دادگاه طلاق
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه دادگاه‌های عمومی زیادی در سطح شهر‌ها فعالیت می‌کنند که هر کدام دارای صلاحیت‌های خاصی می‌باشند. این دادگاه‌ها در خصوص دعاوی مختلف اظهار نظر کرده و رای صادر می‌نمایند. دادگاه‌ها معمولا دارای صلاحیت‌های مشخصی هستند و گاهی ممکن است برای صدور رای در برخی دعاوی اختیاری نداشته باشند. یکی از دادگاه‌هایی که در سال‌های اخیر تاسیس شده است و صلاحیت‌های مختلفی دارد دادگاه خانواده می‌باشد. دادگاه خانواده سازمان و ساختار کاملا متفاوتی نسبت به دیگر دادگاه‌ها دارد. در ادامه قصد داریم در مورد دادگاه خانواده طلاق، سازمان و ساختار آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : دادگاه طلاق

دادگاه خانواده طلاق چیست ؟

امروزه دادگاه‌های زیادی در سراسر کشور تاسیس شده‌اند که در حوزه امور قضایی فعالیت کرده و به حل مشکلات مردم می‌پردازند. تعداد شکایات و پرونده‌هایی که در این دادگاه‌ها تشکیل می‌شود بسیار زیاد بوده و رسیدگی به همه این شکایات ماه‌ها زمان می‌برد. از این رو قانونگذار تصمیم گرفت برخی از دادگاه‌های عمومی را دارای صلاحیت‌های مشخصی کند تا در بررسی این شکایات به دادگاه‌های دیگر کمک کنند. یکی از انواع این دادگاه‌ها، دادگاه خانواده می‌باشد که در خصوص امور مربوط به خانواده به شکایات رسیدگی می‌کند. دادگاه خانواده برای اولین بار در سال ۱۳۷۶ شروع به فعالیت کرد و امروزه در تمام شهرستان‌ها نیز دادگاه خانواده تاسیس گردیده است. دادگاه‌های خانواده به تمامی امور حقوقی خانوادگی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند، طلاق و… رسیدگی می‌کنند. اصلی‌‌‌ترین دلیلی که باعث شد قانونگذار تصمیم به تاسیس دادگاه خانواده بگیرد کمک به دیگر دادگاه‌های عمومی برای رسیدگی سریع‌‌‌تر به شکایات مردم بود.

سازمان دادگاه خانواده طلاق چگونه تعریف شده است ؟

دادگاه خانواده دارای سازمان و ساختار جداگانه‌‌ای نسبت به دیگر مراجع قضایی می‌باشد. سازمان این دادگاه توسط قانون حمایت خانواده تعریف گردیده است و تا حدود زیادی نیز به آن عمل شده است. مطابق قانون حمایت از خانواده سازمان دادگاه خانواده به این شرح می‌باشد:

  • در سال ۱۳۷۶قانونگذار به موجب ماده اول قانون حمایت خانواده قوه قضاییه را مکلف نمود که در مدت زمان سه سال به تشکیل دادگاه‌های خانواده در سراسر کشور بپردازد. قوه قضاییه در این مدت زمان در اکثر شهرستان‌ها به تشکیل دادگاه خانواده پرداخته و این امر هنوز ادامه دارد. به موجب این قانون چنانچه هنوز در شهرستانی دادگاه خانواده تشکیل نشده باشد دادگاه عمومی خانواده می‌تواند وظایف را بر عهده بگیرد و به عنوان دادگاه خانواده عهده دار صدور رای در خصوص دعاوی مربوط به این دادگاه خواهد بود.

ساختار دادگاه خانواده طلاق چگونه است ؟

ساختار دادگاه مطابق قانون مشابه برخی دادگاه‌های دیگر می‌باشد اما قانونگذار تمهیدات دیگری را نیز در نظر گرفته است که مطابق آن‌ها ساختار این دادگاه نیز متفاوت خواهد بود. در زیر ساختار دادگاه خانواده به صورت صریح و شفاف بیان گردیده است:

  • دادگاه خانواده می‌بایست دارای یک رئیس علی البدل باشد و تمام قضاتی که در این مرجع قضایی مشغول به کار هستند می‌بایست متاهل باشند. قضات دادگاه خانواده می‌بایست حداقل ۴ سال سابقه کاری در زمینه قضایی داشته باشند. برای رسیدگی به احکام می‌بایست مشاور قضایی زن حضور داشته باشد و رئیس دادگاه با دریافت نظرات و مشورت با او احکام را صادر می‌کند. مشاور قضایی زن سه روز پس از خاتمه دعوای طرح شده موظف است به صورت کتبی نظر خود را اعلام کند. قاضی انشا کننده حکم مطابق قانون موظف است به نظرات مشاور زن اشاره کند و در صورتی که مخالفتی با نظر او داشته باشد با ذکر دلیل این موضوع را بیان کند. مطابق تبصره‌های دیگر این قانون رئیس قوه قضاییه مکلف می‌باشد که تا حداکثر پنج سال به تامین مشاور قضایی زن در دادگاه‌های خانواده بپردازد و تا زمانی که این کار انجام نشده است می‌تواند از مشاوران قضایی مرد نیز کمک بگیرد.

سوالات متداول

قضات دادگاه‌های خانواده باید دارای چه شرایطی باشند ؟

قضات این دادگاه می‌بایست متاهل بوده و دارای ۴ سال سابقه کاری قضایی باشند.

قوه قضاییه تا چه مدت زمانی موظف به تشکیل دادگاه خانواده در سراسر کشور می‌باشد ؟

دادگاه خانواده تا مدت زمان سه سال مشغول به انجام این امر خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه خانواده طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه خانواده طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

 

 

 

 منبع : دادگاه طلاق





:: برچسب‌ها: دادگاه طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 465
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: