دیه چشم | دیه کوری چشم – کاهش بینایی – نابینایی – تعیین مقدار دیه
نوشته شده توسط : vakiel

چشم یکی از اجزای بسیار مهم در بدن ما انسان‌‌‌‌ها است که بدون‌‌‌ دارا بودن آن زندگی کردن و انجام امور خود بسیار سخت ‌‌‌می‌شود. چشم‌‌‌‌ها به ما کمک ‌‌‌می‌کنند که محیط اطرافمان را ببینیم، مطالعه کنیم و… که به همین دلایل وجود آن‌‌‌‌ها بسیار ضروری است. اما در برخی موارد دیده ‌‌‌می‌شود که فردی باعث از بین بردن چشم فرد‌‌‌ دیگر یا کاهش بینایی او ‌‌‌می‌شود که در این صورت ‌‌‌می‌بایست دیه او را پرداخت کند. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه کوری چشم یا همان از بین بردن چشم و کاهش بینایی توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : دیه چشم

دیه از بین بردن بینایی و کوری چشم انسان چقدر است ؟

چنانچه فردی بینایی دیگری را از او سلب کند و باعث کور شدن ‌چشم او شود مجرم به حساب ‌‌‌می‌آید و موظف به پرداخت دیه خواهد بود. مقدار دیه از بین بردن بینایی و کوری ‌چشم به شرح زیر ‌‌‌می‌باشد:

از بین بردن بینایی هر دو ‌چشم: چنانچه مجرمی بینایی هر دو ‌چشم سالم فرد را از او سلب کند ‌‌‌می‌بایست دیه یک انسان کامل را به او بپردازد که مقدار آن در سال‌‌‌‌های مختلف متفاوت است.

از بین بردن بینایی یکی از ‌چشم‌‌‌‌ها: اگر فردی باعث از بین رفتن بینایی یکی از ‌چشم‌‌‌‌های دیگری شود ‌‌‌می‌بایست نصف دیه کامل انسان را به او پرداخت کند.

نکته: در اینجا منظور از ‌چشم سالم ‌چشمی است که بینایی دارد و ‌‌‌می‌تواند ببیند و در واقع ‌‌‌می‌توان گفت انحراف، ضعیف بودن ‌چشم و… در تعیین دیه آن تاثیر گذار نیست.

دیه از بین بردن ‌چشم‌ افرادی که تنها یک چشم بینا دارند چقدر است ؟

برخی افراد به دلایل مختلف تنها دارای یک عدد ‌چشم ‌‌‌می‌باشند و ‌چشم دیگر آن‌‌‌‌ها بینا نیست. چنانچه فردی تنها ‌چشم این افراد را از بین ببرد ‌‌‌می‌بایست دیه سنگینی را به فرد قربانی پرداخت کند. دیه از بین بردن ‌چشم فردی که تنها دارای یک ‌چشم بینا است به شرح زیر ‌‌‌می‌باشد:

  • اگر ‌چشم دیگر فرد به طور مادرزادی یا به دلیل بروز اتفاقات غیر جنایی بینا نباشد مجرمین در صورت از بین بردن تنها ‌چشم سالم آن‌‌‌‌ها ‌‌‌می‌بایست دیه یک انسان کامل را پرداخت نمایند.
  • اگر ‌چشم دیگر فرد به دلایل جنایی از بین رفته باشد مجرمی که ‌چشم دیگر را از بین برده است ‌‌‌می‌بایست نصف دیه کامل یک انسان را به فرد آسیب دیده پرداخت کند.

مقدار دیه کاهش بینایی انسان

گاهی اوقات مجرم ضربه‌‌‌‌‌ای را به جسم فرد وارد ‌‌‌می‌کند که این ضربه باعث کاهش بینایی فرد ‌‌‌می‌شود که در این صورت‌‌‌ به او دیه تعلق خواهد گرفت. برای مثال ضربه‌‌‌‌‌ای که مجرم وارد ‌‌‌می‌کند باعث پدید آمدن لکه‌‌‌‌‌ای در ‌چشم ‌‌‌می‌شود که آن قسمت ‌چشم دیگر ‌‌‌نمی‌تواند ببیند. مقدار دیه‌‌‌ کاهش بینایی به شرح زیر می‌باشد:

  • اگر بتوان میزان کاهش بینایی را مشخص کرد مبلغ دیه با توجه به دیه کاهش بینایی نسبت به دیه از بین بردن کلی بینایی تعیین خواهد شد.
  • اگر مقدار کاهش بینایی قابل مشخص کردن نباشد به فرد آسیب دیده ارش تعلق گرفته و دیه او بر اساس نظر کارشناس و میزان آسیب دیدگی ‌چشم او تعیین ‌‌‌می‌شود.

سوالات متداول

منظور از ‌چشم سالم انسان در حین تعیین دیه چیست ؟

منظور از ‌چشم سالم انسان ‌‌‌‌چشمی‌ است که ‌‌‌می‌تواند ببیند و انحراف، ضعیف بودن ‌چشم و… نیز ‌‌‌نمی‌توانند در تعیین دیه تاثیری داشته باشند.

دیه کوری هردو ‌چشم انسان چقدر است ؟

دیه کوری ذو ‌چشم معادل دیه کامل یک انسان ‌‌‌می‌باشد که توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

آیا کاهش بینایی نیز شامل دیه ‌‌‌می‌شود ؟

بله کاهش بینایی نیز شامل دیه شده که مقدار آن در متن مقاله شرح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص د‌یه چشم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون د‌یه چشم پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 

منبع : دیه چشم

 

 





:: برچسب‌ها: دیه چشم ,
:: بازدید از این مطلب : 424
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: