نوشته شده توسط : vakiel

کودکان یک عنصر مهم در جامعه امروزی ما به حساب ‌‌‌‌می‌آیند و نقش مهمی را در جامعه ایفا ‌‌‌‌می‌کنند. با وجود اینکه نوجوانان دارای سن کمی هستند اگر به خوبی تربیت شوند و در راستای اهداف ارزشمند خود قدم بردارند ‌‌‌‌می‌توانند با آینده‌‌‌‌‌‌ای بسیار روشن باعث افتخار کشور باشند. اما‌ کودکان و نوجوانان نیز گاهی مرتکب خطاهایی ‌‌‌‌می‌شوند و حتی دیده شده که برخی از آن‌ها مرتکب جرم نیز شده‌‌اند. ارتکاب جرم توسط کودکان امری مهم است که باید رسیدگی‌‌‌‌‌های لازم در خصوص آن به عمل آید. در ادامه قصد داریم در خصوص مجازات و اقدامات تامینی برای کودکان زیر 15 سال در صورت ارتکاب جرم توضیحات کامل‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع :  مجازات کودکان زیر 15 سال

 

 

 

آیا دادگاه ‌‌‌‌می‌تواند کودکان زیر 15 سال را نیز مجازات کند‌‌ ؟

برخی افراد تصور ‌‌‌‌می‌کنند که اگر کودکان زیر ۱۵ سال جرمی را مرتکب شوند دادگاه برای آن‌‌‌‌‌ها مجازاتی را در نظر ‌‌‌‌نمی‌گیرد و چون سن کمی دارند از مجازات شدن معاف خواهند شد. اما در این باره باید بگوییم که این تصور کاملا اشتباه است و قانونگذار برای کودکان زیر ۱۵ سال نیز مجازاتی را در نظر گرفته است. اما نکته حائز اهمیت این است که مجازات در نظر گرفته شده برای کودکان مطابق بزرگسالان نخواهد بود و در واقع ‌‌‌‌می‌توان گفت که مجازات آن‌‌‌‌‌ها بسیار سبک‌تر در نظر گرفته شده است.

مجازات و اقدامات تعیین شده برای کودکان 9 تا 15 سال

همانطور که گفتیم برای کودکان زیر ۱۵ سال مجازاتی تعیین گردیده است که با توجه به عوامل مختلفی بر آن‌‌‌‌‌ها اعمال ‌‌‌‌می‌شود. هرگاه نوجوان ۹ تا ۱۵ساله‌‌‌‌‌‌ای مرتکب جرائم تعزیری شود مجازات زیر برای او در نظر گرفته ‌‌‌‌می‌شود:

  • دادگاه او را به والدین، قیم و سرپرست و… او تحویل داده و از آن‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌می‌خواهد که تعهد بدهند در راستای حسن اخلاقی و تربیت کودک تلاش کنند. در برخی موارد نیز قاضی از والدین کودک ‌‌‌‌می‌خواهد که یکی از موارد زیر را انجام دهند و نتیجه را تا یک مدت زمان تعیین شده به اطلاع قاضی برسانند:
  • معرفی نوجوان به روانشناس و مددکار و همکاری با آن‌‌‌‌‌ها.
  • فرستادن نوجوان جهت حضور در یک موسسه فرهنگی و آموزشی برای آموزش دیدن یک حرفه و یا تحصیل.
  • تلاش برای ترک اعتیاد نوجوان تحت نظر پزشک متخصص.
  • جلوگیری از معاشرت با برخی افراد (ناباب) که توسط دادگاه مشخص شده‌‌اند.
  • مانع شدن از رفت و آمد نوجوان در برخی مکان‌‌‌‌‌های تعیین شده.
  • دادگاه نوجوان را بسیار نصیحت خواهد کرد.
  • اگر والدین نوجوان افراد دارای صلاحیتی نباشند دادگاه او را به یک شخصیت حقیقی یا حقوقی تحویل ‌‌‌‌می‌دهد و مصلحت فرزند را در نظر ‌‌‌‌می‌گیرد.

مجازات و اقدامات تامینی برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال

مجازات نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال ‌‌‌‌کمی‌سخت‌تر در نظر گرفته شده است زیرا این کودکان سن بیشتری دارند و‌ مسلما در حین ارتکاب جرم نیز دارای آگاهی بیشتری بوده‌‌اند. مجازات کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال به شرح زیر خواهد بود:

  • دادگاه به کودک تذکر و اخطار ‌‌‌‌می‌دهد و از او یک تعهدنامه کتبی در خصوص عدم تکرار جرم دریافت ‌‌‌‌می‌کند.
  • چنانچه نوجوان مرتکب جرم تعزیری درجه یک تا پنج شود قطعا از سه ماه تا یک سال به ماندن در کانون اصلاح و تربیت محکوم ‌‌‌‌می‌شود.

سوالات متداول

اگر کودکان زیر ۱۵سال مرتکب جرمی شوند مجازات ‌‌‌‌نمی‌شوند‌‌ ؟

خیر نوجوانان نیز مجازات خواهند شد اما مجازات آن‌ها نسبت به بزرگسالان سبک‌تر است.

در صورت ارتکاب جرم کودکان ۹ تا ۱۵ سال اولین اقدام دادگاه چیست‌‌ ؟

نوجوان را به والدینش تحویل داده و از ایشان می‌خواهد اقداماتی را انجام دهند که در متن مقاله آمده‌‌اند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات کودکان زیر 15 سال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات کودکان زیر 15 سال پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 




:: برچسب‌ها: مجازات کودکان زیر 15 سال ,
:: بازدید از این مطلب : 364
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: