قرار قرینه
نوشته شده توسط : vakiel

پس از اینکه پرونده‌ای در دادگاه تشکیل شود قاضی به کمک کارشناسان دادگاه پرونده را بررسی کرده و رای خود را صادر می‌کند. پس از صادر شدن رای از طرف دادگاه مامورین اجرا وظیفه به اجرا درآوردن آن را دارند. آرای صادره از طرف دادگاه در واقع نظر قاضی و کارشناس آن دادگاه در خصوص پرونده خواهند بود. آرای صادره دادگاه‌ها به دو دسته کلی احکام و قرار‌ها تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص قرار قرینه یا تمهیدی که یکی از انواع آرای صادره از طرف دادگاه می‌باشد توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : قرار قرینه

قرار چیست‌‌‌ ؟

قرار به رای صادر شده توسط قاضی گفته می‌شود. همانطور که گفتیم آرای صادره از طرف قاضی به دو دسته کلی قرار و احکام دسته بندی می‌شوند. قرار در واقع نظر قاضی در خصوص جرم یا پرونده مورد نظر می‌باشد. لازم به ذکر است که قرار تنها توسط قاضی صادر نشده و گاهی ممکن است توسط بازپرس صادر شود. برای مثال هرگاه متهمی‌ تبرئه شود بازپرس می‌تواند برای او قرار منع تعقیب صادر کند. پس به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که قرار نظر و رای دادگاه می‌باشد و انواع مختلفی دارد.

قرار قرینه یا تمهیدی

قرار قرینه یا تمهیدی یکی از انواع قرار‌های تعیین شده توسط قانونگذاران می‌باشد که در موارد مختلفی صادر می‌شود. قرار قرینه یا تمهدیدی در واقع قراری است که به منظور تعیین نمودن نوع و میزان حق مورد ادعا صادر می‌گردد‌. هرگاه قاضی در خصوص موضوع پرونده حقانیت را به یکی از صاحبان دعوا بدهد قرار قرینه یا تمهیدی را صادر می‌کند و به طور ساده‌‌تر می‌توان گفت که صدور قرار قرینه یا تمهیدی به این معناست که فرد در دعوا پیروز شده است. برای مثال اگر فردی برای خسارت به خودروی خود از شخصی دیگر شکایت کند و دادگاه قرار کارشناسی صادر نماید می‌توان گفت که دادگاه حقانیت را به فرد خسارت دیده داده و می‌خواهد با کمک کارشناس میزان خسارت او را تعیین کند که به این نوع قرار، قرار قرینه یا تمهیدی می‌گویند.

تفاوت قرار قرینه و تمهیدی با قرار ساده

برخی از افراد تصور می‌کنند که قرار قرینه و قرار ساده در واقع یکی بوده و به یک منظور صادر می‌گردند. اما می‌بایست بگوییم که این دو نوع قرار با یکدیگر متفاوت هستند، قرار ساده به منظور پیروزی فرد در دادگاه نیست و همچنین باخت او را نیز نشان ‌نمی‌دهد. به عنوان ‌مثال اگر دادگاه قرار معاینه محل را صادر کند فرد در دادگاه پیروز نشده است و همچنین نشانه باخت او نیز نخواهد بود که به چنین قراری، قرار ساده گفته می‌شود. اما صدور قرار قرینه و تمهیدی به معنای پیروزی فرد در دادگاه است.

سوالات متداول

قرار به چه چیزی گفته می‌شود‌‌‌ ؟

قرار به رای صادر شده از طرف قاضی گفته می‌شود که با حکم‌ متفاوت می‌باشد.

آیا صدور قرار ساده به معنای پیروزی فرد در دادگاه است‌‌‌ ؟

خیر صدور قرار ساده به معنای پیروزی و باخت فرد در موضوع پرونده نخواهد بود.

صدور قرار تمهیدی نشانه چیست‌‌‌ ؟

صدور قرار تمهیدی نشانه پیروزی فرد در دادگاه می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرار قرینه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قرار قرینه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 منبع : قرار قرینه

 





:: برچسب‌ها: قرار قرینه ,
:: بازدید از این مطلب : 528
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: