شرایط اقامه دعوا در آیین دادرسی مدنی
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از حقوقی که افراد در جامعه دارند اقامه دعوا می‌باشند. هر فرد حق دارد که علیه افراد دیگر طرح دعوا کند و به دلایل مختلف شکایت خود را مطرح کند. از آن جایی که اقامه دعوا جزو حقوق قانونی افراد به حساب می‌آید هیچ فردی نمی‌تواند این حق را از آن‌ها دریغ کند. اما قانونگذار شرایطی را برای اقامه دعوا در نظر گرفته است که در صورت عدم وجود این شرایط اقامه دعوا ممکن نیست. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص شرایط اقامه دعوا در آیین دادرسی مدنی توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : شرایط اقامه دعوا در آیین دادرسی مدنی

شرایط اقامه دعوا در آیین دادرسی مدنی

در آیین دادرسی مدنی شرایطی برای اقامه دعوا مدنظر گرفته شده است که در صورت عدم وجود آن‌ها اقامه دعوا امکانپذیر نبوده و بی‌نتیجه خواهد ماند. شرایط اقامه دعوا در آیین دادرسی مدنی به شرح زیر می‌باشد:

  • حقی که فرد شاکی در خصوص آن طرح دعوا نموده است می‌بایست منجز باشد و برای اینکه به وجود بیاید نیاز به انجام گرفتن هیچ امر دیگری نباشد. برای مثال افراد نمی‌توانند قبل از فوت پدر برای دریافت ارث اقامه دعوا کنند زیرا برای دریافت ارث پدر می‌بایست حتما فوت نموده باشد.
  • خواهان می‌بایست از طرح دعوای خود دارای منفعت شخصی بشود.‌ یعنی در صورتی که دادگاه حق را به او بدهد می‌بایست این حق برای او منفعت داشته باشد.
  • دارای اهلیت بودن خواهان نیز جزو شرایط اقامه دعوا می‌باشد و در غیر این صورت طرف مقابل می‌تواند ایراد عدم اهلیت را به او وارد کند.
  • فردی که دعوا را اقامه کرده باید حتما خوانده را به طور صحیح مشخص کند و چنانچه دعوای او ربطی به خوانده نداشته باشد و متوجه او نگردد دادگاه قرار رد دعوا را صادر خواهد کرد.
  • چنانچه اقامه نمودن دعوا در مرجع قضایی مختص مدت زمان خاصی باشد اقامه دعوا خارج از آن مدت زمان‌ امکانپذیر نیست.
  • دعوایی که اقامه می‌شود نباید در گذشته در دادگاه پیگیری و مختومه اعلام شده باشد و‌ اگر چنین باشد نمی‌توان اقامه دعوا‌ نمود و تنها می‌شود به حکم‌ اعتراض کرد.
  • دعوا می‌بایست در دادگاهی اقامه شود که صلاحیت رسیدگی به آن را دارا باشد.

مشروع بودن حق مورد ادعا نیز جزو شرایط اقامه دعوا می‌باشد‌ ؟

همانطور که در بالا گفتیم شرایط زیادی برای اقامه دعوا در نظر گرفته شده است. حال با خواندن این توضیحات شاید برایتان سوال شود که اگر حق شرعی نباشد می‌توان برای آن اقامه دعوا نمود‌؟ که در این خصوص باید بگوییم حق مورد ادعا می‌بایست حتما مشروع باشد تا شما بتوانید دعوا را اقامه کنید. برای مثال شما می‌توانید برای تصرف عدوانی شکایت کنید اما نمی‌توانید برای طلب پولی که از راه فروش مواد مخدر به دست آمده و شما آن‌ را از دیگری طلب دارید اقامه دعوا نمایید.

اقامه دعوا به چه معناست‌ ؟

در جامعه امروزی میزان وقوع جرم و زیر پا گذاشتن حقوق دیگران بسیار بیشتر از گذشته می‌باشد. قانونگذار به هر فرد این امکان را داده است که در صورت ضایع شدن حقوقش از فردی که باعث این موضوع شده است شکایت نماید که به این کار اقامه دعوا می‌گویند. اقامه دعوا به این معناست که فرد شاکی از فرد متهم در دادگاه شکایت می‌کند و از مقام قضایی می‌خواهد که مطابق قانون با او برخورد کند. طی اقامه دعوا مقام قضایی شرایط را می‌سنجد و چنانچه ادعای فرد شاکی صحیح باشد مجرم به سزای عمل خود می‌رسد. اقامه دعوا می‌تواند در خصوص موارد مختلفی اتفاق بیفتد. برای مثال می‌توان در خصوص مواردی مثل عدم تمکین، عدم پرداخت نفقه، عدم پرداخت مهریه، تصرف عدوانی و… طرح دعوا نمود و ‌خواستار احقاق حقوق خود شد.

سوالات متداول

کسی که دعوا را اقامه می‌کند چه نام دارد‌ ؟

فردی که دعوا را اقامه می‌کند با نام خواهان شناخته می‌شود.

اگر حق مورد ادعا معلق باشد می‌توان برای آن طرح دعوا نمود‌ ؟

خیر حق مورد ادعا می‌بایست حتما منجز باشد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط اقامه دعوا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط اقامه دعوا پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 
 




:: برچسب‌ها: شرایط اقامه دعوا در آیین دادرسی مدنی ,
:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: