ابطال دادخواست
نوشته شده توسط : vakiel

همه افراد برای اینکه بتوانند دعوایی‌ را اقامه کنند ویا خواستار انجام‌ عملی توسط دادگاه شوند ‌می‌بایست دادخواستی مبنی بر خواسته خود تهیه نموده و آن را به دادگاه مربوطه ارائه دهند. دادگاه دادخواست افراد را بررسی ‌می‌کند و اگر ادعای آن‌‌ها صحیح باشد به موضوع دادخواست خواهد پرداخت. اما گاهی دیده ‌می‌شود که قرار ابطال دادخواست صادر شده و دادخواستی که توسط شخص ارائه شده است باطل ‌می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص قرار ابطال دادخواست توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : ابطال دادخواست

قرار ابطال دادخواست چیست ؟

قرار‌‌های صادره از طرف دادگاه‌‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند و در خصوص موارد زیادی صادر ‌می‌شوند. این قرار توسط دادگاه صادر‌ ‌می‌شود. هرگاه دادگاه بخواهد در خصوص پرونده‌‌‌ای حکم صادر کند خواهان ‌می‌بایست برخی اقدامات را به انجام‌ برساند تا حکم مربوطه صادر گردد. چنانچه خواهان از انجام این اقدامات امتناع کند قرار ابطا‌ل دادخواست صادر شده و دادخواست باطل ‌می‌گردد. در برخی موارد نیز خواهان‌ از ارائه دادخواست و یا طرح دعوای خود پشیمان ‌می‌شود که در این صورت نیز دادخواست با صدور قرار ابطا‌ل دادخواست از طرف دادگاه باطل خواهد گردید.

موارد صدور قرار ابطال دادخواست

قرار ابطا‌ل دادخواست در برخی موارد خاص صادر ‌می‌شود و در صورت صدور این قرار دادخواست باطل ‌می‌شود. موارد صدور قرار ابطا‌ل دادخواست به شرح زیر ‌می‌باشند:

  • چنانچه برای صدور حکم نیاز به ارائه توضیحاتی از طرف خواهان باشد و خواهان در دادگاه حاضر نشود و همچنین توضیحات خوانده نیز کافی نباشد قرار ابطا‌ل دادخواست صادر خواهد شد.
  • در صورتی که خواهان نخواهد و یا اینکه نتواند در دادگاه حاضر شود ‌می‌بایست اصل اسناد خود را برای دادگاه ارسال کند. اگر اسناد خواهان سند عادی باشند و این اسناد با انکار و تردید از شمار دلایل خارج شوند و دلیل دیگری نیز موجود نباشد دادخواست باطل ‌می‌شود.
  • در صورتی که برای صدور حکم نیاز به صادر نمودن قرار معاینه باشد اما وسیله آن تهیه نشود و نتوان این قرار را اجرا کرد دادخواست باطل خواهد گردید.

آثار صادر شدن قرار ابطال دادخواست چیست ؟

اگر به هر دلیلی قرار ابطا‌ل دادخواست صادر شود برخی آثار حقوقی را به همراه خواهد داشت. چنانچه قرار ابطا‌ل دادخواست صادر گردد دعوا رد خواهد گردید و خواهان ‌می‌تواند آن دعوا را مجددا نزد دادگاه ببرد، این به این معناست که خواهان باید دادخواست را دوباره تهیه و برای دادگاه ارسال کند.

سوالات متداول

اگر خواهان برای ارائه توضیحات در دادگاه حاضر نشود دادخواست او باطل ‌می‌شود ؟

بله اگر دادگاه برای صدور حکم ‌به توضیحات خواهان نیاز داشته باشد در صورت غایب بودن دادخواست باطل ‌می‌شود.

اگر قرار ابطا‌ل دادخواست صادر گردد تکلیف چیست ؟

‌می‌بایست خواهان دوباره دادخواستی را تهیه و برای دادگاه ارسال کند که توضیحات کامل‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ابطال دادخواست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ابطال دادخواست پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 
 

 منبع : ابطال دادخواست

 

 





:: برچسب‌ها: ابطال دادخواست ,
:: بازدید از این مطلب : 422
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: