حکم موت فرضی
نوشته شده توسط : vakiel

همه انسان‌ها می‌دانند که ‌وجود آن‌ها در دنیا موقتی است و روزی می‌میرند و مرگ زندگی آن‌ها را خاتمه می‌دهد. اما در برخی موارد ممکن است فرد مفقودالاثر شود و ورثه او ندانند که او زنده است یا مرده که در این‌صورت قوانین به خصوصی در مورد او اعمال خواهد گردید که نهایتا منجر به صدور حکم موت فرضی می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : حکم موت فرضی

 

صدور حکم موت فرضی

هرگاه فردی مفقودالاثر شود و سه سال از مفقود بودن او بگذرد و هیچ کس از او خبری نداشته باشد معمولا می‌توان گفت که این شخص دیگر زنده نیست و از دنیا رفته است که در این صورت حکم موت ‌‌فر‌ضی صادر می‌شود. این حکم به این دلیل صادر می‌شود که وارثین بتوانند از اموال فرد مفقود شده بهره مند شوند و بتوان به صورت رسمی فوت ‌او را اعلام‌ کرد. دادگاه برای صدور این حکم ابتدا تحقیقاتی را انجام می‌دهد و از فوت فرد مطمئن می‌شود.

تشریفات صدور حکم موت فرضی

برای صدور این نوع حکم می‌بایست ورثه ابتدا به دادگاه مراجعه نموده و دادخواستی مبنی بر صدور حکم موت ‌‌فر‌ضی را به دادگاه ارائه کرده و دلایل خود را برای صدور این حکم بیان کنند.

در مرحله بعد دادگاه سه بار آگهی فرد مفقود شده را انتشار می‌دهد و تحقیقات می‌کند تا مطمئن شود که او واقعا فوت نموده است و سپس حکم موت ‌‌فر‌ضی را صادر خواهد کرد.

اگر فردی که حکم موت فرضی او صادر شده است بازگردد تکلیف چیست ؟

در صورتی که حکم موت ‌‌فر‌ضی صادر شود و او پس از مدتی بازگردد این حکم توسط دادگاه باطل می‌شود زیرا حکم موت ‌‌فر‌ضی در واقع یک حکم قطعی نیست و به دلیل اینکه فرد مدت زمان طولانی مفقود شده است صادر می‌شود پس اگر فرد زنده باشد و بازگردد این حکم باطل خواهد گردید.

اما از اعمالی که به حکم دادگاه انجام شده رفع اثر نمی‌شود برای مثال حکم طلاق زن باطل نمی‌شود یا ارثی که تقسیم شده و دیگر موجود نیست بازگردانده نمی‌شود.

صدور حکم موت فرضی به صورت خودکار انجام می‌شود ؟

حکم موت ‌‌فر‌ضی افراد به صورت خودکار صورت نمی‌گیرد و دادگاه این کار را بدون درخواست بازماندگان فرد انجام نمی‌دهد. حتی در صورتی که بازماندگان دادخواست صدور حکم موت ‌‌فر‌ضی را به دادگاه ارائه دهند بازهم دادگاه در مورد فرد بسیار تحقیق خواهد کرد و تقریبا مطمئن می‌شود که او دیگر زنده نیست.

دلیل صدور حکم مو‌ت فر‌ضی

قبل از اینکه قانون صدور حکم موت ‌‌فر‌ضی وضع شود بازماندگان افرادی که مفقود الاثر می‌شدند تا مدت‌ها منتظر می‌ماندند تا از فرد خبری شود و اموال او دست نخورده باقی می‌ماند و این قانون‌ نیز برای رهایی از سردرگمی بازماندگان وضع ‌‌‌گردیده است. طبق این قانون وقتی حکم موت ‌‌فر‌ضی صادر شود بازماندگان می‌توانند تکلیف اموال فرد را بعد از سه سال مشخص کنند.

سوالات متدوال

صدور حکم موت ‌‌فر‌ضی چند سال بعد از مفقود الاثر شدن فرد انجام می‌گیرد ؟

سه تا سال بعد از مفقود شدن فرد در صورتی که هیچ خبری از او نباشد این ‌حکم صادر می‌شود.

دادگاه برای اینکه از فوت فرد مطمئن‌ شود چه می‌کند ؟

سه بار آگهی او را منتشر می‌کند تا افرادی که از او خبر دارند به دادگاه مراجعه کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حکم موت فرضی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم موت فرضی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : حکم موت فرضی

 





:: برچسب‌ها: حکم موت فرضی ,
:: بازدید از این مطلب : 431
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: