالبه مهریه از طریق ثبت 

 

 

مهریه زن از منظر حقوقی

مهریه یکی از حقوق قانونی زنان است که پس از خوانده شدن عقد نکاح به آن‌ها تعلق خواهد گرفت و مردان ملزم خواهند بود که آن را پرداخت کنند. مبلغ مهریه به صورت توافقی معین می‌شود و برای هر زوج متفاوت خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه بر روی آن کلیک نمایید.

مطالبه مهریه از طریق ثبت

همان طور که می‌دانید پس از عقد زن می‌تواند هرگاه که بخواهد مهریه‌اش را مطالبه نماید و مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود. اما روش‌های مطالبه مهریه متفاوت هستند، اکثر افراد تصور می‌کنند برای مطالبه مهریه می‌بایست حتما به دادگاه مراجعه نمود که در این خصوص باید بگوییم یکی از بهترین راه‌های مطالبه مهریه ا‌ز طر‌یق ثبت می‌باشد.

در این نوع مطالبه زن به دفتر اسنادی که در آن ازدواج خود را به ثبت رسانیده است مراجعه می‌نماید و از دفتردار درخواست می‌کند که دستور وصول مهریه‌اش را صادر نماید. در مرحله بعد دفتردار مرد را از درخواست مطالبه مهریه توسط زن آگاه می‌کند و به او ده روز مهلت می‌دهد که مهریه را به زن پرداخت نماید و یا حداقل موجبات پرداخت مهریه را فراهم سازد.

عدم‌ اقدام مرد برای پرداخت مهریه  از طریق ثبت

چنانچه مرد پس از گذشت ده روز هیچ اقدامی برای پرداخت مهریه به زن نکرده باشد دفتردار اجرائیه صادر می‌کند و با ارائه این اجرائیه به اداره ثبت اموال مرد توقیف و از اموال او مهریه زن پرداخت خواهد شد. در برخی موارد نیز اجرای ثبت اموال مرد را به فروش می‌رساند تا از این طریق بتواند مهریه زن را وصول نماید. حتی اگر مرد اموال خود را به نام دیگری کند تا از پرداخت مهریه معاف شود باز هم اداره ثبت مانع از انتقال مال به دیگری توسط مرد شده و او را ملزم به پرداخت مهریه خواهد نمود.

آیا در مطالبه مهربه از طریق ثبت امکان ممنوع الخروج کردن مرد وجود دارد ؟

در مطالبه مهریه از طر‌یق ثبت می‌توان مرد را ممنوع الخروج نمود تا وصول مهریه آسان‌تر شود. برخی از مردان برای فرار از پرداخت مهریه ممکن است از کشور خارج شوند که از این اقدام نیز جلوگیری خواهد شد.

مزایا و معایب مطالبه مهریه از طریق ثبت

مطالبه مهریه از این طریق دارای مزایا و معایبی می‌باشد که باعث تفاوت آن با مراجعه به دادگاه برای مطالبه مهریه گردیده است. مزایا و معایب این نوع مطالبه مهریه به شرح زیر می‌باشند:

مزایا

  • روند وصول مهریه از طریق ثبت بسیار سریع‌تر از دادگاه صورت خواهد گرفت.
  • هزینه اقدام برای مطالبه مهریه از طریق ثبت بسیار کمتر از دادگاه است.
  • در روش مطالبه مهریه از طر‌یق ثبت می‌توان به راحتی مرد را ممنوع الخروج کرد ولی در دادگاه می‌بایست حکمی مبنی بر محکومیت وی صادر شده باشد که زمان‌بر خواهد بود.

معایب

  • دفاتر ثبت اسناد برای وصول مهریه توجهی به قیمت سکه نمی‌کنند و ممکن است با بالا رفتن قیمت سکه در حین انجام وصول مهریه زن ضرر کند اما در دادگاه مهریه با توجه به قیمت‌ لحظه‌ای سکه محاسبه خواهد شد.
  • در روش ثبت امکان زندانی کردن مرد وجود ندارد اما اگر از طریق دادگاه اقدام شود می‌توان مرد را به جرم ناتوانی در پرداخت بدهی زندانی نمود.

آیا مطالبه مهریه از طریق ثبت هزینه‌ای در بردارد ؟

مطالبه مهریه از طر‌یق ثبت هزینه‌ای برابر با نیم عشر دولتی در بر خواهد داشت و چون جزو دادخواست‌های مالی به حساب می‌آید زن موظف به پرداخت این هزینه خواهد بود.

سوالات متدوال

آیا وصول مهریه از طریق ثبت امکان پذیر است ؟

بله.

آیا می‌توان مرد را در روش مطالبه مهریه از طریق ثبت ممنوع الخروج کرد ؟

بله دفتردار این اجازه را به زن خواهد داد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مطالبه مهریه از طر‌یق ثبت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مطالبه مهریه از طر‌یق ثبت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع :

 مطالبه مهریه 

 مطالبه مهریه از طریق ثبت 





:: بازدید از این مطلب : 464
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: