اعتراض شخص ثالث طاری
نوشته شده توسط : vakiel

قانون همواره به دنبال این است که به افرادی که حقوق آن‌ها پایمال شده یاری رساند‌‌. در این راستا اگر حق فردی که به هر نحوی درگیر یک پرونده‌ قضایی است نادیده گرفته شود این فرد می‌تواند اعتراض کند و قانون هم به او گوش خواهد کرد. یکی از انواع اعتراضی که پیش بینی شده است اعتراض شخص ثالث طاری است‌‌. در این مطلب به بررسی اعتراض شخص ثالث طاری می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : اعتراض شخص ثالث طاری

 

 

اعتراض شخص ثالث

بر اساس ماده‌ 417 قانون آیین دادرسی مدنی اگر در خصوص دعوایی رای‌ای صادر شود و به موجب این رای حق شخص ثالثی پایمال شده باشد‌‌، شخص ثالث می‌تواند به این رای اعتراض کند. شخص ثالث به معنای شخص سوم است‌‌. فردی که در جریان دعوا نه خوانده باشد و نه خواهان ولی به نحوی در پرونده درگیر باشد شخص ثالث محسوب می‌شود.

قطعا اگر رای به ضرر شخص دیگری غیر از طرفین دعوا باشد این فرد می‌تواند اعتراض نماید‌‌. اعتراض شخص ثالث دو گونه دارد:

1/ اعتراض اصلی.

2/ اعتراض طاری.

اعتراض شخص ثالث طاری

از نظر لغوی طاری به معنای آینده و گذرا می‌باشد‌‌. ولی در ماده‌ 419 قانون آیین دادرسی مدنی طاری به معنای غیر اصلی است‌‌.

بر اساس ماده 419 این قانون اعتراض طاری عبارت است از اینکه در دعوای مطرح شده در اثنای دادرسی یکی از طرفین دعوا برای اثبات مدعای خود به رای‌ای استناد نماید که‌‌‌‌ در دادگاه دیگری صادر شده است و طرف دیگر نسبت به این اقدام اعتراض نماید.

به طور مثال دعوایی بین آقای الف و آقای ب در دادگاه مطرح می‌شود‌‌. در جلسه‌ دوم دادرسی آقای ب برای اثبات مدعای خود به یک رای که در دادگاه دیگری در دعوای بین همین آقای ب و آقای ج صادر شده بوده استناد می‌کند. او به عنوان دلیل این رای را ارائه می‌دهد. در اینجا آقای الف می‌تواند به این اقدام اعتراض نماید. زیرا رای مطرح شده اصلا راجع به یک دعوای دیگر است و آقای الف در آن دادگاه اصلا حضور نداشته است.

دادخواست اعتراض ثالث طاری

در ماده‌ 421 برای مطرح کردن‌‌‌‌ دادخواست اعتراض شخص ثالث طاری دو مورد مطرح شده است. از جمله:

1/ عدم ضرورت تقدیم دادخواست: نیاز نیست شخص اعتراض خود را به صورت یک دادخواست جداگانه به دادگاه ارائه دهد بلکه در همان دادگاهی که دعوا مورد بررسی قرار می‌گیرد به این اعتراض هم رسیدگی می‌شود.

2/ ارائه دادخواست اعتراض: در صورتی که دادگاه رسیدگی کننده به دعوای اصلی‌‌‌‌ پایین‌تر از آن دادگاهی باشد که رای را صادر نموده و به عبارت دیگر رای مورد استناد در دادگاه عالی صادر شده باشد و حالا در دادگاه پایین‌تری مطرح می‌شود باید در همان دادگاه عالی صدور رای به اعتراض رسیدگی شود.

در این صورت شخصی که اعتراض دارد باید دادخواست اعتراض خود را نزد دادگاهی که رای در آن صادر شده مطرح نماید و موافق اصول همان دادگاهی که رای را صادر کرده به این اعتراض رسیدگی می‌شود.

اگر هم دادگاه رسیدگی به دعوا در همان درجه یا بالا‌تر باشد نیاز به ارائه‌ دادخواست نیست و در همان دادگاه بررسی می‌شود.

مهلت اعتراض ثالث طاری

اصولا از نظر قانونی برای اعتراض شخص ثالث طاری محدودیت زمانی وجود ندارد. زیرا شخص ثالث در دعوای قبلی حضور نداشته است. در نتیجه در مورد رای صادر شده بی‌اطلاع است‌‌. در نتیجه برای اعتراض محدودیت زمانی وجود ندارد.

اقدام دادگاه بعد از ارائه دادخواست اعتراض طاری

در صورتی که دعوای اعتراض ثالث طاری مطرح شود و دادگاه تشخیص دهد که تصمیم گیری در خصوص این اعتراض تاثیراتی بر روی دعوای اصلی دارد روند رسیدگی به پرونده موقتا متوقف می‌شود. در این صورت دو حالت متصور است:

1/ رسیدگی به اعتراض در صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده به دعوا است: رسیدگی موقتا متوقف می‌شود. یا اعتراض پذیرفته می‌شود یا اینکه اعتراض رد می‌گردد.

2/ رسیدگی به اعتراض در صلاحیت دادگاه صادر کننده رای است: در این صورت به شخص معترض 20 روز مهلت می‌دهند تا اعتراض خود را مطرح نماید. اگر در مدت مقرر اعتراضی را به دادگاه ارائه ندهد رسیدگی به دعوای اصلی ادامه پیدا می‌کند.

سوالات متداول

اعتراض ثالث طاری به چه معنا است ؟

اگر شخصی برای اثبات ادعای خود به رای‌ای که در دادگاه دیگری صادر شده است استناد کند طرف دیگر می‌تواند اعتراض کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

مرجع رسیدگی به دعوای ثالث طاری کدام است ؟

تعیین مرجع بستگی به این دارد که دادگاه صادر کننده‌ رای عالی‌تر یا پایین‌تر از دادگاه رسیدگی به دعوا باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

تا چه مدت مهلت اعتراض به ثالث طاری است ؟

برای این اعتراض مدتی تعیین نشده است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد اعتراض شخص ثالث طاری می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعتراض شخص ثالث طاری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتراض شخص ثالث طاری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : اعتراض شخص ثالث طاری

 

 





:: برچسب‌ها: اعتراض شخص ثالث طاری ,
:: بازدید از این مطلب : 427
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: