نصب قیم
نوشته شده توسط : vakiel

بعضی از افراد به دلایل مختلفی در انجام امور قانونی و اداره اموال خود ناتوان هستند که به این اشخاص محجور گفته می‌شود. قانون‌ برای حمایت از محجورین اجازه داده است که آن‌ها بتوانند قیم‌ داشته باشند. در ادامه قصد داریم در مورد نصب قیم و موارد آن توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : نصب قیم

 

 

نصب قیم یعنی چه ؟

قیم برای افرادی انتخاب می‌شود که محجور هستند و توانایی مدیریت دارایی خود و انجام امور مختص به خود را ندارند. همانطور که ‌همه ‌ما ‌می‌دانیم از نظر قانونی پدر و جد پدری هر فرد ولی قانونی او محسوب می‌شوند اما اگر این دو نفر در قید حیات نباشند قاضی دادگاه برای فرد قیم انتخاب می‌کند.

موارد نصب قیم

با توجه به توضیحاتی که در بالا خدمتتان ارائه داده شد شاید برایتان ‌سوال شود که موارد تعیین قیم کدامند‌؟ که در این خصوص باید بگوییم در برخی موارد خاص دادگاه برای فرد قیم انتخاب می‌کند. موارد تعیین قیم در زیر شرح داده شده است:

  • قیم برای افراد صغیر که دارای پدر، جد پدری و قیم انتخاب شده از طرف آن‌ها نیستند تعیین می‌شود.
  • قیم برای افرادی که از زمان کودکی دچار جنون و دیوانگی بوده‌اند تعیین می‌شود.
  • قیم برای افرادی که پس از رسیدن به سن بلوغ دچار جنون و دیوانگی شده‌اند تعیین خواهد شد.

اگر قیم‌ انتخاب شده برای افراد ذکر شده در بالا صلاحیت نداشته باشد تکلیف چیست‌ ؟

همانطور که می‌دانید شخصی که دادگاه یا پدر و جد پدری او را به عنوان قیم‌ انتخاب می‌کنند باید دارای صلاحیت باشد و در جهت صلاح کودک امور او را به انجام برساند. چنانچه قیم انتخاب شده دارای صلاحیت نباشد دادگاه او را عزل خواهد کرد. برای مثال اگر فرد قیم امانت دار نباشد و به اموال محجور خسارت وارد کند دیگر صلاحیت قیم بودن را ندارد و باید عزل شود. پس از عزل قیم دادگاه فرد صلاحیت دار دیگری را به عنوان قیم محجور انتخاب خواهد کرد تا از حق و حقوق او دفاع کند.

فوت قیم محجورین

اگر قیم انتخاب شده برای محجورین فوت کند می‌بایست فرد دیگری مسئولیت قیومیت او را به عهده بگیرد و به انجام ‌امور او بپردازد. این‌ فرد تنها توسط دادگاه انتخاب می‌شود. برای مثال اگر قیمی‌ که برای فرد صغیر انتخاب شده باشد فوت‌ کند آن فرد به علت اینکه سن کمی ‌دارد نمی‌تواند امور خود را انجام دهد و به همین خاطر دادگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن ‌برای او قیم جدیدی را انتخاب خواهد کرد.

سوالات متدوال

اگر فرد پس از سن بلوغ دچار جنون و دیوانگی شود برای او قیم تعیین خواهد شد‌ ؟

بله در این صورت دادگاه برای او قیم انتخاب می‌کند.

در صورتی که فرد دارای پدر و جد پدری نباشد چه کسی برای او قیم انتخاب می‌کند‌ ؟

قاضی دادگاه موظف است که برای او قیم انتخاب کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نصب قیم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نصب قیم پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : نصب قیم

 





:: برچسب‌ها: نصب قیم ,
:: بازدید از این مطلب : 439
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: