تابعیت ایرانی | شرایط اخذ تابعیت ایران – مدارک لازم کسب تابعیت
نوشته شده توسط : vakiel

 

در زندگی تمام انسان‌ها چیزهایی وجود دارد که قابل تغییر نمی‌باشد مانند والدین‌، جنسیت و ملیت. ما بدون این که حق انتخاب داشته باشیم تابع ملیت والدین خود و یا سرزمینی که در آن به دنیا آمدیم هستیم. اما در هر کشوری در خصوص تابعیت قوانین خاصی وجود دارد. به طور مثال در برخی از کشورها برای داشتن تابعیت باید در خاک آن کشور به دنیا آمد‌. در برخی دیگر از کشورها تابعیت فرزند پیرو تابعیت والدین است. گاهی پیش می‌آید که شخصی متولد یک کشور است اما می‌خواهد تابعیت کشور دیگر را هم داشته باشد. در این مورد در همه جای دنیا قوانینی وضع شده تا افراد خارجی بتوانند تابعیت کشوری را که می‌خواهند کسب کنند. در ایران نیز با رعایت شرایطی به اشخاص خارجی تابعیت ایرانی می‌دهند. در این مطلب شرایط اخذ تابعیت ایرانی را توضیح می‌دهیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

تابعیت ایرانی

 شرایط اخذ تابعیت ایران

 مدارک لازم کسب تابعیت

 

تابعیت چیست ؟

تابعیت یا ملیت به معنای رابطه معنوی و حقوقی میان یک شخص با یک کشور است. تابعیت پیوندی است که سبب وابستگی یک شخص به یک ملت می‌شود‌. تابعیت در کشور ایران پیرو اصل خون است. یعنی هر کسی که پدر او ایرانی باشد تابعیت ایران را دارد.

اخذ تابعیت به معنای این است که یک شخص خارجی خود را با ملت و دولتی که می‌خواهد به طور مثال ایران پیوند بدهد. اشخاص ممکن است چند تابعیتی باشند مثلا فردی هم تابعیت ایران را دارد و هم تابعیت کانادا.

تابعیت ایرانی

در قانون مدنی در بخش اشخاص کتاب دوم به طور کامل مبحث تابعیت را مطرح کرده است. بر اساس ماده 976 قانون مدنی اشخاص با شرایط زیر دارای تابعیت ایرانی هستند:

1/ کلیه ساکنین ایران دارای تابعیت ایرانی هستند.

استثنا‌: اشخاصی که تابعیت خارجی داشته باشند. در صورتی که مدارک تابعیت یک فرد مورد اعتراض دولت ایران نباشد تبعه خارجی محسوب می‌شود.

2/ اشخاصی که پدر آن‌ها ایرانی است چه در ایران متولد شده باشند و چه در خارج از کشور.

3/ کسانی که در ایران به دنیا آمده‌اند اما والدین آن‌ها مشخص نیست.

4/ کودکانی که در ایران از والدینی خارجی به دنیا آمده‌اند‌. به شرطی که یکی از والدین آن‌ها در ایران متولد شده باشد.

5/ کسانی که از پدری خارجی در ایران متولد شوند. به شرط اینکه بلافاصله پس از رسیدن به سن هجده سال تمام حداقل یک سال دیگر در ایران اقامت گزینند.

6/ هر زن خارجی که با مردی دارای تابعیت ایرانی ازدواج کند.

7/ هر شخصی که طبق قوانین تابعیت ایران را اخذ نماید.

شرایط اخذ تابعیت ایران

برای اینکه یک شخص بتواند تابعیت ایران را اخذ نماید باید شرایطی را داشته باشد. بر اساس ماده 979 قانون مدنی در صورتی که فرد شرایط زیر را داشته باشد دولت ایران به آن شخص تابعیت ایرانی را می‌دهد:

  1. رسیدن به سن 18 سال تمام.
  2. به مدت پنج سال به صورت متوالی و یا متناوب در ایران سکونت داشته باشد. لزومی ‌ندارد که شخص به مدت پنج سال اصلا از ایران خارج نشود‌. ممکن است که او برای مدتی به خارج از ایران برود و دوباره برگردد. بلکه مهم این است که او از نظر عرفی و قانونی پنج سال در ایران ساکن باشد. از نظر قانونی اقامت در خارج از کشور برای خدمت به دولت ایران در حکم سکونت در ایران است.
  3. فراری از خدمت سربازی نباشد. البته این شرط زمانی معنا دارد که در کشور فرد خارجی، سربازی اجباری باشد و از آن فرار کرده باشد. در واقع کشور ایران اشخاصی که از نظر دولت خودشان سرباز فراری هستند را قبول نمی‌کند.
  4. اشخاصی که به هیچ جرم مهم یا جنایت غیر سیاسی محکوم نباشد. قطعا اشخاص خلافکار و قاتل نمی‌توانند تابعیت ایران را اخذ نمایند.
  5. در ماده 983 قانون مدنی یک شرط دیگر نیز مطرح شده است یعنی داشتن تمکن مالی یا شغل معین برای امرار معاش.

اخذ تابعیت ایران بدون اقامت

در ماده 980 قانون مدنی دو شرط مطرح شده است که در این صورت اشخاص حتی بدون اینکه در ایران اقامت داشته باشند می‌توانند تابعیت ایران را اخذ کنند:

  1. در صورت اینکه برای امور خیرخواهانه و عام المنفعه در ایران مساعدت و خدمت کرده باشد مانند پزشکان.
  2. اشخاصی که دارای عیال ایرانی هستند و از او نیز فرزندی دارند.

بسیاری از افراد هستند که سالیان دراز در ایران اقامت دارند ولی هنوز موفق به کسب تابعیت ایران نشده‌اند‌. قطعا داشتن یک وکیل در زمینه اخذ تابعیت می‌تواند باعث سهولت و تسریع در روند اقامت شود. شما می‌توانید به کمک وکلای وکیل دات کام تابعیت ایران را اخذ نمایید.

مدارک لازم جهت اخذ تابعیت ایرانی

برای اخذ تابعیت باید به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در استانداری استان محل سکونت فرد متقاضی مراجعه شود. برای این منظور مدارک زیر مورد نیاز است‌:

1/ فرم‌های مربوطه تکمیل شوند.

2/ شش عدد عکس 3*4 با پشت نویسی نام و نام خانوادگی و نام پدر.

در صورت اینکه مادر ایرانی باشد یک عکس 3*4 از مادر برای ارسال به اداره ثبت احوال.

3/ هر گونه مدارک شناسایی شخص متقاضی اعم از گواهی تولد و یا تاییدیه سفارت کشور.

4/ مدارک هویتی و تابعیت مرد خارجی مزدوج با زن ایرانی به همراه سند ازدواج.

5/ مدارک هویتی مبنی بر ایرانی بودن مادر یا پدر مانند کارت ملی هوشمند یا شناسنامه.

سوالات متداول

شرایط اخذ تابعیت ایرانی چیست ؟

برای اخذ تابعیت مهم‌ترین و اولین شرط رسیدن به سن 18 سال تمام است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا می‌توان با داشتن مادر ایرانی تابعیت ایران را اخذ کرد ؟

بله‌، فرزندانی که مادر آن‌ها در ایران متولد شده باشد می‌توانند تابعیت ایران را اخذ نمایند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا با ازدواج می‌توان تابعیت ایران را گرفت ؟

بله، یکی از موارد اخذ تابعیت ازدواج است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد اخذ تابعیت ایران می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرامی ‌وکیل دات کام از آخرین اخبار حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اخذ تابعیت ایرانی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اخذ تابعیت ایرانی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع:

تابعیت ایرانی

 شرایط اخذ تابعیت ایران

 مدارک لازم کسب تابعیت





:: برچسب‌ها: تابعیت ایرانی | شرایط اخذ تابعیت ایران – مدارک لازم کسب تابعیت ,
:: بازدید از این مطلب : 510
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: