جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی
نوشته شده توسط : vakiel

اگرچه همه‌‌‌‌ ما در یک اجتماع و با هم زندگی ‌‌‌می‌کنیم ولی هرکس دارای حریم خصوصی است مانند عکس‌‌‌‌ها و تصاویر شخصی و خانوادگی‌‌‌. بی‌شک باید به حریم خصوصی هر شخص احترام گذاشته شود‌‌‌. موضوع احترام به حریم خصوصی افراد آنقدر دارای اهمیت است که حتی در قانون به آن اشاره شده و هرکس که بخواهد به حریم خصوصی دیگری تجاوز کند به طور مثال عکس‌‌‌‌های خانوادگی و خصوصی شخصی را منتشر کند مجرم بوده و باید مجازات شود. این مطلب جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی و تهدید به آن را بررسی ‌‌‌می‌کنیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی

 

انتشار عکس و فیلم خصوصی

همه‌‌‌‌ ما دارای تصاویر و فیلم‌‌‌‌هایی هستیم که در آن‌‌‌‌ها لحظات خانوادگی ما ثبت شده است‌‌‌. این تصاویر ‌‌‌می‌تواند به صورت چاپی باشد یا اینکه به شکل داده‌‌‌‌های یارانه‌‌‌‌‌ای. اگر شخصی تصاویر و فیلم‌‌‌‌های شخصی دیگری را پخش کند مرتکب جرم شده است.

به این جرم در قانون جرائم رایانه‌ای پرداخته شده است اگر چه همه‌‌‌‌ تصاویر به شکل داده‌‌‌‌های رایانه‌ای نیستند ولی با توجه به این که در زمان حاضر عمده‌‌‌‌ تصاویر و فیلم‌‌‌‌ها در ابزار الکترونیکی ذخیره ‌‌‌می‌شوند و حتی از طریق اینترنت و ابزار رایانه‌‌‌‌‌ای منتشر ‌‌‌می‌گردد به این جرم در قانون جرائم یارانه‌‌‌‌‌ای پرداخته شده است.

شرایط تحقق جرم انتشار عکس و تصاویر شخصی

بر اساس ماده‌‌‌‌ 16 قانون جرائم رایانه‌‌‌‌‌ای انتشار این تصاویر و فیلم‌‌‌‌های شخصی در صورت وجود دو شرط زیر جرم محسوب ‌‌‌می‌گردد:

1/ بدون رضایت شخص باشد.

2/ انتشار تصاویر و فیلم‌ها جزو مواردی نباشد که قانون اجازه داده است.

تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی

این که عکس و فیلم‌‌‌‌های خصوصی یک نفر پخش شود از دو بعد جرم انگاری شده است. یکی اینکه فردی واقعا این تصاویر و فیلم‌‌‌‌های شخصی را منتشر کند حتی بدون اینکه به قربانی از قبل خبر دهد‌‌‌. یک بعد دیگر از این جرم زمانی است که فرد تصاویر و فیلم‌‌‌‌ها منتشر ‌‌‌نمی‌کند بلکه فقط دیگری را تهدید ‌‌‌می‌کند که این کار را انجام ‌‌‌می‌دهد.

به طور مثال آقای الف عکس‌‌‌‌های مهمانی خانوادگی خانم ج را به دست ‌‌‌می‌آورد. او این عکس‌‌‌‌ها را در فضای مجازی پخش ‌‌‌می‌کند یا این که فقط خانم ج را تهدید ‌‌‌می‌کند که اگر به او 20 میلیون تومان ندهد این عکس‌‌‌‌ها را پخش خواهد کرد. هر دوی این موارد جرم هستند‌‌‌.

مجازات انتشار تصاویر و فیلم‌‌‌‌های خصوصی

در ماده‌‌‌‌ 745 قانون تعزیرات و یا ماده‌‌‌‌ 16 جرایم رایانه‌‌‌‌‌ای به مجازات این جرم اشاره شده است‌‌‌. بر اساس این قانون اشخاصی که با استفاده از ابزار الکترونیکی مانند اینترنت تصاویر و فیلم‌‌‌‌های خانوادگی‌‌‌، شخصی و اسرار افراد را منتشر کنند و یا در اختیار دیگران قرار دهند به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از 5 میلیون ریال معادل 500 هزار تومان تا چهل میلیون ریال معادل 4 میلیون تومان محکوم ‌‌‌می‌گردند. در صورت لزوم قاضی ‌‌‌می‌تواند هم حکم به حبس و هم جزای نقدی هر دو با هم بدهد.

مجازات تهدید به انتشار عکس و فیلم‌‌‌‌های خصوصی

در صورتی که فرد دیگری را تهدید به انجام این کار کند و در مقابل از او فعل یا ترک فعلی یا پول و مالی را بخواهد بر اساس ماده‌‌‌‌ 669 قانون تعزیرات به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم ‌‌‌می‌شود.

سوالات متداول

در چه صورتی انتشار تصاویر شخص افراد جرم است ؟

اگر تصاویر و فیلم دیگران بدون رضایت شخص و در غیر از موارد قانونی پخش گردد جرم ‌‌‌می‌باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

مجازات انتشار تصاویر و فیلم‌‌‌‌های شخصی چیست ؟

مجرم به جزای نقدی یا حبس یا هر دو محکوم ‌‌‌می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی و تهدید به آن ‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم انتشار عکس و فیلم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم انتشار عکس و فیلم پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی





:: برچسب‌ها: جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی ,
:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: