نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم جرایمی را مورد بررسی قرار بدهیم که مستقیماً در دادسرا برای انجام تحقیقات مقدماتی مطرح می‌شوند. مطابق آنچه که قانون گذار بیان کرده است مجرمین این جرایم به دادگاه سپرده می‌شوند تا در دادگاه به آن‌ها رسیدگی بشود. ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که چرا برخلاف سایر جرایم که تحقیقات مقدماتی آن‌ها در دادسرا انجام می‌شود تحقیقات مربوط به جرایم منافی عفت و همچنین رسیدگی به آن‌ها هر دو در دادگاه انجام می‌شود. در ادامه تلاش می‌کنیم تا شما پاسخ خود را به طور کامل و جامع بیابید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

تعریف جرایم منافی عفت

با وجود این که روابط نا‌مشروع و اعمال منافی عفت مورد جرم انگاری واقع شده‌اند ولی تعریفی از جرایم منافی عفت در قانون نیامده است. با این وجود باید اشاره کنیم که قانون به بیان مصادیق این جرایم پرداخته است به عنوان مثال زنا یا رابطه نامشروع، لواط، مساحقه، قوادی و قذف از مصادیق جرائم منافی عفت می‌باشند و باید بیان کنیم که این گروه از جرائم مستوجب حد می‌باشند.

توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت زنا و رابطه نامشروع را مطالعه نمایید

بیان برخی مصادیق از زبان قانون

منظور از جرائم منافی عفت در قانون، جرائم جنسی حدی است همچنین جرائم رابطه نا‌مشروع تعزیری مواردی مانند تقبیل و مضاجعه را در بر می‌گیرد.
نکته‌ای که باید در خصوص به آن توجه کنیم این است که جرایم منافی عفت تقسیم می‌شوند به جرایم حدی و جرایم تعزیری. از جرایم حدی بیشتر سخن خواهیم گفت و منظور ما از جرایم تعزیری مثل تقبیل و مضاجعه می‌باشد. اگر بخواهیم از این واژگان ابهام را رفع کنیم باید بگوییم که تقبیل به معنای بوسیدن و مضاجعه به معنای در آغوش گرفتن می‌باشد. در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی آمده است که هر گاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه ‌کننده مجازات می‌شود. در مقاله‌ای جدا به بررسی زنا و رابطه نا‌مشروع پرداخته‌ایم.

روش‌های اثبات این جرایم به چه نحو می‌باشد ؟

راه‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن‎ها برخی از این جرایم مثل زنا را در دادگاه اثبات کنید عبارتند از: اقرار، شهادت شهود و علم قاضی.
در خصوص لواط نیز باید بیان کنیم که راه‌های اثباتش مشابه راه‌های اثبات زنا است. یعنی همان شهادت شهود و اقرار و علم قاضی. نکته حائز اهمیت در خصوص لواط این است که شهادت زنان به تنهایی یا به ضمیمه مرد، آن را ثابت نمی‌كند.

آنچه که در خصوص مساحقه باید به آن توجه کنیم این است که راه‌های اثبات آن در دادگاه دقیقا مشابه راه‌های اثبات لواط در دادگاه می‌باشد.
قوادی نیز از دیگر جرایم منافی عفت می‌باشد. در خصوص روش اثبات آن در دادگاه باید بیان کنیم که از طریق دو بار اقرار کردن و یا شهادت دو مرد می‌توان این جرم را در دادگاه اثبات کرد.

قذف

با دو بار اقرار یا با شهادت دو مرد اثبات می‌گردد. البته در قذف شهادت زنان ارزش اثباتی ندارد.

از دیگر جرایم منافی عفت مستوجب حد قذف می‌باشد. این جرم را می‌توان از طریق دو بار اقرار یا شهادت دو مرد عادل اثبات نمود. نکته حائز اهمیت اینجاست که شهادت زنان مورد قبول واقع نمی‌گردد.

بررسی دلیل طرح مستقیم جرائم منافی عفت در دادگاه‌ها 

همانطور که در مقدمه اشاره شد جرائم منافی عفت در گروه جرایمی قرار دارند که به طور مستقیم برای رسیدگی در دادگاه مطرح می‌شوند بدون اینکه هیچ گونه تحقیقی در دادسرا انجام شود. دلیل انجام چنین اقدامی این است که اگر این جرائم برملا شوند و در نهایت اثبات گردند می‌تواند یک کار زشت را ترویج کنند یا موجب ریخته شدن آبروی افراد شوند. همچنین در متن ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است که هر گونه تحقیق در خصوص این جرایم ممنوع است و پرسش از هیچ فردی در این خصوص صحیح نیست، مگر در مواردی خاص.

موارد مجاز پرسش و تحقیق در خصوص جرایم منافی عفت

1. اگر جرم در مرئی و منظر عام واقع اتفاق افتاده باشد.

2. جرم دارای شاکی باشد یا به عنف (زور) یا سازمان یافته ارتکاب یافته است.

تعقیب و تحقیق فقط در محدوده شکایت و یا اوضاع و احوال پرونده توسط مقام قضائی انجام می‌پذیرد.
پس تنها در این موارد می‌توان تعقیب و تحقیق را انجام داد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرایم منافی عفت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرایم منافی عفت پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.




:: برچسب‌ها: جرایم منافی عفت ,
:: بازدید از این مطلب : 355
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: