ایراد عدم اهلیت خواهان و خوانده
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه میزان شکایات و تشکیل پرونده در دادگاه‌ها بسیار بیشتر از سال‌های قبل شده است و می‌توان گفت که میزان طرح دعوا در مراجع قضایی رو به افزایش است. برای طرح دعوا دو فرد با عنوان‌های خوانده و خواهان وجود دارند که در دادگاه در مقابل یکدیگر خواهند بود و هرکدام می‌توانند از خود دفاع کنند. اما نکته حائز اهمیت این است که افراد برای طرح دعوا و همچنین دفاع نمودن از خود در خصوص یک دعوا در مراجع قضایی می‌بایست حتما دارای اهلیت باشند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص ایراد عدم اهلیت خواهان و خوانده توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : ایراد عدم اهلیت خواهان و خوانده

ایراد عدم اهلیت چیست‌‌‌‌ ؟

فردی که از دیگری در دادگاه شکایت می‌کند و یا می‌خواهد در مقابل طرح شکایت دیگری در دادگاه از خود دفاع کند می‌بایست حتما دارای اهلیت باشد. ‌‌‌‌ا‌هلیت به این معناست که فرد به بلوغ کافی رسیده باشد و بتواند تمامی امور مالی خود را بدون کمک و سرپرستی دیگران انجام دهد، سفیه نباشد و همچنین دچار جنون نیز نشده باشد. چنانچه یکی از طرفین دعوا دارای ‌‌‌‌ا‌هلیت نباشد طرف دیگر می‌تواند به عدم ‌‌‌‌ا‌هلیت او ایراد وارد کند که در این صورت شرایط برای هردوی آن‌ها تغییر می‌کند.

ایراد عدم اهلیت خواهان

خواهان کسی است که دعوا را در دادگاه طرح کرده است. هرگاه فردی از دیگری در دادگاه شکایت کند و خواهان برخورد قانونی با او شود خواهان نام می‌گیرد. حال در برخی موارد خواهان دارای ‌‌‌‌ا‌هلیت نیست که در این صورت خوانده می‌تواند به عدم ‌‌‌‌ا‌هلیت او ایراد وارد نماید. خوانده می‌تواند تا پایان اولین جلسه دادرسی ایراد عدم ‌‌‌‌ا‌هلیت خود را در دادگاه مطرح کند و چنانچه ایراد عدم ‌‌‌‌ا‌هلیت به خواهان وارد گردد می‌بایست خواهان از ادامه دعوا امتناع کرده و فرد دیگری به نیابت از او دعوا را ادامه دهد. این فرد قیم یا ولی محجور است.

ایراد عدم اهلیت خوانده

خوانده کسی است که در دادگاه از او شکایت شده است. چنانچه فردی در دادگاه علیه شخص دیگر شکایت کند آن شخص به عنوان خوانده شناخته می‌شود. اما گاهی پیش می‌آید که خوانده دارای ‌‌‌‌ا‌هلیت نیست و هنوز به بلوغ کافی برای دفاع از خود در دادگاه نرسیده است و ‌‌‌‌ا‌هلیت ندارد. در این صورت خواهان می‌تواند به عدم ‌‌‌‌ا‌هلیت خوانده ایراد وارد نماید. چنانچه خواهان ایراد عدم ‌‌‌‌ا‌هلیت را نسبت به خوانده در دادگاه طرح نماید خوانده موظف است که از ادامه دعوا و دفاع از خود امتناع کند و این‌کار را به ولی یا قیم خود بسپارد.

سوالات متداول

‌‌‌‌ا‌هلیت به چه معناست‌‌‌‌ ؟

‌‌‌‌ا‌هلیت به این معناست که فرد به بلوغ کافی رسیده باشد، سفیه و مجنون و… نباشد که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

خواهان کیست‌‌‌‌ ؟

خواهان به کسی گفته می‌شود که اقدام‌ به طرح دعوا در دادگاه می‌کند.

خوانده چه کسی است‌‌‌‌ ؟

خوانده به فردی گفته می‌شود که در دادگاه علیه او طرح دعوا شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ایراد عدم اهلیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ایراد عدم اهلیت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 




:: برچسب‌ها: ایراد عدم اهلیت خواهان و خوانده ,
:: بازدید از این مطلب : 381
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: